New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "سن پطرزبورگ"

دو کله پوک در مسیر سن پطرزبورگ

:: 29 مهر 1389  2:25:44 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): اگرچه "سن‌پطرزبورگ" نسبت به فيلم‌هاي كمدي رايج در سينماي ايران هم از حيث مضمون و نوع قصه گويي و هم از لحاظ فرم و ساختار روايي يك سرو گردن بالاتر است اما فيلم متوسطي است كه درعين ايجاد موقعيت‌هاي مفرح و سرگرم كننده براي مخاطب از انسجام و يكدستي لازم برخوردار نيست و فراز و نشيب زيادي را در طول داستان و حتي شخصيت‌هاي قصه، تجربه مي‌كند. الصاق بخش‌‌هاي مستندگونه فيلم درباره تزار روس و مسئله مجسمه عقاب‌هاي دوسر و تاريخ روسيه و كمونيست شايد به گره گشايي از داستان و تببين موضوع كمك كند ولي حس دراماتيكي قصه را كاهش داده و به نوعي دوپاره گي در روايت دامن مي‌زند. واقعيت اين است كه اساسا ارائه اطلاعاتي به اين شيوه هم براي مخاطب جذاب نيست و هم موجب پيچيدگي موقعيت داستاني آن شده است. اصلا تماشاگر به واسطه طنازي‌هاي كلامي و رفتاري تنابنده و قاسم خاني مي‌خندد و به جاي اينكه منتظر اطلاعات تازه‌اي درباره تاريخ روسيه و حزب كمونيست باشد مدام در انتظار شيرين كاري‌هاي فرشاد و كريم است. به همين دليل بايد نقطه قوت "سن پطرز‌بورگ" را بيشتر در نوع بازي‌ها و موقعيت‌هاي كميكي بدانيم كه فرشاد و كريم ايجاد مي‌كنند.

"سن پطرز‌بورگ" هم مثل بسياري از فيلم‌هاي كمدي از بلاتكليفي و دوگانگي در ترسيم موقعيت كمدي و جدي به سر مي‌برد. بدين معني كه به ظاهر قرار است با يك كمدي موقعيت مواجه باشيم كه از همزيستي اجباري دو شخصيت متضاد خلق شده است اما روايت اين وضعيت در مرز بين فانتزي و شوخي‌هاي كلامي و كمدي داستاني و موقعيت در نوسان بوده و يكدست نيست. به‌ويژه در پايان‌بندي كار و نحوه وارد شدن كريم و به‌ويژه فرشاد و خواهر كريم به آن كليسا. در حالي كه قصه در ميانه‌هاي كار تعليق لازم را براي جذابيت داستان به وجود مي‌آورد و مخاطب گرم تعقيب ماجراهاي اين دونفر است خط اصلي قصه تغيير كرده و سر از ماجرايي مبهم و خيالي در مي‌آورد كه اگرچه قصد داشته تا تماشاگر را با يك نوع غافلگيري دراماتيك مواجه كند اما به‌دليل بي‌منطقي در روايت و بي‌تناسبي با مضمون اثر توي ذوق مخاطب زده و حالش را مي‌گيرد. نكته جالب اينكه چطور امين حيايي كه در صحنه درگيري كليسا كشته مي‌شود در پايان فيلم در هواپيماي قرار دارد كه به مقصد سن پطرزبورگ مي‌رود؟ همين دوگانگي و تعارض‌هاست كه رنج‌آور است وگرنه سن پطرز‌بورگ فيلم خوش ساختي است كه به بازي‌هاي گرم و صميمي بازيگرانش لحضات مفرحي را براي مخاطبانش ايجاد مي‌كند. كنتراست چهره جدي طنابنده و شخصيت با نمك كريم در كنار شخصيت خونسرد اما شياد فرشاد فيلم را نجات مي‌دهد. پيمان قاسم‌خاني كه سال‌هاي دورتر در عاشقانه در نقش جواني عاشق‌پيشه بازي كرده بود در اينجا شخصيت شيرين و شوخ و شنگ فرشاد را خوب بازي كرده كه البته بيشتر به بازنمايي خود نزديك تر است تا نقش‌آفريني حرفه اي.

مبناي اصلي كميك قصه نيز تضادهاي رفتاري – كلامي بين فرشاد و كريم است كه اين تعارض را حتي در اسامي اين دو نيز مي‌توان بازشناخت. آنها دو پرسوناژ كاملا متفاوتي از هم هستند كه به دليل يك هدف مشترك در كنار هم قرار گرفته اند. بار اصلي كمدي قصه نيز درتضادهاي رفتاري اين دو نفر شكل مي‌گيرد از تفاوت‌هاي اخلاقي و رفتار اجتماعي گرفته تا تفاوت‌هاي كلامي و ادبيات گفتاري كه البته بيشتر به شكل‌گيري يك شوخي كلامي دامن مي‌زند نه طنز برآمده از موقعيت پارادوكسيكال.

"سن پطرزبورگ" فيلم گرمي است و ساختار روايي شناوري دارد. شايد شاهد فراز و نشيب‌هاي در تعليق آفريني و قصه گويي آن باشيم ولي فيلم از ريتم و ضرب آهنگ خوبي برخوردار است و بهره گيري از رنگ و فضاهاي شاد نيز به آن كمك كرده تا سويه كميك آن بيشتر تعميق شود. استفاده از فلاش بك‌هايي كه به زندان مربوط شده و بخشي از خاطرات فرشاد را نشان مي‌دهد نيز بر نمك ماجرا افزوده و البته تصوير برداري سياه و سفيد آن هم به بازنمايي اين تضاد و دوگانگي كمك كرده است. اين جذابيت‌هاي بصري را در همان ابتداي فيلم و در بخش تيتراژ شاهد بوديم كه با استفاده از تكنيك‌هاي گرافيكي و بهره مندي از نشانه‌هاي معماري روسي توانسته تا حد زيادي فضاي كلي كار را ترسيم كند. ضمن اينكه جنس موسيقي كارن همايون فر را نيز نبايد در خلق اين موقعيت و فضاي شاد فراموش كرد.

واقعيت اين است كه نگارنده هنوز روز فرشته افخمي را بيش از اين فيلم دوست دارد اما در ميان اين همه كمدي سخيف و مبتذل كنوني، "سن پطرزبورگ" غنيمتي است كه بايد قدر آن را دانست.

 

منبع: تهران امروز

3442 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت