New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  مانی حقیقی و باران کوثری با «کشتارگاه» در راه جشنواره سی و هشتم/ فیلمبرداری فیلم عباس امینی به پایان رسید

arrow  فیلمبرداری «قاتل و وحشی» با بازی لیلا حاتمی و امین حیایی از سر گرفته شد/ فیلم حمید نعمت‌الله در راه جشنواره فجر

arrow  نیم‌قرن فیلمسازی داریوش مهرجویی و جای خالی‌اش در «فجر ۳۸»

arrow  اکران سه فیلم جدید از صبح چهارشنبه در سینماها: «جان‌دار»، «تیغ و ترمه» و «23 نفر»

arrow  ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سینمای رسانه در جشنواره‌ امسال در مجموعه ای که سالن «سینما» داشته باشد، برگزار می‌شود

arrow  چرا مخاطبان یک سینما چهار برابر افزایش یافتند؟

arrow  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

arrow  «شبی که ماه کامل شد» در بخش اصلی جشنواره فرانسوی

arrow  انتشار عکسی از باران کوثری در «عامه پسند»/ فیلم جدید سهیل بیرقی برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود

arrow  حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره کرالا به ریاست معتمدآریا

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  شروع ناامید کننده فیلم پولاد کیمیایی در اکران / «مطرب» در آستانه رسیدن به مرز 16 میلیارد تومان

  همایون خسروی دهکردی درگذشت

  «خداحافظ دختر شیرازی» 13 آذر به روی پرده می رود / «آشفته گی» جیرانی آخر آذر اکران خواهد شد

  معرفی هیات انتخاب فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر/ از کارگردان «طلا و مس» تا تهیه کننده «ماجرای نیمروز»

  نسخه غیرقانونی «خانه پدری» و «قصر شیرین» چگونه لو رفت؟

  نصرت کریمی درگذشت / برگزاری مراسم تشییع شنبه 16 آذر

  انتشار نخستین تصویر از هوتن شکیبا در «عامه‌پسند»/ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره سال گذشته در راه جشنواره سی و هشتم

  بلیت سینماها 16 آذر نیمه بها شد

  رونمایی از لوگوی فیلم جدید نیکی کریمی/ «آتابای» در راه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

  کامبیز دیرباز آخرین بازیگر «خروج»/ با پایان فیلمبرداری، جدیدترین ساخته سینمایی حاتمی کیا در راه جشنواره فجر

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

لامینور

لامینور (داریوش مهرجویی)

بازیگران: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، بیتا فرهی، کاوه آفاق، دیبا زاهدی، رضا داودنژاد و امرالله صابری

جنایت بی دقت

جنایت بی دقت (شهرام مکری)

بازیگران: بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الاهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی‌اسد، محمدحسین قشمی و ...

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

يادداشتي بر فيلم های روز ششم: جدایی نادر از سیمین، گزارش یک جشن و کوچه ملی

روانشناسي لايه هاي زيرين اجتماع از دیدگاه دو کارگردان

:: 23 بهمن 1389  ::

 

سینما شبکه (سی نت): جدايي نادر از سيمين
"جدايي نادر از سيمين" يك اثر خلاقانه ديگر از اصغر فرهادي است. تقريبا غير ممكن است در يك يادداشت كوتاه حق مطلب را در مورد فيلم ادا كرد اما مي توان گفت فيلم ادامه مسير انتخابي فرهادي براي بيان درد هاي قشر متوسط است. نگاه روانشناسانه فرهادي به همه كاراكترهايش از دختر بچه كوچك داستان تا پيرمردي كه دچار آلزايمر است به شدت موشكافانه و پردازش شده است. اينكه فرهادي در فيلم نامه نويسي به جايي رسيده است كه براي نشان دادن ترس و غم و حسرت و تنهايي آدمهاي داستانش از جزئي ترين نكات بصري استفاده مي كند، جاي شگفتي دارد. بدون شك در تاريخ سينماي ايران چنين كارگردان مولفي نخواهيم داشت. او همانگونه كه بازيگرانش را كارگرداني مي كند، كاراكترهاي آثارش به آرامي طوري ذهن مخاطب را درگير مي كنند كه در پايان داستان تماشاگر دچار زلزله دروني شود. در مورد نكات فني فيلم تنها مي توان گفت فرهادي استاد قاب بندي ماهرانه در فضاهاي بسته است. دكوپاژها در عين سادگي فضاي بصري زيادي را در يك مكان بسته به تصوير كشيده است و دوربين تماماً در خدمت پيشبرد داستان حركت مي كند. اگر "درباره الي" انسان را مقابل جبر طبيعت قرار مي داد در اين فيلم فرهادي ماهرانه جبر قانون و تاثير آن بر زندگي روزمره آدمهاي درگير قصه را منعكس مي كند. فرهادي با تعريف يك اتفاق در ظاهر ساده در دل داستان چنان كاراكترهايش را درگير قصه مي كند كه در نهايت همان اتفاق هاي ساده در ظاهر كوچك به طوفاني عظيم بدل مي شود كه اشيانه همه كاراكترهايش را ويران مي كند. فرهادي اينبار دورغ و انعكاس آن در زندگي ادمهاي قصه اش را از وجه ديگري نشان مي دهد. كاراكترهاي داستان در عين سادگي بسيار پيچيده اند . فيلم نامه اثر با دقت و ظرافت خاصي حتي كوچكترين عكس العمل شخصيت هاي داستان را روايت مي كند و اين قضيه مهمترين فرق اساسي فيلم هاي فرهادي با بقيه آثار سينماي ايران است . اينكه دقت نظر او در تجسم رويدادهاي زندگي به قدري جزئي است كه ذهن مخاطب را به سوي زندگي روزمره مي برد .ادمهاي قصه دقيقاً همان كاري را انجام مي دهند كه من وشما در روزمرگي هامان انجام مي دهيم و همين امر برگ برنده فرهادي است . بازي هاي فيلم در بعضي از لحاظ به شدت تكان دهنده است . شهاب حسيني با آن بازي تكان دهنده و بيروني نگاه هاي دارد كه تا عمق وجود نفوذ مي كند . ساره بيات كه به نظر نگارنده شگفتي جشنواره بيست و نهم به حساب مي آيد بازي بي نظيري ارائه داده است . پيمان معادي كنترل خاصي بر لحن صدا و نگاه خود دارد و همين امر اين كاراكتر را دوست داشتني كرده است . توصيه من به همه مخاطبان فيلم اين است كه در زمان اكران فيلمي را مشاهده خواهيد كرد كه در كنار بازيهاي درخشان وجودتان را درگير لايه هاي زيرين شخصيت آدمها خواهد كرد.
ديالوگ منتخب: اون نميفهمه كه من پسرشم، من كه ميدونم اون پدرمه.

گزارش يك جشن
آخرين فيلم ابراهيم حاتمي كيا يادآور لحظاتي از فيلم آژانس شيشه اي است . با اينكه خود كارگردان اصرار دارد كه هيچ شباهتي بين دو فيلم نيست اما استفاده از رضا كيانيان و نوع بازي او در فيلم خاطره فيلم آژانس را تداعي مي كند .اينبار ديگر از رزمندگان عاصي در فيلم اثري نمي بينيم وقرار است جوانان عاصي كه حتي امكان برگزاري جشن ساده ازدواج را از آنها دريغ مي كنند مقابل نيروي انتظامي بياستند . بر خلاف نظر بسياري از دوستان فيلم به شدت سياسي است و خصوصا سكانس هاي پاياني درگيري جوانان با نيروي انتظامي يادآور اتفاقات سال گذشته است . فيلم سرشار است از تمثيل و استعاره كه بعضاً به قدري پيچيده نوشته شده است كه مخاطب خاص نيز به سختي آنها را درك خواهد كرد .بر خلاف همه آثار قابل قبول حاتمي كيا شخصيت پردازي اين فيلم به شدت ضعيف است .تماشاگر به هيج وجه نمي تواند كاراكتر بانو و نوع رابطه با همسرش را تشخيص دهد . شخصيت لادن با بازي خوب مريلا زارعي كه قرار است راه بانو را ادمه دهد به شدت بي هويت است .حتي دختر سرهنگ كه تنها شخصيتي است كه سعي شده اطلاعات كامل تري از او به ببينده داده شود باز هم پا در هوا مانده است. گزارش يك جشن مهمترين ضربه را از عدم شخصيت پردازي خورده است و بازيهاي قابل قبول مريلا زارعي و رويا تيموريان نيز نمي تواند كمكي به حس و حال فيلم بكند . با همه اينها نگاه حاتمي كيا به جوانان جامعه معاصر نگاه تازه اي است كه در كمتر فيلمي شاهدش بوديم . نگاهي بكر به نسلي كه تنها خواسته به حقشان جدي گرفته شدن است .

ديالوگ منتخب: بهتره از اون بالا بياييد پايين اينجوري نگاه يه ذره انسالني تر ميشه

كوچه ملي
حقيقتاً از مهرشاد كارخاني انتظار بيشتري داشتم . قبل از ديدن فيلم در انتظار تصاويري پخته تر از ريسمان باز بودم اما تيتراژ پاياني كه با صداي دريا دادور بر روي پرده رفت متقاعد شدم كه كارخاني در سومين اثر خود ترجيح داده است يك فيلم نيمه مستند بسازد كه بيشتر يادآور دلمشغولي هاي نوستالژيك او و اداي دين به فيلم هاي دهه چهل و پنجاه سينماي ايران است . بيشتر زمان فيلم تدوين دوباره فيلم هاي قديمي ايراني است كه اكثريت ما در ارشيومان داريم و نمي دانم چرا كارخاني سعي داشته دوباره آن را بر پرده نشانمان دهد .تنها نكته حائز اهميت فيلم به نظر نگارنده شنيدن صداي دريا دادور بود.
و جالب تر از آن صداي دست زدن اصحاب رسانه در سالن وقتي تصوير بهروز وثوقي را بر پرده مي ديدند.

 

منبع: سی نت

2146 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت