Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  «متری شیش و نیم» سعید روستایی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد

  نخستین عکس از ویشکا آسایش در سریال «نهنگ آبی» ساخته جدید فریدون جیرانی

  300 میلیون تومان درآمد حاصل از پخش بازی پرسپولیس و کاشمیا در سینماها

  حمید فرخ نژاد بازیگر «خانم یایا»: این فیلم برای اکران در «هنر و تجربه» مناسب‌تر است

  بخاطر آتش‌سوزی چندروز اخیر کالیفرنیا؛ فرش قرمز «اسکار» هم لغو شد

  دستمزد مهناز افشار برای «اولیورتوئیست» اعلام شد/ 180 میلیون برای 6 ماه حضور روی صحنه تئاتر

  زمان حذف پروانه ساخت آثار سینمایی و سپردن امور به صنوف رسیده است

  نمی‌توان دارو را تحریم کرد و دم از حقوق بشر زد/ تحریم‌ها فقط مردم را هدف قرار داده است

  ابراهیم داروغه زاده: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و شاهد رقابت سختی خواهیم بود

  برای اولین بار نظرسنجی سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر/ مشارکت 400 نفری در روز اول

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  ابراهیم داروغه زاده: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و شاهد رقابت سختی خواهیم بود

  حمید فرخ نژاد بازیگر «خانم یایا»: این فیلم برای اکران در «هنر و تجربه» مناسب‌تر است

  «متری شیش و نیم» سعید روستایی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد

  نخستین عکس از ویشکا آسایش در سریال «نهنگ آبی» ساخته جدید فریدون جیرانی

  دستمزد مهناز افشار برای «اولیورتوئیست» اعلام شد/ 180 میلیون برای 6 ماه حضور روی صحنه تئاتر

  زمان حذف پروانه ساخت آثار سینمایی و سپردن امور به صنوف رسیده است

  تراکم اکران، فیلم‌سوزی و چند داستان دیگر/ گفتگو با سعید خانی، علی سرتیپی و همایون امکانیان

  کیانوش عیاری: «خانه پدری» دچار یک سوءتفاهم بیهوده شد

  برای اولین بار نظرسنجی سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر/ مشارکت 400 نفری در روز اول

  «گرگ بازی»؛ «رؤیایی» پر از «رمز و راز»

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نقد شفاهی "نفوذی"

غبار روبی از یکی از قهرمان های جنگ

:: 14 دی 1389  ::

 

سی نت: "نفوذي" اثري قابل قبول در حوزه سينماي مرتبط با دفاع مقدس است كه سعي دارد به نوعي از يكي از قهرمان‌هاي جنگ غبار روبي كند. فيلم از اين منظر خوب پيش مي‌رود يعني معادلات تنيده شده در مقابل قهرمان به خوبي سير روايت وي از يك چهره‌ خيانتكار به يك قهرمان ملي را ترسيم مي‌كند.

نويسنده "نفوذي" (داوود اميريان) به خوبي گره‌هاي لازم براي ايجاد شوك نهايي در درام را فراهم مي‌كند و مخاطب در پايان با اين گره‌گشايي به هيجان در مي‌آيد.

ساختار "نفوذي" گرچه تلويزيوني به نظر مي‌رسد اما در اغلب مواقع با مضمون ارتباط و همراهي مي‌يابد و اين ساختار نيز درام را به پيش مي‌برد. اگر چه به نظر مي‌رسد در طراحي برخي از سكانس‌ها از جمله بازداشتگاه، فيلم با ضعف امكانات رو به رو بوده اما اين صحنه‌ها و سكانس‌ها نيز قابل قبول هستند.

يكي از مشكلات اساسي فيلم "نفوذي" به انتخاب بازيگر بر مي‌گردد، در واقع بازيگري چون امير جعفري به دليل خصوصيات چهره و رفتاري خود مناسب اين گونه نقش‌هاي جدي نيست و تجربه نشان داده هرگاه اين بازيگر توانمند در قالب نقشي متناسب با خصوصيات خود فرو رفته، قابل قبول است از جمله در فيلم سينمايي "پستچي سه بار در نمي‌زند" ساخته حسن فتحي در نقش "ابرام غيرت".
اما اين رفتار سرخوشانه و چهره تا حدودي فكاهي امير جعفري، مناسب نقش‌هايي چون "فريدون كيافر" (فري‌كافر) و حتي "ابي بن بست" فيلم سينمايي "كيفر" ساخته حسن فتحي نيز نيست.

"نفوذي" اگر چه در درام قهرماني خود را تا حدودي بدون لكنت پيش مي‌برد اما به دليل عدم تجانس بازيگر با شخصيت لطمه مي‌بيند و نكته ديگر به شكل روايت برمي‌گردد، در مقاطعي از داستان فيلم به قدري گرفتار داستان‌هاي حاشيه‌اي مي‌شود كه به نوعي موتور محركه آن از كار مي‌افتد و اين باعث عدم ارتباط مخاطب با مقاطعي از فيلم مي‌شود.
شايد داستانك‌هاي فرعي براي پيشبرد داستان فيلم سينمايي "نفوذي" لازم باشند اما فيلمساز و فيلمنامه‌نويس تامل بيش از اندازه‌اي بر روي آن‌ها دارند.

در نهايت فيلم سينمايي "نفوذي" به عنوان اولين ساخته احمد كاوري كه در تجربيات قبلي خود نشان داده بازيگر با استعدادي است و همچنين مهدي فيوضي قابل قبول به نظر مي‌رسد و به نظر مي‌رسد با ادامه اين روند آينده خوبي در انتظار اين دو فيلمساز باشد.

ناگفته نماند نقش جمال شورجه به عنوان تهيه‌كننده در بستر سازي براي حضور دو فيلمساز با استعداد در سينماي ايران غير قابل كتمان است.
جمال شورجه علاوه بر تجربيات خوب خود در عرصه كارگرداني سينماي دفاع مقدس، در عرصه تهيه‌كنندگي نيز آزمون موفقي را پشت سر مي‌گذارد.

 

منبع: فارس

3173 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

نفوذی - Nofoozi        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت