New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد / یادداشت محمدحسین سیفی برای فیلم «مطرب»

arrow  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

arrow  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

arrow  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

arrow  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

arrow  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

arrow  عسگرپور فیلم‌سازان را برای جشنواره‌ی جهانی فجر فراخواند

arrow  مجوز نمایش برای سه فیلم صادر شد

arrow  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

arrow  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

  «در جستجوی فریده» به رقابت اسکار مستند هم رفت

  «خانه پدری» به سینماها بازگشت / معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری خبر داد

  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

  فیلمبرداری «عنکبوت» به پایان رسید / با بازی محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند

  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

مجبوریم

مجبوریم (رضا درمیشیان)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محسن خوئینی ها، حامد رحیمی نصر و ... با حضور: ژاله علو

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

قاعده تصادف گناهکاران در روز روشن! / یادداشت های احمد شاهوند بر فیلم های نیمه اول جشنواره

:: 15 بهمن 1391  ::

احمد شاهوند

احمد شاهوند

 

سینما شبکه (سی نت): نیمی از جشنواره سی و یکم به پایان رسید. فارغ از همه بی نظمی ها و ازدحام و حضور خبرنگاران نوزاد و خردسال و ...، فیلم ها هم چنگی به دل نزدند. از میان نه فیلمی که دیدم, تنها دو تای آن رنگ و بوی سینمایی داشتند. بهتر است بروم سر اصل مطلب. پس یادداشت های نیمه اول جشنواره را با هم می خوانیم. راستی، بهترین های نیمه اول را هم انتخاب کردم. این بازی هیج وقت دست از سرم برنخواهد داشت.


قاعده تصادف (بهنام بهزادی)
بالاخره در انتهای شب چهارم، چراغ جشنواره روشن شد و فیلمی به نمایش درآمد که حالمان را جا آورد. بهزادی برای دومین فیلمش ساختار سخت و پیچیده ای را انتخاب کرده است. همه فصلهای این فیلم به شیوه پلان – سکانس و با دوربین روی دست گرفته شده که به اعتقاد من به بهترین شکل ممکن اجرا شده است. با اینکه "قاعده تصادف" به لحاظ مضمون و حتی اجرا بدجوری متاثر از "درباره الی ..." و سینمای اصغر فرهادی است، میزانسن های دشوار و پیچیده و بازی متقاوت اشکان خطیبی و بازی های روان و کارگردانی شده دیگر بازیگران، امتیاز ویژه ای برای دومین فیلم بهزادی است.
می ماند دو نکته: کاش امیر جعفری و بخصوص سروش صحت در این فیلم بازی نمی کردند. علی رغم احترامی که برای جعفری و بازی خوبش در این فیلم قائلم، اما فیزیک و جنس بازی او و سروش صحت، یکدستی بازیها و یکدستی شخصیت ها را مخدوش کرده است. همان ضعفی که "آخر بازی" همایون اسعدیان داشت و حضور علی عمرانی و فخرالدین صدیق شریف به فیلم لطمه زده بود.
متاسفانه برداشت های فرامتنی برخی از دوستان از "قاعده تصادف" بدجوری آزاردهنده شده است. مساله مهاجرت (که اصلا دغدغه فیلم نیست) و پدری که همه دغدغه اش ماندن دخترش در کنارش است، فرصتی شده برای عده ای که همچنان بر ضدایرانی بودن "جدایی نادر از سیمین" اصرار بورزند. اگر ربطش را شما متوجه شدید، برای بنده هم توضیح دهید.


روز روشن (حسین شهابی)
امتیاز اصلی "روز روشن" فیلمنامه است. حتی شخصیت های فرعی هم شناسنامه دارند. از همه شاهدها گرفته تا وکیل. یکی دیگر از نقاط قوت فیلم، بازیهاست. بلااستثنا همه بازیگرها عالی ظاهر شده اند. و این برای یک فیلم خیابانی امتیاز ویژه ای است. بازی پانته آ بهرام و مهران احمدی تحسین برانگیز است. دو بازی ماندگار از دو بازیگری که همه تلاششان را می کنند تا بازیهای متفاوتی در کارنامه شان ثبت کنند و انصافا هم موفق شده اند.
می ماند یکی دو نکته: ای کاش چهره پویان را نمی دیدیم. همان اشتباهی که ایرج کریمی در "چند تار مو" مرتکب شد و شخصیت محوری و اصلی فیلمش را حتی در لانگ شات و برای چند ثانیه نشانمان داد، در "روز روشن" هم شهابی نباید در انتهای فیلم پویان را نشان می داد. آن صحنه دادگاه که به نظر من به راحتی قابل حذف است، تصویری که هر یک از تماشاگران از پویان و حتی آن صحنه درگیری در ذهنشان ثبت کرده اند، خراب کرده است. کما اینکه عدم نمایش پویان هم هیچ لطمه ای به روند داستان وارد نمی کرد.
فیلم می توانست قبل از سکانس آزادی پویان تمام شود. به نظر من این سکانس کاملا اضافی است. به هر حال "روز روشن" به عنوان اولین فیلم سینمایی حسین شهابی، یک فیلم اجتماعی شسته رفته و قابل تحسین است و یکی از بهترین های جشنواره تا پایان روز سوم.


آسمان زرد کم عمق (بهرام توکلی)
"آسمان زرد کم عمق" بشدت مشکل فیلمنامه دارد. شخصیت های اصلی و چه بسا فرعی تا انتها شکل نمی گیرند و ابهامی که در شخصیت شان از ابتدا وجود داشته، برطرف نمی شود. گره اصلی داستان (اگر بشود نامش را گره گذاشت) تا انتها همچنان گره می ماند. مشخص نمی شود که غزل خودش باعث مرگ خانواده اش شده یا تلقین روانشناس باعث شده که غزل پس از مرگ خانواده اینچنین بیاندیشد. یا اینکه اصلا شخصیتی که صابر ابر آن را بازی می کند دچار این ابهام شده و ماجرا چیز دیگری است. این ابهام که دغدغه اصلی فیلمنامه است تا پایان آنقدر مهم می شود که حتی ماجرای آن خانه خرابه و حال و روز خوب غزل و همسرش در تضاد با آن سبزه زار پایانی و حال و روز خراب غزل و همسرش قرار نمی گیرد.

توکلی که پیش از این در "پرسه در مه" در بهترین شکل ممکن توانسته بود سیر نزولی زندگی امین را تصویر کند در "آسمان زرد کم عمق" نتوانسته درونیات و درگیری ذهنی غزل را عینی و تصویری کند.

توکلی برای اولین بار با خضوعی ابیانه کار نکرده و تاثیرش را هم گرفته است. به اعتقاد من دوربین روی دست در برخی فصل ها بدجوری آزاردهنده است همانطور که در برخی فصلها در کات های بهرام دهقانی کاملا بی سلیقگی موج می زند. موسیقی حسین علیزاده مثل همیشه خوب است و باز هم ترانه علیدوستی همه سعی اش را کرده تا شخصیت گنگ و مبهم غزل را خوب بازی کند و انصافا هم خوب بازی کرده است.

به هرحال توکلی که از "پابرهنه در بهشت" تا "اینجا بدون من" در کارنامه اش سیر صعودی طی کرده بود،‌ با "آسمان زرد کم عمق" که اسم خوبی هم نیست نه تنها درجا زده بلکه کم تر از انتظار نشان داده است. تا اینجا یک – هیچ به نفع هیات انتخاب.


دیگر فیلم ها:

هیچ کجا هیچ کس
نوع ساختاری که ابراهیم شیبانی برای روایت قصه اش انتخاب کرده کاملا بی منطق است. پنجاه دقیقه از فیلم گذشته اما هنوز مشخص نیست که کی به کیست. سکانس ها بدون منطق روایی و منطق زمانی کنار هم چیده شده اند. حیف از تلاش محمدرضا فروتن برای ارائه یک بازی کاملا متفاوت. و حیف از لوکیشن بکر گورستان کشتی ها.

گناهکاران
"گناهکاران" با وجود ضعف در شخصیت پردازی قاتل داستان و یکی دو مورد ضعف اجرایی، یکی از بهترین فیلم های پلیسی ایران است که جایش واقعا خالی بود. ادای دین سام قریبیان (فیلمنامه نویس) به چند فیلم پلیسی اخیر سینمای جهان از جمله "هفت" (Seven) ستودنی است.

حوض نقاشی
یک فیلم ساده و بی ادعا و متوسط با دو بازی فوق العاده از دو ستاره این روزهای سینمای ایران: شهاب حسینی و نگار جواهریان. تولید جدید حوزه هنری بشدت بر تحکیم خانواده تاکید می کند. مخالفت و موضع گیری حوزه هنری علیه جریان خیانت و فروپاشی خانواده در سینمای ایران، یکی از نتایج اش "حوض نقاشی" است که متاسفانه نسبت به کارنامه سازنده اش، اثر محکم و تحسین برانگیزی از آب درنیامده است.

گهواره ای برای مادر
حرکت های متظاهرانه و خودنمایانه دوربین و ریتم کند فیلم که بیشتر محصول فیلمنامه کم ظرفیت و بی فراز و فرود آن است، از ضعف های اساسی دومین فیلم پناه برخدا رضایی است. برخی از فصلها و حتی نماهای فیلم به تنهایی زیبا هستند اما بدجوری وصله به ساختمان اثر شده اند. وقتی مخاطب برای کارگردان هیچ ارزشی نداشته باشد، هر پلان فیلم می تواند به زعم او بهترین باشد.

برلین منفی هفت
"برلین منفی هفت" یک فیلم کارگردانی شده است. از فیلمبرداری درخشان فرشاد محمدی گرفته تا میزانسن های بکر لوافی پور، "برلین منفی هفت" را بشدت سینمایی کرده است. اما مشکل از فیلمنامه آغاز می شود و بخصوص از شخصیت پردازی اکثر کاراکترها. کارگردان ظاهرا خودش با شخصیت ها همذات پنداری نکرده و گویا آنها را آن طور که یک عراقی یا آلمانی می شناسد، نشناخته است. سوال اصلی اینجاست که چرا یک کارگردان ایرانی دغدغه اش باید مهاجرت یک خانواده عراقی به آلمان باشد!

***

بهترین های جشنواره تا پایان نیمه اول:
بهترین فیلم: 1 - قاعده تصادف 2 – روز روشن 3 – گناهکاران
بهترین کارگردانی: 1 – بهنام بهزادی (قاعده تصادف)، حسین شهابی (روز روشن)
بهترین فیلمنامه: 1 – روز روشن
بهترین بازیگر نقش اول مرد: 1 – شهاب حسینی (حوض نقاشی) 2 – مهران احمدی (روز روشن) 3 – فرامرز قریبیان (گناهکاران)
بهترین بازیگر نقش اول زن: 1 – ترانه علیدوستی (آسمان زرد کم عمق) 2 – نگار جواهریان (حوض نقاشی) 3 – پانته آ بهرام (روز روشن)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: همه بازیگران "قاعده تصادف" (منهای سروش صحت)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: -
بهترین فیلمبرداری: فرشاد محمدی (برلین منفی هفت)
بهترین تدوین: -
بهترین موسیقی متن: حسین علیزاده (آسمان زرد کم عمق)

 

منبع: سی نت

12057 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قاعده تصادف - Ghaedeh Tasadof        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت