New Page 1

سی نت | سینما شبکه

 

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه بهترین های دهه نود

سینمای ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

جار  |  فیدیبو

>> آرشیو شماره های گذشته

 

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت در شبکه های اجتماعی

کانال سی نت در تلگرام

 

 

 

نشریه الکترونیکی

سینما شبکه (سی نت)

شماره سوم از دوره جدید نشریه الکترونیکی سی نت

شماره پیاپی 11

ویژه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

..........................................

>> دانلود کنید

وب سایت شخصی

احمد شاهوند

وب سایت شخصی احمد شاهوند

www.AhmadShahvand.ir

 

 

جدیدترین مطالب

arrow  ببینید: پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

arrow  دبیر جشنواره فیلم فجر 39: اگر قانون اجازه دهد فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله را در بخش خارج از مسابقه نمایش خواهیم داد

arrow  اسامی آثار نامزدشده بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر39 اعلام شد/ تنها 16 فیلم در بخش سودای سیمرغ/ «قاتل و وحشی» نعمت الله حذف شد

arrow  مسعود نجفی: تا فردا اسامی آثار کاندیدا شده که کم‌تر از بیست فیلم هستند اعلام خواهد شد/این آثار در جدول نمایش قرار خواهند گرفت!

arrow  فرصتی خاص برای لیلا حاتمی، امین حیایی و شهرام حقیقت دوست در جشنواره فیلم فجر امسال با فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله

arrow  نکوداشتی برای پورحسینی و جلیلوند دو هنرمندی که بر اثر کرونا درگذشتند در جشنواره فیلم فجر سی و نهم

arrow  نمایش فیلم‌های کوتاه جشنواره امروز تمام می‌شود

arrow  اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

arrow  ضبط مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید» آغاز شد / با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی؛

arrow  اسامی 62 فیلم‌ حائز شرایط شرکت در جشنواره فیلم فجر 39 اعلام شد

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  فرصتی خاص برای لیلا حاتمی، امین حیایی و شهرام حقیقت دوست در جشنواره فیلم فجر امسال با فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله

  اسامی آثار نامزدشده بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر39 اعلام شد/ تنها 16 فیلم در بخش سودای سیمرغ/ «قاتل و وحشی» نعمت الله حذف شد

  نکوداشتی برای پورحسینی و جلیلوند دو هنرمندی که بر اثر کرونا درگذشتند در جشنواره فیلم فجر سی و نهم

  دبیر جشنواره فیلم فجر 39: اگر قانون اجازه دهد فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله را در بخش خارج از مسابقه نمایش خواهیم داد

  مسعود نجفی: تا فردا اسامی آثار کاندیدا شده که کم‌تر از بیست فیلم هستند اعلام خواهد شد/این آثار در جدول نمایش قرار خواهند گرفت!

  ببینید: پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

  نمایش فیلم‌های کوتاه جشنواره امروز تمام می‌شود

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

بیانیه فیلمسازان بخش «نوعی تجربه» خطاب به دبیر جشنواره فیلم فجر

:: 27 بهمن 1392  11:59:11 AM  ::

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

سینما شبکه (سی نت): فیلمسازانی که امسال آثارشان در بخش تازه‌تاسیس «نوعی تجربه» جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت در نامه ای به علیرضا رضا داد دبیر جشنواره از نحوه نمایش این فیلم‌ها در سالنی نامناسب و عدم توجه به آثار این بخش گلایه کردند.

در متن این بیانیه آمده است:

حالا که جشنواره سی ودوم به پایان رسیده است شاید اگر خبر دبیری شما برای سال آینده در مراسم اختتامیه جشنواره داده نمی شد، لزومی هم برای نوشتن این نامه وجود نداشت، اما حالا و در این روزها که شما استراحتی می کنید تا پس از آن برای تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای جشنواره در سال بعد آماده شوید، وظیفه خود دانستیم تا با نوشتن این نامه آسیب شناسی بخش نوعی تجربه جشنواره سی ودوم را از دیدگاه شرکت کنندگان این بخش به اطلاعتان برسانیم تا شاید کمکی باشد برای بهتر برگزار کردن چنین بخش هایی در دورهای آتی جشنواره.

در روزهایی که هیات محترم انتخاب، فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره را معرفی می کرد و پیشنهاد برگزاری بخشی تحت عنوان نوعی تجربه از جانب ایشان مطرح شد، تصور ما بر این بود که تصمیمی حرفه ای برای نمایش فیلم هایی که از نظر ساختاری، تفاوت هایی با فیلم های بخش اصلی دارند گرفته شده است تا به این وسیله عملی شبیه همه فستیوال های بزرگ جهان اتفاق بیفتد و همانطور که بخش های اصلی جشنواره هایی مثل کن و برلین و ونیز بیشتر به نمایش فیلم هایی که پرزرق و برق اند، می پردازند و فیلم هایی را که ساختار تجربی تری دارند در بخش هایی چون نوعی نگاه و افق ها و پانوراما جا می دهند، فستیوال فجر هم تصمیم گرفته که بعد ازگذشت سی و دو دوره به این نوع فیلم ها بها دهد.

غافل از اینکه جشنواره در تصور است که منتی بر سر فیلمسازان نوگرای کشورش گذاشته و می‌خواهد برای این بینوایان هم جایی هر چند کوچک در جشنواره باز کند و سر آغاز ماجرا از همینجاست که فیلمسازان از این منتی که برآنها گذاشته شد بی خبر بودند. تفاوت این دو نگاه است که منجر به نوشتن چنین نامه ای می شود. چیزی که از نظر فیلمسازان بدیهی فرض شده، از نظر برگزارکنندگان لطف و بزرگواری قلمداد شده است.

پس نتیجه این می شود که فیلم های بخش «نوعی تجربه» در سالن مطبوعات در دو طبقه پایین تر ازسطح زمین پخش می شوند و تصور برگزارکنندگان این است که چون برج میلاد خود در بالای بلندی قراردارد،پس دو طبقه زیرزمین به واقع چند صد متری بالاتر از همه جاست!

صدای خانومی که دائما حضور عکاسان را برای شرکت در مراسم فرش قرمز فیلم های سودای سیمرغ گوشزد می کند در سالن های کوچک پایین، بالاتر از صدای دیالوگ های فیلم شنیده می‌شد و این از نظر کاخ جشنواره یک اطلاع رسانی به حساب می آید در حالیکه حتی تابلوی کوچکی که نشان دهد فیلم های نوعی تجربه در کجای کاخ جشنواره پخش می شوند، وجود نداشت.

در حالیکه منتقدان و نویسندگان مطبوعات برای نمایش برخی فیلم های این بخش در سالن اصلی جشنواره امضا جمع می کنند و درخواست می دهند، مسئولان جشنواره با وجود داشتن سانس خالی در این سالن، حتی فرصتی برای جواب دادن به این عزیزان که مخاطبان اصلی کاخ جشنواره اند، پیدا نمی کند.

اولین ردیف صندلی های سالن های کوچک برج میلاد، کمتر از دو متر با پرده فاصله دارند و نمایش ها در این دو سالن با پایین ترین کیفیت ممکن اتفاق می افتد و عزیزان مسئول حتی به این اهمیت نمی دهند که پایین پرده نمایش در این سالن ها از صندلی های ردیف های پشتی اصلا دیده نمی شود.

جلسات نقد و بررسی و گفتگو با اهالی مطبوعات برای هیچ فیلمی در این بخش طراحی نشده است و این فیلم ها که ظاهرا برای پیچیده بودن یا متفاوت بودنشان در این بخش جا دارند، بدون هیچ روشنگری ای از طرف فیلم سازان یا منتقدان و مخاطبان به حال خود رها می شوند.

در سالن های مردمی هم نمایش ها به سالن کوچک سینما فلسطین و خانه هنرمندان محدود می شود که از نظر تعداد صندلی کوچکترین سالن های این دوره جشنواره هستند که البته باید گفت هر دوی این سالن ها از سالن نمایش اصلی فیلم های نوعی تجربه در برج میلاد بزرگ ترند که این هم به نوبه خود نکته جالبی است.

کمترین حجم مطالب نشریه روزانه جشنواره مربوط به این فیلم هاست، کمترین تعداد کارت دعوت صادر شده برای عوامل فیلم و همین طور کمترین پوشش سایت رسمی جشنواره فیلم فجر، به این بخش اختصاص دارد. وعده داده شده که فیلم های نوعی تجربه داوری می شوند اما نه داوران بخش اصلی و نه داوران بخش فیلم های اول،حتی یک فیلم از این بخش را نمی بینند و بیست و چهار ساعت قبل از اختتامیه اعلام می شود که داوری در این بخش تنها یک پیشنهاد بوده و تصمیمی برای داوری این فیلم ها وجود ندارد.

با دیدن مراسم اختتامیه هیچ کس حتی متوجه این نکته نمی شود که جشنواره فیلم فجر، بخشی به نام نوعی تجربه هم دارد و نه تنها از طرف مجری، داور، دبیر، وزیر و دیگران اشاره ای به این بخش نمی شود، حتی وله ای، آیتمی، پوستری، عکسی، بوقی، چیزی هم برای این فیلمسازان نواخته نمی شود که کسی دلخوش شود. پس حق بدهید تنها می توان اینطور برداشت کرد که جشنواره فیلم فجر سعی در پنهان کردن بخشی دارد که خود به جشنواره اضافه کرده است.

جناب رضاداد

تمام فیلم های بخش نوعی تجربه جشنواره فیلم فجر محصول بخش خصوصی هستند و ضمن احترام به تمام فیلم های دولتی بخش سودای سیمرغ، که پولشان را از ارگان های مختلفی که دغدغه بازگشت سرمایه ندارند گرفته اند و توسط تلویزیون دولتی و سایت ها و روزنامه های دولتی حمایت می شوند، باید در نظر داشت که این نوع رفتار تنها نتیجه اش بی اعتمادی بخش خصوصی به انجام تجربه های جدید درسینما خواهد بود در حالیکه به عقیده تعداد زیادی از منتقدان حاضر در همین جشنواره، وظیفه فستیوال ها پیدا کردن ایده های جدید و حمایت از صداهای تازه است نه همراه شدن با فیلم هایی که فضای جشنواره تنها پیش درآمدی برای اکران های گسترده شان خواهد بود.

شما که خود دنیا دیده اید و به این مهم آگاهید که اگر جشنواره ای با شجاعت فیلم هایی را انتخاب نمی کند، با همان شجاعت از سلیقه اش دفاع می کند و امکان نقد شدنش را برای مخاطبانش به وجود می آورد و اگر فیلم هایی را برای نمایش در هر بخشی می پذیرد، عدالت در امور را فراموش نمی کند.

هرچند که حرف زدن از شجاعت وعدالت در این دوره جشنواره کمی غریب است. امیدواریم که در سال بعد مدیریت شما بر این جشنواره شاهد عدالت در نمایش فیلم ها و فرصتی برای تصمیم گیری مخاطبان برای برقراری ارتباط یا عدم ارتباط با آنها باشیم. درشکل فعلی ما تا قیام قیامت می توانیم مدعی باشیم که شرایط ناعادلانه باعث دیده نشدن فیلم هایمان است و شما می توانید پیش داوری کنید که این فیلم ها مخاطب گسترده ندارند. بگذارید در شرایطی یکسان مخاطب امکان انتخاب داشته باشد و فیلم خوب را از بد تشخیص دهد.

اکنون که جشنواره سی ودوم به پایان رسیده لطفا به حدود بیست و چند روز قبل نگاهی بیاندازید و خود قضاوت کنید که آیا به نتیجه ای که می خواستید از برگزاری چنین بخشی برسید، رسیده اید یانه؟ اگر جواب منفی است، بدانید که راه حل مثل همیشه پاک کردن صورت مساله نیست. حل کردن آن است و در پایان این سوال مهم پیش می آید که به راستی حامی سینمای تجربی و جریان سازی که بارها برای این مرز و بوم افتخار آفریده کیست؟

امضاکنندگان: تورج اصلانی، مسعود امینی تیرانی، پناه برخدا رضایی، محمدعلی سجادی، کاوه سجادی حسینی، مهرشاد کارخانی، محمدرضا لطفی، شهرام مکری، فرزاد موتمن، فرهاد مهران فر.

 

منبع: مهر

2493 - محسن آزاددل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت