Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  یک فانتزی سبک مند / یادداشت ایمان آیینه دار برای فیلم «آشغال های دوست داشتنی»

  «مغزهای کوچک زنگ زده» فاتح مقتدر سال / بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب 20 نویسنده و منتقد سایت «سینما شبکه» (سی نت)

  «مغزهای کوچک زنگ زده» با ده نامزدی در صدر / نامزدهای بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) معرفی شدند

  از «متری شیش و نیم» تا «ژن خوک» / فیلم‌های نهایی اکران نوروز 98 مشخص شدند

  «دونده» روی هر نسلی از مخاطبان و فیلمسازان اثرگذار خواهد بود / بهروز غریب‌پور از اهمیت بازسازی فیلم‌های مهم سینما می‌گوید

  اینها اصلاً ما رو قبول ندارند به ما میگن مطرب/ پایان «مطرب» هفتمین ساخته سینمایی مصطفی کیایی در استانبول

  اکران «مدیترانه» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ ده دقیقه به فیلم اضافه شد

  وقتی شعار «مرگ بر کیمیایی» دادند! / گزارشی از نشست نقد فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی در خانه سینما

  ۱۹ اسفند؛ پایان مهلت ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره جهانی فیلم فجر

  بازتاب نمایش «آشغال‌ها...» در دانشگاه / «قرار نیست بیانیه سیاسی بدهیم»

 

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

گنگ بازی های پارادوکسیکال / یادداشت مجتبی اردشیری بر فیلم «گرگ بازی»

:: 21 آذر 1397  ::

نمایی از فیلم «گرگ بازی»

 

سی نت: «گرگ بازی» در خلاء فیلم های رازآلود سینمای ایران، اثر قابل دفاعی محسوب نمی شود.علیرغم تلاش بسیار کارگردان در بهره مندی از کنتراست قهوه ای تند و البته فضاسازی بصری سایه روشن، فیلم هیچ علاقه ای به المان های رایج و استاندارد این گونه از خود نشان نمی دهد. گرچه همین شکل اجرایی فیلم، نقطه قوت فیلمی محسوب می شود که پاشنه آشیل های بسیاری را در جنس روایت به خود می بیند.

نخستین ساخته عباس نظام دوست سرشار از پارادوکس های روایی و منطقی است. از یک سو، بی محابا در پی شناساندن کاراکترهای خود به مخاطب است و از سوی دیگر، بی آن که سیکل بازی را برای مخاطب خود روشن کند، وارد گرماگرم بازی می شود. حال آن که مخاطب، نه کاراکترها را شناخته و نه در جریان چند و چون بازی قرار گرفته است. فیلم در حالی شبه لیبرو نشان می دهد که برای چنین بازی هوشمندانه ای، کاراکترهای باهوشی در نظر نگرفته است. از مغز متفکر گروه که کارگردان تئاتر است (نگار جواهریان) تا دکتر عصا قورت داده فیلم (علی مصفا) و رفیق مرموز او (مرتضی) هیچ یک گامی فراتر از حدس های ابتدایی اثر برنمی دارند. این موازنه هوشمندی در هیچ یک از کفه های روایت دیده نمی شود؛ نه قربانیان و نه کسانی که این بازی را به راه انداخته اند. شدت حماقت میزبانان به اندازه ای است که حتی پس از مشخص شدن قضیه قتل و لو رفتن نقشه دکتر و مرتضی، هم چنان در بهت فرو رفته و نمی توانند گره گشایی کنند.

البته مورد عجیب فیلم، ابهام های عامدانه ای است که در چندین مورد به چشم می خورد. از خط سیر محوری داستان که ورود دکتر، هما (هایه توسلی) و مرتضی به غائله گروه تئاتر است تا ماجرای ردیف کردن خانه بالا، اهداف و انگیزه ها و اینکه اصلا دکتر که بود که در آن بیمارستانی که چند نفر وی را با نام دکتر خطاب قرار داده اند، مورد شناسایی قرار نگرفته و ... همه ابهام هایی است که اصل قصه را مخدوش می کند. فیلمنامه نه تنها برای این حجم ابهام پاسخی ندارد بلکه تا پایان بر همین رویه اصرار می ورزد. اصراری که با توجه به بی معنا بودن مقوله «پایان باز»، تنها یک معنا می تواند داشته باشد و آن، در پیش گرفتن سیاقی جدید در ژانر گمنام سینمای ایران است که اگر این گونه باشد قطعا توفیقی حاصل نمی آید هم چنان که فیلم با این میزان ستاره نتوانسته به اقبالی در گیشه نائل آید.

جالب تر آن که، فیلمنامه هیچ تمهیدی برای «تعلیق» به عنوان ابتدایی ترین اسلوب رایج آثاری از این دست نیاندیشیده است.موسیقی پس زمینه فیلم که تنها مولفه استاندارد آثار رازآلود است، در این فیلم حکم تعلیق را دارد وگرنه فیلمنامه فاقد داستانک آن چنانی نتوانسته چاشنی تعلیق را به مخاطبش القاء کند. هر چند تلاش بسیاری کرده تا با درگیر نشان دادن هر یک از کاراکترهایش، داستانک هایی فرعی را وارد گود داستانی کند اما بی نتیجه ماندن آن روابط و مهم تر از آن، بی ارتباط بودن آن درگیری ها به تم قصه و نامتنجانس بودن آنها با فضای رازآلود سبب شده تا تمام اینها الکن مانده و نطفه داستانک برای تزریق تعلیق به شاکله داستانی بسته نشود. بنابراین مخاطب در «گرگ بازی» با یک خط مستقیم از روایت طرف است که حفره های روایی بسیار را به خود می بیند که اجازه نمی دهد چارت رازآلود بودن فضا، آن تاثیر شگرف را بر مخاطبش داشته باشد.

آن سوال انتهایی فیلم که «باید مشخص شود ما با بازیگران ماهری طرف هستیم یا با یک بازی بزرگ»، شالوده کلیت فیلم است. فیلم، هم چنان که پاسخ روشنی به ما نمی دهد بلکه قواعد تبحر یا بزرگ بودن را نیز به تصویر نمی کشد. همواره ورود مهمانان ناخوانده به یک جمع آشنا، شروع خوبی برای یک داستان با تم وحشت بوده اما در «گرگ بازی»، نه شخصیت پردازی مهره ها قابلیت ارتجاع در یک فضای مسحورکننده را دارد و نه قواعد بازی بزرگ به چشم می خورد.آن ابهام های سرخوشانه، طوری بر کلیت فیلم چنبره زده که نه تنها داستان را با سوال های منطقی بی شمار مواجه می کند بلکه بر فرآیند مفهومی فیلم نیز اثر گذاشته و حجم گسترده ای از گنگی را به مخاطبش حواله می کند.

 

منبع: سی نت

368 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

گرگ بازی - Wolf Game        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت