New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مرور جشنواره فیلم فجر از ابتدا تاکنون با فریدون جیرانی در «چشم شب روشن»/ از جنجالی‌ترین تا شاخص‌ترین ها

:: 25 دی 1396  12:00:17 AM  ::

فریدون جیرانی

فریدون جیرانی

 

سی نت: اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» شامگاه چهارشنبه ۱۳ دی، میزبان فریدون جیرانی بود و پیرامون جشنواره‌های فیلم فجر و سینمای اجتماعی با او به گفتگو پرداخت.

به گزارش سی نت به نقل از روابط عمومی «چشم شب روشن»، در ابتدای بحث نبوی نظر فریدون جیرانی را در خصوص اوضاع‌واحوال سینمای ایران جویا شد و جیرانی در پاسخ گفت: به دلیل شرایط زلزله و آلودگی هوا و اتفاقات اخیر فروش‌ فیلم ها با افت روبرو شده است.
در ادامه نبوی عنوان کرد: طبق آماری که محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی اعلام کرده است، فروش فیلم‌ها نسبت به پاییز سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته که البته تعداد تماشاگر و تعداد اشغال صندلی هم کمتر شده است.

۶، ۷ فیلم پرفروش نشانه خوب بودن تولیدات تمام سینما نیست

جیرانی در مجموع اوضاع سینمای کشور را این‌گونه بیان کرد: اینکه ما ۶ تا ۷ تا فیلم پرفروش و ۳ تا ۴ فیلم متوسط داریم نشانه این نیست که تمام تولیدات سینما خوب هستند و اگر ما ۶۰ فیلم خوب داشته باشیم، ۶ تا ۷ فیلم به پولش سود داده، ۳ تا ۴ فیلم به پولشان می‌رسند و مابقی همه ضرر می‌کنند.
جیرانی در تکمیل این بحث گفت: برخی از فیلم‌ها با پول نهادهای حکومتی ساخته می‌شوند، برخی از فیلم‌ها با وام مشارکتی فارابی و بعضی از فیلم‌ها توسط شهرداری تولید شده و بخش خصوصی هم تعدادی هستند که کار می کنند.
وی افزود: تهیه‌کنندگان حرفه‌ای چندین سال است که سرمایه‌ای برای ساخت فیلم نمی‌گذارند و بیشتر کارگردان‌هایی که خودشان سناریو می‌برند و خودشان تهیه‌کننده می‌شوند، سرمایه‌گذاران جوان را جذب و فیلم تهیه می‌کنند.

تهیه کنندگان قدیمی جز چند نفر دیگر بدون جذب سرمایه کار نمی کنند
کارگردان «قرمز» ادامه داد: من نمی‌توانم تحلیل دقیقی از اوضاع سینما داشته باشم، چرا که خیلی پیچیده است. تهیه‌کنندگان قدیمی اکثراً کار نمی کنند مگر اینکه سرمایه‌ای را جذب کنند و از بین تهیه‌کنندگان قدیمی پرکار می‌توان به محمدحسین فرح‌بخش و منوچهر محمدی اشاره کرد که فیلم‌های زیادی می‌سازند.
جیرانی در پاسخ به این سؤال نبوی درباره اینکه آیا امکان دارد برخی سرمایه‌هایی که به سینما می‌آید باانگیزه پول‌شویی باشد، تصریح کرد: تشخیص دقیق این موضوع خیلی سخت است ولی به ‌هرحال سرمایه گزارانی که به سینما آمده‌اند، پولی را وارد عرصه تولید فیلم کرده و با انگیزه‌هایی چون تهیه‌کنندگی سینما و علاقه‌مندی به سینما، به این هنر کمک می کنند.
در ادامه نبوی گفت: اگر به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نگاهی بکنید، درمجموع جشنواره فجر را دارای چه فرایندی می‌دانید؟ آیا جشنواره به معنای درست کلمه توانسته روند مشخص رو به تعالی را پشت سر بگذارد؟

شرایط جشنواره فیلم فجر بسته به شرایط سیاسی تغییر می کند
کارگردان «خفگی» پاسخ داد: اسم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر چند بار به جشنواره فجر تغییر کرد، حدود سه سال است که بخش بین‌الملل از آن جدا شده و دوره‌ها و دبیرهای مختلف داشته است. شرایط این جشنواره بسته به شرایط سیاسی، تفاوت پیداکرده است.

از آغاز کاملا بین المللی جشنواره فیلم فجر تا زمانی که شرکت در جشنواره اجباری شد
جیرانی ادامه داد: جشنواره اولین بار در سال ۶۱ برگزار شد، کاملاً بین‌المللی و با ۴ فیلم ایرانی بود که جایزه‌ای به فیلم‌های بخش مسابقه تعلق نگرفت و تنها فیلم‌های مستند جایزه کسب کردند. از سال ۶۲ جشنواره کاملاً داخلی بود و تمام آثار به نمایش درآمدند و این روند تا سال ۶۴ نیز ادامه داشت؛ تا زمانی که تولیدات افزایش پیدا کردند و کمیته انتخاب ایجاد شد و هم‌زمان برای فیلم‌ها درجه‌بندی انتخاب کرده که با این کیفیت فیلم‌ها را سنجیدند. از دوره بعد درجه‌بندی و اکران با هم هماهنگ شدند، حضور در جشنواره امری اجباری شد و فیلم‌ها باید در جشنواره شرکت می‌کردند تا اکران می‌شدند.

یکی از جشنواره های مهم تاریخ سینمای بعد از انقلاب در سال ۶۸ است
کارگردان «صعود» اظهار کرد: اگر بخواهم یکی از جشنواره‌های مهم تاریخ سینمای بعد از انقلاب را بررسی کنم مربوط به سال ۶۸ است که فیلم‌های تعیین‌کننده‌ای در آن وجود داشت و فیلم‌سازان به ساخته‌های خودشان برگشتند. در این دوره کارگردانانی مانند مهرجویی، حاتمی، کیمیایی و حاتمی کیا حضور دارند و همه آثاری داشتند که از آن‌ها می‌توان به‌عنوان بخشی از تاریخ معاصر آن دوره یاد کرد.

از جنجالی ترین تا شاخص ترین ها
وی اظهار کرد: «نوبت عاشقی» و «شب‌های زاینده‌رود» فیلم‌های جنجالی محسن مخملباف در سال ۶۹ هستند و به‌ غیر از آن فیلم‌های «نرگس» و «مسافران» از دیگر آثار شاخص آن ایام هستند؛ این روند تا سال ۷۱ ادامه داشت و این سه سال برای جشنواره بسیار شاخص بود.

وقتی ترکیب داوران جشنواره می توانست مسیر را عوض کند
جیرانی ادامه داد: سال ۷۵ هم به‌واسطه حضور فیلم‌های شاخصی مثل «لیلا» و «بچه‌های آسمان»، جشنواره بسیار مهمی بود و از سال ۷۷ و دوره اصلاحات جشنواره، الزامات حضور در جشنواره واکران بندی برداشته و تابعی شد از داورانی که می‌آمدند و آثار را ارزیابی می‌کردند؛ همچنین ترکیب داوران می‌توانست مسیر جشنواره را عوض کند.
کارگردان «مرگ تدریجی یک رؤیا» تصریح کرد: در ۸۴ سال فیلم «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی و «سنتوری» جایزه گرفتند و می‌توان نتیجه گرفت جشنواره در شرایط گوناگون تابعی از شرایط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی آن دوران بوده و قدرت دبیر جشنواره بسیار بود.
کارگردان «صورتی» در پاسخ به این سؤال نبوی که چه معدلی به جشنواره فجر می‌دهد، تاکید کرد: با نگاهی به دوره‌ها، می‌توان جشنواره را ارزیابی کرد و به آن نمره قابل‌قبول داد و به این نکته توجه داشت که جشنواره دولتی است و تابع شرایط دولتی است.
در ادامه نبوی عنوان کرد: با توجه به تجربه داوری که داشتم، مطلقاً سیاست‌های دولتی نقشی در جهت‌گیری و سمت‌وسوی وضعیت داوری ندارد جشنواره فجر خروجی‌اش خروجی داورها است.
جیرانی در تکمیل صحبت‌های نبوی گفت: ملاحظات اولیه‌ای که وجود دارد، ملاحظاتی است که به‌تناسب شرایط فرهنگی جامعه انجام می‌شود و ممکن است در برخی از دوره‌ها ما این ملاحظات را نداشته باشیم.
نبوی بابیان این‌که سینمای اجتماعی چتر بسیار گسترده‌ای را روی همه ژانرها دارد، نظر جیرانی را در رابطه با اوضاع این نوع سینما جویا شد.

سینمای اجتماعی امروز ایران ریشه در نیهیلیسم اجتماعی دارد
کارگردان «پارک‌وی» در پاسخ گفت: سینمای اجتماعی امروز ایران ریشه در نیهیلیسم اجتماعی دارد و تشخیص این‌که چه درست یا غلط و چه چیزی خوب و بد است در بین فیلم‌سازان و کسانی که فیلم‌نامه می‌نویسند، خودش را نشان نمی‌دهد و علت آن این است که سنت قبلاً در جامعه تعیین کننده بود.

او اظهار کرد: سنت به‌طور ساده در اخلاقیات ساده مرز خوبی و بدی را مشخص می‌کند و در سینمایی که قهرمان دارد، محصول اطمینان کسی است که فیلمساز بداند چه چیزی خیر یا شر است و چه چیزی راست یا دروغ است؟ با توجه به این شرایط می‌توان دریافت که چند سالی است سنت کارکردش را ازدست‌داده است.
جیرانی ادامه داد: در شرایط قدیم و قبل از انقلاب تفکرات چپ غیرمذهبی و مذهبی در کنار هم قرار گرفته بودند و هر دو که به دنبال عدالت اجتماعی و ضد مدرنیسم شاه بودند باعث شد سینمای اجتماعی دارای ضابطه‌ای در تفکر شود. پس‌ از آن در سال ۵۶ و ۵۷ سینمای اجتماعی دچار بحران شد و در حال حاضر سینمای اجتماعی ایران گرفتار نیهیلیسم اجتماعی است.
اکبر نبوی با توجه به صحبت‌های فریدون جیرانی پرسید: با فرض اینکه تحلیل شما درست باشد، آیا تصور شما این است که با فقدان سنت، سینمای ما به‌نوعی از نیهیلیسم رسیده است؟ آیا الزامی است که سنت نباشد و ما به نیهیلیسم برسیم؟

چطور سینمای فلاکت بیرون می‌زند؟
کارگردان فیلم «خفگی» پاسخ داد: سنت نوعی از اخلاقیات را در جهان نهادینه می‌کند و ما را تابع آن اخلاقیات می‌کند. من با خوب یا بد بودن آن کاری ندارم و تحلیل کلی شرایط را می‌کنم و ارزش گذاری نمی‌کنم. فیلم‌سازها برای اینکه بتوانند حرف بزنند به‌واقع گرایی افراطی روی می آورند تا تنش‌های دراماتیک فیلم را اضافه کنند و این تنش‌ها معمولاً در فیلم‌ها بر اساس انتاگونیست و پروتاگونیست درمی‌آید، آن واقعیت اجتماعی تشدید می‌شود و وقتی این اتفاق به‌عنوان یک عنصر دراماتیک تشدید شود، سینمای فلاکت بیرون می‌زند.
وی در ادامه تشریح کرد: سینمای اجتماعی ایران گرفتار این وضعیت شده است و به همین دلیل است که یک دور تسلسل تکراری را دارد طی می‌کند.
مجری برنامه در ادامه‌ بحث پرسید که آیا این‌یک رئالیسم سوسیالیستی است یا نوعی گریز از سنت است؟
جیرانی پاسخ داد: این‌یک رئالیسم سوسیالیستی نیست و در واقع نوعی نئورئالیسم است که سعی می‌کند که چپ هم نباشد؛ اگر شما نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر را بخوانید، می‌فهمید که نمایشنامه چپی است اما قسمت چپ آن در فیلم فروشنده نیست و این فیلم از آن زاویه به مرگ فروشنده نگاه نمی‌کند؛ بنابراین فیلم‌سازان شاخص اجتماعی ما، عدالت اجتماعی را به شیوه‌ قدیمی نمی‌بینند و یا مثلاً مثل زمان سابق عدالت را از نگاه چپ نمی‌بینند و شکلی دیگر نگاه می‌کنند.

نبوی در ادامه این را عنوان کرد که در اواخر دهه شصت فیلم‌سازی اجتماعی بسیار جدی شد و با اشاره به مثال‌هایی ادامه داد: ما در سینمای اجتماعی‌مان یک‌شکلی از پرخاشگری و فریادهای خاص یک فیلم‌ساز در یک موقعیت زمانی در روایت داستانی خودش را داریم و حتی بعضی از جوان‌ها هم که در حال ساخت فیلم هستند، این نوع از پرخاشگری را دارند که نسبت به آن نیهیلیسمی که شما می‌گویید، باهم مرتبط نیستند.

ملاقلی پور، حاتمی کیا و میرکریمی روشن‌فکران مسلمانی هستند که هنوز با سنت مرزبندی دارند
فریدون جیرانی در پاسخ حرف‌های نبوی گفت: روشن‌فکران مسلمان مثل آقای رسول ملاقلی پور، حاتمی کیا و میر کریمی و دیگر دوستان، تفکرشان با روشن‌فکران عرفی در سینما متفاوت است و بنابراین آن‌ها که فیلمی را می‌سازند، سعی دارند واقعیتی را به نمایش بگذارند. روشن‌فکران مسلمان، هنوز یک مرزبندی‌ای را باسنت دارند و به نظر من آن‌ها هنوز سنت را در کارهایشان رعایت می‌کنند.
وی ادامه داد: منظور من از سنت همه‌چیز است و منظورم فقط مذهب نیست. سنت یعنی آن‌ها هنوز سعی دارند که مقید باشند. نکته اینجا است که من کلیت یک سینمای اجتماعی را می‌گویم که تبدیل به قالب شده است و فیلم‌سازان جوان هم از این قالب پیروی می‌کنند. این رویه دارد به تکرار می‌رسد و البته آثار خوبی هم تولید می شود. به ‌هرحال من خیلی پشت این سینمای اجتماعی تفکری نمی‌بینم، چون کمی پیچیدگی جامعه، همه را گرفتار کرده است که تشخیص بدهند که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است.

در ادامه نبوی پرسید: چتر مضمونی و موضوعات سینمای اجتماعی را شما چگونه می‌بینید؟ آیا سینمای اجتماعی پنج سال اخیر را، دارای تنوع موضوعی، مضمونی و قابل‌توجه می‌بیند؟ اگر در هیچ‌کدام از طبقه‌بندی‌های سینمایی، مضمون و موضوع اهمیت نداشته باشد، در سینمای اجتماعی مضمون و موضوع بسیار اهمیت دارد.
نویسنده زاگرس، تشریح کرد: سینمای اجتماعی متکی بر مضمون ساخته می‌شود. ممکن است فیلمی ساختار خوبی داشته باشد و کسی توجه نکند ولی فیلمی دیگر ساختار معمولی، ولی حرفی خوب برای گفتن داشته باشد و موردتوجه قرار بگیرد.

سینمای ما مضمون زده است یعنی مضمون بر فرم چیره است

وی ادامه داد: سینمای ما به‌طورکلی، سینمای مضمون زده نیز هست یعنی فرم تابعی از مضمون نیست و مضمون بر فرم چیره است. در بعضی از فیلم‌ها مثل فیلم‌های اصغر فرهادی فرم و مضمون برابر است ولی در همه این‌گونه نیست. شاید مشکل بزرگ هم این باشد.

در دوره احمدی نژاد طبقه متوسط تحقیر شد
جیرانی تصریح کرد: از دوره دوم آقای احمدی‌نژاد، سینمای اجتماعی وارد فاز دیگری می‌شود و علت آن این است که دوره آقای احمدی‌نژاد با تحقیر طبقه متوسط شروع می‌شود. این، نکته قابل‌تأملی است و دعوایی که در انتخابات هست بین عدالت اجتماعی و اشرافیت است.

در «درباره الی» تفاوت پایین شهر و بالای شهر را می بینید
وی تکمیل کرد: تعریف طبقه متوسط در طرفداران آن دوره این است که طبقه متوسط ریشه در طبقه مرفه مدرن و سرمایه‌دار دارد؛ در حالی‌که طبقه متوسط ایران هیچ ربطی به سرمایه‌داری ندارد. طبقه متوسط از دل سواد، دانش، تحصیل و دیوان‌سالاری بیرون آمده است و بنابراین، در این طبقه بیشتر تحصیل‌کرده‌ها، معلم‌ها، مهندسان و غیره هستند. کسانی که در انتخابات سال ۸۴ شرکت می‌کردند و فکر می‌کردند که پایگاه طبقاتی طرف مقابل که اصلاح‌طلب‌ها هستند، طبقه متوسط هستند؛ این تحقیر را شروع کردند. این تحقیر در سال ۸۴ به فیلم «درباره الی» تبدیل شد؛ کسانی هم که از طبقه متوسط بودند و می‌خواستند فیلم بسازند، شروع به ارزیابی خودشان کردند. «درباره الی» فیلم شاخصی است که بازتاب همان تحقیق است؛ یعنی شما تفاوت پایین‌شهر و بالای شهر را می‌بینید.

در دوره ضرغامی با حذف طبقه متوسط سریالها به پایین شهر رفتند و فقر را شیرین نشان دادند
کارگردان «سالاد فصل» تکمیل کرد: از آن تاریخ به بعد که بالای شهر و پایین‌شهر در این فیلم می‌آید، پایین‌شهر موردتوجه بسیاری از فیلم‌سازان قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه که فاصله طبقاتی نیز مدنظر قرار می‌گیرد؛ بنابراین سینما به سمت پایین‌شهر چرخش می‌کند، درست در نقطه مقابلش تلویزیون هم به سمت پایین‌شهر می‌رود. از دوره‌ای که آقای ضرغامی می‌آید، طبقه متوسط در سریالها تقریباً حذف می‌شوند و به پایین‌شهر می‌روند به دلیل اینکه می‌خواهد فقر شیرینی را نشان بدهد.
اکبر نبوی با توجه به صحبت‌های جیرانی گفت: آیا شما دارید قشر متوسط را برخوردار معرفی می‌کنید؟ شما از دوره‌ی آقای احمدی‌نژاد حرف می‌زنید و می‌گویید که انگار نزاعی درگرفت که بین طبقه متوسط و طبقه مستضعف نیست.
جیرانی پاسخ داد: من گفتم که طبقه متوسط ایران ریشه در سرمایه‌داری ندارد و اینکه کسانی که طرفدار کاندیدای عدالت‌خواه بودند، آن‌ها تبلیغاتی را علیه طبقه متوسط شروع و سعی کردند طبقه متوسط را طبقه برخوردار ببینند و شروع به‌تحقیر کردند و در آن زمان که این تحقیر شروع شد، نه اینکه تقابلی بین طبقه متوسط و پایین باشد ولی آن‌ها تحقیر کردند و این تحقیر نقطه اصل آن انتخابات شد. طبقه متوسط در دوران اصلاحات نقش اصلی را داشت و از آن به بعد طبقه متوسط در خلوت رفت.

از سال ۹۲ حکومت و دولت سعی کردند با طبقه متوسط ارتباط برقرار کنند

وی در ادامه توضیح داد: ازنظر من طبقه متوسط، طبقه‌ای رشد یافته است و در انتخابات نقش تأثیرگذاری دارد. گرچه در آن تاریخ طبقه متوسط تحقیر شد اما از سال ۹۲ به بعد دوباره احترام به طبقه متوسط برگشته است و حکومت و دولت سعی کرده‌اند با این طبقه ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان در پاسخ به این سؤال نبوی درباره اینکه چه اندازه سینمای اجتماعی توانسته چتر مضمونی خود را در جامعه پهن کند و از موقعیت‌های اجتماعی و انسانی سوژه‌های مناسب خود را پیدا کند و درنهایت در سینما به نمایش درآورد، گفت: تشکل صنفی در ایران هیچ‌وقت دارای هویت نبوده سینمای اجتماعی با محدودیت‌هایی در این سال‌ها روبرو بوده و این محدودیت‌ها این بوده که فیلم‌سازها نمی‌توانستند بعضی مسائل را در طول سینما در مورد برخی از طبقات و قشرها مطرح کنند و در حال حاضر هم مسئولین نگران این هستند که آثار تلخ نشوند.

سینمای ایران قهرمان ندارد و در عوض واقعیت ها را تشدید می کند

جیرانی در ادامه عنوان کرد: سینمای ایران به دلیل این‌که قهرمان ندارد، خوراکش را از واقعیت‌های اجتماعی دریافت می‌کند و برای اینکه این واقعیت‌ها را داراماتیزه کند، مجبور است واقعیت‌ها را تشدید کند و با این کار سینمای فلاکت از دلش درمی‌آید.

دوست دارم سینمای اجتماعی پوینده و قهرمان دار داشته باشیم که متأسفانه نداریم
وی در ادامه برای درآمدن سینما از این وضعیت توصیه کرد: این نکته خیلی مهمی در سینمای ایران است و دلمان می‌خواهد سینمای اجتماعی ضربه نخورد و نگاه‌های ممیزی روی آن زیاد نباشد. من دوست دارم سینمای اجتماعی پوینده و قهرمان دار داشته باشیم که متأسفانه نداریم. در زمانی که داور جشنواره فیلم فجر بودم فیلم‌هایی دیدیم که بسیار شبیه هم بودند و موضوعات اجتماعی کوچک و تشدید شده بدون درام درخشان است.

در دوره اصلاحات جلوی فیلمهای کمدی سوپرمارکتی را گرفتند و در زمان احمدی نژاد خلاف این اتفاق افتاد
این فیلمساز با اشاره به سرزنده بودن سینمای اجتماعی با ذکر مثالی گفت: قبل از دوره اصلاحات جلوی فیلم‌های کمدی سوپرمارکتی را گرفتند و زمان احمدی‌نژاد جلوی آن‌ها را باز کردند. به نحوی که این فیلم‌ها به قدی زیاد و تکراری شدند که زیرآب خودشان را زدند و معتقدم در سینمای اجتماعی هم فضا را با سوءتفاهم و سوءظن و توام با این نکنیم که نگاه‌های خاصی به برخی فیلم‌ها داریم و فضایی بگذاریم تا فیلم‌سازها خودشان باشند، به نظر من خودشان یکدیگر را حذف می‌کنند.

بعضی فیلمها الک بزرگ شده اند
جیرانی در پایان خاطرنشان کرد: تعدادی از فیلم‌ها الکی بزرگ می‌شوند درحالی‌که اگر بزرگ نشوند و دیده شوند شاید اصلاً فیلم مهمی هم نباشد و با ارزیابی صحیح و طبیعی خیلی فیلم‌ها آن‌قدر که اکنون بزرگ هستند، بزرگ نخواهند شد.

مجله شبانگاهی «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

 

منبع: سی نت

2893 - فائز حسینی

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر (301 خبر):

301 - «مغزهای کوچک زنگ زده» با اختلافی فاحش در صدر / بهترین های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به انتخاب نویسندگان سی نت

300 - شماره دوم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه حشنواره فیلم فجر منتشر شد / معرفی بهترین های جشنواره به انتخاب نویسندگان سی نت

299 - اختصاصی سی نت: کلیدی ترین صحبت های مطرح شده عوامل فیلم های سینمایی در نشست های خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

298 - صحبت های رسول صدرعاملی دردسرساز شد/ شکایت از جشنواره فیلم فجر برای داوری نکردن «لاتاری»

297 - مجیدرضا مصطفوی خطاب به دبیر فیلم فجر مطرح کرد: حذف «آستیگمات» از فیلم فجر براساس تعمد بوده است

296 - توضیحات طائرپور درباره‌ی یک حاشیه مراسم اختتامیه: تنها چاره این بود خودم خط قرمزهای تلویزیون را رعایت کنم

295 - افخمی: با «به وقت شام» و «لاتاری» رفتار فاشیستی می‌کنند

294 - دو گزینه حوزه هنری از فیلم های جشنواره برای اکران نوروز/ لاتاری، فیلشاه و فیلم کمدی لونه زنبور

293 - پیام فرمانده کل سپاه به حاتمی کیا: حرف‌های شما در اختتامیه جشنواره علامت شجاعت و اخلاص است

292 - اظهارات خشایار الوند درباره پخش زنده اختتامیه فجر از تلویزیون: باید برای تلویزیون کف و سوت بزنیم؟

291 - اتفاق زشت و ترسناک در جشنواره فیلم فجر افتاد/ مستندها داوری نشدند

290 - واکنش حیدری فاروقی به داوری نشدن فیلم‌های مستند جشنواره فیلم فجر

289 - بیانیه هیات مدیره انجمن مستندسازان: برخورد جشنواره فیلم فجر با مستندها توهین آمیز بود/ پاسخگو باشید

288 - انتقاد کارگردان «فیلشاه» از داوری نشدن فیلمش در فجر

287 - واکنش یک صنف سینمایی به اظهارات کارگردان «ابوقریب»

286 - «برای حاتمی کیا تخت پادشاهی درست کنید»/ بازخوانی صحبت های چهار سال قبل علی معلم درباره ابراهیم حاتمی کیا

285 - نامزدهای بهترین های جشنواره سی و ششم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / «مغزهای کوچک زنگ زده» در صدر

284 - برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند: "تنگه ابوقریب" با 6 سیمرغ و "مغزهای کوچک زنگ زده"با 4 سیمرغ پیشتاز/ از مضحکه «دو سیمرغی» تا طعنه‌های هومن سیدی و فریادهای ابراهیم حاتمی‌کیا

283 - به زبان سینما/یادداشت سیدجواد صفوی برای "عرق سرد"

282 - نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد/ پیشتازی «مغزهای کوچک زنگ زده» و «تنگه ابوقریب» در 11 رشته و نقره داغ شدن «لاتاری»

281 - سکوت سر شار از نا گفته ها/یادداشت سیدجواد صفوی برای "امیر"

280 - قابل پیش بینی/یادداشت سیدجواد صفوی برای "به وقت شام"

279 - ما کجای جهان ایستاده ایم؟ / یادداشت حدیث جان بزرگی برای چند فیلم جشنواره سی و ششم فیلم فجر

278 - گامی به جلو/یادداشت سیدجوادصفوی برای "لاتاری"

277 - ساختار مناسب با فیلمنامه ای ناقص / یادداشت نساء نیکو برای فیلم «ماهورا»

276 - تنهایی آدمها در دنیای ارتباطات / یاداشت ندا طهرانی برای فیلم «جشن دلتنگی»

275 - واکنش فاطمه معتمدآریا به «تنگه ابوقریب» / مردانی که قهرمان می‌مانند

274 - تقدیر ظریف از فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا

273 - «بمب یک عاشقانه» رکوردار سانس فوق‌العاده شب هفتم / 18 سانس فوق‌العاده

272 - وزیر ارشاد اعلام کرد: دبیر سال بعد جشنواره فیلم فجر مشخص نیست

271 - چالشی به نام پخش زنده اختتامیه جشنواره فیلم فجر

270 - جامعیت گمشده، سوالاتی که بی جواب ماند / یادداشت کیوان کثیریان برای مستند «بانوی قدس ایران»

269 - انفجار اتمي / یادداشت آرش عنایتی برای فیلم کوتاه «حیوان»

268 - تنهایی و تک افتادگی یک زن / یادداشت پویان عسگری برای فیلم «عرق سرد»

267 - «غیرت» وجه غالب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

266 - بهرام توکلی کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب»: سینمای مستقل در ایران وجود ندارد

265 - اعلام نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شنبه 21 بهمن ماه پس از اكران آخرين فيلم سینمای رسانه

264 - سربه‌راهیِ بچه‌زرنگ! / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی

263 - بخشی از ناگفته های جنگ تحمیلی در یک شاهکار سینمایی / یادداشت لاله محمودی برای فیلم «تنگه ابوقریب»

262 - گذشتن از خود به خاطر دیگران / یادداشت شبنم محمودی شرق برای فیلم «سرو زیر آب»

261 - در ستایش بازی/یادداشت سیدجواد صفوی برای "دارکوب"

260 - سوز واقعه / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «تنگه ابوقریب»

259 - فیلمی گرم از دلِ سردی / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم "عرق سرد"

258 - کمی تا قسمتی ساده/یادداشت سیدجواد صفوی برای "خجالت نکش"

257 - مغز بزرگ هوشمند و به روز / یادداشت شبنم محمودی شرق برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»

256 - بدون تماشای فیلم رای بدهید! / «نتوانستیم جلوی این اتفاق را بگیریم»

255 - پاسخ عماد افروغ به تهیه‌کننده «امپراتور جهنم»

254 - هایده صفی یاری از «وقت ناهار» گفت/ از چراهای فیلم رها نشده ام

253 - تدوینگر «به وقت شام»»: حاتمی‌کیا یک فیلم پرهیجان می خواست/ داعش از این هم خشن‌تر است

252 - کارگردان فیلم «عرق سرد«»: تفکر حاکم در تلویزیون ریاکارانه است

251 - هومن سیدی: قصد ما در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» سیاه نمایی نبود

250 - رسانه‌های غیررسمی جشنواره را قرق کرده‌اند/ چه کسی مجوز داده است؟

249 - مجید محیدی: «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی یکی از بهترین فیلم های جشنواره است

248 - نمای نسبتا دور/یادداشت سید جواد صفوی برای "چهارراه استانبول"

247 - آدمهای گمشده در دنیای فراموشی / یادداشت مصطفی محمودی برای فیلم «امیر»

246 - سرریزِ هیجان / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «به وقت شام»

245 - ستودنی اما ناکافی / یادداشت لاله محمودی برای فیلم «به وقت شام»

244 - سفر به اطراف چزابه / یادداشت سید جواد صفوی برای "تنگه ابوقریب"

243 - فرصت سوزی / یادداشت سیدجواد صفوی برای فیلم " کار کثیف"

242 - قهرمانان عاصی و تنها در حاشیه خلیج فارس / یادداشت ندا طهرانی برای فیلم «لاتاری»

241 - قیصر نمایی / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «لاتاری»

240 - چسباندن آگهی به دیوار پلاسکو / یادداشت حمید سلجوقی در نمایی از فیلم «چهارراه استانبول»

239 - خوب فروختن یا خوب بودن؛ مسئله این هم نیست! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «چهارراه استانبول»

238 - یک فیلم محترم / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «بمب، یک عاشقانه»

237 - سینمای ناب / یادداشت احمد شاهوند برای «شعله ور»

236 - ده فیلم برتر آرای تماشاگران تا پایان روز دوم اعلام شد

235 - عشق، نوستالژی، ارتباط و جنگ / یادداشت لاله محمودی برای فیلم «بمب، یک عاشقانه»

234 - دیرفهم و دیرهضم / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم «شعله ور»

233 - فرصت از دست رفته / یادداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «جاده قدیم»

232 - چیدمان بی حساب و کتاب / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «جاده قدیم»

231 - جاده خاکی / یادداشت حمید سلحوقی برای فیلم «جاده قدیم»

230 - یک شکست تمام عیار / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «کامیون»

229 - شروع خوب، پایان بد / یادداشت حمید سلحوقی برای فیلم «کامیون»

228 - «کامیون طاقت جاده قدیم را ندارد!» / یادداشت فائز حسینی برای فیلم های «کامیون» و «جاده قدیم»

227 - آرای مردمی جشنواره ی فیلم فجر تا دوشنبه اعلام نمی شود

226 - پردیس هویزه مشهد به دلیل ناعدالتی از اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر انصراف داد

225 - آغاز انتشار مجدد نشریه الکترونیکی سی نت پس از شش سال / یادداشت احمد شاهوند پیرامون چهارده سال همنشینی بی وقفه با «سینما»

224 - به استقبال هشتمین تغییر در هشتمین سال پیاپی / یادداشت زرنوش محمدی برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

223 - هندوانه ي در بسته / یادداشت فرهاد خالدار برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

222 - به نام کاهش بودجه، به کام دوستداران اعمال سلیقه! / یادداشت مجتبی اردشیری در رثای جشنواره کوچک شده فیلم فجر

221 - خانه خلوت / پیش درآمدی بر جشنواره سی و ششم فیلم فجر نوشته سیدجواد صفوی

220 - سی و شش سالگی... / یادداشت حمید سلجوقی برای آغاز جشنواره سی و ششم

219 - شماره اول نشریه الکترونیکی سی نت ویژه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد

218 - به احترام سیمرغ؛ برپا! / یادداشت مهدی تیموری برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

217 - سهم مغفول‌مانده مخاطبان شهرستانی از جشنواره فیلم فجر / یادداشت تیلدا حسینی به بهانه آغاز جشنواره سی و ششم فیلم فجر

216 - ماراتن جشنواره سی و ششم فیلم فجر آغاز شد/ برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند

215 - پردیس سینمایی «شهرک» همزمان با جشنواره فیلم فجر افتتاح شد: راه اندازی ۲ سالن از 11 سالن

214 - ۳ فیلم در سینما آزادی به سانس فوق العاده رسید/سینماگران کنار مردم

213 - اکران خصوصی «لاتاری» با حضور دو نماینده مجلس

212 - پروانه نمایش فیلم سینمایی «عرق سرد» صادر شد + عکسی جدید از سحر دولتشاهی با گریمی متفاوت در نقش مهرانه نوری

211 - یادداشت کوتاه کیوان کثیریان برای دو فیلم «شعله ور» حمید نعمت الله و «سوءتفاهم» احمدرضا معتمدی در اولین روز جشنواره سی و ششم

210 - دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر: سیمرغ فیلم اول و هنر و تجربه اهدا می‌شود/ نکوداشت علی معلم

209 - علیرضا قربانی ترانه تیتراژ فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» مصطفی کیایی را خواند/ آخرین مراحل فنی فیلم در راه جشنواره

208 - «کار کثیف» خسرو معصومی ۱۲۰۰ پلان داشت/ چالش صداگذاری با تنوع لوکیشن

207 - تماشای «فیلشاه» را در جشنواره از دست ندهید/ ایجاد یک جریان در انیمیشن ایران

206 - نامزدهای بخش مسابقه تبلیغات سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد

205 - مرتضی غفوری فیلمبردار سینمای ایران: «ماهورا» یکی از سخت ترین فیلم هایی بود که در طول زندگی ام کار کردم/ 3 روز وقت برای ضبط تنها یک پلان

204 - به دلیل حضور کمال تبریزی در ترکیه برای ساخت فیلم «خودسر»، داوری فیلم های فجر با تأخیر انجام می‌شود

203 - اعضای هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

202 - واکنش پیمان معادى به تغییر تهیه کننده فیلم "بمب، یک عاشقانه": نام مانی حقیقی را آوردم تا منتظر مهر تایید شورا بر نام احسان رسول اف نباشم

201 - کامبوزیا پرتوی: قرار بود بهروز وثوقی نقش اصلی «کامیون» را بازی کند/ فیلم سینمایی «کامیون» امسال در جشنواره رونمایی خواهد شد

200 - از ارومیه تا زاهدان: نمایش قطعی 15 فیلم‌ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در 30 استان کشور

199 - انتخاب بهترین فیلم مردمی جشنواره فیلم فجر از طریق تلگرام، اپلیکیشن و سایت

198 - «مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلمی با ریتم تند/ اولین تجربه ساخت آب در «جشن دلتنگی»

197 - ساخت موسیقی «به وقت شام» توسط کارن همایونفر به پایان رسید/ جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد

196 - مصطفی کیایی: فقط سازمان آتش نشانی از «چهارراه استانبول» حمایت کرد/ امیدوارم نتیجه فیلم را در جشنواره ببینیم

195 - محمدحسین مهدویان: «لاتاری» بهترین فیلمی‌ست که تا به حال ساخته‌ام + جدیدترین عکس از هنرنمایی ساعد سهیلی

194 - پاسخ احمد امینی به فرزاد موتمن: «سراسر شب» در هیات انتخاب جشنواره کمتر از چهار رای داشت

193 - مدیر سایت سینماتیکت: مشکلی در خرید بلیت اینترنتی جشنواره فیلم فجر نخواهد بود/ تحویل بلیت از ۶ بهمن

192 - رونمایی از نخستین عکس "امیر جدیدی" در فیلم سهیل بیرقی/ «عرق سرد» آماده نمایش در جشنواره

191 - عباس نادران: اگر از امتیازاتم استفاده می کردم، «شاه کش» در جشنواره بود

190 - کامبوزیا پرتوی: «کامیون» بدون ممیزی ساخته شد/ خوشحالم که فیلم من به قید قرعه در افتتاحیه اکران می شود

189 - اعلام گروه بندی فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای خرید بلیت های مردمی

188 - آغاز پیش فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر از ساعت 10 صبح شنبه 30 دی

187 - سینماهای مردمی سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر مشخص شد/دو سینمای تازه تاسیس به جشنواره نرسیدند/پردیس «مگامال» تنها سینمای جدید این دوره از جشنواره

186 - برخلاف شایعات مطرح شده «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا به فجر می‌رسد/ انجام اصلاحاتِ ۲ دقیقه پایانی

185 - محمدرضا عقیلی با "امپراتور جهنم" در جشنواره فیلم فجر

184 - حاشیه‌نگاری بر جنجالی‌ترین سیمرغ فیلم فجر

183 - جنگی‌سازان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید

182 - آئین بزرگداشت «اکبر عبدی» در جشنواره فیلم فجر

181 - تصویر بیکاری و مهاجرت در «کار کثیف»/ سیزدهمین فیلم خسرو معصومی در جشنواره سی و ششم

180 - افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به دلیل کاهش هزینه‌ها حذف شد

179 - رقابت سیمرغ‌داران سال 95 در فجر سی‌وششم

178 - تلویزیون برای جشنواره فیلم فجر چه می‌کند/ ۴ برنامه با چند رویکرد، «هفت» هنوز بلاتکلیف است

177 - ابراهیم داروغه‌زاده: فیلم‌های جشنواره در دسترس هر کسی نیست تا بتواند آنها را ببیند

176 - «خجالت نکش» در مراحل پایانی + عکس جدید/ قرعه‌کشی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر اتفاق خوبی بود

175 - آخرین وضعیت پارکینگ سینمای رسانه‌ها/ نشست‌ها پس از نمایش فیلم است

174 - تفریحات ناسالم در فجر36/ نقشه برای وارد کردن فیلم به جشنواره و بردن جشنواره به حاشیه!

173 - فیلم‌های کوتاه جشنواره ملی فجر اکران مردمی ندارد/ اهدای یک سیمرغ

172 - منیژه حکمت: سیاهی لشکر جشنواره نخواهم بود، اگر سانس «جاده قدیم» در سینمای رسانه بدون قرعه‌کشی بود، فیلم‌ام را از جشنواره بیرون می‌کشیدم

171 - اظهار نظرهای جدید سهیل بیرقی کارگردان «عرق سرد»/ فیلم حساس جشنواره امسال

170 - مهران احمدی با اولین فیلم سینمایی اش در جشنواره امسال: «مصادره» یک کمدی با دغدغه‌‌های انسانی

169 - پوریا آذربایجانی کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره: فیلم «جشن دلتنگی» روایتی از گره خوردن روابط آدم‌ها در فضای مجازی است

168 - رقابت مستندها در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد

167 - محمدحسین نیرومند عضو هیأت انتخاب ادوار جشنواره فیلم فجر: روش‌های اقناعی در انتخاب مستقل آثار

166 - محمدعلی حسین‌نژاد: سال گذشته بعضی فیلم‌ها با تصمیم دبیر در جشنواره جای داده شد

165 - سحر عصر آزاد: جشنواره فیلم فجر سال تحویل سینمای ایران است

164 - رضا مقصودی: شوخی‌های جدی در فیلم «خجالت نکش» وجود دارد

163 - داروغه‌زاده نمایش فیلم برای اعضای کمیسیون فرهنگی قبل از آغاز جشنواره را تکذیب کرد/ فیلم‌ها برای هیچ فرد، نهاد و گروهی امکان نمایش ندارد

162 - شاهین امین معتقد: حضور در جشنواره فیلم فجر نباید سهمیه‌بندی باشد

161 - تماشاي ناقص فیلم‌ها، همیشه انتخاب در فجر را دشوار می‌کرد

160 - چالش تشخیص هویت در «وقت ناهار» یکی از فیلم های کوتاه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

159 - گفتگو با منیژه حکمت در مورد فیلم جدیدش در جشنواره: دغدغه‌های اجتماعی در یک بستر متفاوت

158 - گزارش کامل حضور وزیر ارشاد در جمع مدیران جشنواره فجر۳۶

157 - «شعله‌ور»؛ فیلم جدید حمید نعمت الله درباره حسادت

156 - رویارویی عشق و زندگی با جنگ در «ماهورا»

155 - سیمرغ بر شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟/ آیا محمدحسین مهدویان هت تریک می کند؟

154 - لبخند سیمرغ به کمدی‌های جدید سینمای ایران

153 - دبیران دوره های قبلی را بشناسید/ رکوردداران برگزاری جشنواره فیلم فجر

152 - نگاهي به حضور چهار فیلم‌ دومی در جشنواره سی و ششم/ از پیمان معادی با «بمب» تا سهیل بیرقی با «عرق سرد»

151 - فقط 6 فیلم جشنواره فجر 36 محصول بخش دولتی است/ جشنواره فیلم‌های بخش خصوصی!

150 - آئین بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

149 - سیدجمال ساداتیان عضو هیات انتخاب جشنواره: همدلی و یکرنگی جشنواره سی و ششم به نمایش درآمد

148 - شاهین شجری کهن منتقد سینما: پایبندی به یک قانون تعریف شده، به اعتبار جشنواره اضافه می‌کند

147 - مرور جشنواره فیلم فجر از ابتدا تاکنون با فریدون جیرانی در «چشم شب روشن»/ از جنجالی‌ترین تا شاخص‌ترین ها

146 - تورج منصوری: پایبندی به آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر از هر چیزی مهم‌تر است

145 - تدبیر و ابتکار روابط عمومی، اولین حرکت شفاف و صریح جشنواره امسال بود

144 - فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر حذف شد/ کاهش ۵۰ درصد هزینه‌های جشنواره نسبت به سال گذشته

143 - جشنواره‌‌ای به رنگ فجر/ حضور 9 فیلم دفاع مقدسی در جشنواره امسال

142 - فرصت شرکت نهادها و سازمان‌ها در بخش «تجلی اراده ملی»

141 - جدول اکران سینمای رسانه (پردیس ملت) سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مشخص شد/ آغاز اکران فیلم ها از جمعه 13 بهمن/ رورانه نمایش 3 فیلم طی 9 روز

140 - اطلاعات جدید از فیلم گمنام جشنواره امسال "خجالت نکش" با بازی احمد مهرانفر و شبنم مقدمی/ یک فیلم اولی کمدی از "رضا مقصودی" نویسنده «لیلی با من است» و «همیشه پای یک زن در میان است»

139 - نوید محمودی کارگردان «چند متر مکعب عشق» پدیده جشنواره سی و دوم: فیلم جدیدمان «شکستن همزمان بیست استخوان» با بازی محسن تنابنده را به جشنواره دادیم اما انتخاب نشد

138 - اولین واکنش فرزاد موتمن به حضور نداشتن «سراسر شب» در جشنواره فجر/ فیلم را برای منتقدان و روزنامه‌نگاران نمایش خواهم داد

137 - اقدامی جالب و جدید از سوی ستاد جشنواره فیلم فجر: برای جلوگیری از اعتراضات، صبح روز چهارشنبه 20 دی جدول نمایش فیلم های سینمای رسانه قرعه کشی میشود

136 - ۱۶ مجموعه سینمایی در تهران میزبان جشنواره فیلم فجر می‌شود/سینما آستارا نخواهد رسید، پردیس سپنتا به احتمال 95 درصد به جشنواره می رسد

135 - بابک حمیدیان با 4 فیلم، پرکاترین بازیگر جشنواره سی و ششم فیلم فجر / لیست کامل بازیگرانی که با فیلم هایشان در جشنواره امسال حضور خواهند داشت

134 - بایکوت کامل فیلم اولی ها / حضور تنها 3 فیلم اولی در جشنواره امسال

133 - سید جمال ساداتیان یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر امشب میهمان برنامه زنده «سی و پنج» فریدون جیرانی

132 - توضیحات ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در مورد 3 فیلم "شعله ور"، "آشغال های دوست داشتنی" و "امپراطور جهنم"

131 - فیلم های مهمی که فرم حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را پر نکرده بودند + دو فیلمی که به دلایل فنی به جشنواره نرسیدند

130 - غایبان جشنواره امسال/ فیلم هایی که به دلیل کیفیت مجوز حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را دریافت نکردند

129 - ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره: تصمیم برای بخش خارج از مسابقه‌ی فجر منوط به تقاضاست

128 - مضمون ۱۶ فیلم بخش مسابقه اجتماعی است/حضور ۳ فیلم با موضوع مقاومت و دفاع مقدس

127 - غلامرضا موسوی: انصراف فیلم‌هایی که در جشنواره با سر و صدا مواجه می‌شوند/نگرانی از داوری‌ها

126 - انصراف «آشغالهای دوست داشتنی» از جشنواره فیلم فجر

125 - آغاز به کار پرديس سیمایی «سپنتا» به مدیریت مسعود جعفری جوزانی همزمان با جشنواره فیلم فجر + عکس

124 - هیاهوی اکران یا هیاهوی جشنواره / برگ برنده فیلم‌های انتخاب نشده در سودای سیمرغ

123 - پرویز آبنار صداگذار سینمای ایران: پردیس ملت از لحاظ پخش صدا مناسب است/ تغییری به نفع جشنواره فجر

122 - سینماهای مردمی؛ هویت اصلی جشنواره فجر

121 - کامبوزیا پرتویی کارگردان "کامیون": پایبندی جشنواره به آئین‌نامه خوشحال‌کننده است

120 - دیدگاه سعید سعدی و دو تهیه‌کننده دیگر درباره رقابت ۲۲ فیلم در سودای سیمرغ

119 - عبدالله اسفندیاری: رقابت تعداد زیاد فیلم در سودای سیمرغ، جشنواره را بی‌معنی می‌کند

118 - جواد نوروزبیگی: ثبات در انتخاب 22 فیلم؛ حرکت به سوی جشنواره استاندارد

117 - منوچهر محمدی تهیه کننده سینما: افزایش اعتبار جشنواره با تثبیت تعداد 22 فیلم در سودای سیمرغ

116 - روح الله حجازی: رقابت 22 فیلم در فجر یعنی توجه به کیفیت

115 - رسمی: فیلم های بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

114 - سیمرغ‌داران سال گذشته با کدام فیلم به فجر 36 می‌آیند؟

113 - راهیابی 22 فیلم به بخش مسابقه، شأن جشنواره را حفظ می‌کند

112 - هارون یشایایی: انتخاب 22 فیلم در «سودای سیمرغ» داوری را عادلانه‌تر می‌کند

111 - ابوالحسن داوودی: سلیقه‌حرفه‌ای در قضاوت‌های فجر تعیین‌کننده است

110 - پردیس ملت در حال آماده‌سازی برای فجر است/تدارکِ اینترنت و پارکینگ

109 - شاید این 7 نفر شما را عصبانی کنند/ نگاهی به هیات انتخاب این دوره جشنواره فیلم فجر

108 - «عرق سرد» که از فیلم های حساس جشنواره به شمار می رود و داستان یک زن فوتبالیست را روایت می کند بعد از دریافت پروانه نمایش به دفتر جشنواره ارسال می شود + عکس جدید از باران کوثری

107 - حداقل تقاضای سازندگان «آشغالهای دوست داشتنی»/ حضور در جشنواره پس از 5 دوره و دریافت پروانه نمایش حق این فیلم است

106 - ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره خبر داد: اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی فجر تا 10 دی ماه

105 - همکاری مجدد کارن همایونفر با «حاتمی‌کیا»/ "به وقت شام" توسط هیات انتخاب جشنواره سی و ششم دیده شد

104 - فیلمبرداری «خودسر» جدیدترین ساخته کمال تبریزی به نیمه رسید/ احتمال عدم حضور فیلم در جشنواره

103 - «درخونگاه» به دفتر جشنواره رسید + عکس جدید

102 - «تنگه ابوغریب» یک اتفاق ویژه در جشنواره فجر است

101 - محمدعلی سجادی اعلام کرد: «طلاقم بده به خاطر گربه ها» را به فجر فرستادم

100 - توضیح قوه قضاییه درباره یک چالش سینمایی/ در انتخاب فجردخالت نکردیم

99 - سیدجمال ساداتیان عضو هیات انتخاب جشنواره: بیشتر فیلم‌های فجر را دیده‌ایم/ فعلا سورپرایز نشدیم

98 - برخلاف اظهار نظر پیشین مصطفی کیایی «چهار راه استانبول» به جشنواره فجر رسید + عکسی جذاب از فیلم

97 - صداگذاری «سراسر شب» فرزاد موتمن آغاز شد و به سرعت نسخه فیلم به دبیرخانه جشنواره فرستاده خواهد شد + عکس جدید از فیلم

96 - سوژه «شب لرزه» اسیدپاشی است/ تحویل نسخه فیلم به جشنواره

95 - «نسترن های وحشی» به جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد

94 - صداگذاری «پیشونی سفید۲» آغاز شد/ نسخه فیلم به فجر رفت

93 - عبدالرضا کاهانی: خدا را شکر که سال‌هاست تکلیفم با جشنواره فجر روشن شده

92 - «کیفیت» تعیین‌کننده تعداد فیلم‌های فجر باشد/ رونق جشنواره حفظ شود

91 - قائم‌مقام مرکز گسترش سینمای مستندوتجربی: نمی‌توان مستند را از جشنواره فجر حذف کرد/ رقابت در بخش‌های اصلی

90 - تدوین «زنانی که با گرگها دویده‌اند» تمام شد/ انجام امور فنی برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

89 - ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره اعلام کرد: فقط هیات انتخاب فیلم‌ها را معرفی می‌کنند/ دخالتی در کارها نمی‌شود

88 - «گیتی همسر علیرضا» به دبیرخانه جشنواره ملی فجر تحویل داده شد

87 - سوال یک مستندساز درباره انتخاب‌های فجر/ حق برخی آثار ضایع شده است

86 - منیژه حکمت پس از گذشت 10 سال با فیلم جدیدش "جاده قدیم" پا به جشنواره فیلم فجر خواهد گذاشت

85 - انصراف سازندگان «آقای سانسور» از حضور در جشنواره فجر

84 - «امیر» تحویل دفتر جشنواره شد

83 - روزهای پایانی صداگذاری و میکس/ «هایلایت» در راه جشنواره فیلم فجر

82 - "لاتاری" سومین ساخته محمدحسین مهدویان برای سومین سال پیاپی به جشنواره فجر رسید + اولین عکس از هادی حجازی فر در این فیلم

81 - «شعله ور» تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شد

80 - حضور ۱۹۴ هنرمند در بخش تبلیغاتی جشنواره فیلم فجر

79 - ورود جدی معاونت پیشگیری از وقوع جرم به جشنواره فیلم فجر و نقش آفرینی در انتخاب فیلم‌ها

78 - طراح پوستر مشترک دو فیلم رسول صدرعاملی و منیژه حکمت در جشنواره فیلم فجر

77 - مهلت شرکت در مسابقه تبلیغات سینمای ایران به پایان رسید

76 - بزرگداشت «محمدعلی نجفی» سینماگر اصفهانی در جشنواره فیلم فجر

75 - فیلم سینمایی "گرگ بازی" به دفتر جشنواره فجر تحویل داده شد + عکس جدید از فیلم

74 - آخرین مراحل تولید فیلمی با بازی لیلا زارع و سعید آقاخانی/ «یک کیلو و بیست و یک گرم» اولین نمایش خود را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تجربه خواهد کرد

73 - حذف مستند «موج نو» از آثار منتخب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

72 - سینماهای سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به زودی اعلام خواهند شد

71 - فیلم های کوتاه داستانی جشنواره سی و ششم معرفی شدند

70 - مصطفی کیایی اعلام کرد: فیلم «چهار راه استانبول» به احتمال فراوان به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نمی‌رسد

69 - اعلام اسامی 11 فیلم منتخب هیأت انتخاب مستند جشنواره فجر 36

68 - انیمیشن سینمایی «فیلشاه» برای رقابت با فیلم‌های رئال به دفتر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ارائه شد

67 - «دِرِساژ» با بازی علی مصفا و شبنم مقدمی در راه جشنواره فیلم فجر

66 - «جن زیبا» پس از سی وششمین جشنواره فیلم فجر همزمان در ایران و ترکیه به نمایش درمی‌آید

65 - «تنگه ابوغریب» به دزفول رسید/ فیلم بهرام توکلی برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می شود

64 - ثقفی: «روسی» درامی عاشقانه است و اواخر آذرماه فیلم جلوی دوربین می‌رود/ تلاش میکنیم فیلم را به جشنواره برسانیم

63 - اتمام بازی هادی کاظمی در «امیر»/ اولین رونمایی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر خواهد بود

62 - ارایه نسخه‌ی اولیه فیلم سینمایی «عشق و آتش» به جشنواره‌ی فیلم فجر

61 - «بُهت» با مهتاب کرامتی به نیمه رسید و این اثر به زودی به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ارائه میشود

60 - طراح پوستر سی‌و ششمین جشنواره فیلم فجر: نقد کوچه‌بازاری جای نقد آگاهانه را گرفته است

59 - خبرهای جدید از فیلم جدید بهروز شعیبی: «دارکوب» در راه سی و ششمین جشنوراه فیلم فجر

58 - احیای بخش «تجلی اراده ملی» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

57 - حیدریان: تلاش برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر، دوری از حاشیه و توجه به اصل است

56 - گزارشی از هیات انتخاب ادوار جشنواره فیلم فجر/ امسال کار به رکوددارها سپرده شده است

55 - نظر سیف‌الله صمدیان درباره پوستر جشنواره فجر36 و برخی انتقادات ناپخته

54 - فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران منتشر شد

53 - ایرج تقی‌پور: پوستر جشنواره امسال ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد

52 - گفت‌وگو با حمیدرضا بیدقی طراح پوستر جشنواره سی و ششم فیلم فجر

51 - محمد مهدی حیدریان: امیدوارم جشنواره امسال، سال تحول سینما باشد

50 - مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره: آماده سازی پردیس ملت برای جشنواره فیلم فجر آغاز شد

49 - پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

48 - هدیه تهرانی و علی مصفا برای سومین بار در فیلم سینمایی "واسطه" همبازی شدند/نسخه نهایی "واسطه" به زودی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال میشود

47 - نسخه نهایی «موریانه» به زودی به فجر تحویل داده می‌شود/فیلمی با فرم خاص

46 - برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر فیلمبرداری «امیر» ادامه دارد/ تدوین همزمان توسط مستانه مهاجر

45 - ورود «زنانی که با گرگها دویده اند» به ماراتن جشنواره فیلم فجر

44 - فیلمبرداری «لالاکن» در شهرک گلستان ادامه دارد و عوامل در تلاش برای رسیدن نسخه فیلم به جشنواره سی و ششم/ تدوین ۲۰ درصد کار انجام شد

43 - کیومرث پوراحمد «رضا» را به جشنواره فیلم فجر می فرستد

42 - معرفی زودهنگام اعضاء هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

41 - مرجان اشرفی زاده کارگردان "آبجی": اگر ۲۲ فیلم بخش مسابقه از بین فیلم‌های خوب انتخاب شود، می‌توان جشنواره‌ای حرفه‌ای برگزار کرد.

40 - آرش قاسمی: انتخاب پردیس سینمایی ملت هوشمندانه بود

39 - محمد کارت: حضور مستند در بخش سودای سیمرغ اتفاق مثبتی است

38 - حسین جعفریان: باید در هیئت داوران جشنواره فجر نماینده‌ای از عوامل فنی باشد

37 - توضیحات ابراهیم داروغه‌زاده درباره داوری انیمیشن‌ها در جشنواره فیلم فجر

36 - سعید ابوطالب: جشنواره فیلم فجر با سابقه طولانی که دارد، بر جریان فکری و هنری سینما تاثیرگذار است.

35 - ساعد نیک ذات: نباید جشنواره فیلم فجر را با جشنواره های خارجی مقایسه کنیم

34 - علیرضا رییسیان: برج میلاد هیچ زمان برایم جذابیتی نداشت

33 - اعلام فراخوان ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره فیلم فجر

32 - فیلم جدید «روستایی»، تغییر ذائقه‌ای در سینما خواهد بود/"متری شش و نیم" به جشنواره نمیرسد و در سال 97 اکران میشود

31 - نخستین تصاویر از فیلم سینمایی «لاتاری» سومین ساخته محمدحسین مهدویان منتشر شد/ رونمایی از فیلم در فجر

30 - بابک حمیدیان و مینا ساداتی جلوی دوربین جشن دلتنگی رفتند/اولین نمایش فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

29 - با پایان یافتن مهلت حضور فیلم ها مجموعا 137 اثر در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کردند(94 فیلم سینمایی و 43 مستند)/اعلام آثار سودای سیمرغ هفته اول دی ماه

28 - «آهوی پیشونی سفید ۲» فرم حضور در جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرد

27 - «لالاکن» خود را برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند

26 - خسرو معصومی اعلام کرد: «کار کثیف» فرم فجر را پر کرد/ انجام آخرین مراحل فنی

25 - تاکید سفت و سخت دبیرخانه جشنواره: مهلت ارسال فیلم به جشنواره فیلم فجر تمدید نمی‌شود/ نسخه تدوین شده فیلم ها تا پایان آبان ماه باید به جشنواره ارسال شود

24 - فيلمبردارى «چهار راه استانبول» مصطفی کیایی با موضوع حادثه پلاسکو به پايان رسيد/ تلاش برای رسیدن نسخه فیلم به جشنواره

23 - فیلمبرداری «دِرِساژ» اولین فیلم بلند پویا بادکوبه با بازی علی مصفا و شبنم مقدمی به پایان رسید/اولین نماش در جشنواره فیلم فجر امسال

22 - تاریخ‌نگاری سالن رسانه‌های سینمایی در جشنواره فیلم فجر/ 25 سال از «شهر قصه» تا «پردیس ملت»

21 - پس از 8 سال جشنواره با برج میلاد خداحافظی کرد/ پردیس سینمایی ملت میزبان اهالی رسانه در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شد

20 - «شاه‌کُش» یک درام معمایی متفاوت به کارگردانی وحید امیرخانی و با بازی مهناز افشار به جشنواره سی و ششم می‌آید

19 - فراخوان سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر اعلام شد/ آخرین زمان تحویل نسخه نهایی فیلم ها روز چهارشنبه 20 دی ماه

18 - تاخیر در انتشار فراخوان جشنواره ملی فیلم فجر نسبت به ۲ سال گذشته/سرانجام جوایز فنی از جشنواره می روند یا باز هم می مانند؟

17 - در جلسه مستندسازان با دبیر جشنواره فجر: نحوه حضور مستند در جشنواره فیلم فجر بررسی شد

16 - دبیر جشنواره فجر با نمایندگان فیلم کوتاه جلسه گذاشت

15 - تصمیم‌گیری برای جشنواره ملی فیلم فجر پشت درهای بسته

14 - دبیر شورای عالی تهیه کنندگان: حقوق اکران فیلم‌ها در جشنواره فجر پرداخت شود

13 - «آستیگمات» در راه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر + عکس جدید از باران کوثری

12 - سعید سعدی: فیلم سینمایی "مغرهای کوچک زنگ زده" جدیدترین ساخته هومن سیدی با پایان یافتن مراحل فنی به زودی آماده نمایش برای جشنواره سی و ششم میشود

11 - پیام تبریک ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به مناسبت روز ملی سینما

10 - «مسعود نجفی» برای دومین سال پیاپی به عنوان مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد

9 - انتقاد کیومرث پوراحمد از حذف احتمالی جوایز فنی جشنواره فیلم فجر/فیلم‌سازی «هلو بیا تو گلو» نیست

8 - «شعله‌ور» ساخته جدید حمید نعمت الله با بازی امین حیایی در جشنواره سی و ششم فجر رونمایی می‌شود

7 - فیلم سینمایی «ماهور» به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود

6 - یادداشت رامین حیدری فاروقی پیرامون حذف بخش مستند از جشنواره فیلم فجر

5 - مستند نباید از جشنواره فجر حذف شود/ سینما فقط فیلم داستانی نیست

4 - فیلمبرداری«به وقت شام» حاتمی‌کیا ظرف 20روز آینده به پایان خواهد رسید/اولین نمایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

3 - سینما در انتظار فراخوان جدید جشنواره فجر/سیمرغ‌ها کم می‌شود؟

2 - ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شد

1 - چرا لازم است تمام جوایز رشته‌های فنی از جشنواره فجر حذف شود

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت