New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

يادداشتي بر فيلم "سن پطرزبورگ"

فيلمي با رنگ و بوي كمدي‌هاي مديري

:: 21 مهر 1389  2:17:29 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): چند صباحي هست عادت کرده‌ايم به اين‌که به خودمان بقبولانيم قرار نيست روي پرده سينماهاي کشورمان فيلم قابل قبولي ببينيم. اين به‌خصوص در آثار اکران شده در دوره اکران پيشين - عيد فطر - کاملا نمود داشت و به يکباره پنج فيلمي اکران شدند که هيچ يک آثار قابل قبول و حتي قابل ارزشگذاري نبودند! اين روند البته گاهي با سکته‌هايي هم مواجه شده است، به‌خصوص با نمايش آثاري چون "کيفر"، "هفت دقيقه تا پاييز" و ... که با وجود نقص‌هاي بعضا درشت‌شان لااقل آثار قابل تامل و متفکرانه‌اي را به مخاطب عرضه كرده‌اند.

اين روند البته در سينماي کمدي اين روزها به معناي واقعي کلمه فاجعه بار و رقت انگيز است و حتي عده‌اي از کارشناسان را مجبور به فاتحه خواني براي سينماي کمدي ايران کرد! اين سال‌ها کمتر فيلم کمدي در اين مملکت ساخته و عرضه شده که علاوه بر خوش رنگ و لعاب بودن و خنداندن تماشاگر لااقل مخاطب را به اندکي تفکر وادارند و حتي اگر چيزي به سليقه مخاطب نمي‌افزايند، چيزي هم کم نکنند! در اين ميان در سال‌جاري اثري ساخته شد با نام "پسر آدم، دختر حوا"، به کارگرداني رامبد جوان، کمدين محبوب و خوش‌فکر اين روزها که با وجود عدم بهره‌گيري از فيلمنامه و مضمون به خصوصي، لااقل با آفرينش يک کمدي آبرومند و بامزه - حتي با طنز موقعيت و کلامي - هم بازخورد خوبي داشت و هم مخاطبان را با کمدي خوب آشنا کرد.

در ادامه اين روند چند روزي هست که اثري بر پرده سينماها نقش بسته که اکرانش را با وجود تمامي نقاط ضعف متعددي که دارد، بايد به فال نيک گرفت.

"سن پطرزبورگ"، فيلم جديد بهروز افخمي است. اثري از سازنده‌اي صاحب فکر و خوش ذوق که پيش از اين و با آثار قابل تامل و معتبري همچون "شوکران"، "گاوخوني" و "روز فرشته"، نامش را به‌ عنوان يک کارگردان صاحب سبک سينماي معاصر ايران، به ثبت رسانده است.

بهروز افخمي در "سن پطرزبورگ"، همان‌طور که خودخواسته و اعلام کرده، انگيزه اصلي خود را بر اين گذاشته که اثري بسازد تا رنگ و بوي کمدي‌هاي متفکرانه مهران مديري را داشته باشد و خوشبختانه اين تاثيرپذيري که گاهي براي بسياري از فيلم‌ها تبديل به پاشنه آشيلي انکار ناپذير مي‌شد اينجا مبدل به اتفاقي قابل قبول گرديده است. اتفاقي که البته بيش از هر چيز، نياز به يک نويسنده کمدي خوش فکر و موثر داشته و افخمي همين کار را انجام داده و به سراغ بهترين نويسنده کمدي اين روزهاي سينماي ما رفته است: پيمان قاسم خاني.

افخمي براي رسيدن به نوع جديدي از کمدي در سينماي ايران از دو حربه استفاده کرده: يکي از طنزهاي کلامي که کاملا امضاي پيمان قاسم خاني را بر پاي خود دارند و ديگري،خلق موقعيت‌هاي کميک در دل موقعيت‌هايي که مخاطب توقع شوخي با آنها را ندارد و به نوعي خرق عادت محسوب مي‌شود.

فيلم داستان دو جوان آس و پاس را روايت مي‌کند که با رخ دادن تصادفي راز گنجي را از پيرمردي روس تبار مي‌شنوند و به دنبال آن ماجراهاي بسياري دامنشان را مي‌گيرد. پيمان و مهراب قاسم خاني، بزرگ‌ترين محوريت داستان فيلم را بر همين وجه درام اثر استوار گردانيده‌اند. کريم و فرشاد، آشکارا از دو قطب مختلف جامعه‌اند که با وجود تناقض‌هاي اساسي موجود در کردارشان، در نقطه‌اي به هم مي‌رسند: شارلاتانيسم! قاسم خاني، همانند ساير نوشته‌هاي خود، بر ديالوگ‌هاي کميک تاکيد بسياري دارد و همين موجب شده فيلم يک ويژگي اساسا مهم داشته باشد که البته مي‌تواند براي کارگردان مخرب باشد.

"سن پطرزبورگ" بيش از هر چيزي، فيلم پيمان قاسم خاني است و در درجه دوم ساخته بهروز افخمي. سايه سنگين پيمان قاسم خاني و برادرش در تک‌تک سکانس‌ها و به‌خصوص ديالوگ‌هاي دو پهلو و کنايي - که هم رنگ و بوي آثار روشنفکرانه مديري را دارند و هم طنز موقعيت رضا عطاران به شدت احساس مي‌شود و اين در جاهايي کار افخمي را کم رنگ مي‌كند اما دليل اينکه فيلم به همين دليل دو قطبي بودن به اثري دوپاره تبديل نشده، هماهنگ بودن ساختار خوش رنگ و لعاب فيلم با محوريت داستاني آن است. به‌خصوص در لوکيشن‌هاي بسته داخلي که از اعمال موکد شخصيت‌ها - با بازي غير‌منتظره و بسيار خوب محسن تنابنده و حتي بيشتر از وي، خود پيمان قاسم خاني - گرفته تا کادر بندي و دکوپاژ‌هاي اغراق شده افخمي، همگي در به بار نشستن بار طنز و همچنين موقعيت‌هاي دراماتيک اثر، مناسب جلوه مي‌کنند و قابل قبولند. اما مشکل اينجاست که تم اصلي اثر - که گويي با نيم نگاهي به "گنج قارون" سيامك ياسمي نگاشته شده. و با وجود پتانسيل‌هاي بسيار براي تبديل شدن به يک داستان پرکشش، عملا از کمدي کلامي و موقعيت اثر جامانده و به عبارت ديگر تمام کشش خود را در حد همان ايده اوليه جذاب و مبدعانه - انتقال گنج سلطنتي تزار روس به جايي که به فکر احدي هم نرسيده: ايران و ماجراهاي کريم و فرشاد براي رسيدن به آن - نگاه مي‌دارد و در اجرا حتي با وجود تمهيد جالب قرار دادن نريشن ناصر طهماسب روي تصاوير تاريخي مربوط به تاريخچه گنج که الحق اجراي بسيار خوب و هنرمندانه‌اي، چه از جانب کارگردان و چه صداپيشه، دارد، چندان جا نيفتاده. اين مي‌تواند از يک سو به دليل علاقه بيش از اندازه افخمي به مانور روي کمدي لحظه‌اي باشد که موجب شده داستان اصلي کمرنگ شود و از يک سو مي‌تواند به خاطر بداهه‌پردازي بازيگران شکل گرفته باشد. به همه اينها اضافه کنيد حضور شخصيت کاملا کليشه‌اي و نه چندان کارآمد امين حيايي را - که گويي دوست مي‌دارد تا انتهاي عمر همين تيپ داش مشدي و لات مسلک را حفظ کند و قصد تغيير ندارد - كه نه تنها کارکردي ندارد بلکه جاهايي به کليت اثر لطماتي نيز وارد کرده. به‌خصوص در چند سکانس بسيار کش‌دار کليسا که حضور وي تنها براي پررنگ کردن قابليت‌هاي وي در عرضه ميميک و رفتارهاي کميک در فيلم تعبيه شده و هيچ نقش ديگري ندارد.

اما بخش‌هايي که به بهروز افخمي مربوط مي‌شود، امتيازات و نقاط ضعف مخصوص به خود را دارد. بزرگ‌ترين کاميابي افخمي در بخش اکت بازيگران به‌دست آمده است. کافي است دقت کنيد به زوج به‌يادماندني داستان، با بازي محسن تنابنده و پيمان قاسم خاني. بهروز افخمي با همين انتخاب هوشمندانه و البته سرشار از ريسک، به در‌آمدن بار طنز فيلم کمک شاياني کرده. اورسون ولز جايي گفته: نويسندگان اغلب بازيگران بزرگي هستند. اين سخن گوهربار در فيلم جديد افخمي نمود فراواني دارد. بازي دو بازيگر اصلي فيلم به دليل درک بالاي آنها از موقعيت‌هاي طنز خلق شده، بسيار طبيعي و بامزه از کار در آمده و قطعا برگ برنده اصلي فيلم نيز همين بازي متفاوت زوج اصلي فيلم است. (هرچند که ممکن است به قيمت نفروختن فيلم تمام شود اما تجربه بسيار موفقي از کار در آمده.) بگذريم که بازي بهاره رهنما در يکي از نقش‌هاي کليدي اثر با وجود اينکه خيلي هم بد نيست اما متاسفانه براي مخاطب عام،کاملا کليشه است و به هيچ عنوان حرف جديدي براي ابراز ندارد. به اينها اضافه کنيد ريتم

به‌شدت کند يک سوم پاياني داستان را که با وجود انواع و اقسام شوخي‌ها کاملا حوصله سر بر از کار در آمده و بخصوص تدوين در اين سکانس‌ها به شدت توي ذوق مي‌زند و قابل بحث نيست. پايان‌بندي کار نيز به شدت عجيب و غريب و نچسب از کار در آمده و حتي گره‌گشايي کنايي اثر- يک شبه تزار شدن کريم! - نيز کمک شاياني به قابل قبول شدن پايان‌بندي اثر نکرده است.

"سن پطرزبورگ" همچنين در عبور از برخي خط قرمزهاي اساسي نيز پيشتاز است. پيمان قاسم خاني با استفاده از تجربيات بسيارش در عرصه نويسندگي، با عبوري هوشمندانه و کاملا ظريف و بديع، چنان بازي با برخي نکات انجام مي‌دهد که جالب توجه است. کافي است دقت کنيد در سکانس بسيار خوب حضور دو شارلاتان داستان در خانه کتي. اين بخش علاوه بر اينکه يکي از بهترين موقعيت‌هاي کمدي بيست سال اخير سينماي ايران را عرضه مي‌کند يکي از جسورانه‌ترين و قابل ريسک‌ترين اين تجربه‌ها را نيز رقم مي‌زند: به‌خصوص شوخي در مورد جراح پروستات و دكتر پوست و ... قاسم خاني علاوه بر اجراي بسيار خوب خود در اين صحنه، ديالوگ‌ها و موقعيت را يکي پس از ديگري و به قدري ظريف رديف کرده و به نمايش گذاشته که بدون باج دادن به مخاطب، به شدت خنده‌دار و طبيعي از کار در آمده‌اند. يا کافي است دقت کنيد به خاطرات فرشاد از دوران حبس، با آن نورپردازي بي‌نظير صحنه، و ببينيد که بهروز افخمي و تيم سازنده‌اش، از چه هوش سرشاري بهره مي‌برند!

"سن پطرزبورگ" در نهايت و با وجود کاستي‌هاي بسياري که دارد اثر مفرح و جذابي است که سينماي کمدي بي‌رمق و کم‌مايه اين روزهاي کشور ما به شدت کمبودش را احساس مي‌کرد. هرچند که فيلم مناسبي براي تمام اعضاي خانواده نيست! بهروز افخمي، با وجود فاصله بسيار ميان آثاري چون "شوکران" با "سن پطرزبورگ"، نشان مي‌دهد که رگ خواب تماشاگرانش، چه بينندگان خاص و چه عام را به خوبي مي ‌شناسد و اين تنوع ژانر بسيار جالب، بي‌شک نقطه قوتي است در کارنامه هنري نسبتا پربار وي.

 

منبع: تهران امروز

4039 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت