New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  «قطار آن شب»، حمیدرضا قطبی را به بلژیک می‌برد

arrow  برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در یک وضعیت ویژه

arrow  "یدو" فاتح سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / "بی همه چیز" در رده دوم / همه برندگان ایستگاه سی و نهم

arrow  «یدو» و «بی همه چیز» با 13 مورد در صدر / نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

arrow  نامزدها در پایان روز هشتم (یکشنبه شب) اعلام می شوند

arrow  بیشترین تعداد آرای مردمی به «شیشلیک» رسید / تا پایان روز هفتم

arrow  نامزدهای بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره فیلم فجر39 معرفی شدند

arrow  ببینید: پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

arrow  دبیر جشنواره فیلم فجر 39: اگر قانون اجازه دهد فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله را در بخش خارج از مسابقه نمایش خواهیم داد

arrow  اسامی آثار نامزدشده بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر39 اعلام شد/ تنها 16 فیلم در بخش سودای سیمرغ/ «قاتل و وحشی» نعمت الله حذف شد

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اختصاصي سي نت/دست سينماي ايران هيچ سالي به اندازه امسال، براي اسکار2018 خالي نبوده است/مروري بر چند فيلم: «وارونگي» بهنام بهزادی تنها شانس

:: 6 شهریور 1396  3:06:04 PM  ::

بررسی فیلم های ایرانی در اسکار 2018

بررسی فیلم های ایرانی در اسکار 2018

 

سی نت: به يکي از حساس ترين و داغ ترين رويدادهاي سينمايي جهان يعني "اسکار" نزديک ميشويم.

به گزارش سي نت، با دومين اسکاري که سال گذشته برای فيلم «فروشنده» گرفتيم از اين به بعد اسکار براي ما اهميت بيشتري خواهد داشت.

با يک بررسي ساده، در ده سال اخير هيچ زمان به اين شکل دست سينماي ايران براي اسکار خالي نبوده است.

عدم حضور فيلم ها در فستيوال هاي بين المللي و کسب جايزه و رزومه ي موفق يکي از مهمترين دلايل است. همچنين عدم خروجي مناسب از جشنواره فيلم فجر سال گذشته که يکي از ضعيف ترين دوران خود را سپري کرد و اکران های نامنظم که دستمان را پیش از پیش خالی کرده است.

در نگاه اول فيلم «وارونگي» بهنام بهزادي به چشم ميخورد، بدون شک موفق ترين فيلم يکسال اخير سينماي ايران در بعُد جهاني اين فيلم است.

اين فيلم از يک دي ماه سال گذشته در ايران به روي پرده رفت، در بخش نوعي نگاه دوره شصت و نهم جشنواره کن پذيرفته شد و به رقابت پرداخت. همچنين دريافت جايزه بهترين فيلم در جشنواره مدفيلم رم، دو جايزه در جشنواره جيپور، بهترين فيلمنامه از جشنواره چناي، دريافت جايزه از جشنواره‌هاي ونکوور، هامبورگ، کمبريج، کرالا، نرو‍ژ، خيخون، گوآ، دبي و گوتنبرگ و نيز اکران عمومي آن در چند کشور مانند فرانسه و سوييس و سوئد از ديگر امتيازهاي اين فيلم است.

"وارونگي" اکراني بسيار بزرگ تر و در خور توجه در فرانسه داشت. در حالي که در ايران فقط يک ماه و نيم و با 19 سينما اکراني بسيار محدود را سپری کرد. اما ماه پيش در فرانسه با 80 سينما از اين فيلم پذيرايي شد.

دو فيلم سينمايي "نفس" و "والدراما" ديگر گزينه ها مي باشند که ميتوان آنها را بررسي کرد، نزديک ترين گزينه هاي موفق پس از "وارونگي" که در جشنواره هاي خارجي حضوري نسبي داشته اند اين دو فيلم هستند.

فيلم سينمايي "نفس" ساخته نرگس آبيار از روز 19 آبان 1395 به نمايش عمومي درآمد و اين فيلم موفقيت هاي بين‌المللي قابل توجهي نيز داشت که ميتوان به حضور بين المللي اول آن در جشنواره معتبر شب‌هاي سياه تالين و دريافت جايزه بهترين کارگرداني اشاره داشت. نامزدي فيلم براي جايزه بهترين فيلم کودک در جايزه سالانه آسيا و پاسيفيک و دريافت جايزه بهترين کارگرداني در جشنواره زنان ونکوور نيز از ديگر موفقيت هاي فيلم است.

فيلم سينمايي "والدراما" ساخته عباس امینی از 17 فروردين در گروه هنر و تجربه به روي پرده رفت. اولين نمايش جهاني خود را در بخش کودک جشنواره فيلم برلين داشت و پس از آن نيز در چندين جشنواره به نمايش درآمد از جمله کسب جايزه بهترين فيلم از جشنواره پراگ.

با اين حال عده اي جوايز داخلي را به جوايز خارجي ترجيح ميدهند که البته اين متر و معيار از اساس اشتباه است اما به هر حال در سالي که دستمان به شدت خالي است و شايد انتخابِ بين بد و بدتر گزينه نهايي را مشخص ميکند بد نيست مروري هم داشته باشيم به فيلم هاي موفق يکسال اخير سينماي ايران که در سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر و پس از آن اکران عمومي خوش درخشيدند.

در وهله اول دو فيلمي که برايمان تداعي ميشود، "ماجراي نيمروز" محمدحسين مهدويان و "رگ خواب" حميد نعمت الله است. دو فيلمي که علي رغم کيفيت خوب، تاکنون در هيچ رويدادي در خارج از ايران حضور نداشته‌اند.

دو فیلم "ماجرای نیمروز" و "رگ خواب" به ترتیب از جشنواره فیلم فجر 4 و 3 سیمرغ دریافت کردند و در یازدهمین جشن انجمن منتقدان هم مورد توجه منتقدان قرار گرفتند. به معنای کلی دو فیلمی هستند که از جوایز داخلی دست پر برگشتند، اما وجه مشترک این دو فیلم آن است که حضور بین‌المللی نداشته‌اند.

در ادامه بزرگترین عاملی که خیلی از فیلم ها را مانع از حضور در اسکار میکند عدم اکرانشان تا این لحظه است، طبق قوانین اسکار تنها فیلم هایی میتوانند نماینده شوند که از مهر سال گذشته تا 10 مهر امسال در سینماهای آن کشور دو هفته اکران شده باشند.

با این وجود هستند فیلم هایی که یا اکران نشدند یا مثل فیلم "لرد" محمد رسول اف که در جشنواره کن امسال جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه را دریافت کرد، اما اجازه اکران در کشور را ندارد.

"بدون تاریخ، بدون امضا" از هفته آینده اکران خود را در جشنواره ونیز آغاز خواهد کرد اما این فیلم هم با توجه به ثبت قراردادهای اکران بعید است بتواند تا 10 مهرماه در سینماهای ایران به روی پرده برود و باید از الان این فیلم را برای اسکار 2019 رزرو کنیم.

از دیگر فیلم هایی که حضوری موفق همراه با کسب جایزه از جشنواره های معتبر بین المللی داشته اند اما همچنان اکران نشده اند میتوان به "زرد" ساخته مصطفی تقی زاده اشاره کرد، این فیلم جایزه ویژه هیات داوران و جایزه بهترین بازیگر زن را برای ساره بیات دریافت کرد. همچنین فیلم "زرد" شب گذشته از جشنواره بین‌المللی فیلم bridge of art روسیه هم دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم را دریافت کرد.

در جشنواره فیلم رتردام فیلم "گلدان و درخت بلوط" ساخته کیارش انوری به نمایش درآمد که بعد از آن دیگر نشانی از این فیلم در رویدادهای دیگر دیده نشد. در جشنواره فیلم برلین، فیلم "تمارض" ساخته عبد آبست سینمای ایران را نمایندگی کرد و این فیلم پس از آن در چند جشنواره معتبر مانند ترانسیلوانیا، شانگهای و در روز های آتی در جشنواره تورنتو به نمایش در می‌آید اما این فیلم هنوز در ایران به نمایش عمومی در نیامده است.

جشنواره مونترال هم فیلمهای "آپاندیس" ساخته حسین نمازی، "زیر سقف دودی" ساخته پوران درخشنده و "یه وا" ساخته آناهید آباد را انتخاب کرده که جدا از ساخته پوران درخشنده، دو فیلم دیگر هم در ایران به نمایش عمومی در نیامده اند.

دیگر فیلمی که میشد به آن امید بست فیلم جدید برادران محمودی یعنی "رفتن" است، سه سال پیش "چند متر مکعب عشق" بعد از "امروز" سیدرضا میرکریمی اولویت اصلی برای ارسال به اسکار بود. این بار فیلم جدید برادران محمودی از فیلم قبلی هم بیشتر توانسته در جشنواره های خارجی خوش بدرخشد اما باز هم به دلیل عدم اکران در ایران از گردونه رقابت خارج میشود تا شاید سال آینده یکی از نامزدها باشد.

فیلم "ناپدید شدن" ساخته علی عسگری هم در کنار "بدون تاریخ بدون امضا" در جشنواره فیلم ونیز امسال حضور دارد اما به نظر میرسد این فیلم از تولیدات زیرزمینی است و شانسی برای اکران ندارد.

"برادرم خسرو" هم فیلمی است که تولید سال 94 است و تنها به دلیل درخشش شهاب حسینی در توجهات است. این فیلم هم همانند "رگ خواب" و "ماجرای نیمروز" هیچ گونه موفقیت بین المللی نداشته به خصوص اینکه تنها به دلیل دیر اکران شدن در جمع نامزدهای امسال میتواند قرار بگیرد.

"برادرم خسرو" و "رگ خواب" از یک منظر دیگر یعنی حضور دو ستاره (لیلا حاتمی و شهاب حسینی) که در جهان بسیار شناخته شده هستند و به رغم بازی های خوبشان در دو فیلم "برادرم خسرو" و "رگ خواب" میتوان شانسی برایشان قائل شد، به خصوص اینکه "لیلا حاتمی" امسال به آکادمی اسکار هم دعوت شده و بدون شک نمیتوان از این امتیاز بزرگ گذشت.

با نگاهی گذرا به فیلم هایی مهر سال گذشته تا شهریور امسال تنها چند فیلم دیگر به چشم میخورد مانند: متولد 65، لاک قرمز، سیانور، خانه ای در خیابان چهل و یکم، مادر قلب اتمی، آباجان، سارا و آیدا، یک روز بخصوص، زادبوم، بیست و یک روز بعد و امتحان نهایی.

البته ذکر یک نکته هم در این بین ضروری است؛ دو فیلم "من" سهیل بیرقی و "لانتوری" رضا درمیشیان با وجود اینکه در کمیته اسکار سال گذشته جزو نامزدها بودند اما به دلیل اینکه اواسط تابستان اکران شدند و تا اواخر آبان ماه روی پرده بودند میتوان باز هم روی آنها حساب کرد. اما بعید است کمیته اسکار امسال حاضر باشد فیلم هایی که یک دوره بررسی شدند را دوباره در جمع نامزدها قرار بدهد، هرچند شانسی هست که این فیلم ها به خاطر موقعیت اکرانشان میتوانند بهره مند شوند به خصوص اینکه فیلم "لانتوری" حضوری پرشمار در جشنواره های خارجی داشته و تا الان هم ادامه دارد.

کمیته امسال اسکار هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است شروع به کار کند. تا 10 مهرماه هم نزدیک به یک ماه دیگر فرصت است، تا آن زمان هم به جز چند فیلم "تابستان داغ"، "نگار" و "سد معبر" بعید است فیلم دیگری فرصت اکران به دست بیارد. "فراری" علیرضا داوودنژاد هم به نظر میرسد این فرصت را حداقل برای حضور در کمیته اسکار امسال از دست داده باشد.

در نهایت 6 فیلمی که میتوان بیشترین شانس را برای آنها لحاظ کرد به ترتیب: "وارونگی" بهنام بهزادی، "نفس" نرگس آبیار، "والدراما" عباس امینی، "رگ خواب" حمید نعمت الله، "ماجرای نیمروز" محمدحسین مهدویان و "برادرم خسرو" احسان بیگلری می باشند.

نودامین جایزه سالانه اسکار امسال در روز یکشنبه 4 مارس برابر با 13 اسفند ماه در سالن تئاتر دالبی لس آنجلس برگزار خواهد شد و اسامی فیلم‌های نامزد جایزه نیز (در دو مرحله) در روز 23 ژانویه برابر با 3 بهمن ماه اعلام می‌شوند.

 

منبع: سی نت

3339 - فائز حسینی

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

وارونگی - Waroonegi        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

لیلا حاتمی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت