New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

arrow  فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی/ کدام فیلم پرمخاطب‌ترین بود؟

arrow  «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

arrow  اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

arrow  لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

arrow  همه فیلم های متقاضی داوری می شوند / نمایش فیلم های نامزد دریافت جایزه برای اهالی رسانه و منتقدان با رعایت پروتکل ها / مشروع نشست خبری دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

arrow  بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آسمان و زمینِ دمدمی! / نقد منتقد نیویورک‌ تایمز برای «درباره الی ...» پس از شش سال به مناسبت اکران سراسری فیلم در آمریکا

:: 29 فروردین 1394  10:10:21 AM  ::

احمد مهران فر، پیمان معادی، شهاب جسینی و رعنا آزادی ور در نمایی از فیلم

احمد مهران فر، پیمان معادی، شهاب جسینی و رعنا آزادی ور در نمایی از فیلم "درباره الی ..."

 

سی نت: به مناسبت اکران فیلم «درباره الی» در آمریکا منتقد نیویورک تایمز یادداشتی مفصل درباره این اثر اصغر فرهادی نوشت.

شش سال پس از ساخته شدن و نمایش فیلم «درباره الی» استیون هولدن منتقد نشریه نیویورک تایمز همزمان با اکران آن در سینماهای آمریکا، نقدی درباره این فیلم نوشته است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

او نوشته است: اگر داستان کلی فیلم نابودکننده اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی یعنی «درباره الی» آشنا به نظر می‌رسد، به خاطر این است که داستان زن جوانی که طی یک تعطیلات آخر هفته در یک اقامتگاه ساحلی ناپدید می‌شود، شباهت‌هایی به داستان کلاسیک «ماجرا» (L'Avventura) از میکل‌آنجلو آنتونیونی دارد. در هر دو فیلم یک جستجوی دیوانه‌وار و بی‌اثر شکل می‌گیرد. اما در فیلم «ماجرا» این جستجو به زودی رها می‌شود. در «درباره الی» تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و تهمت‌ها زده می‌شوند که چه کسی مقصر اصلی است. در حالیکه پای آبرو در میان است، دروغ‌های زیادی گفته می‌شود. وقتی مسافران - که سه زوج ازدواج کرده هستند که کودکان‌شان را هم با خودشان آورده‌اند - با این امکان روبه‌رو می‌شوند که الی ممکن است غرق شده باشد، آن هم شاید از قصد، رفاقت بین آن‌ها تبدیل به خصومت و عداوت می‌شود و وجودشان همینطور بیشتر و بیشتر با ترس و احساس گناه پر می‌شود. آقای فرهادی که با یک فیلم پیچیده و خارق‌العاده دیگر یعنی «جدایی» که بعد از «درباره الی» ساخته شد، موفق به کسب شهرت بین‌المللی شد، از داستان به منظورهای دیگری استفاده می‌کند. در حالیکه فیلم آنتونیونی کسالت‌های متافیزیکال طبقه مرفه ایتالیا در دوران بعد از جنگ این کشور را ارایه می‌کند، «درباره الی» کرنش‌های بین سنت‌ها از یک سو و مدرنیسم موجود در طبقه میانی ثروتمند و پیچده ایران را در سوی دیگر نشان می‌دهد. از یک زاویه دیگر، فیلم آقای فرهادی داستانی از آشنا کردن و جور کردن دو نفر با هم است که به شدت به مشکل برمی‌خورد. یکی از سازماندهندگان این سفر، سپیده (گلشیفته فراهانی)، الی (ترانه علی‌دوستی) را که معلم پیش‌دبستانی خجالتی و جذاب دخترش است، تحت فشار قرار داده تا با آنها به تعطیلاتی سه روزه در اقامتگاهی در کنار دریای خزر برود. یکی از دلایل این است که الی را به احمد خوش‌تیپ (شهاب حسینی) معرفی کنند که در آلمان زندگی می‌کند و ازدواج اخیرش با یک زن آلمانی از هم پاشیده است. با کلمات خود احمد می‌توان گفت: یه پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایانه.

صحنه‌های اولیه فیلم ما را وارد بگو مگوها و رفتارهای شاد اجتماعی دوستانه می‌کند، هنگامی که مسافران خوشحال از تهران رسیده‌اند و وارد خانه‌ای شده‌اند که از آن چیزی که انتظارش را داشتند بسیار قدیمی‌تر است. همینطور که گروه والیبال و بازی‌های دیگر انجام می‌دهد، الی که مودب اما نگران است در کنار گوشه‌ها به آرامی حرکت می‌کند. سپیده از اینکه احمد و دیگران از او خوششان می‌آید خیالش راحت می‌شود.

یک دروغ بزرگ از همین الان گفته شده است. زن مسنی که خانه ساحلی را به آن‌ها اجاره داده باور دارد که احمد و الی به تازگی با هم ازدواج کرده‌اند و ملفحه‌های اتاق‌شان را می‌آورد. الی که کلا دوست نداشت بیاید از همان ابتدا به آن‌ها می‌گوید که تنها یک روز می‌تواند بماند.



فاجعه‌ها پشت سر هم اتفاق می‌افتند. در حالیکه مردها دارند کنار ساحل والیبال بازی می‌کنند، الی قبول می‌کند از کودکان مراقبت کند. وقتی دارد به یکی از آن‌ها کمک می‌کند بادباکش را هوا کند، لحظه‌ای حواسش از پسر کوچکی که به سمت صخره‌های سخت می‌رود پرت می‌شود. بچه‌های دیگر سر و صدا می‌کنند و بزرگسال‌ها به سرعت به سمت آب می‌روند و در لحظه آخر جان او را نجات می‌دهند. صحنه نجات دادن کودک بسیار هیجان‌انگیز است؛‌ فیلمبرداری به نحوی است که باعث می‌شود احساس کنید در حالیکه آب از روی دوربین در حال لرزش عبور می‌کند، خودتان هم در شرف غرق شدن هستید.

به محض اینکه همه دارند نفس راحتی می‌کشند تازه متوجه می‌شوند اثری از الی یافت نمی‌شود و در حالیکه دارند سعی می‌کنند ببیند الی موقع نجات کودک غرق شده یا بدون خداحافظی آن‌ها را ترک کرده، جستجوی دوم آغاز می‌شود. رازهای عمیقی به وجود می‌آیند. اگر همانطور که گفته بود آنجا را ترک کرده پس چرا وسایلش را پشت سر گذاشته است؟

سپیده که بیشتر فیلم را در شرف گریه کردن سپری می‌کند، و همسر سفت و سختش امیر (مانی حقیقی)، وقتی گستره رازها آشکار می‌شوند تا مرز جدایی پیش می‌روند. فیلم وقتی تلقین می‌کند که تلاش سپیده برای متحد کردن الی و احمد در واقع عملی اعتراضی و مقاومت‌آمیز بوده و تنش زیرپوستی بین زوج‌ها، حالت کلی ازدواج در طبقه میانی شهرنشین ایران را نشان می‌دهد، یک بعد سیاسی نیز به این عمل او می‌بخشد. در هر لحظه، حق امتیاز موروثی پدرسالانه ممکن است منفجر و به بدرفتاری بدل شود و زیر آن چهره متمدن زندگی زناشویی ایرانی، امکان جنگ جنسی خشونت‌واری وجود دارد.

با ظاهر شدن دوست و نامزد پریشان الی، تمام رازها و دروغ‌ها پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شوند و بیننده شروع به فکر کردن درباره این موضوع می‌کند که تا چه حد این فیلم دارد از تمام جامعه‌ای انتقاد می‌کند که در آن توافق بین سنت و مدرنیته تطبیق‌ناپذیر است.

نگاه کردن به «درباره الی» زیباست. آسمان و دریای همیشه در حال تغییر به فیلم نوعی احساس دمدمی بودن را می‌بخشد که آنقدر قابل حس کردن است که به نظر می‌رسد خود اقلیم هم یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم باشد و دارد اتفاق‌هایی را که می‌افتند دیکته می‌کند؛ این آب و هوا است که حکمرانی می‌کند.

«درباره الی» ۸ آوریل (۱۹ فروردین) در گردهمایی فیلم نیویورک روی پرده رفت و پس از آن اکران سراسری فیلم از پنج‌شنبه گذشته در سینماهای آمریکا شروع شد.

 

منبع: مهر به نقل از نیویورک تایمز

3725 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

درباره الي ... - Darbarey-e Eli ...        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت