Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  ثبت‌نام اصحاب رسانه برای جشنواره 37 فیلم فجر از فردا آغاز می‌شود

  فهرست نهایی نامزدهای دوازدهمین جشن منتقدان اعلام شد / «مغزهای کوچک زنگ زده» با 13 نامزدی در صدر

  چنگ به مفهوم عمیق جنگ / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»

  گنگ بازی های پارادوکسیکال / یادداشت مجتبی اردشیری بر فیلم «گرگ بازی»

  واکنش مهناز افشار به انتشار خبر صدور احضاریه دادسرا برای وی

  «ری‌ست» تا بهمن کلید می‌خورد/ همکاری سینمایی با جمهوری چک

  مجید مجیدی: کسی حاضر نبود روی «بچه‌های آسمان» سرمایه‌گذاری کند

  به «جشنواره فجر» فیلم ندهید!/ پیشنهاد کمال تبریزی برای فیلم هایی با موضوعات حساس همانند «مارمولک» و «مارموز»

  معرفی هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  جشنواره سی و هفتم فیلم فجر فراخوان داد

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  نامزدهای گلدن گلاب 2019 معرفی شدند / عدم حضور فیلمی از اصغر فرهادی پس از سه دوره نامزدی

  چنگ به مفهوم عمیق جنگ / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»

  معرفی هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

  جعفر گودرزی: جشن منتقدان تنها جشنی است که سلیقه در آن نقشی ندارد / برگزاری بزرگداشت برای اصغر رفیعی جم، اسحاق خانزادی و سعید عقیقی / پوستر دوازدهمین دوره جشن نانجمن منتقدان رونمایی شد

  فهرست نهایی نامزدهای دوازدهمین جشن منتقدان اعلام شد / «مغزهای کوچک زنگ زده» با 13 نامزدی در صدر

  به «جشنواره فجر» فیلم ندهید!/ پیشنهاد کمال تبریزی برای فیلم هایی با موضوعات حساس همانند «مارمولک» و «مارموز»

  گنگ بازی های پارادوکسیکال / یادداشت مجتبی اردشیری بر فیلم «گرگ بازی»

  «ری‌ست» تا بهمن کلید می‌خورد/ همکاری سینمایی با جمهوری چک

  واکنش مهناز افشار به انتشار خبر صدور احضاریه دادسرا برای وی

  جشنواره سی و هفتم فیلم فجر فراخوان داد

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

موفق و محکوم به ریل گذاری جدید / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم "ماجرای نیمروز"

:: 5 اردیبهشت 1396  ::

مهدی زمین پرداز و احمد مهران فر در نمایی از فیلم سینمایی "ماجراهای نیمروز" ساخته محمدحسین مهدویان

 

سی نت: «ماجرای نیمروز» در نگاه اول، شکل سنتی دوقطبی بودن جریان های معاند با هم را می شکند؛ یعنی در فیلمی که یک طرف آن را نیروهای انقلابی و طرف دیگر را مجاهدین تشکیل می دهند، علیرغم اینکه دوربین خود را تمام و کمال بین نیروهای اطلاعاتی ایران می برد اما داوری چندانی در پروسه درگیری ها ندارد؛ می گذارد فیلم در عین تمایل به رویکرد مستند روال تاریخی اش را بپیماید و این یعنی پختگی در فرم تازه ای از روایت و تصویر که می توان آن را کشف نوظهور سینمای ایران طی این سال ها دانست.

از سوی دیگر، با اینکه اطلاعاتی از مجاهدین نمی دهد و اصلا به درون آنها ورود نمی کند اما خطر آنها را به شکلی ملموس در سراسر فیلم، مستتر کرده و با تیپ سازی هایی که در جبهه انقلاب انجام داده، یک وسترن ایرانی را برای مخاطبش می سازد؛ وسترنی که قهرمانانش به مرز شخصیت نمی رسند که این اتفاق، عامدانه صورت می گیرد؛ جریان، به آدم های قصه جهت می دهد به نوعی که هریک از آنها در مقطعی، در حکم یک شبه قهرمان ظاهر می شوند و فوکوس چندانی روی یکی از آنها نیست.

اتفاق مهم دیگر در ماجرای نیمروز، بالانس معناداری است که نویسندگان، میان فضای مستند و آنچه آنها به واسطه داده های این فضا دراماتیزه کرده اند، به وجود آورده اند. یعنی خلاقیت نویسندگان در افزودن چاشنی هایی چون ماجرای عاشقانه فیلم است که ببیند تا چه اندازه کاتالیزور حوادث بعدی می شود.

فیلمبرداری مسلط فیلم که مبین وجه مستند کاراست وچقدرخوب آکسسوارهای بیرونی شلوغ را پوشش می دهد، دیگرتوفیق فیلم است.

دوربین پرایده وخلاق کار، فرم بصری فیلم را پوشش داده و در جاهایی، رخوت فیلمنامه را که عموما در پرده های میانی کار اتفاق می افتد پوشش می دهد. مخصوصا که این قالب جدید که مهدویان بنیان نهاده، تمرکز ویژه ای روی خلاقیت های دوربین دارد تا فرم بدیع نوشتاری، قرینه سازی لازم را با فرم بدیع بصری به انجام رساند.

در اینکه مهدویان ازآخرین روزهای زمستان تا ماجرای نیمروز، جهشی ایده آل درفیلمنامه وکارگردانی را رقم زده، جای شکی نیست؛ پخته تر شده وبه شناخت بیشتری ازعناصر پنهان ترفرم ومحتوا دست یافته که سبب می شود فارغ از فضاهای فرمی و نوشتاری پرهیاهو، به شکلی خرق عادت گونه، یک فیلم جریان سازبسازد.البته شاید این ازمعایب سبک او باشد که چندان نمی تواند روی این ریل بتازد و باید با ذکاوت هنری که نشان داده ازآن بهره مند است، تا حدودی ریل گذاری آثار بعدی اش را تغییر دهد تا محصور جریان و طبقه فکری خاص و حتی کلیشه ای شدن پرداخت هایش نشود.

 

منبع: مردم سالاری

780 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

ماجرای نیمروز - The story of Nimroz        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت