New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  رقابت تنگاتنگ «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب 20 نویسنده و منتقد سایت سی نت معرفی شدند

arrow  «شبی که ماه کامل شد» با ده نامزدی در صدر / نامزدهای بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند

arrow  مالک «پردیس کورش» پرفروش ترین سینمای کشور:‌ اکوسیستم اکران سینماها قطعا تا اردیبهشت به هم می‌ریزد

arrow  پرویز پرستویی: از پُستم درباره شهید سلیمانی دفاع کردم

arrow  پوران درخشنده:‌ دو سال تمام عمر من برای دریافت پروانه ساخت «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» هدر رفت/ این بار کرونا تولید فیلم را متوقف کرد

arrow  «درخت گردو» و «مردن در آب مطهر» پروانه نمایش گرفتند

arrow  پروژه سینمایی رضا میرکریمی درباره شهید همت چرا به سرانجام نرسید؟

arrow  تهیه کننده فیلم توقیفی عبدالرضا کاهانی: آقای وزیر! «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را با قیمت چهار سال پیش واگذار خواهم کرد

arrow  زنگ خطر برای سینماهای کشور: اکران نوروز 99 روی هوا / برای سومین هفته متوالی تمامی سینماهای کشور تا 22 اسفندماه تعطیل شدند

arrow  خسارت 2 میلیارد تومانی به سالن های تئاتر تهران

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

روایت یک جنایت / یادداشت سیدجواد صفوی بر فیلم "ماهی و گربه"

:: 21 دی 1393  ::

ماهی و گربه (شهرام مکری)

ماهی و گربه (شهرام مکری)

 

سینما شبکه (سی نت): "ماهی و گربه" وقتی روی پرده تمام می شود، تازه در ذهن تماشاگر کارش را شروع می کند. این جادوی سینماست که می شود یک فیلم را به یک گل سرخ تشبیه کرد. پیچ در پیچ ، مرموز و سرخ. فیلم پاسخی قطعی برای همه کسانی است که هنوز در گیر و دار مقایسه فرم و محتوا هستند. مکری به بهترین شکل ممکن نشان می دهد که مهم، زبان سینما است و فیلمساز موظف است برای بیان حرفش، یعنی محتوای اثر به بهترین شکل ممکن، یعنی فرم مناسب دست پیدا کند. نحوه روایت مکری در "ماهی و گربه" فرمی به جز آنچه اکنون روی پرده افتاده را نمی طلبد. حتی یک برش، کل روایت فیلم را مخدوش می کند و نخ تسبیح درک روایت فیلم، همین بدون برش و یک سره بودن تصویر صد و سی دقیقه ای فیلم است. می شود "ماهی و گربه" را شکلی مدرن از یک روایت کلاسیک معمایی و درام تعلیقی هم نامید. حتی فیلمساز از برخی تکنیکهای داستان گویی کلاسیک نوآر همچون صدا روی تصویر، ایجاد انتظار وقوع خشونت و نیز روایتهای موازی نیز در بیان بهتر روایت بهره گرفته است. مکری با رویکرد پیرنگ باز تماشاگر را در کشف حقیقت همراهی می کند و با استفاده از موسیقی کاملا به جا و حس دهنده، همچون همه فیلمهای کلاسیک در ژانر جنایی، فضاسازی متناسب با روایت خود را تکمیل می کند.

وی بهترین استفاده را از امکانات نوین فنی در ساخت فیلم می کند و همان راهی را می رود که هیچکاک در خلق دلهره انگیز ترین آثار خود کرده است. یعنی جذب مخاطب به واسطه همه توانمندی ها و خلاقیتهای متناسب با نوع روایت که نتیجه اش درگیر کردن تماشاگر تا انتهای فیلم و بند آوردن نفس اوست.

کارکرد دیگر کاربرد فرم به کار رفته در "ماهی و گربه" یعنی سکانس پلان بودن فیلم و تکرار اتفاقها و گفتگوها بین آدمها، دور کردن ذهن تماشاگر از یک منطق رئالیستی و کشاندن او به فضای سورئال و ماورایی است که آن هم در خدمت روایت است. ذهن تماشاگر تا یک سوم فیلم برای چیدن منطقی اتفاقها در کنار هم و جا به جایی زمانی به ظاهر اتفاق افتاده تمام تلاش خود را می کند، اما پیچهای بعدی و دایره وار مسیر روایی فیلم آنقدر هست که همچون به تماشاگر نیروی گریز از مرکزی اعمال می کند تا او را هر چه بیشتر از مرکز منطق رئالیستی دور کند.

"ماهی و گربه" همه روایت را در روی پرده تمام نمی کند. اشاره های موجزی در رفت و برگشتها و تکرار اتفاقها می افتد که به تماشاگر اعلام می کند که با فضایی رئالسر و کار ندارد. وقتی می بینیم که بابک، با بازی تحسین برانگیز بابک کریمی از چند بار دستگیری ناموفق حمید، آشپز دیگر رستوران حرف می زند، حمید از هدفون جدید خود حرف می زند که ما آن را پیشتر بر گردن لادن دیده بودیم، بابک سعی می کند کفشی را لای برگها پنهان کند و وقتی در ابتدای فیلم، پدر آن کیف زنانه را روی زمین پیدا می کند، احساس قرارگیری در میان بازه ای زمانی در گذشته نه چندان دور که چندین جنایت در آن رخ داده، به تماشاگر دست می دهد و اینکه شاید دارد در تو در توی ناپیدای قتلهایی پی در پی می چرخد و بی اینکه در ابتدا دانسته باشد، در میان مردگان سیر می کند.

حتی به نظر می رسد از میان همه جوانهای داخل فیلم تنها همان چند جوان ابتدای فیلم جزو زنده ها هستند، چرا که فقط یکی از آنها که از بابک آدرس پرسیده و به او نزدیک شده، از بوی مشمئز کننده گوشت فاسد داخل کیسه که بابک آن را در فیلم با خود حمل می کند، ناراحت شده بود.

"ماهی و گربه" تجربه ای دیدنی و سر زنده در سینمای ما و سینمای جهان است و خط بطلانی است بر سخن آنهایی که از پایان دوران داستان و روایت گری در سینما حرف می زنند. چرا که نشان می دهد دریچه های ناگشوده بسیاری در روایتگری خلاقانه وجود دارد و می توان فیلمهایی ساخت که هم سلیقه مخاطب خاص و علاقه مند به بازیهای فرمی را پوشش دهد و هم به اصولی ترین قواعد ژانر و نیز سینمای روایت گر و داستان گو پای بند باشد.

 

منبع: سی نت

1831 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

ماهی و گربه - Maahi o Gorbeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت