Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  مصاحبه ورایتی با مانی حقیقی به بهانه حضور فیلم "خوک" در جشنواره فیلم برلین

  ۵ دقیقه اصلاحات بعد از ۵ پروانه نمایش؛شرط وزارت ارشاد برای اکران «عصبانی نیستم»/ درمیشیان: این حجم از سانسور توهین به شعور تماشاگر است

  شماره دوم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه حشنواره فیلم فجر منتشر شد / معرفی بهترین های جشنواره به انتخاب نویسندگان سی نت

  آیا فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی اکرانش در نوروز 97 قطعی است؟

  اختصاصی سی نت: کلیدی ترین صحبت های مطرح شده عوامل فیلم های سینمایی در نشست های خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

  صحبت های رسول صدرعاملی دردسرساز شد/ شکایت از جشنواره فیلم فجر برای داوری نکردن «لاتاری»

  مجیدرضا مصطفوی خطاب به دبیر فیلم فجر مطرح کرد: حذف «آستیگمات» از فیلم فجر براساس تعمد بوده است

  توضیحات طائرپور درباره‌ی یک حاشیه مراسم اختتامیه: تنها چاره این بود خودم خط قرمزهای تلویزیون را رعایت کنم

  افخمی: با «به وقت شام» و «لاتاری» رفتار فاشیستی می‌کنند

  دو گزینه حوزه هنری از فیلم های جشنواره برای اکران نوروز/ لاتاری، فیلشاه و فیلم کمدی لونه زنبور

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  شماره دوم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه حشنواره فیلم فجر منتشر شد / معرفی بهترین های جشنواره به انتخاب نویسندگان سی نت

  آیا فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی اکرانش در نوروز 97 قطعی است؟

  صحبت های رسول صدرعاملی دردسرساز شد/ شکایت از جشنواره فیلم فجر برای داوری نکردن «لاتاری»

  افخمی: با «به وقت شام» و «لاتاری» رفتار فاشیستی می‌کنند

  اختصاصی سی نت: کلیدی ترین صحبت های مطرح شده عوامل فیلم های سینمایی در نشست های خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

  مصاحبه ورایتی با مانی حقیقی به بهانه حضور فیلم "خوک" در جشنواره فیلم برلین

  مجیدرضا مصطفوی خطاب به دبیر فیلم فجر مطرح کرد: حذف «آستیگمات» از فیلم فجر براساس تعمد بوده است

  ۵ دقیقه اصلاحات بعد از ۵ پروانه نمایش؛شرط وزارت ارشاد برای اکران «عصبانی نیستم»/ درمیشیان: این حجم از سانسور توهین به شعور تماشاگر است

  توضیحات طائرپور درباره‌ی یک حاشیه مراسم اختتامیه: تنها چاره این بود خودم خط قرمزهای تلویزیون را رعایت کنم

  دو گزینه حوزه هنری از فیلم های جشنواره برای اکران نوروز/ لاتاری، فیلشاه و فیلم کمدی لونه زنبور

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "آتشکار"

بازي با تابوهاي فرهنگي

:: 4 اسفند 1389  ::

 

سی نت: محسن امير يوسفي با "آتشكار" نشان داد چگونه مي توان به حيطه ممنوعه وارد شد، تابوي فكري تماشاگر ايراني را به بازي گرفت و تقابل بين سنت و مدرنيته را با لفافه اي از طنز به خورد او داد. "آتشكار" در حالي رنگ پرده را در آخرين اكرانهاي سال 89 ديد كه "خواب تلخ" امير يوسفي هنوزاكران نشده است.

فيلم سرشار از موقعيتهاي رئال – سورئال و فانتزي است و نويسنده و كارگردان با مهارت خاصي اين موقعيت ها را با رنگ و لعاب طنز در قالب كاراكترها به نمايش گذاشته است. در "آتشكار" از ستاره هاي بازيگري و زندگي هاي لوكس خبري نيست. داستان در بستر زندگي آدمهاي عادي جامعه و پرداخت سنتي و نيمه مدرن آنها از اتفاقات صورت گرفته است. به همين دليل به غير از حميد فرخ نژاد كه نقطه عطف بازيگري فيلم به حساب مي آيد ما بقي كاراكترها را نابازيگران به تصوير كشيده اند و همين امر باعث مي شود بيننده ارتباط بيشتري با داستان برقرار كند.

اگر چه امير يوسفي سعي كرده با مطرح كردن مسئله وازكتومي در مردان به عدم رواج اين فرهنگ در جامعه مرد سالار ايران اشاره داشته باشد، اما اين فقط پوسته اوليه داستان است. فيلم در اصل تقابل بين سنت و مدرنيته در زندگي معاصرانسان جهان سوم است. شخصيت اصلي داستان (سهراب) در آستانه 50 سالگي در مواجهه با مظاهر دنياي مدرن دچار تعارض فكري شده است و كارگردان با زيركي اين تعارض را به همه كاراكترهاي داستان بسط داده است. مانند برادر زن سهراب كه از كامپيوتر تنها به عنوان وسيله اي براي چت كردن استفاده مي كند و يا كاراكتر روحاني كه در تضاد با نسل ديروز به علم روز دنيا آشناست و به خوبي از اين علم در جهت مقايسه دين شيعه با بقيه اديان الهي استفاده مي كند. و نكته جالب در اينجاست كه امير يوسفي با استفاده از اين تضاد مذهب شيعه را به عنوان ديني مترقي نشان مي دهد.

در عين حال فيلم در حالي كه نوع روايت آن به صورت بهشت – برزخ – دوزخ است و نيم نگاهي به" كمدي الهي" دارد وام دار فيلم هايي مانند "شب نشيني در جهنم" نيز هست. كاراكتر هاي داستان در عين حال كه همگي سنتي هستند اما در لايه هاي زيرين شخصيت خود به نوعي با زندگي مدرن امروزي كنار آمده و خواسته يا ناخواسته با جريان روز همقدم شده اند.

رويه ديگر داستان به ارتباط جالب سهراب با روح پدرش پرداخته است. امير يوسفي با پرداخت ذهني خود از بهشت و برزخ نماهاي جالبي را ترسيم مي كند و با توجه به ذهني بودن اين تصاوير بازخورد خوبي بر مخاطب عام دارد.

در كل مي توان "آتشكار" را يك كمدي مدرن امروزي دانست كه با حركت بر روي خطوط قرمز به بيانيه اي سينمايي براي طرح انتقادات سياسي، اجتماعي، ديني و فرهنگي تبديل شده و انعكاس اين موضوع در بستر طنز بسيار موفق بوده است. رويكردي كه مي تواند در ادامه سينماي كمدي ايران تاثير به سزاي داشته باشد.

 

منبع: سی نت

1749 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

آتشکار - Atashkaar        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت