New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

arrow  فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی/ کدام فیلم پرمخاطب‌ترین بود؟

arrow  «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

arrow  اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

arrow  لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

arrow  همه فیلم های متقاضی داوری می شوند / نمایش فیلم های نامزد دریافت جایزه برای اهالی رسانه و منتقدان با رعایت پروتکل ها / مشروع نشست خبری دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

arrow  بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مروری بر حضور سینمای ایران در ادوار جشنواره ونیز:‌ ۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله

:: 8 مرداد 1399  11:55:59 PM  ::

جشنواره فیلم ونیز

جشنواره فیلم ونیز

 

سی نت: انتخاب ۳ فیلم ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۲۰، شمار آثار ساخته شده ایرانی حاضردر این رویداد سینمایی را به عدد ۱۰۶ رساند.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز در نهایت تصمیم به برگزاری فیزیکی دوره سال ۲۰۲۰ خود گرفت تا به عنوان اولین جشنواره مهم سینمایی پس از شیوع ویروس کرونا، شروعی دوباره برای سینما رقم برند و سینمای ایران نیز از این رویداد سینمایی بی نصیب نماند و سه فیلم ایرانی در فهرست ونیز ۲۰۲۰ دیده میشود.

مجیدی که با «بچه های آسمان» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در سال ۱۹۹۸ شده و با «آواز گنجشک ها» در سال ۲۰۰۸ در جشنواره برلین درخشید، پس از بیش از یک دهه غیبت در جشنواره های رده الف جهانی، امسال با فیلم جدیدش «خورشید» که در بخش رقابتی اصلی ونیز پذیرفته شده، این فرصت و شانس را برای سینمای ایران فراهم کرده تا دومین جایزه شیر طلای بهترین ونیز خود را به خانه ببرد. پیش از این تنها یک بار در سال ۲۰۰۰ فیلم «دایره» از جعفر پناهی موفق به دریافت مهم ترین جایزه قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان شده است.

با احتساب فیلم «خورشید» و دو نماینده سینمای ایران در بخش افقهای ونیز امسال یعنی «جنایت بی دقت» از شهرام مکری و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، در طول هفتاد و هفت دوره جشنواره فیلم «ونیز» سینماگران ایرانی تاکنون با ۱۰۶ اثر در این رویداد سینمایی حضور داشته‌اند.

در زیر بخشی از تاریخچه حضور سینمای ایران در این رویداد سینمایی را بر اساس اطلاعاتی که محمد اطبایی کارشناس بین‌المللی سینمای ایران و مشاور ایرانی جشنواره‌ی فیلم «ونیز» دو سال قبل در اختیار ایسنا قرار داده به بهانه‌ی اعلام فیلم‌ها بررسی می‌کنیم:

«حضور سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز با خبرسانی‌های نه چندان دقیقی در سال‌های پیش از انقلاب همراه بوده و نگارنده به همین منظور در دو سال مختلف به دفتر جشنواره در ونیز مراجعه و اسناد و مستندات فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره را از ابتدا مورد مطالعه قرار داد تا تاریخچه حضور واقعی و دقیق سینمای ایران در جشنواره ونیز را ثبت کند.

سینما و سینماگران ایرانی از سال ۱۳۳۸ و با فیلم کوتاه "مینیاتورهای ایرانی" ساخته مصطفی فرزانه به عنوان محصول فرانسه در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کردند. مصطفی فرزانه، نویسنده و سینماگر ۹۱ ساله ایرانی مقیم فرانسه که در ایران به واسطه ارتباط و کتاب‌هایش درباره صادق هدایت شناخته می‌شود، پدیده‌ای در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود، چرا که وی تنها سینماگر ایرانی است که با نام فری فرزانه در سه جشنواره مهم کن، ونیز و لوکارنو، اولین حضور یک سینماگر ایرانی را با فیلمهایش رقم زده و پس از "مینیاتورهای ایرانی" در ونیز، فیلم "کورش کبیر" را در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن در سال ۱۳۴۰ نمایش داد و بعد با فیلم "زن و حیوان" در سال ۱۳۴۱ در لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را هم گرفت.

پس از فرزانه، ابراهیم گلستان حضور طولانی و موفقی در جشنواره فیلم ونیز داشت. فیلم "یک آتش" در سال ۱۳۴۰ به عنوان اولین محصول ایران در بخش فیلم‌های کوتاه ونیز به نمایش درآمد و اولین جایزه بین‌المللی تاریخ سینمای ایران، مدال برنز را دریافت کرد. ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۱ با دو فیلم "خراب اباد" (ما آدمیم) و "موج، مرجان، خارا" که این دومی با کارگردانی مشترک آلن پندری است، در ونیز حضور داشت و بار دیگر مدال برنز جشنواره را برای "موج، مرجان، خارا" دریافت کرد. گلستان در سال ۱۳۴۳ با فیلم "مارلیک" جایزه شیر سن مارکو برای بهترین فیلم جغرافیایی، مردم شناسی و فولکلور را گرفت. ابراهیم گلستان بار دیگر در سال ۱۳۴۵ با فیلم "خرمن و بذر" در بخش فیلم‌های کوتاه ونیز حضور پیدا کرد.

اسناد جشنواره فیلم ونیز دال بر نمایش فیلمی با عنوان "فاجعه یک ملت" به کارگردانی صباح کریم و محصول ایران در سال ۱۳۴۷ می‌دهد که جستجوهای نگارنده دال بر عراقی بودن این فیلمساز است و به احتمال قریب به یقین، دست اندرکاران جشنواره فیلم ونیز، عراق را به علت مشابهت نام دو کشور در لاتین، ایران ذکر کرده‌اند.

فیلم سینمایی "گاو" ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۰ در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می‌آید و به پدیده آن سال جشنواره تبدیل شده و جایزه فیپرشی (فدراسیون بین المللی منتقدان سینما) را نیز آن خود می‌سازد.

در همین سال، اسناد جشنواره نشان از نمایش فیلم دیگری از ایران با عنوان "زیارت مکه" در بخش فیلمهای کوتاه دارد که نام کارگردان هم در این اسناد ذکر نشده است. نگارنده ابتدا گمان برد که شاید منظور، فیلم "خانه خدا" ساخته جلال مقدم است اما این فیلم ۹۰ دقیقه بوده و امکان نمایش در بخش فیلم‌های کوتاه را نداشته و توجه به سال تولید آن در ۱۳۴۵ (۱۹۶۱) بعید است جشنواره ونیز، فیلمی را پس از ۱۰ سال از تولید آن به نمایش بگذارد. با مشاوره با شماری از محققان سینمای مستند ایران، به فیلمی ساخته برادران امیدوار درباره حج رسیدیم که به هر روی، اطلاعات موجود در اسناد جشنواره ونیز برای حضور این فیلم هم کافی نبود.

سال پر بار سینمای ایران در ونیز

اما سال ۱۳۵۱، سال پرباری برای سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز بود و ۱۴ فیلم "آرامش در حضور دیگران" (ناصر تقوایی)، "بیتا" (هژیر داریوش)، "پستچی" (داریوش مهرجویی)، "رگبار" (بهرام بیضایی)، "چشمه" (آربی آوانسیان)، "بامداد جدی" (احمد فاروقی قاجار)، "اربعین" (ناصر تقوایی)، "رقص رونما" (هوشنگ شفتی)، "رقصهای محلی بجنوردی" (سهراب شهید ثالث)، "جن" (بهرام ری پور)، "نان و کوچه" (عباس کیارستمی)، "رهایی" (ناصر تقوایی)، "ادیان در ایران" (منوچهر طیاب) و "باد جن" (ناصر تقوایی) در بخش‌های مختلف به نمایش درآمدند. آخرین حضور سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب در جشنواره فیلم ونیز مربوط به فیلم "طبیعت بی‌جان" (سهراب شهید ثالث) در سال ۱۳۵۴ بود.

غیبت ۱۰ ساله سینمای ایران در ونیز

سینمای ایران پس از ۱۰ سال غیبت در سال ۱۳۶۴ با فیلم "دونده" ساخته امیر نادری در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور پیدا کرد. پس از شش سال، فیلم "گروهبان" ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۰ در خارج از مسابقه به نمایش درآمد و امیر نادری در دومین حضور خود در ونیز، فیلم "منهتن از روی شماره" را در سال ۱۳۷۲ به عنوان محصول آمریکا در بخش "پنجرهای رو به تصاویر" به نمایش گذاشت.

وقتی کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری ونیز نشست

در پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۷۴، عباس کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری بخش رسمی نشست و فیلم "دت یعنی دختر" ساخته ابوالفضل جلیلی در بخش مسابقه رسمی به نمایش درآمد و دو جایزه اوزله طلایی و جایزه یونیسف را کسب کرد.

نگارنده خاطره شیرینی از آن سال به یاد دارد که کیارستمی پیش از آغاز مراسم اختتامیه رو به جلیلی گفت: "امشب روی صحنه اختتامیه «ونیز» نام ابوالفضل و عباس گفته می‌شود".

ابوالفضل جلیلی در سال بعد جشنواره ونیز( ۱۳۷۵)، فیلم "یک داستان واقعی" را در بخش مسابقه به نمایش گذاشت و در پنجاهمین دوره جشنواره در سال ۱۳۷۶، رفیع پیتز، فیلم "فصل پنجم" را در بخش هفته منتقدین ارائه کرد.

محسن مخملباف هم سرانجام در سال ۱۳۷۷ با فیلم "سکوت" در بخش مسابقه ونیز حضور داشت و سه جایزه مدال طلای سنای ایتالیا، جایزه سینمای آینده بهترین فیلم رابطه انسان و طبیعت و تقدیرنامه جایزه سرجیوترازاتی را دریافت کرد.

سه جایزه‌ی بزرگ ونیز برای فیلم‌های کیارستمی

عباس کیارستمی نیز پس از بیست و هفت سال بعد از نمایش فیلم کوتاه "نان و کوچه" در سال ۱۳۵۱، با فیلم "باد ما را خواهد برد" و در سال ۱۳۷۸ در بخش مسابقه رسمی ونیز حضور یافت و سه جایزه بزرگ هیات داوران، فیپرشی و هیات داوران جوان را به خود اختصاص داد. فیلم "باران و بومی" رخشان بنی اعتماد هم در بخش سرزمین‌های جدید به روی پرده رفت.

موفق‌ترین سال سینمای ایران در تاریخ ونیز چگونه رقم خورد؟

پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۰ میلادی و ۱۳۷۹ شمسی به موفق‌ترین سال سینمای ایران در تاریخ ونیز تبدیل شد. جعفر پناهی با فیلم "دایره" در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این فیلم پنج جایزه دیگر نیز در ونیز دریافت کرد، جایزه فیپرشی، جایزه یونیسف، تقدیرنامه کلیسای جهانی، جایزه بهترین بازیگر زن برای مجموعه بازیگران زن فیلم از طرف سندیکای ملی نویسندگان سینمایی ایتالیا و جایزه سرجیوترازاتی. سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و محمد اطبایی داور جایزه جنبی نتپک در ونیز بود.

مرضیه مشکینی هم با اولین ساخته خود، "روزی که زن شدم" در هفته منتقدان" حضور داشت و سه جایزه سینمای آینده برای بهترین فیلم اول، جایزه یونسکو و جایزه ایسوما را گرفت. فیلمهای "تست دموکراسی" ساخته محسن مخملباف، "دختر دایی گمشده" ساخته داریوش مهرجویی و "چگونه سمیرا تخته سیاه را ساخت" ساخته میثم مخملباف در بخش سرزمین‌های جدید و فیلم "طبیعت بی‌جان" (در آینده‌ای نه چندان دور) ساخته نادر تکمیل همایون به عنوان محصول فرانسه در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمدند.

بابک پیامی با فیلم "رای مخفی" در بخش مسابقه رسمی پنجاه و هشتمین دوره ونیز در سال ۱۳۸۰، حضور داشت و پنج جایزه سینمای آینده برای بهترین کارگردان، جایزه نتپک، جایزه یونیسف، جایزه کلیسای جهانی و جایزه پازینتی را دریافت کرد. جعفر پناهی هم داور بخش فیلمهای اول جشنواره بود.

پنجاه و نهمین دوره جشنواره ونیز در سال ۱۳۸۱ هفت فیلم بلند و کوتاه ایرانی را انتخاب و به نمایش گذاشت. منیژه حکمت با اولین فیلم خود، "زندان زنان" در بخش افق‌ها حضور داشت و ناصر رفایی هم با فیلم اول خود، "امتحان" در هفته منتقدان حضور پیدا کرد.

سمیرا مخملباف با فیلم "خدا ساختن تخریب" که بخشی از مجموعه فیلم ۱۱.۰۹.۰۱ و یا همان "یازده سپتامبر" بود، مهرداد فرید با فیلم کوتاه "بچه های افغان"، فریبرز کامکاری با فیلم بلند "نوار خالی"، حسین طاهری با فیلم کوتاه "مرغ" و سامان سالور با فیلم کوتاه "باد گیسوانت را شانه خواهد زد" در ونیز حضور داشتند و سمیرا مخملباف با ده کارگردان دیگر فیلم "یازده سپتامبر" جایزه یونسکو را دریافت کرد.

شصتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۲ فیلم‌های "ابجد" ساخته ابوالفضل جلیلی، "لذت دیوانگی" ساخته حنا مخملباف، "سکوت بین دو فکر" ساخته بابک پیامی و "پا برهنه تا هرات" ساخته مجید مجیدی را به نمایش گذاشت و بنا بر اعلام دفتر خانه فیلم مخملباف جایزه جوان ترین فیلمساز جهان و جایزه نگاه ویژه سازمان منتقدین فرهنگی زنان ایتالیا به حنا مخملباف اختصاص یافت، هر چند در خبرهای رسمی اعلام جوایز ونیز از این دو جایزه ذکری نشده بود.

در سال ۱۳۸۳ و در شصت و یکمین دوره جشنواره، فیلم "سگ‌های ولگرد" ساخته مرضیه مشکینی در بخش مسابقه، "بیست انگشت" ساخته مانیا اکبری، "ساکنین سرزمین سکوت" ساخته سامان سالور و فیلم کوتاه "همسفر خاموش" ساخته الهام حسین زاده در بخش‌های دیگر جشنواره به نمایش درآمده و فیلم "سگ‌های ولگرد" جایزه باز و فیلم "بیست انگشت" جایزه سینمای دیجیتالی را دریافت می‌کنند. در خبررسانی خانه فیلم مخملباف در آن سال، خبر از دریافت جایزه یونیسف توسط فیلم "سگ‌های ولگرد" داده می‌شود که البته در تمامی خبرهای رسمی اعلام جوایز جشنواره، فیلم "دیوانه خانه" ساخته آندریکو نچالوفسکی این جایزه را دریافت کرده بود.

شصت و دومین دوره جشنواره ونیز که از ۹ تا ۱۹ شهریور ۱۳۸۴ برگزار شد، فیلم "یادداشت بر زمین" اولین ساخته علی محمد قاسمی در بخش هفته منتقدین و فیلم "مرد گاریچی" دومین فیلم بلند رامین بحرانی را به عنوان محصول آمریکا در ونیز به نمایش گذاشت.

جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۵ تنها فیلم "باز هم سیب می‌خوای" ساخته بایرام فضلی را برای بخش «نیمه شب» در خارج از مسابقه انتخاب کرده و محسن مخملباف هم از اعضای هیات داوران فیلم اول بود.

شصت و چهارمین ونیز بدون ایران

شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۶ هیچ فیلمی را از ایران در برنامه خود قرار نداد!

اما در شهریور ۱۳۸۷ عباس کیارستمی با فیلم "شیرین" در خارج از مسابقه و امیر نادری با فیلم "وگاس: بر اساس یک داستان واقعی" (محصول آمریکا) در بخش مسابقه رسمی، رامین بحرانی با فیلم "بدرود سولو" (محصول آمریکا) در خارج از مسابقه، بهمن معتمدیان با فیلم "خستگی" در بخش افق‌ها در ونیز حضور داشتند و جایزه ژگر- لو کولتر سینماگر برگزیده سال به عباس کیارستمی، جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخشهای افق‌ها و هفته منتقدان به "بدرود سولو" و جایزه بهترین فیلم سینمای آینده و تقدیرنامه هیات داوری کلیسای جهانی به "وگاس..." و جایزه بریان به "خستگی" اعطا شدند.

شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز در شهریور ۱۳۸۸ فیلم "زنان بدون مردان" ساخته شیرین نشاط را به عنوان محصول آلمان در بخش مسابقه به نمایش گذاشت که جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی و جایزه یونیسف را دریافت کرد. رامین بحرانی به عنوان یکی از داوران جایزه فیلم اول در ونیز حضور داشت. فیلم "تهرون" ساخته نادر تکمیل همایون در بخش هفته منتقدان به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم این بخش را نیز دریافت کرد.

علی کریم نیز با ساخته اول خود، "چاله" به عنوان فیلم اختتامیه و خارج از مسابقه هفته منتقدان حضور داشت. رامین بحرانی فیلم کوتاه "کیسه پلاستیکی" را به عنوان محصول آمریکا در خارج از مسابقه به نمایش درآورد و حنا مخملباف نیز فیلم بلند "روزهای سبز" را در خارج از مسابقه به نمایش گذاشت.

شصت و هفتمین جشنواره فیلم ونیز از ۱۰ تا ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ برگزار و فیلم کوتاه "آکوردئون" ساخته جعفر پناهی تنها فیلم ایرانی منتخب جشنواره بود که جایزه «لینامانیاکاپره» را نیز دریافت کرد. شیرین نشاط هم به عنوان یکی از داورهای بخش افق‌ها جشنواره حضور داشت.

شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز به عنوان آخرین دوره مدیریت مارکو کولر در سال ۱۳۹۰ فیلم "خورش آلو" ساخته مشترک مرجانه ساتراپی و ونسانپارنو را به عنوان محصول فرانسه، بلژیک و آلمان و با بازی گلشیفته فراهانی در بخش مسابقه رسمی به نمایش گذاشت.

فیلم سینمایی "کات" ساخته امیر نادری هم به عنوان محصول ژاپن در بخش افق‌ها به روی پرده رفت. فیلم "این یک فیلم نیست" ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب نیز به سیاق اقدام هماهنگ همه جشنواره‌ها در آن سال، در جشنواره فیلم ونیز هم به نمایش درآمد.

شصت و نهمین دوره جشنواره ونیز در شهریور ۱۳۹۱ اولین دوره جشنواره در مدیریت جدید آلبرتو باربرا بود که فیلم "به هر قیمت" ساخته رامین بحرانی را به عنوان محصول آمریکا در بخش مسابقه به نمایش درآورد و "خانه پدری" ساخته کیانوش عیاری نیز در بخش افق‌ها به روی پرده رفت. امیر نادری نیز به عنوان یکی از داوران بخش افق‌ها در ونیز حضور داشت.

هفتادمین دوره جشنواره از ۶ تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ برگزار و از هفتاد سینماگر سراسر جهان و از جمله عباس کیارستمی درخواست می‌کند در این فیلم مشارکت کنند که یک فیلم یک دقیقه و ۲۵ ثانیه‌ای از این سینماگر سرشناس در ونیز به نمایش در می‌آید.

شهرام مکری نیز با فیلم "ماهی و گربه" در بخش افق‌ها حضور داشته و جایزه هیات داوران را برای نوآوری و خلاقیت دریافت می‌کند. گلشیفته فراهانی نیز در میان اعضای هیات داوری بخش افق‌ها حضور دارد که ریاست آن را پل شرایدر به عهده دارد. این فیلمنامه‌نویس و کارگردان شهیر آمریکایی که شیفته فیلم "ماهی و گربه" بود در مهمانی شب اختتامیه شهرام مکری را رها نمی‌کرد و از او درباره چگونگی ساخت فیلم در شماری از سکانس‌ها پرسش داشت!

ونیز هفتاد و یکم با «قصه‌های» ایرانی ماندگار شد

در هفتاد و یکمین دوره جشنواره ونیز در سال ۱۳۹۳، رخشان بنی اعتماد در جشنواره ونیز و این‌بار با فیلم بلند "قصه ها" در بخش مسابقه رسمی حضور پیدا کرده و جایزه بهترین فیلمنامه را نیز دریافت کرد. در همین بخش، رامین بحرانی سینماگر ایرانی مقیم آمریکا بار دیگر با فیلم "۹۹ خانه" در ونیز حضور داشت که دو جایزه کلیسای جهانی و ویتوریوونتو را نیز دریافت می‌کند.

رامین بحرانی فیلم مستند "حالتو جا بیار" را نیز در خارج از مسابقه به نمایش گذاشت. فیلم سینمایی "ملبورن"، اولین ساخته نیما جاویدی نیز به عنوان فیلم افتتاحیه بخش هفته منتقدین به روی پرده رفت. بهمن قبادی نیز در فیلم "کلامی با خدا" که ساخته ۹ کارگردان مختلف و محصول مکزیک و آمریکا است مشارکت داشت که در بخش خارج از مسابقه به نمایش در آمدند. محسن مخملباف هم با فیلم "پرزیدنت" به عنوان محصول گرجستان، فرانسه، انگلستان و آلمان در بخش افق‌ها حضور داشت. علی عسگری هم با فیلم "بچه" به عنوان محصول ایران و ایتالیا در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره حضور داشت. امیر نادری هم با فیلم مستند ۲۱۰ دقیقه‌ای "میزانسن با آرتور پن" (محصول آمریکا) در بخش کلاسیک‌های ونیز حضور داشت.

جشنواره فیلم ونیز در شهریور ۱۳۹۴ فیلم اول سینمایی وحید جلیلوند، "چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت" را در بخش افق‌ها به نمایش می‌گذارد و این فیلم جایزه فیپرشی را برای بهترین فیلم بخش افق‌ها و هفته منتقدین و جایزه "اینتر فیلم" را دریافت می‌کند. محسن مخملباف هم اولین جایزه روبربرسون جشنواره ونیز را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت می‌کند.

ونیز هفتاد و سوم به عباس کیارستمی تقدیم شد

ونیز هفتاد و سوم از ۱۰ تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ برگزار شده و این دوره از جشنواره به عباس کیارستمی تقدیم شد. فیلم "منو خونه ببر" و یکی از اپیزودهای "۲۴ فریم" به همراه فیلم مستند "۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی" ساخته سیف الله صمدیان در روز افتتاحیه جشنواره به نمایش در آمده و آلبرتو باربرا در سخنانی به ستایش عباس کیارستمی پرداخت.

فیلم "دار و دسته بد" دومین فیلم بلند آنا لیلی امانپور به عنوان محصول آمریکا در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. فیلم "کوه" امیر نادری (ایتالیا، آمریکا، فرانسه) نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. پرویز شهبازی هم با فیلم "مالاریا" در بخش افق‌ها حضور پیدا کرد. هفته منتقدین هم فیلم "طبل" (ایران و فرانسه) را برای برنامه رقابتی‌اش انتخاب کرد.

بخش کلاسیک‌های ونیز با فیلم "شب‌های زاینده رود" افتتاح و فیلم مستند محصول ایتالیا فریبرز کامکاری با عنوان "آب و شکر: کارلو دی پالما، رنگ‌های زندگی" را هم به نمایش گذاشت. شرکت معروف ساعت سازی "ژگر- لو کولتر" سوییس که از سال ۱۳۸۵ و با همکاری جشنواره فیلم ونیز جایزه سالانه خود را در طول جشنواره به یک فیلمساز که مشارکت مهمی در سینمای معاصر جهان داشته‌اند، اهدا می‌کند در این مقطع جایزه سال ۱۳۹۵ خود را به امیر نادری اعطا کرد.

تاکشی کیتانو سینماگر صاحب نام ژاپنی در سال ۱۳۸۵، عباس کیارستمی در سال ۱۳۸۶، انیس واردا در ۱۳۸۷، سیلوستراستالون در ۱۳۸۸، مانی راتنام سینماگر مولف هندی در ۱۳۸۹، آل پاچینو در ۱۳۹۰، اسپایک لی در ۱۳۹۱، اتوره اسکولا در ۱۳۹۲، جیمز فرانکو در ۱۳۹۳، بریان دو پالما در ۱۳۹۴ این جایزه را دریافت داشته بودند.

ونیز هفتادوچهارم و سینمای ایران

در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" ساخته وحید جلیلوند، فیلم "ناپدید شدن" ساخته علی عسگری و "آیه‌های فراموشی" ساخته علیرضا خاتمی (فرانسه، آلمان، هلند، شیلی) در بخش افق‌ها انتخاب شدند و در نهایت وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی و نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگری را برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از بخش «افق‌های نو» جشنواره کسب کردند.

بخش روزهای ونیز برای نخستین‌بار فیلمی از یک سینماگر ایرانی را برای برنامه خود برگزیده بود و شیرین نشاط با "در جستجوی ام کلثوم" (آلمان، اتریش، ایتالیا) در این بخش حضور خواهد داشت. رخشان بنی اعتماد هم به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش افق‌ها در جشنواره ونیز حضور دارد.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز

با اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره ونیز ۲۰۱۸ مشخص شد که دو فیلم ایرانی «همچنان که می‌مُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری و فیلم کوتاه «پاگرد» به کارگردانی محسن بنی‌هاشمی در بخش فیلم‌های کوتاه افق‌های جشنواره به نمایندگی از سینمای ایران حضور داشتند.

همچنین فیلم «چراغ جادو» به کارگردانی امیر نادری و «رابطه خونی» به کارگردانی رامین بحرانی دو فیلمساز ایرانی نیز به نمایندگی از سینمای آمریکا در بخش غیررقابتی "سینما در باغ" که امسال به بخش "Sconfini" تغییر نام داده حضور خواهند داشت. همچنین نسخه ترمیم شده فیلم «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان نیز میهمان بخش کلاسیک ونیز بودند.

در سال ۲۰۱۸ فاطمه معتمد آریا بازیگر ایرانی داور بخش افق‌ها و رامین بحرانی فیلمساز ایرانی-آمریکایی نیز داور بخش فیلم‌های اول ونیز بودند.

ونیز هفتاد و ششم و صدمین فیلم ایرانی

جشنواره ونیز ۲۰۱۹ میزبان فیلم ایرانی «متری شش و نیم» به کارگرانی سعید روستایی در بخش افق‌های ونیز بود تا یکصدمین اثر سینمایی ایران باشد که در قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان به نمایش گذاشته می‌شود. نمایش این فیلم در جشنواره ونیز با استقال خوب مخاطبان و منتقدان سینمایی همراه شد. سال گذشته فیلم نسخه ترمیم شده دو مستند «خانه سیاه است» از فروغ فرخزاد و «تپه های مارلیک» از ابراهیم گلستان هم در بخش کلاسیک ونیز به روی پرده رفتند.

۱۰۶ فیلم از سینمای ایران در ۳۵ دوره‌ از ۷۷ دوره‌ی ونیز

«سینماگران ایرانی تاکنون با ۱۰۶ عنوان فیلم در ۳۵ دوره از ۷۷ دوره جشنواره فیلم ونیز حضور داشته‌اند که ۸۰ فیلم محصول سینمای ایران و ۲۵ فیلم محصول دیگر کشورها بوده‌ است. از ۸۰ فیلم محصول ایران،۷۲ فیلم از محصولات رسمی و دارای مجوز بوده و تنها ۸ فیلم بدون مجوز به جشنواره ونیز راه پیدا کرده‌اند.»

سینماگران ایرانی حضور یافته در جشنواره ونیز تاکنون ۵۰ جایزه از این جشنواره دریافت کرده‌اند که ۴۰ جایزه برای محصولات تولید شده در ایران و ۱۰ جایزه برای تولیدات دیگر کشورها بوده است. ده داوری نیز برای سینماگران ایرانی در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم ونیز محقق شده است.

کدام سینماگر ایرانی رکوردار حضور در ونیز است؟

تاکنون ۶۳ سینماگر ایرانی در جشنواره ونیز فیلم داشته‌اند که ابراهیم گلستان، امیر نادری و رامین بحرانی هر یک با هفت فیلم، عباس کیارستمی با شش فیلم، ناصر تقوایی و محسن مخملباف هر یک با چهار فیلم، داریوش مهرجویی، ابوالفضل جلیلی، جعفر پناهی با سه فیلم، سهراب شهید ثالث، رخشان بنی اعتماد، مجید مجیدی، مرضیه مشکینی، نادر تکمیل همایون، بابک پیامی، فریبرز کامکاری، حنا مخملباف، سامان سالور، شیرین نشاط، علی عسگری، شهرام مکری و وحید جلیلوند با دو فیلم و مصطفی فرزانه، هژیر داریوش، بهرام بیضایی، آربی آوانسیان، احمد فاروقی قاجار، هوشنگ شفتی، فروغ فرخزاد، بهرام ری پور، منوچهر طیاب، مسعود کیمیایی، رفیع پیتز، میثم مخملباف، منیژه حکمت، ناصر رفایی، سمیرا مخملباف، مهرداد فرید، حسین طاهری، مجید مجیدی، مانیا اکبری، الهام حسین زاده، علی محمد قاسمی، بایرام فضلی، بهمن معتمدیان، علی کریم، مرجانه ساتراپی، مجتبی میرطهماسب، کیانوش عیاری، نیما جاویدی، بهمن قبادی، سیف الله صمدیان، آنا لیلی امانپور، پرویز شهبازی، کیوان کریمی، علیرضا خاتمی و احمد بهرامی با یک فیلم بوده‌اند.

 

منبع: ایسنا

1433 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت