New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  در ستایش موتسارت سینما / نقد واپس روی در هنر گوش کردن به بهانه درگذشت انیو موریکونه

arrow  ماجرای یک استعدادیاب بازیگری / یادداشت حسن حق حقیقی برای سروش صحت

arrow  این دنیا یه شاهی هم نمی ارزه! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای تلاش های ماندگار سیروس گرجستانی در سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت وی

arrow  فیلمبرداری مستند «ضریب هوشیاری ۳» به نیمه رسید

arrow  نمایشگاه عکس فیلم «درخت گردو» در خانه هنرمندان برپا می شود / به مناسبت سالروز بمباران سردشت

arrow  چهارمین یار قدیمی هم رفت / محمدعلی کشاورز به جمع داود رشیدی، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی پیوست

arrow  رفع انحصار فروش بلیط با همکاری سینماداران میسر می‌شود

arrow  یک آمار امیدوارکننده و یک حسرت؛ فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/ خبری از آمار شفاف نیست!

arrow  سینما فقط نوید محمدزاده و عطاران نیست/ «سمفا» مصداق دخالت دولت است

arrow  معمولی‌های فریبا/ یادداشت سیدرضا صائمی برای سریال «پایتخت ۶»

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره "آسمان محبوب" استاد که انتظارات‌مان را برآورده نکرد

مرواریدی که سنگ شد

:: 25 بهمن 1389  4:41:33 AM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "آسمان محبوب" از هر دوره فیلمسازی داریوش مهرجویی تکه‌ای را برداشته است: حال و هوای روستایی و فاقد المان‌های زندگی مدرن و شهری را از دوره "گاو"، شیوه روایت مدرن، درگیر شدن در کابوس‌های شخصیت اصلی و سکانس‌های خواندن خاطرات را از دوران "هامون"، دغدغه‌های فلسفی یا عرفانی (مثل دغدغه ابرانسان یا انسان کامل) را از دوره "پری" و نمایش آدم‌های مهربانی که به هم کمک کرده و برای هم غذا می‌آورند را از دوره "مهمان مامان". یکی از مشکلات اصلی فیلم همین تکه‌پاره بودنش است. این که مهرجویی و محمدی‌فر هر تکه از مظروف خود را در ظرفی ریخته‌اند و این امر، تجانس و تعادل کار را از بین برده است. به عنوان مثال روایت مدرن، استفاده از نریشن شخصیت اصلی و تلفیق کابوس و واقعیت در برخی از لحظات، برای فیلم شخصیت‌محوری چون "هامون" که در آن با روایتی از درونیات و دغدغه‌های یک فرد روبه‌رو بودیم و کاراکترهای دیگر با او معنا پیدا می‌کردند،‌ کاملاً مناسب است اما در "آسمان محبوب" که بیشتر به روابط بین آدم‌ها می‌پردازد تا درونیات شخصیت اصلی،‌ جواب دلچسبی نمی‌دهد.

از طرف دیگر فیلم پر از سوالاتی است که بی‌جواب می‌ماند. البته قرار نیست هر فیلمی به همه ابهامات پاسخ دهد. آثار برادران مارکس هم مثلاً سوالات منطقی بسیاری را ایجاد می‌کنند! اما لازمه آن سبک دیوانه‌وار، ابهامات منطقی است. در مورد "آسمان محبوب" مشکل این است که فیلم بین دو قطب معلق است. نه آنقدر منطقی است که ابهامات ایجاد شده را برطرف کند و نه آنقدر جفنگ است که ابهامات منطقی به نقطه قوت فیلم بدل شود.

اما عجیب‌ترین نکته درباره "آسمان محبوب" این است که فیلم به شدت از اجرایش لطمه می‌خورد. اتفاقی که در سینمای مهرجویی شاید برای اولین بار است که رخ می‌دهد. فیلم پر از تک‌سکانس‌هایی است که ایده بی‌نظیری دارند، اما با اجرای ضعیف بر باد می‌روند. از جمله سکانسی که عمو غریب از داخل آب مروارید بیرون می‌کشد و دکتر شایان از این کار ناتوان است. ایده‌ای که یادآور همان بحث انسان کامل و ابرانسان است که در ابتدای نوشته به آن اشاره شد اما این صحنه حس و حال لازم را ندارد. حالا اجرای این ایده را با ایده ماهی‌هایی که در "پری" از آب بیرون می‌پرند مقایسه کنید تا ببینید چرا اجرای ضعیف را عامل خراب شدن این صحنه می‌دانم. یا مثلا‌ ایده درجه یک برق شیطانی چشم عمو غریب از دید دکتر شایان که با اجرای نچسبش بیشتر یادآور سکانس‌هایی از فیلم "بتمن می‌آغازد" کریستوفر نولان است که در آن شخصیت‌ها با استشمام گاز مسموم، چهره شخصیت مترسک (سیلیان مورفی) را شبیه چیزی می‌بینند که از آن می‌ترسند! ضمن اینکه زوم‌ها، زوم‌بک‌ها و تکان‌های دوربین روی دست در "آسمان محبوب" عذاب‌دهنده‌اند.

اما بی‌انصافی است که به نکته مثبت و فوق‌العاده دوست‌داشتنی فیلم هم اشاره نکنیم. مهرجویی نگاه ‌بی‌طرفانه و دوست‌داشتنی خود به شخصیت‌های آثارش را در "آسمان محبوب" هم حفظ کرده است. نگاه مهرجویی در این فیلم امتداد نگاهی است که در آثار متاخرش دیده بودیم. اگر مهرجویی در "طهران: ‌روزهای آشنایی" نشان می‌داد که فقر و غنا هیچ‌کدام به تنهایی نکته منفی یا مثبتی به شمار نمی‌روند،‌ در "آسمان محبوب" ایده مشابهی را درباره آدم‌های شهری و روستایی مطرح می‌کند. در اینجا نه شهری بودن قرار است امتیازی به شمار رود و نه روستایی بودن. آنچه در این فیلم شخصیت‌ها را می‌سازد، داشته‌هایشان نیست، بلکه انتخاب‌هایشان است و این باعث می‌شود تا "آسمان محبوب" (فارغ از خوب یا بد بودن کیفیتش)‌، همچون ساخته‌های اخیر مهرجویی، به اثری متفاوت و یکه در سینمای ایران از حیث جهان‌بینی تبدیل شود. به هر حال فراموش نکنید که "آسمان محبوب" کار یک استاد است. حتی اگر در حد بهترین‌های مهرجویی نباشد.

 

منبع: تهران امروز

2503 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آسمان محبوب - Aseman-e Mahboob        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت