New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد / یادداشت محمدحسین سیفی برای فیلم «مطرب»

arrow  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

arrow  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

arrow  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

arrow  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

arrow  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

arrow  عسگرپور فیلم‌سازان را برای جشنواره‌ی جهانی فجر فراخواند

arrow  مجوز نمایش برای سه فیلم صادر شد

arrow  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

arrow  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

  «خانه پدری» به سینماها بازگشت / معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری خبر داد

  «در جستجوی فریده» به رقابت اسکار مستند هم رفت

  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

  فیلمبرداری «عنکبوت» به پایان رسید / با بازی محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند

  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

مجبوریم

مجبوریم (رضا درمیشیان)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محسن خوئینی ها، حامد رحیمی نصر و ... با حضور: ژاله علو

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "بیروت"

تنگنای یک دیپلمات

:: 1 شهریور 1398  ::

پوستر فیلم «بیروت»

پوستر فیلم «بیروت»

 

سینما شبکه (سی نت): نوشتن فیلمنامه و از آن سخت تر ساختن فیلمهایی که یک پایشان در سیاست است کار سختی است. به خاطر اینکه فیلمنامه نویس با مسائل و حقایقی مواجه است که همچون پدیده های علمی به راحتی قابل دستکاری نیستند. به عنوان مثال اگر قرار باشد فیلمی علمی-تخیلی ببینیم، مخاطب در همان ابتدای کار و فهم پیش فرضهای ارائه شده در فیلم می داند که با فیلمی مواجه است که بر پایه تخیل است و دنیای فیلم خود را در ذهن تماشاگر جا می اندازد. آن وقت دیدن فیلمی که در آن انسان ها بدون درگیر شدن با جاذبه زمین بتوانند روی زمین زندگی کنند، به عنوان یک پیش فرض اولیه در داستان، قابل پذیرش خواهد بود. مسائل سیاسی که به تاریخ و رویکردهای سیاسی حکومتها بر می گردد، چنانچه بخواهد راه به دنیای فیلم داشته باشند، حتما باید بتوانند درام را به طور وسیعی در لابه لای بازنمایی ماجراهای واقعی و گاه ملال آور راه بدهند. در واقع در دنیای سینما، آن دسته از مسائل و رویدادهای سیاسی رنگ پرده را می بینند که کشش دراماتیک داشته باشند. در ساخت اینگونه فیلمها رخدادها، تحلیل ها و رویکردهای سیاسی کشورها به عنوان همان پیش فرضهای اولیه پایه ساختمان داستان شده و ماحصل آن باید فیلمی باشد که در همان ابتدا بتواند تماشاگر را با این پیش فرضها به عنوان دنیای فیلم آشنا کرده و حتی بتواند زاویه دید فیلمساز نسبت به مسائل سیاسی را مشخص کند. آن وقت تکلیف تماشاگری که می خواهد فیلم را ببیند خیلی راحت تر است.


مثلا در همین فیلم "بیروت" ساخته برد اندرسون، محصول 2018 آمریکا، با سیر وقایع دراماتیک بر بستری از حوادث واقعی طرفیم و به رغم بازگویی بیشتر مسائل پیرامون درگیری ادیان در لبنان از دهه هفتاد میلادی، تکلیف تماشاگر با نگاه فرامتنی فیلم هم مشخص است. آنچه در انتهای فیلم از صلح و امنیت و انسان دوستی آمریکایی به طور واضح می بینیم، در لابلای درام و در راستای تحلیل ماجراهای سیاسی به شیوه ای شریف گنجانده شده است. از این رو فیلمنامه "بیروت" را نوشته ای موفق در راستای به هم تنیدگی فرم و محتوا می شود دید.

فیلمنامه "بیروت" را تونی گیلوری نوشته که صاحب کارنامه ای مشخص در مقام فیلمنامه نویس فیلمهای چهارگانه بورن، مایکل کلایتون و وکیل مدافع شیطان است و با توجه به سابقه فیلمسازی برد اندرسون، می شود با قطعیت گفت که "بیروت" از دسته فیلمهایی است که فیلمِ فیلمنامه نویس است تا کارگردان.

"بیروت" ماجرای درگیری دراماتیک یک دیپلمات آمریکایی را با درگیری های پیرامون جنگهای داخلی لبنان در دهه هفتاد پیوند می زند و با گذشت 10 سال و تغییر وضع و حال دیپلمات سابق به یک مذاکره کننده و حل و فصل کننده دعاوی خسته کننده دادگستری، دوباره با پیوند به همان ماجرای دراماتیک ابتدای فیلم، داستان فیلم را به قلب یک ماجرای آدم ربایی می کشاند و تا انتها در راستای حل ماجرا و تحول تدریجی قهرمان داستان جلو می رود. با این روش، شخصیت قهرمان فیلم با بازی جان هام، مرکز همه فیلم است و بیروت بستر همه ماجراها و کشورهای درگیر در جنگهای لبنان، نیروهای پیش برنده حوادث دراماتیک فیلم.

 

منبع: سینما شبکه (سی نت)

490 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت