New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  25 آذر تاریخ انتشار نسخه DVD فیلم Tenet ساخته جدید کریستوفر نولان/ فروش 350 میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان بدون اکران در لس آنجلس و نیویورک به دلیل کرونا

arrow  کرونا «شورای صنفی نمایش» را برای دو هفته تعطیل کرد

arrow  آغاز اکران آنلاین «سراسر شب» از امروز دوشنبه سوم آذرماه

arrow  «ناگهان درخت» اکران آنلاین می‌شود

arrow  سینماهای چین پس از ۶ ماه بازگشایی می شوند

arrow  جدیدترین آمار فروش سینمای نیمه جان ایران: «شنای پروانه» دو میلیارد و 196 میلیون تومان/ «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» یک میلیارد و 75 میلیون تومان/ «زن‌ها فرشته‌اند 2» 30 میلیون تومان

arrow  «بی صدا حلزون» پروانه نمایش گرفت

arrow  یک آمار امیدوارکننده و یک حسرت؛ فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/ خبری از آمار شفاف نیست!

arrow  اکران فیلم جدید «نولان» به تعویق افتاد/ سایه شوم کرونا همچنان بر سر سینماهای جهان

arrow  سینماهای پکن تعطیل می‌مانند

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

عدم اکران «رستاخیز» و پرسش‌ های فراوانی که هنوز بی‌جواب مانده‌اند/ مشکل «رستاخیز» چیست که اکران نمی‌شود؟

:: 29 آبان 1394  10:54:07 PM  ::

فیلم سینمایی

فیلم سینمایی "رستاخیز"

 

سی نت: امسال نیز ماه محرم از راه رسید ولی باز هم مشکل اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» احمدرضا درویش حل نشد. فیلمی که امسال برای دومین سال پیاپی در صف اکران ماه محرم مانده است و البته هنوز هم سرنوشت اکران آن به دلایلی که معلوم نیست، نامشخص است!

به گزارش سی نت، «رستاخیز» جزو تولیدات بزرگ سینمای ایران محسوب میشود که با هزینه بخش خصوصی برای اولین بار همچین فیلم بزرگی تولید شده است. این فیلم که چندین سال به طول کشید تا آماده نمایش شود در حال حاضر دو سال است که در وضعیت توقیف به سر می برد.

اولین نمایش فیلم «رستاخیز» احمد رضا درویش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بود که با بازخوردهای گوناگون و خوبی همراه بود.

از زمانی که خبر عدم اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» در رسانه‌ها منتشر شد یکی از اصلی‌ ترین موضوعاتی که به آن پرداخته شد، بررسی نگاه گروهی بود که به مخالفت با اکران این اثر پرداخته بودند و در این میان فرصتی نیز برای برخی از افراد و رسانه‌ ها به وجود آمد که تلاش کنند که از عدم اکران رستاخیز سوء استفاده سیاسی خود را انجام دهند و از قِبَل پرداختن به رستاخیز، باب بحث در مورد آثار مطلوب اما اکران‌ نشده‌ی خود را بگشایند.

این در حالی است که اگر به نوع مخالفت‌ها صورت گرفته و ماهیت‌های آن‌ها توجه کنیم و در کنار آن سخنان برخی از مقامات مسئول در دولت و نهادهای انتظامی را بررسی کنیم به نتایج قابل تاملی در این زمینه خواهیم رسید.

حذف ۴۰ دقیقه از رستاخیز برای فروکش کردن اعتراضات

فیلم سینمایی «رستاخیز» پس از چند سال تحقیق و مطالعه در زمینه‌ های تاریخی، هنری و فنی و همچنین دو سال پیش تولید، توسط احمدرضا درویش کارگردان این اثر در منطقه بم کلید خورد. این فیلم که به واقعۀ کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش پرداخته و از زمان مرگ معاویه تا روز عاشورا و شهادت امام حسین(ع) را روایت می‌کند، در زمانی ۱۰ ساله تولید شد و پس از آماده شدن توانست با حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شود.

اما از اولین روز نمایش این اثر در جشنواره فیلم فجر اعتراضاتی نسبت به برخی از صحنه‌های این فیلم وجود داشت که عمده آن‌ ها پیرامون دو محور نمایش چهره‌ های برخی از شهدای کربلا همچون حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) و همچنین برخی از مغایرت‌ های تاریخی موجود میان داستان فیلم و روایت‌ هایی نقل شده از واقعه کربلا بود که البته عوامل این فیلم برای برطرف کردن این دو مشکل فیلم را مجددا تدوین کردند و بیش از ۴۰ دقیقه از آن را حذف کردند و همین موضوع باعث شد بسیاری از مشکلات فیلم در نسخه جدید آن که آماده نمایش عمومی شده بود، برطرف شود.

اکران عمومی «رستاخیز» و مخالفت‌ هایی که فیلم را به تعلیق درآورد

اما اعتراضاتی که نسبت به این فیلم وجود داشت تا زمان آغاز اکران عمومی آن چندان اوج نگرفت ولی درست با اعلام خبر آغاز اکران این فیلم در ۲۴ تیر ماه سال جاری، اعتراضات شکل گرفته پیرامون آن جنبه عمومی‌ تری پیدا کرد و نتیجه آن تحصن دو روزه گروهی در مقابل وزارت ارشاد و بعد از آن نیز تحصن گروهی دیگر در مقابل سینما شکوفه تهران برای جلوگیری از پخش آن بود.

در نهایت این اعتراضات منجر به این شد که وزارت ارشاد تصمیم بگیرد که اکران این فیلم را در همان روز اول نمایش آن متوقف کند. هرچند که وزارت ارشاد در اطلاعیه رسمی خود در ارتباط با دلایل گرفتن این تصمیم گفته است: «نظر به رعایت جایگاه و شان مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری می‌کنیم که اکران فیلم «رستاخیز» تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌ افتد.» و البته برخی از مرجع معظم تقلید نیز با توجه به شنیده‌ هایی که از این اثر داشتند، نسبت به اکران آن معترض بودند ولی به نظر می‌ رسد آن چه باعث شد اکران این فیلم به تعویق بیفتد، اعتراضات و حرکات عجیب گروهی بود که بعدها معلوم شد بیشتر آن‌ ها وابسته به جریان «شیعه انگلیسی» هستند.

جوسازی مسئولین و ماهی گرفتن برخی رسانه‌ ها از آب گل‌ آلود!

اما پس از آن که سازمان سینمایی تصمیم به توقف اکران این فیلم سینمایی گرفت، در اقدامی قابل تامل بسیاری از رسانه‌ها سعی کردند ماهی سیاسی خود را از این اتفاق صید کنند و تمام تلاش خود را به خرج دادند تا با چسباندن رستاخیز به فیلم‌های درصف‌ اکران‌ مانده‌ی پیشین بازهم در حاشیه‌ی رستاخیز باب بحث در مورد برخی فیلم‌های خاص مسئله‌دار را بگشایند، فیلم‌ هایی که اساسا عدم اکرانشان ارتباطی به ماجرای رستاخیز نداشت.

برای نمونه وزیر ارشاد در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، با اشاره به حواشی رستاخیز گفته بود: این فیلم هم ممکن است مثل بعضی از فیلم‌های دیگر، با بعضی از اصلاحات جزئی اکران شود. منتهی در آن مقطع زمانی احساس کردم یک عده عناصری می‌خواهند علیه دولت و فعالیت‌ هایش، تظاهراتی را به عنوان دفاع از تاریخ عاشورا راه بی‌اندازند و به دنبال بهانه‌گیری هستند، همان‌طور که شاهد بودید، عده‌ای دو روز در مقابل وزارت ارشاد تظاهرات کردند ولی این بهانه‌ای بود برای اینکه با دولت مخالفت کنند. بنابراین ما اکران این فیلم را به تعویق انداختیم بخصوص که نمی‌ خواستیم جشن هسته‌ای تحت‌الشعاع این موضوع قرار بگیرد.»

از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد طی مطلبی با عنوان «حل مشکل رستاخیز با افکت نور!» نوشت: «دو هفته پیش هنگامی که «رستاخیز» روی پرده سینماها رفت عده‌ای با تحصن مقابل برخی سینماها و همینطور وزارت ارشاد خواستار پایین کشیده شدن فیلمی شدند که در آن هیچ گونه سیاه نمایی صورت نگرفته و آنچه به تصویر کشیده می‌ شد تماما حقیقت محض بود، اما دلواپسان عرصه هنر آنقدر در این وادی اعتراض کردند که به خیالشان حالا دیگر دارای حق آب و گل هستند، این فیلم را نیز در زمره فیلمهای مورد اشکال خود قرار داده و نه تنها خواستار اصلاح آن نشدند که کلا از بیخ و بن خواستار عدم اکران فیلم برای همیشه شدند. اما از این نکته غافل بودند که این فیلم، فیلمی نیست بشود به آن برچسب چسباند. گرچه آنها (دلواپسان) موفق شدند فیلم را از پرده پایین بکشند اما قدرت این را نداشتند که برای همیشه مانع اکران فیلم شوند، چرا که مراجع تقلید با حضوری موثر و مفید اجازه ادامه جولان دلواپسان را از آنان گرفتند.»

در موردی دیگر نیز روزنامه شرق در گزارشی که چند روز بعد از توقف اکران این اثر منتشر کرد، نوشت: «در اجرای قانون تفاوتی بین «خانه ‌پدری» و «رستاخیز» وجود ندارد. فیلمی که مجوز اکران دارد، باید اکران شود. با اینکه به نظر می‌ رسید با توقیف فیلم سینمایی رستاخیز فیلم دوران عاشقی علیرضا رئیسیان جایگزین آن خواهد شد اما شورای صنفی نمایش امیدوار است طی یک هفته‌ای که برای تعیین‌ تکلیف شرایط اکران فیلم رستاخیز در نظر گرفته شده است، مشکلات نمایش فیلم مرتفع شود. در نهایت باید دید این‌ بار دلواپسان پیروز میدان خواهند شد یا مجوز وزارت ارشاد؟»

سرنوشت نامعلوم رستاخیز و مدیرانی که همچنان پاسخگو نیستند

در این میان موضوعی که به نظر می‌رسد به دست فراموشی سپرده شده است، فراهم کردن شرایط اکران اثری چون رستاخیز است. اثری که می‌توانست با ۴۰ دقیقه اصلاحاتی که از سوی سازندگان بر روی آن انجام شد، با حمایت سازمان سینمایی به عنوان یکی از آثار شاخص سینمای ایران به آن تنوع ببخشد و مخاطبان را حتی در ماه‌های محرم و صفر نیز به سینماها بکشاند.

درحالی که اکران همین فیلم در جشنواره‌ی بین المللی فیلم بغداد و انتخاب آن به عنوان بهترین فیلم این جشنواره با استقبال مخاطبین همراه شد و پیش زمینه خوبی را برای اکران سراسری آن در عراق آماده کرده است ولی هنوز این مشکل در داخل کشور حل نشده باقی مانده است.

در همین زمینه هم ظاهرا قرار بوده که کمیسیونی از سوی وزیر ارشاد برای رفع موانع اکران این فیلم تشکیل شود ولی هنوز بعد از گذشت چنده ماه از توقف اکران این فیلم در سینماهای کشور هنوز هم همه چیز در حد وعده‌ دادن و ابراز امیدواری مسئولین سینمایی کشور در جهت رفع موانع اکران این اثر مانده است.

 

عکس های مرتبط:

فیلم سینمایی

فیلم سینمایی "رستاخیز"

 

فیلم سینمایی

فیلم سینمایی "رستاخیز"

 

منبع: سوره سینما

3287 - فائز حسینی

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

رستاخیز - Rastakhiz        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

احمدرضا درویش        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت