Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  فهرست برندگان هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن

  از امروز بلیت سینماها تا قبل از افطار به صورت نیم بها به فروش خواهد رسید

  یک داستان واقعی که گزارش آن در نیویورک تایمز چاپ شده/ پروژه احتمالی اصغر فرهادی در آینده

  ابراز تاسف «ابراهیم حاتمی کیا» از ممنوع الخروج بودن «جعفر پناهی» در گفتگو با خبرگزاری فرانسه

  داعش به پردیس کورش رفت؛ حاتمی‌کیا عذرخواهی کرد + عکس

  یک گمانه زنی زودهنگام: «همه می‌دانند» در اسکار نماینده ایران خواهد بود یا اسپانیا؟

  با احمدی‌نژاد شوخی نکردیم با بی‌توجهی در برنامه‌ریزی برای کشور شوخی کردیم

  «گرگ بازی» در انتظار اکران مناسب پس از دریافت پروانه نمایش

  تاریخ نمایش فیلم‌های اصغر فرهادی و جعفر پناهی در جشنواره کن مشخص شد

  بازیگر «چطوری ایرانی» به ایران می‌آید

 

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

يادداشتي بر روز پنجم جشنواره: آلزایمر، سیب و سلما، گلچهره

ايمان واقعي و همه وسوسه هاي درون

:: 22 بهمن 1389  ::

 

سی نت: آلزايمر
آلزايمر يكي از فيلم هايی بود كه قبل از شروع جشنواره به شدت منتظر ديدنش بودم اما فيلم در حد اين همه انتظار نبود. داستان در مورد زني است كه مرگ شوهرش را باور ندارد و با اعتقاد عجيبي بر زنده بودن او پافشاري مي كند. در اين ميان مردي پيدا مي شود كه به ادعاي زن، همسرش است و ادامه داستان تلاش هايي است بر اثبات اين ادعا ...
بازيهاي مهتاب كرامتي و مهدي هاشمي خيلي خوب از آب درآمده است. بماند كه در بسياري از صحنه ها بازي مهدي هاشمي يادآور فيلم" هيچ" است. نويسنده سعي داشته با احاطه خود در فلسفه نقبي بزند به بازتاب ديدگاه و باور انسانها به اعتقادات قلبي و اينكه ايمان حقيقي چگونه ميتواند در زندگي اثرگذار باشد. اما فيلم در بيان اين واقعيت دچار كاستي هاي فراواني است كه مهمترين آن ديالوگ نويسي است كه در مقايسه با آثار قبلي كارگردان ضعيف بوده است. فيلم يك پايان بندي نيمه باز دارد اما سكانس پاياني كه زن با اعتقاد عميق خود به مرد چشم بندي هاي او را تكرار مي كند يادآوري زيبايي بود بر اين كه اعتقاد عميق به يك موضوع مي تواند باعث اثر گذاري آن در روح آدمي باشد.
ديالوگ منتخب: اي كاش يك ذره از اين اعتقادي كه زن به مردش داره ما به خدا كه هيچ به خودمون داشتيم.

سيب و سلما
فيلم را در حالي ديدم كه بسياري از دوستان رسانه اي سالن را در اواسط فيلم ترك كردند.اما من تا پايان داستان تكان نخوردم و گاهي نم اشكي هم بر چشمانم نشست. داستان در ظاهر در مورد طلبه جواني است كه در باغي سيبي را گاز مي زند و بعد به صرافت گرفتن رضايت از صاحب سيب مي افتد اما لايه هاي زيرين داستان سرشار از نشانه است. به عبارتي ديگر فيلم داستان نشانه هاست كه خداوند به زيبايي در سر راه بندگانش قرار مي دهد. عده اي اين نشانه ها را مي بينند و رشد مي كنند و عده اي ديگر همچنان اسير لحظات باقي خواهند ماند. فيلم ديدگاه جالبي دارد به حضور خداوند در لحظه لحظه زندگي بندگانش و اينكه به تعداد انسانهاي روي زمين راه رسيدن به خدا وجود دارد. داستان در بعضي از سكانس ها به ورطه تكرار در نمايش تقدس طلبه مي افتد اما كاراكترهاي سلما و طلبه حركت سيالي دارند و تماشاگر با آنها تا اتمام فيلم همراه مي شود. فيلم وجه تمثيلي زيبايي دارد به هبوط انسان به زمين ، اينكه آدم با وسوسه حوا سيب را مي خورد و اينبار در داستان سيب و سلما طلبه جوان با خوردن سيب با نشانه هايي كه خدا توسط سلما در سر راهش قرار مي دهد به مرحله كمال مي رسد.
ديالوگ منتخب: مگه طلبه ها هم دروغ مي گويند.

گلچهره
داستان در مورد افغانستان زمان طالبان است. داستان تحجرهاي محض و بي دليلي كه با همه چيز مخالف است علي الخصوص هنر. قصه تلاش مردي افغاني براي راه اندازي سينماي قديمي در افغانستان را بيان مي كند. اگر از شروع كند فيلم بگذريم فيلم قصه خوبي دارد و در بيان داستان موفق است. كاراكترهاي داستان هم شخصيت پردزاي منطقي دارند. بازيهاي روان مسعود رايگان و لادن مستوفي و افشین و هدایت هاشمي باور پذيري كاراكترها را ملموس تر كرده است. فيلم مي تواند با يك تدوين دوباره اثر قابل قبولي باشد. ديدن تصاوير حمله وحشيانه طالبان به مردم و سالها اسارت آنها در ميان فقر و تحجر يادآوري است بر اين قضيه كه در هر برهه اي از زمان كساني هستند كه از جهل مردم براي اسارت آنها در بند خرافه پرستي سوء استفاده كنند.
ديالوگ منتخب: تا به حال دفن كردن تلويزيون را نديده بودم.

 

منبع: سی نت

1390 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

سیب و سلما - Sib o Salma        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت