New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  «قطار آن شب»، حمیدرضا قطبی را به بلژیک می‌برد

arrow  برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در یک وضعیت ویژه

arrow  "یدو" فاتح سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / "بی همه چیز" در رده دوم / همه برندگان ایستگاه سی و نهم

arrow  «یدو» و «بی همه چیز» با 13 مورد در صدر / نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

arrow  نامزدها در پایان روز هشتم (یکشنبه شب) اعلام می شوند

arrow  بیشترین تعداد آرای مردمی به «شیشلیک» رسید / تا پایان روز هفتم

arrow  نامزدهای بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره فیلم فجر39 معرفی شدند

arrow  ببینید: پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

arrow  دبیر جشنواره فیلم فجر 39: اگر قانون اجازه دهد فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله را در بخش خارج از مسابقه نمایش خواهیم داد

arrow  اسامی آثار نامزدشده بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر39 اعلام شد/ تنها 16 فیلم در بخش سودای سیمرغ/ «قاتل و وحشی» نعمت الله حذف شد

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نشست خبری فیلم «گذشته» در جشنواره کن

اصغر فرهادی: ملیت فیلم را تماشاگران آن مشخص می‌کنند/ علی مصفا: شخصیتم پر از تناقض است

:: 27 اردیبهشت 1392  7:58:02 PM  ::

نشست خبری فیلم

نشست خبری فیلم "گذشته" در جشنواره کن

 

سی نت: فیلم سینمایی «گذشته»، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی برای خبرنگاران در جشنواره فیلم کن رونمایی شد و پس از آن، نشست نقد و بررسی‌ فیلم با حضور اصغر فرهادی، علی مصفا (بازیگر ایرانی فیلم)، برنیس بژو و طاهر رحیم (دیگر بازیگران فیلم) برگزار شد.

فرهادی در ابتدای این نشست که به زبان فارسی سخن می‌گفت، در پاسخ به اینکه آیا از ابتدا قرار بوده فیلم «گذشته» در خارج از ایران اتفاق بیفتد، گفت: از ابتدا قرار بود این فیلم خارج از ایران اتفاق بیفتد. سفر مردی از ایران به کشوری دیگر که این سفر و بُعد دوری و مسافت برای من مهم بود.

او درباره‌ی اینکه چرا «پاریس» را انتخاب کرده است؟ ادامه داد: دلایل مختلفی داشت که مفصل است.

فرهادی در پاسخ به اینکه «چرا خانه این فیلم در کنار ریل راه‌آهن واقع شده و یک خانه قدیمی انتخاب شده است؟» بیان کرد: این ویژگی، اشاره‌ای به زمان و گذشته است. قطار نشانه‌ای از گذشت زمان و قدیمی بودن خانه به تم موجود در فیلم برمی‌گردد. البته خانه را در کنار شهر انتخاب کردم جون نمی‌خواستم معماری توریستی پاریس در فیلم غالب شود.

کارگردان «گذشته» سپس از کارکرد ریل راه آهن در فیلم دیگرش با نام «شهر زیبا» یاد کرد و گفت: آن خانه نیز در کنار ریل راه آهن بود اما کارکرد ریل راه آهن در فیلم «گذشته» با کارکردش در «شهر زیبا» فرق می‌کند.

*** فرهادی: همان فیلمساز قبلی هستم

علی مصفا، بازیگر ایرانی فیلم نیز که به زبان فرانسه جوابگوی خبرنگاران بود، دقایقی به فارسی صحبت کرد و گفت: این فیلم واقعا برای گروه ایرانی یک تجربه منحصر به فرد بود. ما با یک زبان دیگری کار می‌کردیم و گروه فرانسوی با زبان دیگری، اما ارتباطی که بینمان شکل گرفت از رابطه زبان فراتر بود و از مرحله زبان عبور کرد.

اصغر فرهادی در بخش دیگری از این نشست که درباره‌ی ملیت فیلمش سوال شد، توضیح داد: ملیت من ایرانی است. با عوض کردن جغرافیای فیلم‌هایم شکل فیلم‌سازی‌ام عوض نمی‌شود و من همان فیلمساز قبلی هستم. پاسخ به اینکه «ملیت این فیلم چگونه است؟» یک مقدار سخت است. تعیین ملیت در سینما کار سختی است. ملیت فیلم را تماشاگری که آن را می‌بیند مشخص می‌کند، هر تماشاگر می‌تواند فیلم را متعلق به ملیت خودش بداند.


*** پرسشی درباره سانسور


در ادامه این نشست درباره سانسور از فرهادی پرسیده شد که او پاسخ داد: سانسور دو نوع است؛ سانسور رسمی و یک سانسور بزرگتر که درون خودتان وجود دارد. سانسورِ درون شما ممکن است از وضعیت اجتماعی و اقتصادی ناشی شود. به هر حال اگر در خارج از کشور هم فیلم بسازیم بخشی از محدودیتی که خودمان هم به آن آگاه نیستیم وجود دارد؛ بنابراین بخشی از محدودیت‌ها در ذهن من وجود دارد اما آنها را به عنوان مانع نمی‌بینم بلکه برای گفتن‌شان راه خلاقانه‌ای پیدا می‌کنم.

*** می‌توان تمام عمر درباره خانواده فیلم ساخت

او در پاسخ به اینکه چرا خانواده را سوژه‌ فیلم‌هایش می‌کند نیز بیان کرد: فکر می‌کنم خانواده می‌تواند کمک کند که ارتباط نزدیکی با تماشاگر داشته باشم. به هر حال همه تماشاگران مستقیم یا غیرمستقیم با خانواده زندگی می‌کنند.

فرهادی در عین حال گفت: رابطه بین آدم‌ها و رابطه زن و مرد کهن‌ترین رابطه بشری است ولی مشکلات همیشه تازه و نو است. معتقدم اگر همه عمرم را با بستر خانواده در فیلم‌هایم کار کنم باز جا دارد فیلم جدیدتری در این زمینه بسازم.

*** حقیقتی که فریز نمی‌شود

کارگردان «گذشته» همچنین درباره «حقیقت» خاطرنشان کرد: حقیقت چیزی نیست که در یک زمان و مکان خاص فریز شده باشد، حقیقت سیال است. هر موقع که سراغش بروید یک بخشی از آن را دریافت می‌کنید. رابطه یک زوج هم همین است، خیلی هم پیچیده است و نمی‌توان یک تعریف مطلق از این رابطه ارائه کرد. این ویژگی آن را آنقدر جذاب کرده که در سینما و ادبیات بارها و بارها روی آن کار کرده‌ایم.

*** علی مصفا: شخصیتم پر از تناقض است

در ادامه، علی مصفا درباره ویژگی شخصیتی که در این فیلم بازی کرده است، اظهار کرد: شخصیت من در این فیلم پر از تناقض است. تردیدهایی که باعث می‌شود قضاوت آن کار ساده‌ای نباشد. البته این ویژگی شخصیت فیلم‌های آقای فرهادی است که به سادگی نمی‌توان درباره‌شان قضاوت کرد و من هم دوست ندارم به نتیجه‌گیری قطعی درباره‌ی شخصیتم برسم. به همین دلیل می‌خواهم این تضاد به شکل زنده‌ای در موقع کار وجود داشته باشد.

اصغر فرهادی با اشاره به مضمون فیلم عنوان کرد: همان اندازه که آینده مبهم است، گذشته هم مبهم است. شاید هر کسی گذشته‌اش را آن طور که دلش می‌خواهد، تعریف می‌کند، بنابراین گذشته مبهم است.

*** داستان فیلم بعدی به سراغم می‌آید

این کارگردان سینما همچنین درباره فیلم بعدی‌اش اظهار کرد: تصمیم را من نمی‌گیرم، بلکه داستانی که به سراغم می‌آید می‌گیرد! داستان می‌آید و من فقط آن را می‌نویسم.

او همچنین از دو بازیگر کودک فیلم یاد کرد و آن‌ها را بسیار باهوش و شیطان دانست که پیدا کردن‌شان شانس بزرگی بود.

*** بهانه‌ای نداشتم «گذشته» را بد بسازم

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری فیلم سینمایی «گذشته» در جشنواره کن، گفت: گروه فیلم «گذشته» گروه خوبی بودند. بنابراین هیچ بهانه‌ای برایم وجود نداشت که نتیجه فیلم بدی بشود. همه چیز آنطور که می‌خواستم بود.

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا درباره ایرانی‌های خارج از کشور تحقیق کرده است، بیان کرد: من در هر سفری که به خارج از کشور داشتم، با ایرانی‌های آنجا آشنا شدم.

*** پیشنهاد هالیوود به فرهادی

فرهادی همچنین در پاسخ به اینکه آیا بعد از گرفتن اسکار، پیشنهادی برای ساختن فیلم در هالیوود داشته است، اظهار کرد: به هر حال پیشنهادهایی مطرح شد و من به آن‌ها هم فکر کردم، به گونه‌ای که قرار بود سراغ پروژه‌ای بروم که فیلم‌نامه و بازیگرش انتخاب شده و فقط من تکنسین آن بودم. بنابراین نتوانستم درباره آن‌ها تصمیم بگیرم. کاری که قبل از اینکه من حضور داشته باشم کسانی درباره‌اش تصمیم گرفته‌اند و به آنها هم گفتم اگر زمانی داستانی داشتم و آن را باور کردم و آن داستان در آمریکا می گذشت به آنها خبر خواهم داد.

او ادامه داد: در هالیوود فیلم‌های خوب و بد هست. نمی‌توان با یک کلمه همه فعالیت آنجا را سرکوب کرد. من می‌گذارم ببینم داستانی که به سراغم می‌آید چه می‌گوید. خودم را فیلم نامه‌نویس می‌دانم و بیشترین لذت را موقع نوشتن می‌برم، به همین دلیل دوست دارم فیلمنامه کامل باشد و بعد کار را شروع کنم. شاید برای بازیگران کار خطرناکی باشد ولی در عین حال احساس آزادی را به بازیگران می‌دهم و از آن‌ها می‌خواهم مسیری را که در نوشتن طی کرده‌ام از صفر شروع کنند، این باعث می‌شود بازیگر احساس آزادی بکند.

*** موسیقی، تماشاگر را از واقعیت فیلم دور می‌کند

کارگردان «گذشته» درباره اینکه چرا از موسیقی در کارش استفاده نکرده‌ است، گفت: با آهنگسازهای مختلفی صحبت کردم. شاید یکی از دلایلی که برای فیلم موسیقی نگذاشتم این است که «گذشته» فیلمی واقع‌گرایانه است و حضور موسیقی، تماشاگر را از واقعیت فیلم دور می‌کند.

اصغر فرهادی در پایان این نشست که تعدادی از خبرنگاران، تهیه کنندگان و سینماگران ایرانی مانند غلامرضا موسوی، علی معلم،‌ سیف‌الله صمدیان‌، فاطمه معتمد‌آریا، شیما غفاری، مسعود نجفی، محمود گبرلو، حسین معززی‌نیا، کوثر آوینی، کیوان کثیریان، سمیه قاضی‌زاده، مجید جوزانی، محمد حقیقت، محمد حمیدی‌مقدم‌ و... حضور داشتند، درباره تاثیر محمود کلاری در فیلمبرداری «گذشته» گفت: کار با محمود کلاری بعد از «جدایی نادر از سیمین» دومین تجربه همکاری‌مان بود. من در فیلم‌هایم هیچ وقت سهم‌بندی نمی‌کنم و همه به یک اندازه در آن سهم دارند اما حضور یک فیلمبردارِ هم‌زبان خیلی اهمیت داشت و خاطره خوبی بود.

در دقایقی از این نشست دو بازیگر کودک «گذشته» هم در سالن حضور داشتند و بابک کریمی دیگر بازیگر ایرانی فیلم از حاضران در نشست بود.

مراسم فرش قرمز فیلم «گذشته» امشب (جمعه 27 اردیبهشت‌ماه) در کن برگزار می‌شود و احتمالا علاوه بر عوامل فیلم، لیلا حاتمی نیز بر روی فرش قرمز حضور خواهد داشت.

آن‌طور که از اظهارنظرها مشخص است، «گذشته» در نظر بینندگان فیلم تحسین شده‌ای بوده است.

 

عکس های مرتبط:

نشست خبری فیلم

نشست خبری فیلم "گذشته" در جشنواره کن

 

نشست خبری فیلم

نشست خبری فیلم "گذشته" در جشنواره کن

 

نشست خبری فیلم

نشست خبری فیلم "گذشته" در جشنواره کن

 

نشست خبری فیلم

نشست خبری فیلم "گذشته" در جشنواره کن

 

عوامل فیلم

عوامل فیلم "گذشته" در جشنواره کن

 

برنیس بژو، اصغر فرهادی و طاهر رحیم

برنیس بژو، اصغر فرهادی و طاهر رحیم

 

طاهر رحیم، اصغر فرهادی، برنیس بژو و علی مصفا

طاهر رحیم، اصغر فرهادی، برنیس بژو و علی مصفا

 

منبع: ایسنا

14584 - محسن آزاددل

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

گذشته - Le Passe        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت