Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  ساخت «من زنده‌ام» و فیلمی درباره داعش منتفی است/ حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر

  شورای صنفی نمایش: ارایه بلیت نیم بها غیر از روز سه شنبه تخلف است/ «سرکوب» بعد از «سرخپوست» می‌آید

  «تگزاس» اولین پنجگانه سینمای ایران می‌شود/ آماده شدن فیلمنامه قسمت سوم

  آخرین پروانه ساخت های آثار سینمایی اعلام شد/ رامبد جوان برای فیلم جدیدش با نام «سال نو» مجوز ساخت دریافت کرد

  اهدای تندیس «دستاورد فردی ویژه» در نوزدهمین جشن حافظ

  اعتراض دست‌اندرکاران «ما همه با هم هستیم» به توقیف فیلم توسط دادستان کرمان

  احتمال اکران فیلم سینمایی «معکوس» در مهرماه ۹۸

  مرمت تالار اصلی تئاتر شهر شهریور تمام می شود/ آغاز اجراها از ابتدای پاییز

  وعده‌ی احداث یک مجتمع سینمایی در چهارباغ اصفهان

  برای ساخت «قصرشیرین» ماشینم را فروختم و بی‌ماشین هستم/ آنهایی که داد می‌زنند پول کثیف، همان‌هایی هستند که در این ۲۰ سال پولدار شده‌اند/ صحبت های رضا میرکریمی در خصوص حواشی دو فیلم جدیدش

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

ارزیابی کوتاه جشنواره 29 فیلم فجر

مرگ خاطره ها

:: 28 بهمن 1389  ::

 

سینما شبکه (سی نت): در دورانی نه چندان دور، سینما و تماشای فیلم، کاری روزمره و عنصری اصلی در رفتار شهروندان ایرانی و سبک زندگی آنها محسوب می شد و جامعه در متن تصویری آثار، حقیقت و واقعیت زندگی خود را می دید و به دلیل همسویی و همگامی قصه و روایت اثر با متن زندگی اجتماعی، پدیده ای چون صف های طولانی در جلوی سینماها شکل می گرفت.

اما امروز، نه تنها از صف های طویل خبری نیست بلکه حتی تماشای یک اثر خوب نیز، آن تاثیر سابق را ندارد و در شرایط کنونی کمتر اتفاق می افتد که یک فیلم و حواشی پیرامونی آن، در قاب ذهنی بینندگان جلوه ای خاطره گون بیابد.

در حقیقت، سینما که روزگاری به منبع اصلی سرگرمی اجتماعی بدل شده بود، اکنون دوران رکود خود را سپری می کند و نه اثری از حیث ماندگاری در ذهن جامعه تلالو می یابد و نه کسب افتخار همچون گذشته به چشم می آید.

فیلم های امروز صرفا به خاطر رفع حوایج مادی ساخته می شود و این اقتصادگرایی و گیشه محوری حاکم بر ارکان تولید فیلم، چنان روح هنری و جانمایه متنی آثار را زیر سوال برده است که خاطره سازی و جریان سازی یک فیلم به رویایی زیبا می ماند.

از این بعد، مهرجویی اگرچه همچنان هنرمندانه به ساخت اثر مشغول است اما در دو تجربه اخیر خود یعنی "طهران روزهای آشنایی" و "آسمان محبوب" از آن کارگردان قدرتمند "اجاره نشین ها"، "هامون"، "پری"،"لیلا"، "مهمان مامان" و "سنتوری" فاصله گرفته است.

"یک حبه قند" صلابت و قدرت میرکریمی در "زیرنور ماه" را تداعی نمی کند و حاتمی کیا نیز از روزهای خوش و موفقش در سینما فاصله گرفته و "گزارش یک جشن" او بسیار محافظه کارانه است و شاید جامعه سینمایی نویس حق دارد که چنین به وی و اثرش بتازد و بازگشت او به سینمای جنگ را خواستار شود؛ سینمایی که در آن رشد کرد و به هویت هنری بارزی رسید تا با "مهاجر" و "دیده بان" ، سینمای دفاع مقدس را در همان جغرافیای مفهومی اش بررسی کند و با "از کرخه تا راین"، غربت و مظلومیت رزمنده ایرانی را به تصویر بکشد و کاش ابراهیم به قاب های تصویری "آژانس شیشه ای" بازگردد.

کمال تبریزی نیز با "خیابان های آرام" اگرچه به همان جنس کمدی هایش در "لیلی با من است"، "مارمولک" و "پاداش" وفادار بوده، اما بی شک این تجربه جدید، جسارت مالوف تبریزی را ندارد و در چنین شرایطی است که حتی بازی ها نیز رخ نمایی خوبی از خود بروز نمی دهد.

پرستویی همچون همیشه خوب است اما بازیش صلابت حاج کاظم و قدرت رضا مثالی را ندارد؛ مهدی هاشمی در "آقا یوسف" حضور قابل تاملی دارد اما بعضی ری اکشن هایش هنوز نادر سیاه دره را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

حامد بهداد در "سعادت آباد" همچنان بر اغراق در اجرا وفادار است و برون گرایی حسی آشکاری بر ماهیت نقش آفرینی هایش حاکم کرده و البته لیلا حاتمی نوار موفقیت و کمال در بازیگری را در فرازی مناسب طی می کند.

کیمیایی و تم آشنای سینمایش یعنی اخلاق در جامعه این بار در "جرم" تجربه ای جدید را طی می کند و نشان می دهد این کارگردان چرا همچنان پابرجاست.

امسال دو غافلگیری ویژه هم داشتیم؛ یکی بازی تماشایی ویشکا آسایش در "ورود آقایان ممنوع" و دیگری "جدایی نادر از سیمین" که نشان داد اصغر فرهادی بی شک برترین کارگردان دهه 80 است و البته افسوسی هم باقی می ماند و آن اینکه بر سینمای کمدی چه می گذرد که اکبر عبدی دیگر جلوه ای در جشنواره فیلم فجر ندارد.

در برآیندی کلی تولیدات نمایش داده شده در جشنواره 29 بر سنت همیشگی ایرانی ها یعنی جوزدگی و حاکمیت تنش و هرج و مرج بر فضای گفتمانی رنگی دوباره زد و ما از تجربه نشست های پرحاشیه دوره 28 پیرامون آثاری چون "تسویه حساب" و "زمهریر" به نوعی آنارشیسم انتقادی در قبال مسایلی رسیدیم که در کانالی طبیعی مورد قضاوت قرار نگرفت.

نظر انتقادی رضا میرکریمی نسبت به هیئت داوران و زیرسوال بردن صلاحیت و شایستگی این گروه در امر قضاوت، فضای پرتنشی را در سالن نشست مطبوعاتی برج میلاد و برنامه زنده هفت ایجاد کرد و حتی بازتاب های گسترده ای در وبگاه ها و پایگاه های خبری و تحلیلی داشت.

نشست مطبوعاتی "فرزند صبح" و حاشیه های اظهار نظر بهروز افخمی در فرآیندی یک ماهه از اوایل بهمن تاکنون و همچنین فضای ملتهب حاکم بر نشست مطبوعاتی پایان نامه نیز دیگر حواشی بزرگ جشنواره 29 را تشکیل می دهند ونکته تلخ اینکه اگر روزگاری خاطرات عالم فرهنگ و هنر، بازتابی از رعایت اخلاق و وقار در گفتار و رفتار بود اما امروز در روزهای پایانی سال 1389، تلخی های گزنده برآمده از بی فرهنگی، عصبیت و تنش جلوه ای روشن در کارنامه دهه اخیر سینما داشته وبا این اوصاف سینمای امروز اسیر مرگ خاطره هاست و جامعه بی خاطره، بدون شک مرده است.

 

منبع: سی نت

2117 -  

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت