New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

arrow  فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی/ کدام فیلم پرمخاطب‌ترین بود؟

arrow  «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

arrow  اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

arrow  لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

arrow  همه فیلم های متقاضی داوری می شوند / نمایش فیلم های نامزد دریافت جایزه برای اهالی رسانه و منتقدان با رعایت پروتکل ها / مشروع نشست خبری دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

arrow  بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مصائب "خانه پدری" / نگاهی به حاشیه‌های اکران آخرین ساخته کیانوش عیاری

:: 4 دی 1393  8:11:53 AM  ::

مهران رجبی در نمایی از «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری

مهران رجبی در نمایی از «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری

 

سی نت: خبر اکران «خانه پدری»‌ آخرین ساخته کیانوش عیاری در گروه سینمایی هنر و تجربه اگرچه خبری خوش است اما مخاطب را به یاد تمام مصائبی می‌اندازد که این کارگردان کشید.

داستان «خانه پدری» برای کیانوش عیاری نه از سال ۸۹ ــ سال ساخت فیلم ــ که از سال ۱۳۵۵ آغاز شد. زمانی که جنازه تکه تکه شده دختری در رودخانه کارون پیدا شد.

ماجرا از این قرار بود که در آن سال دخترکی که در اهواز زندانی بود با گذراندن دوران محکومیت خود، از مسئولان وقت زندان خواست که او را آزاد نکنند، چرا که می‌دانست پشت درهای زندان پدر و برادرانش منتظرند تا او را مثله کنند. اما مسئولان زندان به این درخواست او توجهی نکردند و دخترک آزاد شد تا دوباره و این بار به دست پدر و برادرانش اسیر شود. آنها او را داخل گونی می‌اندازند و به داخل رودخانه کارون پرتابش می‌کنند تا کوسه‌ها او را تکه و پاره کنند.

قصه خونین همان دخترک بود که کیانوش عیاری را بر آن داشت تا فیلمی درباره قتل‌های خانوادگی و ناموسی بسازد. ایده‌ای که ماند و ماند تا اسفند سال ۸۷.

به روایت عیاری در همین زمان بود که دوباره خاطره آن دخترک در ذهن عیاری زنده شد آن هم با دیالوگی که بین او و سردار احمدی مقدم شکل گرفت. عیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ماجرا را چنین روایت می‌کند: «در اسفند ۸۷ من داور جشنواره پلیس بودم. سردار احمدی مقدم در آنجا گله کردند از سینمای ایران که شما چرا به قتل های خانوادگی نمی‌پردازید. همان جا بود که من به فکر آن ایده قدیمی افتادم و بدون معطلی به سمت ساخت این فیلم رفتم. در واقع نیشتر این کار توسط خود سردار احمدی مقدم زده شد. حالا ممکن است سردار احمدی مقدم بگویند که حالا من گفتم بروید فیلم بسازید ولی چرا این جوری؟ البته سردار واقعا مشکلش فقط صحنه های ابتدایی فیلم بود و از طریق سردار کارگر به من پیغام فرستادند که چهار روز طول کشید تا بعد از دیدن آن صحنه‌ها حالم خوب شود. فکر کنم اگر این صحنه را بردارم ممکن است ایشان هم از طرفداران فیلم باشند.»

ردپای نیروی انتظامی و سرمایه‌گذاری ناجا در آن هم از همین جا آغاز شد. عیاری با مشارکت ناجا این فیلم را ساخت اما خروجی مورد پسند مسئولان نیروی انتظامی نبود. کار اختلاف با نیروی انتظامی اما وقتی بالا گرفت که فیلم به جشنواره ونیز رفت تا از آن به عنوان پدیده یاد کنند. بعد از موفقیت فیلم در جشنواره ونیز بود که نیروی انتظامی اعلام کرد با اکران فیلم در ایران مخالف است.

بدین ترتیب، آخرین ساخته کیانوش عیاری از همان زمان به مشکل برخورد. مشکلی که سرانجام با کنار کشیدن ناجا و پس گرفتن سرمایه‌ای که خرج آن کرده بود حل شد. سردار منتظرالمهدی در بازدید از خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که ناجا حاضر است سهم خود را در این فیلم واگذار کند به شرطی که سرمایه‌اش را پس بگیرد: ««هرچند پخش این فیلم با اولویت های کنونی ما منافات دارد اما نزدیک به دوسال است که وزارت ارشاد از اکران آن ممانعت کرده و اجازه عرضه اثر در جشنواره و یا اکران عمومی را نیز نداده است.آنچه مسلم است به آقای کیانوش عیاری هم اعلام کردیم که در صورت اخذ مجوز اکران از سوی وزارت ارشاد ما منعی برای پخش آن نداریم و نهایتا نیز حاضریم سهم خود را واگذار نماییم.»

با این حال ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد و سازمان سینمایی شمقدری رضایت به اکران این فیلم نداد. علیرضا سجادپور مدیر ارزشیابی وقت سازمان سینمایی شرط اکران را حذف صحنه‌های اولیه فیلم دانست. شرطی که کیانوش عیاری هرگز به آن تن نداد. او حتی وقتی خبر نمایش فیلمش در جشنواره سی و دوم فجر را شنید اگرچه غافلگیر شد، اما باز هم گفت که زیر بار ممیزی نمی‌رود: «حذف صحنه‌هایی از «خانه پدری» هستی این فیلم را زیر سئوال می‌برد» و بدین ترتیب عیاری قبول کرد که فیلمش در بخش خارج از مسابقه جشنواره تمام و کمال نمایش داده شود.

اکران «خانه پدری» در کاخ جشنواره فجر اما با تحسین منتقدان و اهالی رسانه مواجه شد. فیلمی که برای تماشای ان اصغر فرهادی هم به برج میلاد آمده بود.

از سوی دیگر رسانه‌های منتقد دولت هم در زمان برپایی جشنواره فیلم فجر، به فیلم عیاری و نمایش آن تاختند، اما چون ماجرای «عصبانی نیستم» رضا ذرمیشیان و «قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد داغ‌تر بود، تمرکز روی این دو فیلم هم بیشتر بود.

با همه این حرف‌ها، مخالفت‌ها و متهم کردن فیلم به خشونت عریان، کار را به جایی رساند که کیانوش عیاری به کلی کار پیگیری اکران فیلمش را رها کرد. هر چند نومیدانه آرزو می‌کرد که: «آرزو می‌کنم بالاخره پس از گذشت سه سال و نیم، مشکل فیلم «خانه پدری» رفع شود تا بتوانم فیلم دیگری بسازم.»

عیاری نسبت به اتهام ترویج خشونت توسط این فیلم و درست همزمان با فاجعه اسیدپاشی‌های اصفهان از مخالفانش پرسید که آیا فیلم او خشن است یا اسیدپاشی‌های اصهفان: ««فیلم خانه پدری در شرایطی به دلیل اشاعه خشونت،سیاه نمایی تلقی می شود و برای نمایش آن ممنوعیت قائل می شوند که شاهد وقوع اتقافات عجیب و غریبی در کشور هستیم. اگر خشونت ابتدایی فیلم اینقدر آزاردهنده است اسم این اسیدپاشی ها را چه باید گذاشت؟»

حالا با خبر اکران محدود این فیلم در سینمای هنر و تجربه دوباره هجمه‌ها آغاز شده و همزمان البته موافقان این فیلم نیز به میدان آمده‌اند از اکران محدود آن در چنئ سئانس و چند سینما دفاع می‌کنند.

مخالفان این بار نگران وجهه ایران هم شده اند. سایت‌ها و خبرگزاری‌های منتقد دولت پر شده‌اند از تیترهای «این خانه سیاه است»، «این خانه پدری ما ایرانیان نیست»، «فیلمی درباره دخترکشی با چاشنی دین اسلام» و...

چند نفری هم به میدان آمدند که اظهار دلواپسی کنند. نقل قول‌هایی از مسعود فراستی منتشر شد که در یکی از کلاس‌های درسش این فیلم را ضد ایرانی و ضد ملی دانسته بود:‌ ««این تنها فیلم ایرانی است که من واقعا با توقیفش موافق هستم. به نظرم این از «یک خانواده محترم» هم فیلم بدتری است. این فیلم پررنگ و لعاب‌تر و خطرناک‌تری است. در «یک خانواده محترم» همه‌چیز رو بود و بنابراین خطرش از این فیلم کمتر بود.»

جمال شورجه دیگر مخالفی بود که در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد این فیلم نباید اکران شود، با این حال جهانگیر الماسی که زمانی در فیلم عیاری بازی کرده بود اکران این فیلم را یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی کشور دانست.

مجتبی راعی هم اکران این فیلم را در گروه سینمایی هنر و تجربه فوق‌العاده دانست و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گفت که اگر این فیلم اکران عادی می‌شد هم می‌توانست مخاطبانش را داشته باشد.

ابوالحسن داودی رییش شورای صنفی نمایش هم گفت که خانه پدری یک دهم خشونت تصویر شده در صدا و سیما را هم ندارد. پوران درخشنده کارگردان تصمیمات سلیقه‌ای و دخالت نهادهای دیگر در کار ارشاد منبع اصلی بروز مشکلات برای فیلم‌هایی مثل «خانه پدری» دانست و گفت محدودیت سنی برای تماشای این فیلم بهانه خشونت سکانس آغازین این فیلم را در موضوع عدم اکران منتفی می‌کند.

همایون اسعدیان کارگردان دیگر سینمای ایران هم گفت که از دیدن فیلم «خانه پدری» لذت برده و عیاری را یکی از نوابغ سینمای ایران دانست. نرگس آبیار نیز عیاری را وزنه‌ای در سینمای ایران دانست که در برابر تمام مخالفت‌ها و فضاسازی‌ها سعه صدر داشته است و مخالفت با فیلم را جفاکاری دانست.

حالا کیانوش عیاری که این روزها حاشیه‌های «خانه پدری» آنقدر او را آزرده کرده که نمی‌تواند فیلمنامه جدیدش را سر و سامان دهد، به زودی شاهد اکران آخرین ساخته‌اش در گروه سینمایی هنر و تجربه خواهد بود. اکران محدودی که شاید بتواند ذره‌ای از درد و رنج‌های او را طی چهار سال گذشته التیام ببخشد. دردهای کارگردانی که تکه تکه شدن دختر خوزستانی را در کارون هیچ‌وقت فراموش نکرد.

...................................
الهه خسروی‌یگانه

 

منبع: خبر آن لاین

4314 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خانه پدری - The Paternal House        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت