Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  وضع گیشه سینماها در تابستان اسف‌بار بود/ هزینه سینماها 7-8 برابر شده است

  آغاز اکران 3 فیلم جدید: «ماجرای نیمروز: رد خون» از صبح چهارشنبه سوم مهرماه اکران می‌شود/ تاریخ اکران «سال دوم دانشکده من» مشخص نیست

  سعید راد: پرسپولیسی‌ها شکوه بردن را یاد گرفتند

  آخرین وضعیت "توقیف" یک فیلم دفاع مقدسی به روایت کارگردانش

  پارسا پیروزفر «مولانا» شد/ ایفای نقش مقابل شهاب حسینی

  شکیب شجره بازیگر سریال «هیولا» وارد سینما شد/ بازی در نقش اصلی فیلم «روزی دو میلیون»

  اشتباه ابراهیم حاتمی‌کیا از زبان استادش تاجبخش فنائیان: کاش او رشته اش را در دانشگاه هنرهای زیبا به کارگردانی تغییر نمی داد و بازیگری را تجربه می کرد

  اعتراض وحید امیرخانی به حذف مهناز افشار از تبلیغات فیلم «شاه‌کش»

  شقایق دهقان: از بازیگری به شدت خسته شده‌ام

  دنبال سوءاستفاده از حجاب در خارج از کشور نبودیم

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "برف روی شیروانی داغ"

برف روی شیروانی، ولرم بود ...

:: 12 اردیبهشت 1390  ::

 

سینما شبکه (سی نت): دکتر محمد هادی کریمی فیلمسازی است که در کارنامه اش دو فیلم نه چندان موفق و ضعیف "غیر منتظره" و "امشب شب مهتابه" به چشم می خورد. از این رو "برف روی شیروانی داغ" کار قابل قبول تری از ساخته های قبلی وی است. کریمی در این فیلم نشان داده که به فهم کامل تری از فیلمنامه نویسی و کارگردانی رسیده است.
فیلم، واپسین روزهای حیات شاعر تنهایی را روایت می کند که افسرده و غمزده به نظر می رسد. کریمی شخصیت اصلی فیلمش را یک شاعر تنهای عبوس قرار داده که در زندگی اش سختی های زیادی کشیده است. به نظر من او در ورود شخصیت ها به فیلمنامه و همچنین در اکثر شخصیت پردازی هایش به خوبی عمل کرده است. در اکثر موارد، ورود شخصیت های جدید به فیلم، یکی از نقاط ضعف عمده ی فیلم را که ریتم کندش است ترمیم می کند. سایر شخصیت های اصلی فیلم با بازی اسدی، نعمتی، تهامی، آرمان و حسینی هر یک در آخرین سال های زندگی استاد همنشین او بودند و حالا پس از مرگ استاد، هر کدام به دنبال منافع گمشده ی خود هستند: پول، آبرو، اعتبار و ...

در فیلم تقریبا کم شخصیتی مثل "برف روی شیروانی داغ"، بازی بازیگران کمی بیشتر جلب توجه می کند که از این بین شهاب حسینی با ارائه ی یک بازی زیبا، متفاوت و متکی به جزئیات از همه بهتر بوده است. تکیه ی کلام های ویژه ی او و بازی روان حسی اش وی را از سایر بازیگران متمایز می کند و کوروش تهامی و خاطره اسدی از بقیه ضعیفترند.

کوروش تهامی که اصلا این شخصیت به او نمی آید و شخصیتی که خاطره اسدی بازی می کند (پریچهر) نیز یک شخصیت بشدت شعاری و البته در بطن فیلمنامه، اضافی به نظر می رسد که با توجه به این نوع شخصیت پردازی اغراق گونه در فیلمنامه، اسدی نتوانسته هنر خاصی از خود نشان دهد. امیرحسین آرمان ایفاگر نقش ماهان هم علیرغم کم تجربگی اما در کل بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است. به خصوص صحنه هایی که ماهان و بهمن را با هم می بینیم.

در کل "برف روی شیروانی داغ" روایتگر انسان هایی است که تنها هستند و به دنبال وسیله ای برای رفع این تنهایی. اما هیچ کدام به آنچه می خواهند نمی رسند. شاید چون فیلمساز می خواهد ثابت کند که تنها نیستند و در توهم تنهایی به سر می برند!

کریمی دیالوگ نویس خوبی است. در چندین و چند سکانس از این فیلم، دیالوگ های شاعرانه و فیلسوفانه ی او به دل می نشیند. اما این سوال را هم در ذهن مخاطب ایجاد می کند که این آدم ها کجایی اند؟ چرا اینگونه حرف می زنند؟ آیا این یک زندگی است یا کلاس ترم آخر لیسانس ادبیات؟! عشق بی فرجام، فرجام بی عشق، مثل برف روی شیروانی داغم و ... از این جنس دیالوگ هاست. فیلمساز باید این نکته را در نظر داشته باشد که یک فیلم برای تماشاگر عام ساخته و همچنین صرفا با به کار بردن کلمات قلمبه سلمبه و جملات شاعرانه نمی توان یک فیلم روشنفکرانه - سیاسی ساخت. اگر کریمی در گوشه و کنار فیلمنامه اش به دنبال زدن حرف های سیاسی بوده که قطعا شکست خورده است.

تیتراژ ابتدایی فیلم و آن نمایی که از منزل استاد در حین بارش برف به نمایش در می آید دوست داشتنی است.
"برف روی شیروانی داغ" فیلمی است که با توجه به عدم تنوع لوکیشن (تقریبا نود درصد فیلم در منزل استاد می گذرد) دکوپاژ نسبتا خوب دکتر کریمی در آن جلب توجه می کند.

ریتم فیلم در کل قابل قبول نیست. هر چند که تاکید می کنم ورود شخصیت ها به قصه با القای یک شوک به بیننده، گاهی این نقص را برطرف می کند. انتخاب بازیگران تا حدودی، بالاخص انتخاب شهاب حسینی و آنا نعمتی خوب است. همینطور اکثر فلاش بک هایی که ما را به گذشته می برد بجا استفاده شده است.

و اما انتهای فیلم... باید به کریمی تبریک گفت به خاطر سکانس فینال فیلمش که با ایجاد یک غافلگیری و شوک بجا "برف روی شیروانی داغ" را به پایان می برد.

جدیدترین فیلم محمدهادی کریمی در کل فیلمی آبرومندانه است که توانسته پیوند خوبی بین سینما و ادبیات برقرار کند. امید که در سنوات آتی شاهد فیلم های بیشتر و البته بهتری از این جنس باشیم.

در پایان، این فیلم را یک فیلم متوسط می دانم که هر چند از خیلی از فیلم های بی محتوا و ضعیف این روزهای سینما بهتر است اما عاری از عیب و نقص نیست. ولی مهمترین حسن این فیلم در این است که: ادعای روشنفکری نمی کند.

 

منبع: سی نت

3329 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

برف روی شیروانی داغ - Barf Rooye Shirvani-e Daagh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت