Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  آمار فروش تکان دهنده سینماها در روز ملی «سینما»

  کیهان کلهر برای «مجبوریم» درمیشیان موسیقی می سازد

  اکران «آشفته گی» قبل از ایران در اروپا و انگلیس

  آثار فرهادی و کیارستمی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ / «جدایی نادر از سیمین» فرهادی در رتبه سی و ششم و «ده» کیارستمی در ربته هفتاد و ششم

  «رستاخیز» توسط سازندگانش در فضای مجازی منتشر شده؟/ افزایش ابهامات در خصوص قرار گرفتن نسخه عربی فیلم احمدرضا درویش در یوتیوب

  داستان «خروج» حاتمی کیا به روایت یک بازیگر: دوازده پیرمرد با تراکتور در راه ساختمان ریاست جمهوری

  ده فیلم کنجکاو برانگیز جشنواره فجر در فاصله 5 ماه مانده به جشنواره سی و هشتم فیلم فجر/ از «لامینور» مهرجویی تا «درخت گردو» مهدویان/ از «خروج» حاتمی کیا تا «مجبوریم» درمیشیان

  «جواد عزتی» جلوی دوربین فیلم جدید مجید مجیدی رفت

  واکنش مازیار میری به حواشی بازار قاچاق بلیت‌های جشن سینما

  کارگردانی استاندارد زیر سایه فیلمنامه ای پرایراد / یادداشت امیررضا نوری پرتو برای فیلم «قسم» ساخته محسن تنابنده

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  آمار فروش تکان دهنده سینماها در روز ملی «سینما»

  ده فیلم کنجکاو برانگیز جشنواره فجر در فاصله 5 ماه مانده به جشنواره سی و هشتم فیلم فجر/ از «لامینور» مهرجویی تا «درخت گردو» مهدویان/ از «خروج» حاتمی کیا تا «مجبوریم» درمیشیان

  داستان «خروج» حاتمی کیا به روایت یک بازیگر: دوازده پیرمرد با تراکتور در راه ساختمان ریاست جمهوری

  آثار فرهادی و کیارستمی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ / «جدایی نادر از سیمین» فرهادی در رتبه سی و ششم و «ده» کیارستمی در ربته هفتاد و ششم

  «رستاخیز» توسط سازندگانش در فضای مجازی منتشر شده؟/ افزایش ابهامات در خصوص قرار گرفتن نسخه عربی فیلم احمدرضا درویش در یوتیوب

  اکران «آشفته گی» قبل از ایران در اروپا و انگلیس

  کیهان کلهر برای «مجبوریم» درمیشیان موسیقی می سازد

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به «آبنبات چوبی» 2

فیلم ادامه خط مریض فیلم های قبلی فرح بخش و کارخانه فیلمسازی شکست خورده اش است/فیلمی که 50 سال پیش باید ساخته میشد!

:: 19 مهر 1395  ::

سحر قریشی و کریم امینی در نمایی از فیلم سینمایی "آبنبات چوبی" ساخته محمدحسین فرحبخش

 

سینما شبکه (سی نت): یک سری از فیلم ها در سینمای ایران ساخته و اکران میشند که حرف زدن دربارشون سخته ولی خودتو ملزم میدونی درباره اش حرف بزنی تا شاید چراغ راهی بشه برای افراد دیگه ای که قصد تماشایش را دارند.

آبنبات چوبی آنقدر بد است که تماشایش حتی به صورت رایگان هم ارزشی ندارد،‌ فیلم به جای اینکه در دهه چهل و یا پنجاه ساخته شود اشتباهی سر از پنجاه سال بعد درآورده، البته این فیلم هم به سان نود و نه درصد فیلمهای پویا فیلم ما به ازایی در قبل انقلاب داشته با همین نام و با داستانی مشابه. فیلم های "پویا فیلم" یا داستانشان کپی برابر اصل فیلم های درجه دو - سه قبل انقلاب است یا اسم هایشان، که برای اطمینان از آن میتونید یه سرچ کوچولو بکنید.

آبنبات چوبی همانند اسمش بی معنی و خنده دار است، فیلم همان خط مریض فیلم قبلی فرح بخش یعنی "مستانه" در نظام پویا فیلم را در پیش گرفته است اما این بار فیلمساز به ته خط رسیده است.

فیلم قرار است غیرخطی باشد بر خلاف نظر قبلی کارگردان که غیرخطی را روشنفکری‌ میخواند اما عملا فیلم خطی ست و تنها شبه روایت غیر خطی در یک پلان که چندین مرتبه تکرار میشود؛ در هیچ جای دیگر فیلم نمود پیدا نمیکند. فیلمنامه در این اثر جدید پویا فیلم مانند آثار قبلی هیچ جایگاهی ندارد، داستان سراسر آشفته که سعی دارد در این ملغمه مخاطب را غافلگیر کند، مخاطبی که از یک سوم ابتدایی فیلم متوجه ترفند کارگردان میشود، کارگردانی هم در این فیلم جایگاهی ندارد و صرفا به چند چرخش سیصد و شصت درجه ای دوربین منتهی میشود، از بازی ها هم آبی گرم نمیشود،‌ رضا عطاران قرار است نقش متفاوتی ایفا کند اما هر چه قدر فیلم جلو میرود بازی اش بدتر و نقش بدقواره تر میشود و شخصیت پردازی بدترش بر ابهام نقش "فرهاد" می افزاید و فیلمساز سعی میکند "فرهاد" نشانگر افرادی باشد که به افراد بزرگ و کله گنده ای متصل است اما از شدت ترس قدرت بیانش را ندارد. همچنین رابطه غیرمنطقی اش با "مارال" ضربه به مراتب مهلک تری به فیلم وارد میکند، "سحر قریشی" هم قرار است نماینده نسل اواخر دهه شصت باشد اما بازی و‌ مدل حرف زدنش به اواخر نسل هشتاد نزدیک تر است! "هنگامه حمیدزاده" هم طبق معمول یک بازی کلیشه ای و بد را ارائه میدهد، "کریم امینی" هم در اولین حضور سینمایی اش سعی‌ کرد ادای حامد بهداد را دربیاورد و الحق با حجم زیاد فریادهایی که داشت توانست بدترین بازی ممکن رو داشته باشد، باقی بازیگران هم هر کدام یک نقش درجه سه پرداخت نشده داشتند که عدم حضورشان میتوانست فیلم را کمتر از آنچه که هست بد نشان دهد.

موسیقی "آریا عظیمی نژاد" هم در همان حال و هوای موسیقی مستانه اش بود منتهی این بار با حجم بسیار زیاد که مخاطب را مجبور میکرد گوش هایش را بگیرد.
نهایت استفاده کارگردان از فیلمبردار جوان و خوبش یعنی "روزبه رایگا" هم در فیلمبرداری به صورت چرخشی در ماشین است، البته غیر از این باشد باید شک کرد! کارگردانی که نتواند یک میزان سن درست داشته باشد به همین تکنیک راضی میشود.

در نهایت و به عنوان حرف آخر «آبنبات چوبی» فیلمی نیست که حتی مخاطب عام سینما را راضی کند چون فیلم حتی قادر به اجرای نفس گیر و تکان دهنده یک سکانس قتل آنهم به شکل فجیعانه نیست‌ و به جای آنکه مخاطب از شدت تاثیر در صندلی فرو رود مشغول خندیدن به بلاهت در اجرای چنین سکانسی هست.
همچنین فیلم با تمام بدی هایی که دارد نمیتواند لااقل یک پایان درست هم داشته باشد و همه چیز را سرهم بندی میکند تا کارگردانش بگوید من هم فیلم اجتماعی ساخته ام.

در واقع پایان فیلم از تفکری پیروی میکند که منوط به جاهلان دهه چهل شمسی است، تفکری دمده، خشن، قانون گریز و عصیان گر درست مانند ادبیات کارگردان و کارخونه فیلم سازی شکسته خورده اش.
اما تحمل تمام این ضعف ها و نقص ها به اندازه تحمل ادعاهای فیلم و فیلم ساز سخت تر نیست... کافیست آنونس های محصولات "پویافیلم" را ببینید... نریشن تمام این آنونس ها جز تعریف از خود و ادعاهای پوچ چیز دیگری نیست... ادعای اینکه "میلاد کی مرام" با همان چند ثانیه بازی بدش حضور "هنرمندانه ای" دارد... ادعای اینکه "سحر قریشی" ستاره نسل جوان سینمای ایران است...
امیدوارم نظام کلی "پویافیلم" دستخوش تغییراتی شود تا هیچوقت شاهد آثاری این چنینی در لیست فیلم های سینمای ایران نباشیم.

...................
شبیر نعلبندیان

 

منبع: سی نت

1779 - فائز حسینی

...............................................

  اثر مرتبط:

آبنبات چوبی - Lollipop        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت