New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد / یادداشت محمدحسین سیفی برای فیلم «مطرب»

arrow  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

arrow  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

arrow  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

arrow  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

arrow  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

arrow  عسگرپور فیلم‌سازان را برای جشنواره‌ی جهانی فجر فراخواند

arrow  مجوز نمایش برای سه فیلم صادر شد

arrow  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

arrow  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

  «در جستجوی فریده» به رقابت اسکار مستند هم رفت

  «خانه پدری» به سینماها بازگشت / معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری خبر داد

  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

  فیلمبرداری «عنکبوت» به پایان رسید / با بازی محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند

  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

مجبوریم

مجبوریم (رضا درمیشیان)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محسن خوئینی ها، حامد رحیمی نصر و ... با حضور: ژاله علو

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نه هر كه آينه سازد سكندری داند! / یادداشت حمید سلجوقی برای "رسوايی"

:: 18 بهمن 1391  ::

 

سینما شبکه (سی نت): چهارمين فيلم بلند ده نمكی را بستگی دارد با پيش زمينه ی ذهنی ای كه از ساخته های قبلی اش داری ببينی يا نه. اگر بخواهم سه گانه ی "اخراجی ها" را از ياد نبرم، "رسوايی" از نسخه ی دوم و سوم سه گانه ی مذكور بهتر است و می تواند تصاوير افتضاح پر از لوده بازی های بی نمك فيلم قبلی اش را از يادتان ببرد با وجود اينكه ده نمكی در اين فيلم اش هم از آن فضا فاصله ی زيادی نگرفته! اما اگر بخواهم سوابق فيلمساز را از ياد ببرم، "رسوايی" فيلم بدی است. فيلمی كه در لحظه های اوجش به سطح متوسطی از سينما می رسد و اصلی ترين ضربه را هم از فيلمنامه اش می خورد.

فيلمنامه ی شلخته ای كه حرف های اضافه ی نامرتبط با داستانش، كم ندارد. در بعضی فصل هايش منطق را زير پا گذاشته و روابط علت معلولی بعضی صحنه هايش هم لنگ می زند.از همه ی اين ها بدتر چيزی است كه مخاطب عام سينما از آن بيزار است و در "رسوايی" زياد می بينيم؛ فرياد زدنِ شعارهای گل درشت آن هم به ابتدايی ترين و مستقيم ترين شكل ممكن.انگار كه آقای كارگردان ايستاده پشت يك تريبون و برايمان نقل سخن می كند.

"رسوايی" نمونه ی بارز يك فيلمنامه ناتوان در شخصيت پردازی است. فيلمنامه ای كه حتی، افسانه به عنوان شخصيت اولش، كاراكتری پر از ابهام و تناقض است و بارها شاهد رفتار و واكنش هايی از او هستيم كه غيرمنطقی به نظر می رسد. علاوه بر آن، فيلمنامه در پرداخت شخصيت حاج يوسف هم كم توان است. مسئله ی برخورداری حاج آقا يوسف از علم غيب هم ديگر از آن حرف هاست! و اصلا متوجه نشدم اين "علم غيب داشتن" حاج آقا برای چه در فيلمنامه گنجانده شده؟ همانطور كه متوجه نشدم چطور می شود كامران تفتی كه در اوايل فيلم متوجه علاقه اش به افسانه می شويم حاضر می شود به رقيب عشقی اش كمك كند.

"رسوايی" در دل قصه اش چند داستانك دارد كه گره هايشان خيلی بد و سطحی باز می شوند. يكی از وجوه تشابه اين فيلم با "اخراجی ها" هم استفاده از شوخی های آشنای اس ام اسی است كه فقط آمده تا شايد بتواند از مخاطب، لبخند بگيرد.

اكبر عبدی در نقش روحانی فيلم بازی دلنشينی ارائه داده كه بعيد است مورد توجه قرار نگيرد. فصلی كه عبدی،پس از حرف و حديث هايی كه برايش درآمده پا به مسجد می گذارد را هم به جهت بازی وی و هم به جهت اينكه يكی از معدود موقعيت های درام فيلم است كه زيبا خلق شده دوست دارم. بازی الناز شاكردوست را اما اصلا دوست ندارم.

اصولا در قصه ای كه ده نمكی روايت می كند نهايتا بايد يك اتفاقی برای شخصيت اصلی رخ دهد فكر ميكنم به مشابه "اخراجی ها"، روايت يك سير تحول شخصيتی، مدنظر فيلمساز بوده اما اينگونه نمی شود و افسانه ی پايان فيلم همان افسانه ی آغاز فيلم است با اين تفاوت كه تنها با سلام دادن به امامزاده نشان می دهد ديگر نسبت به خدا بدگمان نيست. تاكيد ميكنم مشكل مسعود ده نمكی فيلمنامه نويس سوای تمام ضعف های ديگر فيلمنامه اش اين است كه در خلق موقعيت درام كم توان است. اگر نخواهم درباره ی مقوله تحول درونی شما را به فيلم های خوب سينمای دنيا ارجاع دهم، فينالِ فيلم متوسط "هر شب تنهايی" را به خاطر آوريد.

"رسوايی" شخصيت های متعدد اضافه ای دارد كه هيچ نقشی در پيشبرد داستان ندارند و به راحتی می توان آن ها را كنار گذاشت. به عنوان مثال دخترهای همسايه ی افسانه. شخصيت هايش پرداخت درستی ندارند از خود شخصيت اصلی گرفته تا شاگرد حاج آقا، شخصيت متناقض جعفر، شخصيتِ حاج آقا كه نفهميديم چرا بين كمك به مامور قانون و افسانه، افسانه را انتخاب كرد! و... .همچنين سكانس های بی ارتباط به مسير داستان كه اضافه اند و می توان به راحتی آن ها را قيچی كرد.

در مورد شخصيت روحانی، سوای مسئله ی علم غيب، آنقدر روی ابعاد معنوی اش زوم شده كه لذت به شك افتادن بيننده را هم از او می گيرد. شك در اينكه شايد هم حاج يوسف پايش لغزيده باشد. ده نمكی با تصاويری كه از روحانی به خورد تماشاگر می دهد، او را در مورد روحانی به اطمينان می رساند. اما مسئله ای كه برای مانور دادن، بيشتر از اين ها جای كار داشت مسئله ی سوء ظن و شك مردم نسبت به روحانی ست كه بد به آن پرداخته شده. انگار روحانی اصولا حرف و ذهنيت مردم برايش هيچ اهميتی ندارد و مردم هم كه به طور كل در درام ده نمكی، صرفا تيپ های بی اثر هستند.

بدا به حال جامعه ای كه آينه ی تمام نمايش،قاب های خوش رنگ اما پوچ شما باشد آقای ده نمكی.
......
پا نوشت:
1- ده نمكی در جلسه پرسش و پاسخ فيلمش: « رسوايی،آينه جامعه امروز ماست »
2- از اين به بعد تصميم گرفتم به شعور خودم احترام بگذارم!!!
3- فيلمفارسی باكلاس مي سازم پس هستم.

 

منبع: سی نت

12352 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

رسوایی - Rosvaei        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت