New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  کامبیز دیرباز آخرین بازیگر «خروج»/ با پایان فیلمبرداری، جدیدترین ساخته سینمایی حاتمی کیا در راه جشنواره فجر

arrow  انتشار نخستین تصویر از هوتن شکیبا در «عامه‌پسند»/ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره سال گذشته در راه جشنواره سی و هشتم

arrow  رونمایی از لوگوی فیلم جدید نیکی کریمی/ «آتابای» در راه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

arrow  بلیت سینماها 16 آذر نیمه بها شد

arrow  نسخه غیرقانونی «خانه پدری» و «قصر شیرین» چگونه لو رفت؟

arrow  نصرت کریمی درگذشت / برگزاری مراسم تشییع شنبه 16 آذر

arrow  معرفی هیات انتخاب فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر/ از کارگردان «طلا و مس» تا تهیه کننده «ماجرای نیمروز»

arrow  «خداحافظ دختر شیرازی» 13 آذر به روی پرده می رود / «آشفته گی» جیرانی آخر آذر اکران خواهد شد

arrow  همایون خسروی دهکردی درگذشت

arrow  شروع ناامید کننده فیلم پولاد کیمیایی در اکران / «مطرب» در آستانه رسیدن به مرز 16 میلیارد تومان

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  پربازیگرترین فیلم سال برای حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر آماده می شود / «مجبوریم» رضا درمیشیان به ساخت جلوه های ویژه رسید

  کمال تبریزی از نیمه های «دست انداز» گذشت! / برای حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر

  نگاهی ملایم و حساس به خانواده‌های سنتی و ارزش‌های آن / یادداشت دبوار یانگ (منتقد هالیوود ریپورتر) به مستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار 2020

  شروع ناامید کننده فیلم پولاد کیمیایی در اکران / «مطرب» در آستانه رسیدن به مرز 16 میلیارد تومان

  همایون خسروی دهکردی درگذشت

  معرفی هیات انتخاب فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر/ از کارگردان «طلا و مس» تا تهیه کننده «ماجرای نیمروز»

  «خداحافظ دختر شیرازی» 13 آذر به روی پرده می رود / «آشفته گی» جیرانی آخر آذر اکران خواهد شد

  نسخه غیرقانونی «خانه پدری» و «قصر شیرین» چگونه لو رفت؟

  نصرت کریمی درگذشت / برگزاری مراسم تشییع شنبه 16 آذر

  بلیت سینماها 16 آذر نیمه بها شد

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

لامینور

لامینور (داریوش مهرجویی)

بازیگران: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، بیتا فرهی، کاوه آفاق، دیبا زاهدی، رضا داودنژاد و امرالله صابری

جنایت بی دقت

جنایت بی دقت (شهرام مکری)

بازیگران: بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الاهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی‌اسد، محمدحسین قشمی و ...

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به مجموعه تلویزیونی "ستایش"

سرگردان در ناگزیری ها

:: 15 اسفند 1389  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "ستایش" از آن دسته آثاری است که به لحاظ ساختار و استخوان بندی کمتر نمونه اش را در تلویزیون خودمان دیده ایم ... و شاید بتوان به جنس این گونه مجموعه ها عنوانی چون "رمان محور" اطلاق کرد و البته فیلمسازانی چون سعید سلطانی که فیلد مورد علاقه شان برگردان رمان گونه قصه ها در قالب یک مجموعه تلویزیونی باشد نیز به ندرت وجود داشته باشند .

برگردان رمان گونه به معنای اقتباس تصویری از یک اثر مکتوب و مشهور ادبی نیست بلکه بدین مفهوم است که بیننده پس از دیدن چند قسمت متوالی از اثر مذکور ، در حال مطالعه یک رمان عریض و طویل با حوادثی از جنس ادبیات است .

سلطانی در سیر کارنامه کاری خود با دو مجموعه شاخص " پس از باران" و " خانه ای در تاریکی" که به این سبک ، علاقه بسیاری دارد کما اینکه مجموعه " پس از باران" علاوه بر ساختار رمان گونه اقتباسی بود از قصه ای به قلم شخص کارگردان که بعد ها تصمیم به ساخت سریالی بر اساس آن می گیرد.

نکته جالب تر آنکه حتی عناوینی که او برای داستان های تصویرش برمی گزیند از جنس رمان های بلند است و البته تا به امروز نیز به رغم افت و خیز ها و شدت ضعف هایی که در مجموعه آثارش داشته از منظر اقبال عمومی مخاطبان موفق بوده است که این امر علاوه برانکه نشان از تبحر کارگردان دارد اثبات کننده این واقعیت است که جامعه ایرانی بر خلاف جهت جریان وانفسای سرعت در جهان ، همچنان "رمان" را دوست می دارند .

اما "ستایش" علاوه بر دارا بودن مولفه های عنوان شده یک ویژگی بارز دیگر نیز دارد و آن جسارت است.

کنشی که درام "ستایش" بر بستر آن شکل می گیرد شاید فی نفسه حساسیت برانگیز باشد و تولید چنین مجموعه ای حکایت از این دارد که مدیران رسانه ملی به این نتیجه رسیده اند بازگویی برخی حوادث ها و واقعیت ها در حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی بویژه در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ، سبب می شود تا نسل سوم و چهارم انقلاب ، با مقاطع تاریخی کشور خود در دوره های گوناگون آن هم با زبانی مطمئن و غیر مغرضانه آشنا شوند ....( چنانکه ارمغان تاریکی نیز اثر شاخص دیگری در این حوزه است)

محمد فرزند یک خانواده متوسط ، سنتی و مذهبی است. سرباز وظیفه ای که علی رغم واهمه اش از جنگ ناچار به گذراندن خدمت خود در مناظق جنگی است اما در مقطعی خسته و سراسیمه به فکر فرار از خدمت و خروج از کشور می افتد.

در مقابل طاهر، فرزند یک تاجر متمول که خدمت خود را به اتمام رسانده به دنبال اصرار محمد و پشتیابنی جسورانه ستایش از برادر بدلیل مهری که در دل نسبت به ستایش دارد حاضر می شود تا محمد را از مرز خارج کند اما محمد کشته می شود و خانواده اش طاهر را مسبب اصلی این اتفاق می دانند و پدر طاهر و ستایش مقابل یکدیگر قرار می گیرند و این نقطه اغاز ماجراست.

داستان "ستایش" درست در مقطعی رخ می دهد که نظام سرمایه داری فاسد برچیده شده اما بدلیل وقوع نا بهنگام جنگ آن هم در کشوری که تحولی عظیم را تجربه کرده است سبب شده است در کنار عظم مردمی برای بیرون راندن دشمن ار مرزهای جغرافیایی ،رگه های دیگری از طبقه مرفه آرام آرام شکل بگیرد و " ستایش" کنش ها و واکنش های دو قطب اجتماعی است .

یکی از شاخصه های اصلی این مجموعه که در عین حال نقطه قوتی نیز برای آن محسوب می شود تاکید سلطانی بر ارائه چهره ای چند بعدی از حشمت فردوس ، نماینده همان سرمایه داری نوپا است .

فردوس (صرف نظر از بازی تیپیکال و گل درشت داریوش ارجمند) به لحاظ شخصیت پردازی نمونه عینی یک پدر ایرانی است پدری که حفظ کیان خانواده را در اولیوت قرار می دهد عاشقانه فرزندش را دوست دارد و به او رسم جوانمردی می آموزد بخاطرش می جنگد اما طبیعی است که به علت وابستگی به طبقه ای که به اعتراف خودش متعلق به ان نبوده اما مصرانه خود را به آن ملحق کرده است مقیاس سنجشش پول است.

در مقابل نادری پدر ستایش یک صحاف است و مانوس با کتاب ، مولفه ای که فردوس با آن بیگانه است و نادری با فردوس ها بیگانه ترو دلیلش هم واضح است نادری متعلق به توده مردم است و تعهد به انقلاب و ارزشهایش را واجب می داند و شخصیتی چون فردوس فی نفسه و فارغ از منسبات بوجود آمده برایش چندان وجاهتی ندارد .

فردوس نیز پدر محمد را یک طماع چپاول گر می بیند و این تقابل محصول یک بی اعتمادی ناگزیر است و "ستایش" و " طاهر" سرگردان در این ناگزیری ها و سلطانی در کنار به تصویر کشیدن این تقابل، گریزی نیز به شرایط اجتماعی آن دوره می زند .

"ستایش" درام خوبی دارد و علی رغم کشدار بودن برخی قسمت ها بیننده را با خود همراه می کند.

انتخاب نرگس محمدی برای کاراکتر "ستایش" درست و بجا است و قطعاً جنس بازی متفاوت او و حضور در اثری شاخص می تواند مسیر را برای آینده کاری او هموار کند.

شخصیت انیس با بازی سیما تیرانداز نیز از کاراکترهای تعریف شده داستان است که به پیش برد قصه و تشریح المان های مدنظر سلطانی کمک بسیاری می کند.

"ستایش" ریتم نسبتاً مناسب و دکوپاز شسته رفته ای دارد و رد پای وسواس همیشگی سلطانی در اینجا نیز دیده می شود.

اما در نهایت باید دید این رمان مطول که ظاهراً قرار است در 40 قسمت دیگر نیز ساخته شود به سرانجام قدرتمندانه ای می رسد؟

 

منبع: سینما پرس

1800 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت