New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

"جرم" کیمیایی و سیمرغ بلورین و باقی قضایا ...

شما همان سیدِ "گوزن‌ها" باشید؛ برای ما کافی ا‌ست!

:: 6 اسفند 1389  4:53:00 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): یک - وقتی یک جشنواره تمام می‌شود، آدم تا مدتی درگیرش می‌ماند؛ درگیر فیلم‌هایش، فیلم‌های خوب و بدش!

این که به کیمیایی جایزه بدهیم، خوب است؛ این که به مهرجویی جایزه بدهیم، خوب است؛ اما این که به فیلم خوب کیمیایی جایزه نداده باشیم و حالا به فیلم بدش جایزه بدهیم [همان اشتباهی که داورهای اسکار در مورد اسکورسیسی مرتکب شدند] خوب نیست؛ این که مهرجویی را به دلیل شبهات غیر مستند، چند سال از گردونه اقتصاد سینمای ایران حذف کنیم و بعد به فیلمی جایزه بدهیم که اگر اسم مهرجویی را از پای اثر برداریم اسم هر نوآمده‌‌ سینما هم می‌تواند به عنوان کارگردان در شناسنامه کار قرار گیرد، خوب نیست.


دو - بگذارید از این جا شروع کنیم که نام "جرم" از کجا آمده؟

کیمیایی از خیلی قبل‌تر‌ها اسم‌هایی روی فیلم‌هایش می‌گذاشت که برای درک شأن نزول‌شان، نیازمند ارجاعات فرامتنی وسیع بودیم؛ قصه‌ چهار دهه‌ای نامگذاری «گوزن‌ها» که معرف حضورتان هست! اگر روزی روزگاری به دلیل رفاقت و همنسلی و بچه‌محلی، «من تنها سپیدی اسب را گریستم» احمدرضا احمدی مرجع ارجاعات فرامتنی کیمیایی قرار می‌گرفت، حالا بی‌هیچ اشاره‌ لفظی درون متنی، شعری از یک احمد دیگر [احمدی با میراثی به مراتب بزرگ‌تر در ادبیات معاصر ما] زمینه‌ساز نام‌گذاری کیمیایی‌ است:

«در اینجا چار زندان است / به هر زندان دو چندان نقب / در هر نقب چندین حجره / در هر حجره چندین مرد / در زنجیر... / از این زنجیریان / یک تن، زنش را در تب تاریک بهتانی / به ضرب دشنه‌ای کشته است./ از این مردان / یکی، در ظهر تابستان سوزان / نان فرزندان خود را / بر سر برزن، به خون نان فروش سخت دندان گرد / آغشته است. / از اینان، چند کس / در خلوت یک روز باران ریز / بر راه رباخواری نشسته‌اند / کسانی، در سکوت کوچه / از دیوار کوتاهی به روی بام جسته‌اند / کسانی، نیم شب / در گورهای تازه / دندان طلای مردگان را می‌شکسته‌اند./ من اما هیچ کس را / در شبی تاریک و توفانی نکشته‌ام / من اما راه بر مردی ربا‌خواری نبسته‌ام / من اما نیمه‌های شب ز بامی بر سر بامی نجسته‌ام./

در این جا چار زندان است / به هر زندان دو چندان نقب و / در هر نقب چندین حجره / در هر حجره چندین مرد در زنجیر... / در این زنجیریان هستند مردانی / که مردار زنان را دوست می‌دارند./ در این زنجیریان هستند مردانی / که در رویایشان هر شب زنی / در وحشت مرگ از جگر بر می کشد فریاد./

من اما در زنان چیزی نمی‌یابم / - گر آن همزاد را روزی نیابم ناگهان، خاموش - / من اما در دل کهسار رویاهای خود / جز انعکاس سرد آهنگ صبور این علف‌های بیابانی / که می‌‌رویند و می‌پوسند و می‌خشکند و می‌ریزند /با چیزی ندارم گوش./

مرا گر خود نبود این بند / شاید بامدادی همچو یادی دور و لغزان / می‌گذشتم از تراز خاک سرد پست.../ جرم این است / جرم این است./

و سئوال این است که این شعر، ایده‌ فیلم را در ذهن سینماگر کلید زده یا بعد از شکل‌گیری فیلم، فیلمساز با توجه به شباهت‌های زمانه‌ شکل‌گیری آن با زمانه‌ ساخت فیلمش، نام «جرم» را برای فیلمش انتخاب کرده؟ اگر وجه اول در این گزاره صادق باشد که جز فضای زندان و همه آن چیزی که در «تیغ و ابریشم» بهترش را دیدیم در این فیلم شاهد نیستیم و قصه شباهتی با فضای شعر ندارد و اگر وجه دوم صادق است [که به گمانم همین طور باشد] باز مخاطب درگیر همان بازی قدیمی کیمیایی و کلاٌ این نسل از فیلمسازهای ایرانی ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست: «می‌خواستیم خیلی حرف‌ها بزنیم اما به دلایل مشخصی که شما هم درجریان‌اش هستید،نشد!» واقعاٌ تا کی؟

کاش این فیلم، اثر موفقی بود و همچون شعر "بامداد"، گزارشی می‌شد از یک دوره و ماندگار می‌ماند برای زمانه‌هایی دیگر، نسل‌هایی دیگر. کاش شهامت فیلمساز بر محافظه‌کاری‌اش می‌چربید و به جای پیچاندن مخاطب، پیچ وخم روایت را جدی می‌گرفت و با خودش، با زمانه صادق بود. مگر از یک فیلمساز چه می‌ماند جز این فیلم‌ها برای داوری نسل بعد؟

آقای کیمیایی! کسی از شما انتظار ندارد قیصر باشید کسی انتظار ندارد رضا موتوری باشید داش‌آکل باشید، شما همان سید "گوزن‌ها" باشید؛ برای ما کافی‌ است!

 

منبع: خبر آن لاین

2598 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جرم - Jorm        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت