Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  آمار فروش تکان دهنده سینماها در روز ملی «سینما»

  کیهان کلهر برای «مجبوریم» درمیشیان موسیقی می سازد

  اکران «آشفته گی» قبل از ایران در اروپا و انگلیس

  آثار فرهادی و کیارستمی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ / «جدایی نادر از سیمین» فرهادی در رتبه سی و ششم و «ده» کیارستمی در ربته هفتاد و ششم

  «رستاخیز» توسط سازندگانش در فضای مجازی منتشر شده؟/ افزایش ابهامات در خصوص قرار گرفتن نسخه عربی فیلم احمدرضا درویش در یوتیوب

  داستان «خروج» حاتمی کیا به روایت یک بازیگر: دوازده پیرمرد با تراکتور در راه ساختمان ریاست جمهوری

  ده فیلم کنجکاو برانگیز جشنواره فجر در فاصله 5 ماه مانده به جشنواره سی و هشتم فیلم فجر/ از «لامینور» مهرجویی تا «درخت گردو» مهدویان/ از «خروج» حاتمی کیا تا «مجبوریم» درمیشیان

  «جواد عزتی» جلوی دوربین فیلم جدید مجید مجیدی رفت

  واکنش مازیار میری به حواشی بازار قاچاق بلیت‌های جشن سینما

  کارگردانی استاندارد زیر سایه فیلمنامه ای پرایراد / یادداشت امیررضا نوری پرتو برای فیلم «قسم» ساخته محسن تنابنده

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  آمار فروش تکان دهنده سینماها در روز ملی «سینما»

  ده فیلم کنجکاو برانگیز جشنواره فجر در فاصله 5 ماه مانده به جشنواره سی و هشتم فیلم فجر/ از «لامینور» مهرجویی تا «درخت گردو» مهدویان/ از «خروج» حاتمی کیا تا «مجبوریم» درمیشیان

  داستان «خروج» حاتمی کیا به روایت یک بازیگر: دوازده پیرمرد با تراکتور در راه ساختمان ریاست جمهوری

  آثار فرهادی و کیارستمی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ / «جدایی نادر از سیمین» فرهادی در رتبه سی و ششم و «ده» کیارستمی در ربته هفتاد و ششم

  «رستاخیز» توسط سازندگانش در فضای مجازی منتشر شده؟/ افزایش ابهامات در خصوص قرار گرفتن نسخه عربی فیلم احمدرضا درویش در یوتیوب

  اکران «آشفته گی» قبل از ایران در اروپا و انگلیس

  کیهان کلهر برای «مجبوریم» درمیشیان موسیقی می سازد

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

فراتر از سینمای ایران در تکنیک و فن،ساختار شکن در سینمای مذهبی/ یادداشت محسن آزاددل برای "رستاخیز"

:: 26 بهمن 1392  ::

پوستر فیلم "رستاخیز"

 

سینما شبکه (سی نت): "رستاخیز" فیلم بزرگی است چه از لحاظ فنی که واقعا فراتر از سینمای ایران ظاهر شده و چه از لحاظ محتوایی که ساختارشکن بوده و نقطه نظرات مختلفی را در پی داشته است.در این یادداشت به بررسی فیلم از جنبه های فنی و محتوایی (در حد علم و دانشم) می پردازم.

اولین نکته درباره "رستاخیز" برای ورود به بحث این است که مخاطب اصلی این فیلم ایرانی نیست و این فیلم قرار است در کشورهای خارجی اکران شود. پس توقع نداشته باشیم هرآنچه که درباره عاشورا میدانیم و البته صحتش را هم نمیدانیم در فیلم درویش ببینیم!پس با احتساب این نکته چه بهتر از اینکه درویش یک شخصیت حاضر در صحرای کربلا که تاریخ درباره اش سکوت کرده را انتخاب کند که اتفاقا در هر دو جناح حضور داشته و می تواند مخاطب خارجی را به تفکر و تصمیم گیری اینکه کدام جبهه حق است و کدام باطل وا دارد؟

فیلم با ریتم نسبتا خوبی آغاز شده و در همان ابتدای فیلم و به هنگام مرگ معاویه شخصیت اصلی قصه یعنی "بکیر بن حر" را معرفی می کند و او تا پایان فیلم تماشاگر را با دیده های خود از این مقطع تاریخی تا شهادت امام حسین (ع) در کربلا همراه می کند.

خوشبختانه قصه فیلم زود شروع می شود ، علی رغم ریتم آرامی که فیلم در نیمه اولش دارد اما اگر به تک تک سکانس های فیلم فکر کنیم میبینیم درویش هرانچه که گفته و پرورانده در روز عاشورا نیاز داشته و اگر بخواهیم تمام سکانس های فیلم را متصل ببینیم یک سکانس اضافی هم ندارد و البته تعجبم از این است که چطور برخی ها ریتم فیلم را کند می دانند درحالیکه در همان نیمه اول فیلم اتفاقات مهمی رخ می دهد.برعکس فیلم های دینی و مذهبی اخیر در این فیلم تحول شخصیت اصلی قصه کاملا درمی آید و به هیچوقت جنبه شعاری به خود نمیگیرد."بکیر" و پدر آزاده اش "حر" با بازی خوب فرهاد قائمیان که انسانی نبود که ذاتا قصد جسارت را به امام حسین (ع) داشته باشد ولی بهتر است دقت کنیم که درویش به تحول این دو شخصیت اصلا سهل انگارانه نگاه نکرده است.شخصیت "بکیر" در تاریخ شخصیت مبهمی است و درویش به خود اجازه داده برای این شخصیت قصه تعریف کند که برای پیشبرد فیلم کاملا ضروری بوده است ،او می توانست بکیر را یک شخصیت منفعل بی خاصیت فرض کند که دنباله رو راه پدرش است ولی اینگونه نیست و اساسا علت تحول بکیر با حر کاملا متفاوت است.

همواره وقتی صحبت از ساخت فیلم درباره معصومین می شود اذهان سمت چگونگی به تصویر کشیدن چهره این بزرگان می رود و درحالیکه هنوز تجربه تلخ سانسور شدن جنگ "حضرت عباس (ع)" در مختارنامه از یادمان نرفته، درویش در همان روزهایی که مخالفت مراجع را با نمایش چهره آن حضرت می دید برای این شخصیت بازیگر انتخاب کرد و حالا در "رستاخیز" ما نه تنها "عباس (ع)" را در روز عاشورا بلکه در طول تمام فیلم به عنوان یک شخصیت محوری و تعیین کننده می بینیم.

درویش با شجاعت و تیزهوشی از کلیشه های مرسوم به دور شده و این می تواند یکی از نکات مثبت فیلمش باشد که او بزرگی حضرت ابوالفضل (ع) را در بلندی و رشیدی قامت و زیبایی چهره ندیده و با انتخاب بازیگری البته خوش چهره اما توانا در جنگاوری وبازی با نگاه و تغییر لحن های به موقع به سمت ساخت سیرت و شخصیت آن رفته است. هرچند که نمیتوانم انکار کنم با دیدن چهره "عباس (ع)" در روز عاشورای این فیلم بی اختیار یاد تصاویری که سالهای گذشته به عنوان شمایل او در خیابان های می دیدیم افتادم و چهره بهادر زمانی بازیگر نقش تا حدودی به آن سمت رفته است.

احمدرضا درویش از نظر فنی "رستاخیز" را به یک نمونه بزرگ و قابل اعتنا در سینمای ایران تبدیل کرده، گذشته از کارگردانی همیشه خوبش که خصوصا در "دوئل" و "کیمیا" داشت ، در "رستاخیز" با میزانسن های بسیار خوب و ساخت صحنه های جنگ به صورت کاملا تکنیکی و نزدیک به سطح جهانی، در ساخت صحنه های جنگ یک قدم به جلوتر هم رفته و موسیقی بسیار جدید وسنت شکن و جذاب استفان واربک که از موسیقی های کلیشه ای فیلم های مذهبی سینمای ایران کاملا به دور است را در فیلمش دارد و تمامی مباحث فنی از جمله جلوه های بصری و چهره پردازی هم بسیار عالی است. اینجا مشخص می شود که او به جنبه فنی و تکنیکی بیش از حسی توجه داشته و برای مثال در سکانس جنگ دلیرانه حضرت عباس (ع) موسیقی را می شنویم که نه شبیه مداحی است و نه اشک انگیزی دارد بلکه یک موسیقی حماسی و جهانی پر حجم است.

نحوه روایت واقعه عاشورا در "رستاخیز" که به صورت روایت از دید اول شخص است باهوشی درویش را اثبات می کند چرا که او با انتخاب این نوع روایت از برخی حوادث مبهم تاریخی عاشورا چشم پوشی کرده و اتفاقا حواسش بوده دچار اشتباه هم نشود مثلا در برخی صحنه ها بکیر که داستان از دید او روایت می شود چشمش را به روی برخی صحنه ها می بندد و ما نیز آنها را نمی بینیم که به عنوان نمونه دیگر می توانم به روز عاشورا اشاره کنم که "بکیر" که قبل از امام شهید شده شهادت امام را نمی بیند و در لحظات پایانی عمرش در تصاویری تیره و تار امام را یک بار در حال صحبت کردن با سپاه دشمن در حالیکه علی اصغر را روی دستانش دارد می بیند (حتی بکیر هنگام تیر خوردن طفل شیرخواره امام چشمانش را می بندد) و در آخرین لحظات عمرش امام (ع) را در بین لشگر انبوه دشمن می بیند که در حال جنگ است و او طبیعتا شهادت امام را نمی بیند(درویش اینگونه راه حلی منطقی برای چشم پوشی از نحوه شهادت امام که روایات زیادی درباره آن مطرح است پیدا کرده است).

در مجموع بازیگران فیلم در یک سطح قابل قبول هستند ولی سرآمد آنها بابک حمیدیان است که در دو نقش ویژه بسیار درخشیده و این نقش ها که حمیدیان بازی کرد چهره های نزدیک تر به واقعیتی از عبیدالله بن زیاد و یزید بودند که شخصا از یک ماه مانده به جشنواره سیمرغش را پیش بینی میکردم.

"رستاخیز" را باید جدی گرفت چرا که مارا از کلیشه ها و از چیزهایی که در مداحی های امروزه می شنویم دور می کند و دریچه ای جدید را به سوی سینمای دینی و مذهبی ما باز می کند.فیلمی که علاوه بر اینکه دست به جسارت بزرگی زده و این واقعه عظیم تاریخی که نظیرش در تاریخ هیچ نقطه ای از دنیا نیست را به تصویر می کشد، همچنین واقعه عاشورا را کوچک نکرده و حتی ماورایی هم فرض نکرده و اجازه می دهد تصاویر محرک و اصوات خودشان به ما عظمت را نشان دهد.

درباره بحث ها و اعتراضاتی که پس از نمایش "رستاخیز" در جشنواره مطرح شده باید صحبت هایی کرد.بنده از آنجایی که به شخصیت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) بسیار علاقه دارم و میتوانم به جرات بگویم چند هزار صفحه درباره قیام امام حسین (ع) و شخصیت آن بزرگوار کتاب خوانده ام (که خوشحالم نام آنها را در قسمت منابع فیلم "رستاخیز" دیدم) تمامی تحقیقات و خوانده هایم را به صورت تصویر و صدا در فیلم احمدرضا درویش دیدم و واقعا منتظر بودم روزی یک نفر پیدا شود و این حرفها را بزند.

این روزها می بینم ایرادات بسیار خنده دار تاریخی و محتوایی از "رستاخیز" می گیرند که فقط دلم برای خودمان می سوزد ،برای اینکه ما فقط شنونده هستیم ، ما هرآنچه که مدام در گوشمان تکرار کرده اند باور میکنیم و اگر روزی حرف جدید بشنویم یا چیزی ببینیم که با دانسته های متفاوت است سریعا باید حکم قتل او را صادر کنیم!

نه عزیزان اینگونه نیست ، من با استناد به منابعی که در تیتراژ فیلم آمده و بنده اکثرشان را مطالعه کرده ام از فیلم تمام قد دفاع می کنم.چطور می شود کسی که از امام حسین (ع) تنها این را میداند که باید 10 شب محرم به یک تکیه برود و قیمه پلو بخورد و فقط حرف مداح تکیه محله را شنیده و جز آن حتی یک خط کتاب درباره امام حسین (ع) نخوانده بیاید از فیلم درویش که اسم منابع معتبری را همراهش یدک میکشد ایراد محتوایی بگیرد؟!

آنهم چه ایرادهایی! "در مقاتل آمده حضرت عباس (ع) تا نیمه در نهر فرو رفت و بعد مشک را پر از آب کرد".اولا که هر روایتی معتبر نیست و دوما اینکه آیا برای مخاطبی که چیزی از قیام عاشورا نمیداند اینکه حضرت عباس (ع) به چه نحوی مشکش را پر از آب کرده مهم است و آیا چنین موضوعی فیلم را الکن می کند؟

"چرا کاخ معاویه شبیه کاخ قیصران و کسرایان بوده است!" ، کسی که تنها چند جمله درباره معاویه بخواند متوجه خواهد شد که او در طول زندگی تماما رویای قصرهای با شکوه را در سر میپرورانده است و من از همان ابتدا و با دیدن چنین کاخی در فیلم متوجه شدم طراحی صحنه فیلم بی نظیر است.

"نقل شده حضرت عباس (ع) در روز عاشورا حدود سه هزار نفر را از پای درآورده است و سپس به شهادت رسیده است" ، چنین ایرادی از دو منظر قابل بحث است.یکی اینکه آیا واقعا چنین تعدادی توسط آن حضرت بزرگوار به درک واصل شده اند؟ که روایات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که با توجه به زمان شروع و پایان جنگ در روز عاشورا مشخص نیست چنین عددی از کجا آمده است! و دوم اینکه اصلا فرض کنیم چنین عددی صحیح باشد ،خودتان محاسبه کنید تایم فیلم را برای نمایش دادن کشته شدن چنین تعداد بالایی از افراد.

"بکیر به دلیل عشق زمینی و عشق به یک زن به سمت سپاه امام حسین (ع) آمد!" ،اولا کسی که چنین ایرادی گرفته فیلم را نفهمیده و فقط در پوسته و ظاهر فیلم مانده و متوجه اینکه آن زن یک نماد بوده نشده است و دوم اینکه نمیدانم میدانسته یا نه که پیامبر اسلام (ص) فرموده است: من در دنیا سه چیز را دوست می دارم : 1) نماز ، 2) زن 3) عطر خوش
و ایشان زن را نماد یار سفر دانسته است.

"درویش در شب عاشورا به اشتباه ماه را به صورت قرص کامل به تصویر کشیده است"،باز هم نفهمیدن فیلم و از روی ظاهر قضاوت کردن! یعنی واقعا انقدر سخت بود که دقت کنند و ببینند در شب عاشورا ماه و ستارگان در حال چرخش دور یاران امام هستند و این در واقع آسمانی نشان دادن آن بزرگواران بوده و درویش در حالتی مجازی طواف ماه و ستارگان را دور سر آنها نشان داده است.

خنده دارترین ایرادی که از فیلم گرفته اند: چرا آهنگساز فیلم مسلمان نیست و این آهنگ اصلا مناسب فیلمی عاشورایی نبود! اولا نمیدانم دوستان از اینکه شخصی با سابقه و قدمت استفان واربک آمده در سینمای ایران کار کرده خوشحال هستند یا ناراحت.دوما اینکه قرار نبوده درویش به سبک دلخواه شما فیلم بسازد و فیلم را اشک انگیز کند. فیلم قرار بوده یک فیلم حماسی باشد تا مخاطب خارجی را جذب کند،پس قطعا چنین موسیقی نیاز داشته است.

بحث اصلی هم همان به تصویر کشیدن چهره معصومین است،من در تمام دوران تحقیقاتم و البته به استناد به قرآن کریم هیچ گونه سخنی مبنی بر گناه و حرمت شکنی در به تصویر کشیدن معصومین ندیده ام و بعید میدانم هیچ جای دین هم صحبتی در این مورد شده باشد.کمی فکر کردن بد نیست،داستان از دید بکیر روایت می شود و طبیعتا بکیر آن روزها چهره حضرت عباس (ع) را نورانی نمی دیده است.

درست است که درویش در برخی موارد که تاریخ سکوت کرده است دست به داستان سرایی زده است اما اگر کمی فیلم را درست ببینیم متوجه خواهیم شد اینها لازمه فیلم بوده است.در تمام دقایقی که چنین ایراداتی را میخواندم به قدری ناراحت شدم که فهمیدم این موارد را مداحانی مطرح کرده اند که عده کثیری از آنها در ایام محرم خود دست به داستان سرایی میزنند و هر سال نکات بیشتری از واقعه عاشورا کشف می کنند و به خورد مردم می دهند.یکی از آنها امروز خطاب به درویش گفته: تو غلط کرده ای!

یاد آن بلوتوث معروف به خیر! یاد هفت تیر کشی ها به خیر! درویش جان با چه کسانی طرف هستی!

کاش جای مطرح کردن چنین ایرادات خنده داری به این فکر کنیم که درویش با سرمایه خصوصی فیلمی ساخت که حالا جهانیان را با قیام امام حسین (ع) آشنا می کند.کاش کمی فکر کنیم آیا با بازگشت یا عدم بازگشت خون علی اصغر (ع) به زمین قیام امام (ع) ناقص می مانده است؟ کاش کمی منطقی باشیم.

 

منبع: سی نت

6940 - محسن آزاددل

...............................................

  اثر مرتبط:

رستاخیز - Rastakhiz        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت