New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره‌ کریستوفر نولان و "آغاز"

چشم باز می‌کنی و نمی‌دانی خوابی یا بیدار

:: 26 آذر 1389  5:14:37 PM  ::

 

سی نت: یک- چه کسی می‌داند که ما کی خواب می‌بینیم، کی بیداریم، کی مرده کی زنده؟ فرق واقعیت با خواب چیست؟ "آغاز" کریستوفر نولان در چنین فضایی می‌گذرد، فضایی که یادآور "شهر تاریک" و سه‌گانه‌ "ماتریکس" در سینما و آثار هرمان هسه و خورخه لوئیس بورخس در ادبیات است.

در ادبیات مشرق زمین هم چه در "هزار ‌و یک شب" و چه در متون عرفانی ابن عربی، سهروردی، عین القضات، مولانا و... این سئوال‌ها، متاثر از متون قدیمی بودایی و همین طور تفاسیر قرون چهارم و پنجم میلادی بر عهد عتیق و عهد جدید [که توسط طبری هم در "تفسیر" و هم در "تاریخ"‌اش به کارگرفته شده] بارها تکرار شده است.

در دهه شصت میلادی هماهنگ با ساختارشکنی هیپی‌ها در جامعه آمریکا، کارلوس کاستاندا با عرفان سرخپوستی‌اش مُبلغ چنین رویکردی بود، عرفانی که در اوج جنگ ویتنام و انقلاب 1968 فرانسه، "سفر به دیگر سو" را تبلیغ می‌کرد. "ایزی رایدر" (1969، دنیس هاپر) محصول چنین دوره‌ای ا‌ست که به عنوان فیلمی در تضاد با اخلاقیات محافظه‌کارانه به محاقی دائمی دچار می‌شود و کارگردانش را هم به خروج از عرصه‌ فیلمسازی و اقامت دائمی در اتاقک بازیگری وامی‌دارد.

شاید عجیب‌تر از این اتفاق این باشد که مرگ این فیلمساز با ساخت "آغاز" قرین می‌شود و فیلمی به مراتب ساختارشکنانه‌تر از "ایزی رایدر" این بار با سرمایه‌گذاری رسمی هالیوود [هالیوودِ همیشه پیرو توصیه‌های محافظه کارانه‌ سسیل.ب.دمیل] ساخته می‌شود.

با چنین پس‌زمینه‌ای، نام فیلم نولان یک کنایه‌ غیر قابل انکار است، کنایه‌ای که به مخاطب اعلام می‌کند جهان آماده‌ پذیرش تحولات پس از "پساپست‌مدرن" است. یادمان باشد که "پساپست‌مدرنیسم" در سینما با "ماتریکس1" در 1999 آغاز شد، همان طور که در سیاست و جامعه‌شناسی در 2001 و با حملات 11سپتامبر. آیا باید منتظر تحولاتی تازه در دو سال دیگر [در 2012] باشیم؟

در "ماتریکس" هم گروهی که گمان می‌بردند فرق میان خواب و واقعیت را دریافته‌اند به عملیات تروریستی دست می‌زدند و در "آغاز" گروهی که گمان می‌کنند فرق میان خواب و واقعیت را می‌دانند، برای پول در خواب‌های مردم دست به عملیات تروریستی می‌زنند. خب، با چنین قیاسی آیا "ایزی رایدر" آغاز "پست‌مدرنیسم" در سینما بود؟ [پس از فیلم‌های کوتاه اندی وارهول؟!]

دو - نولان فیلمساز خوبی بود، بعد فیلمساز خیلی خوبی شد و حالا با "آغاز" بدل به فیلمسازی فوق‌العاده شده است. بهترین فیلمش قبل از این مرحله "شخصیت"، بود فیلمی که به شکلی ناباورانه توسط ژوری اسکار نادیده گرفته شد و اگر باز هم اسکار بخواهد با او سر ناسازگازی داشته باشد باید نام نولان را در فهرست سیاهش دید، فهرستی که بیش از رویکردهای سیاسی متاثر از باورهای اخلاقی طبقه حاکم پروتستان است و به تبع آن، باورهای هنری ژوری اسکار، هم!

اصلا نمی‌خواهم درباره این فیلم نقد بنویسم، چون هنوز بیش از اندازه در دنیای آن گرفتارم. آن را در زمانی بیش از پنج ساعت دیدم و بعد از تمام شدنش، لااقل چهار بار دیگر سکانس‌های مختلف را دیدم که بفهمم آن چیزهایی که باید در فیلم می‌بود تا دایره‌ ارجاعات را کامل کند و من بار اول در فیلم ندیده بودم، در فیلم هست یا نه؟ و بی‌کم وکاست همه چیز سرجایش بود!

"آغاز" درباره‌ "زمان" است و اهمیت آن در شکل‌دهی به هویت و واقعیت.

"آغاز" درباره‌ افسانه است و مرزی که کمابیش بین "او" و ما در همه‌ زمان‌ها قابل لمس است.

"آغاز" دنباله‌ همان شعبده‌ای است که در "شخصیت" ما را به سمت دعوای تمام‌نشدنی میان بودن و نبودن سوق می‌داد.

سه - دی‌کاپریو یک جاسوس است، البته از جنسی تازه. او از جایی جاسوسی می‌کند که هیچ کس قادر به محافظت از اطلاعات خود در آن نقطه نیست: از خواب‌های مردم. در نخستین منظری که از این نوع جاسوسی می‌بینیم او مجبور می‌شود در دو خواب وارد عمل شود، در حالی که نمی‌داند مرحله‌ بعدی بیداری‌ست یا خوابی دیگر.

در پایان فیلم هم نه تنها ما میان برزخ خواب و بیداری سرگردان می‌مانیم که اساسا شک می‌کنیم به فاصله میان این دو در سراسر فیلم! آن فرفره‌ متعلق به بوداییان تبت هم نمی‌تواند راه‌گشا باشد، چرا که در بزنگاه "فاصله‌گذاری" از میز بر زمین می‌افتد و مشخص نمی‌شود که کجای تابلویی هستیم که نولان ما را وسطش گیر انداخته. سئوال این است: بعد از دیدن این فیلم، دیگر چه "باور"ی برای ذهن مدرن‌اندیش به جا می‌ماند؟

 

منبع: خبر آن لاین

3693 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت