New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا؛ آری یا نه؟ / نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت و گوی جمعی نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) با حضور سهیلا قوسی، سیدجواد صفوی، فرهاد خالدی نیک، مجتبی اردشیری و احمد شاهوند

arrow  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

arrow  اعتراض کارگردان «سلام بمبئی» به تغییرات فیلمش برای پخش تلویزیونی

arrow  توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره پردیس«ملت» و چند فیلم خبرساز/«مست عشق» حسن فتحی مجوز ساخت ندارد/فیلم مجیدی همچنان در حال فیلمبرداری است

arrow  ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سینمای رسانه در جشنواره‌ امسال در مجموعه ای که سالن «سینما» داشته باشد، برگزار می‌شود

arrow  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

arrow  محمد احمدی تهیه‌کننده سینما: برای «قتل عمد» و «بعد از تو» فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کردیم

arrow  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

arrow  وضع گیشه سینماها در تابستان اسف‌بار بود/ هزینه سینماها 7-8 برابر شده است

arrow  آخرین وضعیت "توقیف" یک فیلم دفاع مقدسی به روایت کارگردانش

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

تلویزیون حتی نمی‌ تواند مخاطبان خود را نگه دارد!

حبیب ایل‌بیگی صداوسیما را مقصر اصلی پخش تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای می‌داند

:: 19 آذر 1394  10:04:27 PM  ::

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی

 

سی نت: در حالی که وزارت ارشاد بارها اعلام کرده پخش تیزر تبلیغاتی فیلم‌ های سینمای ایران از شبکه‌ های ماهواره‌ ای غیرقانونی‌ست، موج جدیدی از تبلیغات این فیلم‌ ها در برخی شبکه‌ های فارسی‌ زبان آغاز شده است.

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی علاوه بر این که این اقدام را تخلف می‌داند، مقصر اصلی را تلویزیون می‌داند و انتقادهای تندی را به مدیریت صدا و سیما وارد می‌کند.

مدتی‌ست که پخش تیزهای فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره ای دوباره آغاز شده. موضع گیری وزارت ارشاد نسبت به این موضوع چیست؟

این‌گونه اقدامات غیر قانونی است و با آنها بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی که پخش آگهی کالاهای ایرانی در شبکه های معاند با جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کرده، برخورد می کنیم. این موضوع از طریق اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شود و اگر درباره این موضوع گزارشی هم به دست ما برسد حتما از این طریق با متخلفان برخورد خواهیم کرد. البته در برخی از موارد، خود سینماگران هم از پخش تیزر فیلم‌هایشان در شبکه های ماهواره ای اطلاع ندارند.

البته در برخی از موارد هم تهیه کنندگان فیلم‌ها می گویند که تیزرهای تبلیغاتی را پخش کننده بین‌المللی آنها به شبکه های ماهواره‌ای می‌دهد.

بله این‌گونه موارد را هم داشته‌ایم، اما ما از تهیه کنندگان فیلم‌ها خواستیم که از پخش تیزهای خود در شبکه‌های ماهواره‌ای جلوگیری به عمل بیاورند.

امروز تعرفه‌های تبلیغاتی صداوسیما و تابلوهای شهرداری بسیار بالاست. از سوی دیگر برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان اعلام کرده‌اندند که تیزرهای فیلم‌های روی پرده سینمای ایران را به طور رایگان از شبکه‌هایشان پخش می‌کنند. وقتی تهیه کننده‌ها با چنین پیشنهادی از شبکه‌های ماهواره‌ای مواجه می‌شوند، طبیعی‌ست که تمایل نشان دهند.

به نظر من مسئله اصلی این است که صداوسیمای جمهوری‌ اسلامی باید از سینمای ملی ما حمایت بیشتری انجام دهد. همان‌طور که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی را مطرح کردند، صداو سیما هم باید از فیلم‌های سینمایی تولیدی جمهوری اسلامی حمایت کند و آن‌ها را به مردم معرفی کند.

ما تنها کشوری هستیم که سینمای ملی دارد و فقط فیلم‌های تولید داخل را نمایش می‌دهد. البته عدم نمایش فیلم‌های خارجی تا کنون ضررهای مادی بسیاری به ما وارد کرده، اما در کل این اقدام خوبی بوده چون انقلاب ما، یک انقلاب فرهنگی بوده است. این مردم حق‌شان است که بدانند چه فیلم‌هایی در حال ساخت است و چه فیلم‌هایی امروز روی پرده سینماها کشور قرار دارد.

من با تاکید می‌گویم این وظیفه صدا و سیما است که فیلم‌های روی پرده را به مردم معرفی کند و اینگونه نیست که آنها فکر کنند با نمایش تیزرهای تلویزیونی منتی بر سر سینما‌گران گذاشته‌اند. تعرفه‌های تبلیغاتی تلویزیون آنقدر بالاست که وسع سینماگران نمی‌رسد تیزرهای خود را به صداوسیما بدهند. وقتی ما می‌گوییم که باید با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم، یکی از راه هایش این است که در تلویزیون ملی که متعلق به حکومت و نظام است، امکانی را فراهم کنیم که فیلم های سینمایی به شکل صحیح به مردم معرفی شوند.

عدم معرفی فیلم‌های سینمایی از سوی رسانه ملی چه ضررهایی به سینمای ایران وارد کرده است؟

برخی از فیلم ها نمی تواند فروش قابل قبولی را بدست بیاورند، چون اصلا مردم خبردار نمی‌شوند که چنین فیلم‌هایی اکران شده‌اند. هزینه تبلیغات تلویزیون و شهرداری آنقدر سرسام آور است که تهیه کنندگان نمی توانند سراغ همچین گزینه هایی بروند.

هزینه برخی از تابلوهای شهری آنقدر زیاد است که اجاره یک ماهه آنها با هزینه تولید یک یا دو فیلم سینمایی برابری می کند. چطور وقتی صداوسیما می‌خواهد سریال خود را به روی آنتن بفرستند برای آن به شکل گسترده‌ای آن را تبلیغ می‌کند، تیزر می‌سازد،‌ آنونس پخش می کند، اما چرا هیچکدام یک از این کارها را برای فیلم‌های سینمایی انجام نمی‌دهد؟! البته من معتقدم پخش تیزر فیلم‌های سینمایی هم نمی‌تواند جوابگوی مخاطب باشد. مثلا یک تیزر 30 ثانیه‌ای چگونه می تواند مردم را از موضوع، داستان و ویژگی‌های یک فیلم با‌خبر کند؟

پس تلویزیون باید برای معرفی فیلم‌ها چه کند؟

تلویزیون باید از زمان کلید خوردن تا اکران یک فیلم، امکانی را فراهم کند که آن فیلم به مردم درست معرفی شود. تنها دو برنامه تلویزیونی مثل «هفت» و «نقد 4» ‌نمی تواند پاسخگوی نیاز مخاطبان سینما باشد. من همیشه به آقایان جیرانی و گبرلو عرض می‌کردم که معرفی فیلم باید به شیوه دقیق و درستی انجام شود.

اتفاقا به دوستان شبکه چهار که برنامه «نقد 4» را هم اجرا می کنند گفتم که مهم‌ترین اتفاقی که می تواند به سینمای ایران کمک کند، تبلیغ و معرفی درست فیلم‌های سینمایی است. خیلی از فیلم‌های ما ظرفیت دیده شدن را دارند اما از آن‌جایی که تلویزیون تنها برای تبلیغ یک فیلم به چند تیزر تبلیغاتی اکتفا می‌کند، طبیعی است که آن محصول دیده نمی‌شود.

در برخی از موارد هم تصویر و نام یک یا چند بازیگر از تیزرهای تلویزیونی حذف می‌شود...

معضل سلیقه‌ای برخورد کردن با فیلم های سینمایی یکی از مشکلاتی است که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. بالاخره باید به قانون احترام گذاشت و امکان معرفی یک فیلم مجوز دار فراهم شود. این فیلم ها از پفک و چیپس که بیشتر ضرر ندارند! متاسفانه به نظر می‌رسد این تقابل هیچ‌وقت تمام شدنی نیست. ما اگر بخواهیم برای سینمای پرافتخارمان که هنوز ملی باقی مانده است و هنوز به دست آثار خارجی نیافتاده است، کلان فکر کنیم، باید از آن حمایت کنیم.

به نظر شما این اقدامات صدا و سیما را می توان به نوعی سنگ اندازی در برابر سینما دانست؟

تلویزیون چون کاملا قافیه را باخته و اکثریت سریال ها و برنامه های آن خارجی است و تولید داخل نیست، توجه خود را به سینمای ملی ما معطوف نمی‌کند. الان باید بررسی شود که تلویزیون چند فیلم سینمای ایران را خریداری کرده است؟ به نظر من تلویزیون موظف است که فیلم های تولید داخل را خریداری کند و نباید با محصولات فرهنگی همانند یک محصول تجاری برخورد کند.

برخی از شبکه های ماهواره‌ای نظیر «جم» که اتفاقا پر بیننده هستند، اعلام کرده‌اند که تیزرهای تبلیغاتی فیلم های سینمای ایران را به طور رایگان نمایش می‌دهند. وقتی تهیه کننده یک فیلم سینمایی با همچنین پیشنهادی مواجه می‌شود و از سوی دیگر می‌بیند که صداوسیما برای تبلیغ های خود هزینه بسیار بالایی را مطالبه می‌کند و به شکل سلیقه ای از نشان دادن برخی از بازیگران یک فیلم خودداری می کند، طبیعی است که او برای تبلیغ فیلم خود شبکه‌های ماهواره‌‌ای را انتخاب می کند.

رسانه ملی باید به سینمای ملی ما کمک کند تا تهیه کنندگان تیزرهای خود را به شبکه هایی که برای ما غیر‌قابل پذیرش هستند، ارسال نکنند. شبکه های ماهواره ای مثل «جم» حاضرند با تعرفه های بسیار اندک که تقریبا برای یک تهیه کننده رایگان به حساب می‌آید، فیلم‌های روی پرده سینمای ما را تبلیغ کنند. ما در برخی از حوزه‌ها برای مقابله با شبکه های مخالف نظام، حمایت های بسیار زیادی را انجام می‌دهیم، اما نمی‌دانم چرا در حوزه سینما، تلویزیون این حمایت را انجام نمی‌دهد تا یک تهیه کننده دیگر نخواهد تبلیغ‌ فیلم‌اش را در یک شبکه غیر‌مجاز انجام دهد.

به نظر شما این منصفانه نیست که وقتی صداوسیما هزینه بسیار بالایی برای تبلیغ فیلم‌ها طلب می کند، تهیه‌کننده‌ها به سمت تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای جذب شوند؟

به هر‌حال تهیه کنندگان هم نباید همچنین کاری را انجام دهند، چون این کار غیر قانونی است. اما باید راهی برای معرفی درست فیلم‌ها از سوی صداوسیما پیدا کرد. ما این موضوع را با دوستان صداوسیما هم مطرح کردیم و گفتیم این همه مدت شما با سینما برخورد سلبی انجام دادید، یک‌بار ایجابی و حمایتی برخورد کنید و از محصول داخلی خودمان حمایت کنیم.

الان در سینمای فرانسه تنها 20 درصد از فیلم‌هایشان متعلق به خودشان است و 80 درصد فیلم‌های روی پرده در اختیار هالیوودی‌ها است، اما تلویزیون ملی فرانسه برای آن 20 درصد، آنقدر تبلیغ و معرفی درست انجام می‌دهد که اگر شهروند فرانسوی یکی از فیلم‌های ساخت خودشان را در سینما نبیند، احساس شرمندگی به او دست می‌دهد.

اما آیا تلویزیون ملی ما برای سینما همچنین کارهایی را انجام می دهد؟! خدا را شکر صداوسیما تا می تواند از بدی ها و زشتی ها و کثیفی‌های سینما که در بیشتر موارد زیاد هم نیست، به شکل گل درشت و ویژه در گزارش‌های خبری، نشست‌های خبری و برنامه «20:30» صحبت به میان می‌آورد اما هیچ خبری درباره محاسن و معرفی درست فیلم‌های سینمایی در تلویزیون نشان داده نمی شود.

برای تلویزیون به صرفه‌تر نیست که به جای ساخت تله فیلم‌هایی که اغلب کیفیت آنچنانی ندارد، فیلم‌های اکران شده سینمای ایران را بخرد؟

دقیقا همینطور است. تلویزیون از چند سال پیش یک سیاست غلط را دنبال کرد و شروع به ساخت تله‌فیلم هایی کرد که بیشترشان کیفیت مناسبی نداشتند و خرج بسیار زیادی را هم روی دست آنها گذاشت و در نهایت دید که این تله‌فیلم‌ها به دردش نمی‌خورد.

حال اگر می آمدند به جای صرف این هزینه، از آثار سینمایی با ویژگی‌های خودشان حمایت می‌کردند، مطمئن باشید، سینماگران ما فیلم‌هایی می‌ساختند که مورد پذیرش تلویزیون قرار گیرد و استانداردهای آنها هم رعایت شود. اما وقتی با سینماگر سلبی برخورد شود خب سینماگر هم نیازهای تلویزیون را کنار می‌گذارد و تنها فیلمی می‌سازد که پولش را از اکران و شبکه نمایش‌خانگی بدست آورد.

به نظر می‌رسد در اختلاف میان سینما و تلویزیون، سینماگران بیشتر از همه ضرر می‌کنند.

به نظر من این یک موضوع فراسازمانی است. بالاخره باید در یک جا به تلویزیون تکلیف شود که از سینما حمایت کند. اگر این‌کار انجام نشود، حفظ همین سینما هم کار بسیار سختی است. این خیلی خوب است که سینمای ما به شکل واقعی ملی است، اما صداوسیما تا زمانی که تهدید ماهواره‌ها نباشد، متوجه عواقب کار خود نخواهد شد.

البته تلویزیون در رابطه با خودش هم همچنین مشکلی را دارد. صداوسیما آنقدر به مخاطب توجه نکرد که شبکه های ماهواره ای آمدند و مخاطب های ایرانی را به خود جذب کردند. حال تازه به خود آمده تا بتواند مخاطبان خود را حفظ کند. پس خیلی نباید از این تلویزیون توقع داشت، چون مدیرانش حتی نمی توانند مخاطبان خود را حفظ کنند!

اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما از محصول کاملا ملی خودمان حمایت کنیم. به هرحال همین سینماگران هستند که به ساخت برنامه های تلویزیونی کمک می کنند و اینگونه نیست که ما دو نوع هنرمند تلویزیونی و سینمایی داشته باشیم. برای حفظ این هنرمندان باید همدلی و حمایت بیشتر وجود بیاید.

 

منبع: آی سینما

1658 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت