New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

سینما فلور تهران پردیس می شود

:: 8 مهر 1394  2:09:10 AM  ::

سینما فلور تهران

سینما فلور تهران

 

سی نت: سینمایی که بعد از 31 سال تعطیلی در نهایت تخریب شد، تبدیل به مجتمعی تجاری - فرهنگی می شود.

تخریب سینما فلور، سینمای قدیمی تهران به نوعی پرونده سینماهای متروکه پایتخت را می گشاید. سینماهایی که روزگاری تماشاگران پرتعداد داشتند به مرور خلوت و خلوت تر شدند و در نهایت به انتهای خط رسیدند.

سینما فلور که در سال 1316 به نام سینما روشن شناخته می شد در خیابان ولیعصر حدفاصل امیریه و چهاراه گمرگ تاسیس شد. این سینما سال ها با درجه کیفی دو به فعالیتش ادامه داد و در اوایل دهه 60 به «گل» تغییر نام و در آذر 1363 به دلیل عدم ایمنی ساختمان به دستور محمد مهدی حیدریان مسئول وقت اداره نظارت و ارزشیابی تعطیل شد.

بسیاری از سینماهای قدیمی که تعدادشان هم زیاد است به همین سرنوشت دچار شدند و وضعیت شان بلاتکلیف مانده است. سینماهایی که نه پاساژ شده اند و نه دیگر محلی برای تماشای فیلم هستند. سینماهایی که فروریختن شان به معنای فروریختن خاطرات و رویاهای چند نسل سینمارو است. کسی انتظار ندارد سینماهای لاله زار دوباره راه اندازی شوند. هر عقل سلیمی متوجه این نکته هست که موقعیت جغرافیایی این خیابان قدیمی تهران اجازه نمی دهد سینماهای متروکه اش احیا شوند. البته این نباید به معنای رها کردن این سالن های خاطره انگیز باشد؛ اما ناصر مجدبیگدلی مالک سینما فلور گفت: «مالک زمین سینما فلور، تصمیم گرفته ساختمان را تخریب و سینما را بازسازی کند، اما تخریب سینما باعث آسیب دیدن وسایل سینما شده و آپارات و دیگر ابزار از بین رفته اند.» تقریبا تمام پردیس هایی که در سال های اخیر ساخته اند مراکزی تجاری - فرهنگی هستند. اتفاقی که باعث می شود اختصاص چند سالن سینما در یک مجتمع مقرون به صرفه باشد. می توان این اتفاق را به فال نیک گرفت و امیدوار بود تصمیم به احیای سینما فلور، قصه تلخ سینماهای قدیمی تهران را کمی تعدیل کند. سینما فلور در دهه 40 یکی از مهمترین سالن های تهران بود که جزو گروه سینماهای متحده محسوب می شد.

سینماهایی که تبدیل به انبار شده اند

عبدالله علیخانی پخش کننده و تهیه کننده قدیمی، اطلاعات زیادی درباره سینماهای قدیمی پایتخت دارد و به نکات جالبی اشاره می کند: برخی سینماهای قدیمی زمین شان برای یک نفر است و ساختمانش برای یک نفر دیگر، بعضی مواقع مالک، زمین را فقط برای ساخت سینما اجاره می دهد مانند سینما فلور، اما در برخی موارد، مستاجر در قرارداد قید می کند که می تواند هر تصمیمی می خواهد برای استفاده از آن زمین بگیرد و در واقع تغییر کاربری دهد، مانند سینما سارا. در رابطه با سینما فلور هم، مالک زمین تصمیم به تخریب آن گرفته است.

تعداد سینماهای بدون استفاده که تکلیف شان معلوم نیست روز به روز بیش تر می شود، سالن هایی که فرسوده شده اند و تماشاگر علاقه مند به تماشای فیلم در آن نیست. در چنین شرایطی سالن ها دچار ریزش تماشاگر می شوند و در نهایت سینماداران متضرر می شوند. علت این که برای بسیاری از سینماهای قدیمی اتفاق مثبتی نمی افتد و به حال خود رها شده اند این است که اکثر آن ها به عنوان مکان فرهنگی ثبت شده اند و این یعنی افت قیمت زمین. این در حالی است که همیشه سینماها را در بهترین منطقه شهر می سازند و طبیعتا زمین آن گران است. سینمایی که با این شرایط ساخته می شود عنوان ملک تجاری دارد. به طور مثال سینما قدس که جزو سینماهای قدیمی است، صاحبش به قیمت روز، پول داده و این زمین تجاری را خریده و حالا شهرداری می گوید این زمین فرهنگی است. چگونه است که سینمایی که تا سال 65-64 تجاری بوده حالا تبدیل به ملکی فرهنگی شده؟

با این وجود وزارت ارشاد به برخی سینماهای قدیمی اجازه تغییر کاربری داده، این در حالی است که اگر سینماداری بخواهد سینمایش را که به طور مثال پنج میلیارد ارزش دارد تغییر کاربری بدهد یا بخواهد سینما را تخریب و بازسازی کند؛ مسئولان می گویند باید بر اساس قوانین شهرداری چهار میلیارد پرداخت کنی. در چنین شرایطی سینماداران ترجیح می دهند که سینمای شان متروکه و بدون استفاده بماند تا این که ضرر کنند.

فقط چهار یا پنج سینما، قبل از انقلاب تبدیل به پاساژ و حسینیه شده اند و بقیه بعد از انقلاب بسته شده و بلاتکلیف مانده اند. بسیاری از همین سینماها تبدیل به انبار موش شده اند و کسی هم چاره ای برای شان نمی اندیشد، چرا که صاحبان شان یا فوت کرده اند یا پیر شده اند و نمی توانند پیگیر احیای سینمای شان باشند. سینماداری که سال ها عمرش را در عرصه سینما گذاشته، چرا باید برای بازسازی سینما دچار ضرر شود؟ اگر بخواهد با همان سالن های فرسوده و بدون امکانات، چراغ سینمایش را روشن نگه دارد باید ضرر و زیان بدهد و تمام هزینه ها را از جیب خود پرداخت کند. طبیعتا مخاطبان، مجتمع ها و پردیس های سینمایی جدید را به سالن های فرسوده ترجیح میدهند، چرا که در کنار خرید از مراکز تجاری می توانند به تماشای فیلم بروند. در گذشته لاله زار کارکرد مجتمع های فرهنگی - تجاری کنونی را داشت. در حاشیه شهر سینما وجود نداشت و لاله زار به عنوان منطقه ای در مرکز شهر، محل تفریح و خرید مردم بود.

 

عکس های مرتبط:

سردر سینما فلور که آسیبی ندیده بود

سردر سینما فلور که آسیبی ندیده بود

 

محوطه پشتی سینما فلور

محوطه پشتی سینما فلور

 

آوار بر مغازه های پشتی سینما فلور

آوار بر مغازه های پشتی سینما فلور

 

محوطه پشتی و تخریب شده سینما فلور

محوطه پشتی و تخریب شده سینما فلور

 

سینما فلور تهران

سینما فلور تهران

 

منبع: روزنامه سینما

2533 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت