New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

روایتی تلخ و دردناک

از رستوران‌داری استاد حمیدسمندریان و هما روستا در دهه 60 به خاطر ممنوعیت و عدم مجوز به نمایش «گالیله»

:: 4 مهر 1395  7:50:05 PM  ::

استاد حمید سمندریان و هما روستا

استاد حمید سمندریان و هما روستا

 

سی نت: حمید لبخنده کارگردان سینما و تلویزیون که از شاگردان حمید سمندریان بوده، به تازگی روایت جالبی از دوران ممنوعیت فعالیت این کارگردان روایت کرده است.

به گزارش سی نت، لبخنده می‌گوید بعد از اعلام ممنوعیت حمید سمندریان به نشانه اعتراض رستورانی را در خیابان کاخ (فلسطین) دایر کرد و او و احمد آقالو پیشخدمتی این رستوران را به عهده گرفتند و هما روستا هم ظرف‌های مشتریان را می‌شست.

لبخنده که سابقه کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار همچون «در پناه تو» و «در قلب من» را در کارنامه کاری خود دارد، در باره اولین همکاری خود با مرحوم حمید سمندریان به روزنامه اعتماد می‌گوید: «از همان دوره دانشجویى، اوایل دهه 50 كه با استاد سمندریان آشنا شدم، به دلیل محبت سرشار او و بانویش و به دلیل باز بودن در خانه استاد به روى همه شاگردانش، روابط ما خانوادگى شد. در آثار دكتر محمد كوثر و كارهاى گروه تئاتر پیاده به كارگردانى داریوش فرهنگ و مهدى هاشمى بازیگرى مى‌كردم تا اینكه در سال 58 شانس به من روى آورد و برای نخستین بار با استاد سمندریان در نمایشنامه «مرده‌های بی‌كفن و دفن» سارتر كار كردم. نمایش در تالار وحدت به صحنه رفت.»

کارگردان فیلم سینمایی «آبی» درباره آشنایی خود با خانواده سمندریان بعد از اجرای نمایش «مرده‌های بی کفن و دفن» توضیح می‌دهد: «طبیعتا بعد از این اجرا رابطه‌ام با استاد و بانویش، محكم‌تر شد و تداوم پیدا كرد اما به خاطر وضعیتی كه در تئاتر به وجود آمد، به خصوص نمایشنامه «گالیله» كه آقای سمندریان با وجود خواستش نتوانست آن را به صحنه برد، براى دوره‌ای نسبتا طولانى از صحنه تئاتر دور شدیم و رستوران ١٤١ را دایر كردیم.»

اما برای خیلی از مخاطبان سینما و تئاتر جالب است که بدانند چرا حمید سمندریان بعد از این‌که نتوانست نمایش «گالیله» را به روی صحنه ببرد، به فکر دایر کردن رستوران افتاد. حمید لبخنده در رابطه با این موضوع می‌گوید: «به نظرم یك واكنش (اعتراضی) بود. آن هم نه فقط از سوی آقای سمندریان بلكه واكنش جمعی گروه ما بود. درباره آن هم روایت‌های مختلفی وجود دارد و روایت من این است كه «گالیله» را در یكی از سالن‌های طبقات بالاى تالار وحدت، تمرین می‌كردیم و كار هم خیلی خوب پیش می‌رفت. آقای كشاورز، خانم روستا، ناصر هاشمی، گلچهره سجادیه و... در آن نمایش بازیگرى می‌كردند.»

لبخنده درباره دلایل واکنش اعتراضی سمندریان گفته‌های جالب و عجیبی مطرح می‌کند و از ممنوع الکاری این کارگردان در بعد انقلاب صحبت به میان می‌آورد: «فكر می‌كنم سال ٥٩ یا ٦٠ بود. یك روز عصر به روال معمول همراه استاد سمندریان و تعدادى از بازیگران راهى تالار وحدت شدیم. براى ورود به سالن تمرین باید از در پشتى ساختمان وارد مى‌شدیم. درى كه همیشه به روى ما باز بود و نگهبانى آشنا كه همیشه با لبخند به ما خوش‌آمد مى‌گفت. آن روز اما با در بسته روبه‌رو شدیم. در زدیم. پس از مدتى لاى در باز شد و دو چشم سبز و غریبه از لاى در، با پرسشى در نگاه، به ما خیره شد. نگهبان عوض شده بود. صدایش خشن و خش‌دار بود. گفت اگر مى‌خواهید وارد شوید، باید تك تك‌تان را تفتیش كنم و این موضوع آقای سمندریان و ما را بسیار آزرده كرد. هرگز در تئاتر چنین رسمى نبود. چنین ممنوعیت‌هایی نداشتیم. در تئاترشهر، تالار مولوی، تالار سنگلج و... ما را می‌شناختند و هیچ منعی براى ورود ما نبود. حتى صبح كه من با گروهم نمایشنامه «دشمنان» اثر ماكسیم گوركى، ترجمه كریم كشاورز را براى اجرا به هیات نظارت نشان داده بودیم، كسى مانع ورودمان نشده بود. اما امروز عصرناگهان همه‌چیز تغییر كرده بود. البته پیش از آن به آقای سمندریان گفته بودند نمی‌شود «گالیله» را اجرا كنی و استاد جدى نگرفته بود. فرداى آن روز هم به من اطلاع دادند كه مسوولیت اجراى نمایش «دشمنان» را نمى پذیرند و بى هیچ حكمى ما را از تئاتر راندند. »

کارگردان «با من بمان» در ادامه می‌گوید: «آن زمان خانه استاد سمندریان در خیابان كاخ بود و معمولا ما بعد از تمرین «گالیله» از تالار وحدت تا خانه استاد را پیاده می‌‌رفتیم و دورهم جمع مى‌شدیم. آن بعدازظهر غمگین كه آن ماجرا پیش آمد، هنگام ورود به مجموعه محل زندگى استاد در طبقه همكف، متوجه مغازه‌اى بزرگ و خالى شدم با نیم طبقه اى وسیع كه از پس شیشه‌هاى بزرگش پیدا بود. پرسیدم آقا این مغازه خالى متعلق به كیست؟ استاد گفت متعلق به همه مالكین است. قرار بوده پاركینگ باشد اما چون درخت‌هاى كهن چنار در مقابلش سر به آسمان مى‌سایند، شهردارى اجازه استفاده پاركینگ نداد و كاربری‌اش را تجارى كرده است. ‌به آپارتمان استاد در طبقه دوم رفتیم و قرار شد تا مدیران تئاتر از استاد عذرخواهى نكنند، به تئاتر بازنگردیم و گفتیم باید واكنش نشان دهیم. من پیشنهاد كردم به عنوان عكس‌العمل دربرابر برخوردی كه با گروه ما شده، آن مغازه را به كتابفروشى تبدیل كنیم و كتابفروش شویم اما شرایط ملتهب‌تر از آن بود كه كسى مثل استاد سمندریان كتابفروشى باز كند و در امان باشد. پس تصمیم گرفته شد رستوران باز كنیم. خانم روستا از اداره تئاتر بازخرید شده بود و پولی گرفته بود. آقای سمندریان هم از پدرش پولی قرض كرد و اجازه استفاده از آن فضا را از همسایگانش - كه همه دوستانش بودند- گرفت. چند ماهی آنجا كار كردیم و تیر و تخته ریختیم و فضاى همكف آن را به رستوران و نیم طبقه‌اش را به پلاتویى تبدیل كردیم براى تمرین تئاتر. همه جا گفتیم این حركت یك اعتراض است.»

لبخنده در پاسخ به این پرسش که بازتاب‌های اعتراض سمندریان در میان تئاتری‌ها آن زمان چگونه بود، توضیح می‌دهد:«متاسفانه همان اوایل كار، دوستان نزدیك ما كه خودشان را با آن شرایط تطبیق داده بودند و كار می‌كردند، در مورد سمندریان و گروه ما گفتند كه آقایان به اصل خودشان بازگشته‌اند! و این برای ما غم‌انگیز بود. در حالی كه تمام بعدازظهرها استاد، گروه را در نیم طبقه جمع مى‌كرد و نمایشنامه‌هایى همچون «پدر» استریندبرگ، «راهب و راهزن»، «گالیله»، «ایوانف» و... را روخوانى، تحلیل و تمرین می‌كردیم. رستوران بهانه‌ای بود برای یك ظهر، ناهار، درآمد و ادامه‌اش تئاتر. اما اجازه اجرای آثاری كه آقای سمندریان دست می‌گرفت، به دست نمى‌آمد.»

اما در آن رستورانی 141 که حمید سمندریان دایر کرده بود چه کسانی مشغول به کار به کار بودند؟ حمید لبخنده در پاسخ به این پرسش به نکات جالبی اشاره می‌کند:« اوایل كار، مادر خانم روستا در آشپزخانه رستوران غذا مى‌پخت و هما ظرف می‌شست. استاد پشت دخل مى‌نشست، من سر گارسون بودم، احمد آقالو و حسین عاطفی و... گارسون بودند. بعد كه از این وضع خسته شدیم، آشپز آوردیم كه اتفاقا آشپز خوبی هم بود ولی از این تكرار هر روزه به تنگ آمده بودیم و هما هم تازه بچه‌دار شده بود. بنابراین رستوان بسته شد. تمرینات تعطیل شد و مسیرمان تغییر كرد. درهمان مقطع راه من به تلویزیون باز شد.»

کارگردان «با من بمان» در باره سختی‌هایی که این هنرمندان در رستوران سمندریان متحمل می‌شدند، می‌گوید:« در آغاز حس‌مان این نبود كه مشتری می‌آید. همیشه منتظر تماشاچی بودیم! وقتی مشتری می‌آمد، فكر می‌كردیم تماشاچی آمده. هركه هم می‌آمد، باید سیر می‌شد و می‌رفت و این طور بود كه تاب مى آوردیم. رستوران اما نه تنها هیچ درآمدی برای‌مان نداشت، زیان هم داشت چون بلد نبودیم، كار ما نبود. انگار یك مهمانی بود. اغلب هنرمندان، به خصوص هنرمندان رشته‌های دیگر مثل محمود دولت آبادى، حسین علیزاده و... به آنجا می‌آمدند. كم كم آنجا پاتوق آرتیست‌ها شده بود و این برای‌مان خیلی مطبوع بود. واقعیت این است كه دنبال درآمدش نبودیم. اگرهم بودیم، راهش را نمی‌دانستیم. ناگهان از این تكرار به تنگ آمدیم. تكرار بى‌نتیجه تمرینات عصر، تكرار بى‌معناى فروش غذا، تكرار زندگى بى حاصل و درغروبى دلتنگ، به آقای سمندریان گفتم آقا! اینجا را ببندیم! و او هم گفت ببندیم! صبح فردا رستوران را بستیم و هركدام‌مان به راهى رفت.»

حمید لبخنده در پایان و درباره رفع ممنوع الکاری سمندریان به نکته جالبی اشاره می‌کند:«كسی نگفته بود ایشان ممنوع‌الكار است اما عملا هر نمایشنامه‌ای كه انتخاب می‌شد، مورد توافق قرار نمی‌گرفت تا سال ٦٧كه آقای منتظری رییس انجمن نمایش شد و از استاد سمندریان دعوت به كار كرد. استاد هم نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» را كه قبلا تمرین كرده بودیم، پیشنهاد داد و با اجرای آن توافق شد در حالی كه پیش‌تر موافقت نشده بود.»

 

منبع: روزنامه اعتماد

1097 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت