New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا؛ آری یا نه؟ / نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت و گوی جمعی نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) با حضور سهیلا قوسی، سیدجواد صفوی، فرهاد خالدی نیک، مجتبی اردشیری و احمد شاهوند

arrow  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

arrow  اعتراض کارگردان «سلام بمبئی» به تغییرات فیلمش برای پخش تلویزیونی

arrow  توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره پردیس«ملت» و چند فیلم خبرساز/«مست عشق» حسن فتحی مجوز ساخت ندارد/فیلم مجیدی همچنان در حال فیلمبرداری است

arrow  ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سینمای رسانه در جشنواره‌ امسال در مجموعه ای که سالن «سینما» داشته باشد، برگزار می‌شود

arrow  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

arrow  محمد احمدی تهیه‌کننده سینما: برای «قتل عمد» و «بعد از تو» فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کردیم

arrow  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

arrow  وضع گیشه سینماها در تابستان اسف‌بار بود/ هزینه سینماها 7-8 برابر شده است

arrow  آخرین وضعیت "توقیف" یک فیلم دفاع مقدسی به روایت کارگردانش

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

رضا گوران، همزمان با اکران «سرکوب»: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم

:: 6 مرداد 1398  7:28:12 PM  ::

فیلم سینمایی

فیلم سینمایی "سرکوب" به کارگردانی رضا گوران

 

سی نت: کارگردان فیلم «سرکوب» با تاکید بر این‌که اکران عمومی را بر نمایش همراه با حذفیات فیلمش در جشنواره فجر ترجیح داده، می‌گوید، این فیلم تلنگری است تا حواس‌مان باشد که خانواده‌ها ممکن است چه آسیب‌هایی از نزاع‌های سیاسی بخورند.

رضا گوران را اگر اهل تئاتر باشید حتما می‌شناسید؛ کارگردانی که نمایش‌های «داستان یک پلکان»، «جاده طولانی مارپیچ»، «می‌خوام بخوابم»، «ابرهای پشت حنجره»، «یرما» و «هملت» را کارگردانی کرده و جوایزی را هم از جشنواره تئاتر فجر گرفته، اما سه سالی است که تئاتر را موقتا برای ساخت اولین فیلم سینمایی‌ بلندش رها کرده؛ فیلمی که با نام «سرکوب» روی پرده سینماها در حال اکران است.

این فیلم اگرچه برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر سال قبل آماده شده بود، اما به این رویداد نرسید و با وجود برخی حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌هایی که از ممیزی در فیلم خبر می‌داد، سرانجام سازندگانش تصمیم گرفتند آن را یک‌راست روانه اکران عمومی کنند. «سرکوب» با بازی رویا افشار، باران کوثری، سارا بهرامی، الهام کردا، پردیس احمدیه و جمشید هاشم‌پور داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که رنج‌های زیادی را متحمل شده و برای رهایی از این وضع هر کدام به سهم خود تلاش می‌کنند.

گوران که در تدارک ساخت فیلم سینمایی دومش است، از آغوش باز و همراهی خانواده سینما قدردانی می‌کند و در عین حال یادآور می‌شود که تئاتر خانه اوست و حتما سراغ اجرای نمایشی تازه خواهد رفت.

آمدن به سینما برای داشتن یک مدیوم وسیع‌تر بود

او در در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این‌که چه شد از تئاتر به سینما آمد و آیا در «سرکوب» طرح موضوع برایش دغدغه بود یا تغییر مدیوم از تئاتر به سینما، می‌گوید: «واقعیت این است که هم طرح موضوع و هم تغییر مدیوم برایم دغدغه بود، چون من همیشه در تئاتر دنبال مخاطب بیشتر بودم و میرایی تئاتر این اجازه را به من نمی‌داد که مخاطب وسیع‌تری را جست‌وجو کنم. من برای آثارم زمان زیادی می‌گذارم، خیلی رنج می‌کشم و در واقع به شکلی به کارم پناه می‌برم چرا که به نظرم تنها چیزی است که مرا از این جهان پر از اندوه و فشار می‌تواند نجات دهد. برای همین دوست داشتم با مدیوم وسیع‌تری آن‌چه را می‌خواهم به نمایش بگذارم. البته منظورم اصلا انتشار رنج و حتی واکاوی رنج هم نیست.»

او حالا پس از این تجربه سینمایی اضافه می‌کند: «شاید کمی جاه‌طلبانه باشد ولی اگر به انتخاب خودم بود و درگیر هنرهای دراماتیک نشده بودم، نوشتن را انتخاب می کردم چون معتقدم در نوشتن و در ادبیات به شکل خالص خودش، بیشتر می‌توان با جهان اطراف بی‌رودربایستی‌تر بود.»

دغدغه من در «سرکوب» فقط مردم جامعه خودم بود

گوران در پاسخ به این‌که چرا وقتی از این همه فشار و رنج می‌خواهد خود را نجات دهد، سراغ دنیای پر از رنگ و امید و انگیزه و خیال در سینما نرفته تا داستانش را به شکلی دیگر روایت کند، توضیح می‌دهد: «همین الان هم به نحوی این‌ها را نشان داده‌ام؛ مثلا کاراکتر سارا بهرامی با اعترافی که در پایان فیلم می‌کند، نشان می‌دهد لزوماً نباید توسَری‌خور بود و سکوت کرد و دیگر کاراکترها هم هر کدام رفتاری دارند که نشان از مبارزه آن‌ها دارد، اما ابزاری که آن‌ها برای مبارزه استفاده می‌کنند قوی نیست چون فضا آن ابزار را نمی‌دهد. با این حال ناامید نشده‌اند. همه آدم‌ها در این فیلم برای بقا و ادامه حیات خودشان می‌جنگند، اگرچه نبرد نابرابر است. اصلا همین جامعه را نگاه کنید! آیا نبرد برابر است؟ آیا ما برای دستیابی به هر چیزی به نابرابرانه‌ترین شکل ممکن نمی‌جنگیم؟ چه بسا خیلی از ما از پیش درک می‌کنیم شکست خورده‌ایم اما با این حال به جنگیدن ادامه دهیم؟ چرا؟ چون به نظرم تنها چیزی که به زندگی ما معنا و هویت می‌دهد جنگیدن و مبارزه کردن برای ادامه دادن است. در این فیلم در سکانس پایانی تلاش کردم این بارقه امید را بدهم اما آن‌چه بر ما گذشته تلخ‌تر از چیزی است که بتوانیم در آن فریادی از خوشحالی سر دهیم اما می‌توانیم ایمان داشته باشیم که شاید بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.»

او در ادامه درباره این‌که آیا آن‌چه از رنج و اندوه مردم مدنظرش بوده فقط مختص جامعه ایرانی است یا نگاهی کلان‌تر و فراتر داشته است، می‌گوید: «دغدغه من در این فیلم واقعا فقط جامعه خودم بود و اصلا به جهانی شدن و جهانی بودن فکر نکردم، به همین دلیل خیلی زود فیلم را اکران کردیم در صورتی که می‌توانستیم شانس‌های بیشتری را برای جشنواره‌های خارجی امتحان کنیم. این فیلم برای جامعه ایران، جامعه زنان و بعد برای جامعه مردان ایران ساخته شده است. این فیلم برای کسانی ساخته شده که در اوج فقدان باور دارند باید ادامه داد. به نظرم این فیلم را اگر برای تماشاگران خارجی بگذاریم شاید نشانه‌ها را درک نکنند که البته بخشی از آن به بسته بودن دست من هم بر می‌گردد چون اگر بیشتر می‌خواستم مسائل را باز کنم دچار سانسور بیشتر می شدیم به همین دلیل محافظه‌کارانه‌تر عمل کردم مخصوصا این‌که می‌دانستم مخاطب ایرانی به دلیل این‌که نشانه‌ها در ناخودآگاهش نشسته آن‌ها را درک می‌کند.»

فیلمنامه با ۲۱ مورد اصلاحیه تایید شد

او در پاسخ به این‌که به‌جز جامعه زنان و مردان ایرانی چقدر از این داستان و ماجرا را برای سیاستمداران ایرانی می‌داند چون رگه‌هایی از سیاست و نقدهای اجتماعی و سیاسی در فیلم دیده می‌شود، هر چند این نقدها و اشارات الکن مانده و مشخص نیست به دلیل ضعف فیلمنامه بوده یا احیاناً ممیزی آن را به این شکل درآورده است، بیان می‌کند: «حتما به خاطر ممیزی است چون این فیلمنامه دو بار، کامل رد شد و در آخرین بار که تایید شد، ۲۱ مورد اصلاحیه به آن زدند. حرف فیلم این است که ما اگر یک دعوای سیاسی هم داشته باشیم باید توجه کنیم در این روابط سیاسی چه کسی دچار فقدان می‌شود؟ خانواده! آیا حواس‌مان هست که خانواده‌ها ممکن است چه آسیب‌هایی از جریان‌ها و نزاع‌های سیاسی بخورند؟ فیلم «سرکوب» به هیچ سمتی از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و در کل هیچ جناح سیاسی نمی‌رود اما تاکید می‌کند "خانواده" بنیان جامعه است. وقتی خانواده‌ای بر سر همین نزاع‌های سیاسی دچار بحران می‌شود آن هم بدون اینک‌ه خودش در آن نقشی داشته باشد، در واقع در آغاز یک راه بسیار وحشتناک قرار دارد چون معمولا هر کسی آن‌چه را خودش باعث شده باشد راحت‌تر درک می‌کند.»

گوران که به ممیزی‌های زیاد فیلمش اشاره می‌کند درباره این‌که شرایط کار کردن در تئاتر سخت‌تر است یا سینما، می‌گوید: «برای ساخت این فیلم سه سال است که تئاتر کار نکرده‌ام و تا سه سال قبل می‌دانم شرایط و فضا بازتر بود و چنین مسائلی را راحت‌تر می‌شد اجرا کرد، اما امروز نمی‌دانم تئاتر ما چقدر فضای بازی دارد ولی اگر خیلی بسته باشد خوشحالم که این فیلم را ساختم. البته این را هم باید اشاره کنم که خانواده سینما با من بسیار مهربان بودند و حتی آقای داروغه‌زاده کمک زیادی کرد تا فیلم آسیب کمتری بخورد. ایشان به من پیشنهاد کرد که فیلم در جشنواره فجر شرکت نکند ولی پروانه نمایش بگیرد و اکران عمومی شود. من ابتدا که این را شنیدم خیلی ناراحت شدم اما بعد فکر کردم این مسئله به فیلم کمک می‌کند و از طریق همین گفت‌وگو بهتر است برای همیشه یک مسئله را روشن کنم و آن هم این است که ما به درخواست خودمان و صلاحدید این‌که فیلم آسیب زیادی نخورد آن را در جشنواره فجر شرکت ندادیم و این‌طور نبود که «سرکوب» رد شده باشد. این تصمیم را هم از این جهت گرفتیم که اگر فیلم در جشنواره شرکت می‌کرد بنا به برخی گفته‌هایی که به ما منتقل شد، باید بخش‌های زیادی از آن را حذف می‌کردیم اما این امکان هم بود که با کمک اصلاحات کمتر به اکران عمومی برسانیم که طبعاً برای من هیچ امری مهم‌تر از اکران نبود.»

«سرکوب» تحت تاثیر «سه خواهر» آنتوان چخوف

این کارگردان تئاتر و سینما درباره این‌که اصلا چه شد در روزهایی که خبر اجرای جدیدی از او در تئاتر شنیده می‌شد ناگاه سراغ فیلمسازی رفت، توضیح می‌دهد: «پیگیری ساخت این فیلم دو سال و نیم طول کشید و باید این را بگویم که در «سرکوب» خیلی تحت تاثیر قصه «سه خواهر» آنتوان چخوف قرار داشتم چون داشتم این نمایش را تمرین می‌کردم و تاثیر گذاشته بود و همین شد که فیلمنامه را نوشتم و اصغر عبداللهی هم مشاوره‌های درخشانی داد. بعد از آن اول قرار بود کار را با پیمان جعفری شروع کنیم، نشد، و بعد از پیگیری‌هایی که آقای نوروزبیگی برای دریافت پروانه داشتند و تلاش‌هایی که صورت گرفت، در آخر همکاری با آقای حبیب اسماعیلی برای تهیه‌ فیلم مهیا شد و به ساخت رسیدیم. کل پروسه هم سختی‌های زیادی داشت و خیلی‌ها می‌گفتند برای اولین کار نباید سراغ این پروژه سخت می‌رفتم، اما به هر حال آن‌چه را به آن می‌اندیشم می‌سازم نه براساس بازار یا برای دورهمی ضمن این‌که نمی‌توانم نسبت به جامعه خودم هم بی‌تفاوت باشم، چون در همین جامعه زندگی می‌کنم، در همین جامعه رأی داده‌ام، در همین جامعه جنگیده‌ام، در همین جامعه جایزه گرفته‌ام و متعلق به همین جامعه هستم و به هیچ چیز دیگری جز خودمان برای تغییر و اصلاح آن باور ندارم.»
از غم نوستالژی‌گونه فیلم تا تقدیر از بازیگران

رضا گوران در ادامه این گفت‌وگو درباره این‌که سکانس‌هایی از فیلمش یادآور فضای تئاتری است، بیان می‌کند: «با این موضوع مخالف هستم و به نظرم چون در فضای بسته فیلمبرداری شده این تصور پیش آمده است. اتفاقا شاید جالب باشد که بگویم دلیل انتخاب رنگ و طراحی این کار نقاشی‌های «ادوارد هاپر» و «واحد خاکدان» بود. ادوارد هاپر در آثار نقاشی خود سبکی دارد که به هاپرِسکی معروف است یعنی یک غم نوستالژی‌گونه؛ غمی که می‌توان از آن لذت ببرد و مهدی موسوی این سبک را خیلی درخشان در طراحی ما اجرا کرد. البته من تلاش کرده بودم در همه چیز حتی بازی‌ها این نگاه وجود داشته باشد ولی در نهایت فکر می‌کنم ما تئاتری‌ها هر چه در سینما بسازیم این تصور تئاتری بودن باز هم وجود دارد.»

او پس از اشاره به بازی‌ بازیگرانش در فیلم و این‌که اگر «سرکوب» در جشنواره شرکت داشت برای بازیگری مثل رویا افشار اتفاقات خوبی ممکن بود بیفتد، می‌گوید: «حتما در جشنواره می‌توانستیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم نه از این جهت که بگویم ما خوب هستیم چون رقابت کردن را می‌فهمم و ۱۲ سال در تئاتر رقابت کرده و چند تندیس هم گرفته‌ام. پس می‌دانم رقابت یعنی چه؟ اما واقعا فکر می‌کنم فیلم ما به خصوص در بخش بازیگری، فیلم‌بردار، طراحی صحنه و صدا و موسیقی شانس‌های خوبی داشت. درباره بازیگرانم آن‌چه مرا بسیار شیفته کرد این بود که آن‌ها حاضر نشدند فیلم با تعدیل و حذف در جشنواره به نمایش درآید و معتقد بودند که بهتر است فیلم به اکران عمومی برسد و همراهی آن‌ها برای این تصمیم که در جشنواره نباشیم برای من بسیار ارزشمند بود.»

می‌خواستم فیلم اجتماعی بسازم

گوران در پاسخ به این‌که آیا اصلا قصد ساخت یک فیلم با موضوعی سیاسی را داشته، یادآور می‌شود: «اصولا ما در این‌جا هر کاری که انجام دهیم یک برداشت سیاسی از آن محسوب می‌شود ولی واقعیت این است که من می‌خواستم فیلم اجتماعی بسازم و واکاوی این خانواده و تلاشی که برای عبور از رنج می‌کنند برایم مهم بود. من اگر بخواهم مفهوم این فیلم را از نگاه خودم تعریف کنم باید بگویم «سرکوب» قیامی است علیه رنج‌های فراموش‌نشده با دست‌های خالی.»

او در پایان این گفت‌وگو برنامه آینده‌اش در سینما و تئاتر را این‌طور شرح می‌دهد: «دنبال فراهم کردن شرایط هستم تا فیلم دوم خود را شروع کنم ولی تئاتر هم کار خواهم کرد چون تئاتر خانه من است و اگرچه دوستان سینمایی با آغوشی باز به من کمک زیادی کردند و نشان دادند که می‌توانم سینما را هم خانواده خود بدانم، اما به هر حال تئاتر خانه‌ای است که من در آن بزرگ شدم و حتما هم به آن سر می‌زنم تا تجربیاتم را با تماشاگران تئاتر تقسیم کنم.»

 

منبع: ایسنا

2635 - فائز حسینی

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سرکوب -         >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت