New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

arrow  فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی/ کدام فیلم پرمخاطب‌ترین بود؟

arrow  «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

arrow  اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

arrow  لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

arrow  همه فیلم های متقاضی داوری می شوند / نمایش فیلم های نامزد دریافت جایزه برای اهالی رسانه و منتقدان با رعایت پروتکل ها / مشروع نشست خبری دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

arrow  بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

«نرگس مست» تجربه‌ای‌ که الگو نداشت/حذف ۷ دقیقه از فیلم

:: 4 مرداد 1399  9:56:28 PM  ::

میترا حجار در نمایی از فیلم سینمایی «نرگس مست»

میترا حجار در نمایی از فیلم سینمایی «نرگس مست»

 

سی نت: کارگردان فیلم سینمایی «نرگس مست» بیان کرد ۷ دقیقه از این فیلم توسط سازمان سینمایی حذف شده است.

نشست تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «نرگس مست» با حضور سیدجلال‌الدین دری کارگردان، عبدالله اسفندیاری تهیه‌کننده، رضا شیخی مدیر فیلمبرداری و نازنین مفخم تدوین‌گر، احسان طهماسبی منتقد و با اجرای مسعود بهارلو در برنامه آف‌لاین کافه‌هفت برگزار شد.

سیدجلال‌الدین دری در ابتدای این نشست در پاسخ به مسعود بهارلو درباره دغدغه‌هایش در زمینه تاریخ موسیقی ایران، گفت: قبل از ورود به سینما، موسیقی را آموخته‌ام و دغدغه‌ام بوده است. همچنین پیش از این فیلم، چندین اجرای نمایش داشتم که مرتبط با موسیقی بودند و «نرگس مست» اولین فیلمی است که من درباره موسیقی در ایران ساخته‌ام. البته باید به این نکته توجه کرد که مقوله‌ای که این فیلم به آن ورود کرده، صرفا موسیقی نیست چرا که یک بُعد از شخصیت عارف قزوینی، موسیقی بوده است.

عبدالله اسفندیاری از تهیه‌کنندگان، مدیران فرهنگی و فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، در خصوص حضورش در جایگاه تهیه کننده در «نرگس مست» عنوان کرد: سیدجلال‌الدین دری را از قبل می‌شناختم، کارهای نمایشی و تلویزیونی او را دیده بودم اما زمانی که فیلمنامه «نرگس مست» را به من ارائه داد، به او گفتم بگذار این کار دومت باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های «نرگس مست» ادامه داد: من علاوه بر دغدغه موسیقی، همیشه دغدغه محتوای موسیقی نیز داشته‌ام. جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و حتی معنوی و عرفانی این فیلم برای من لذت‌بخش بود.

در این نشست نازنین مفخم درباره حضورش به عنوان تدوین‌گر «نرگس مست» و همکاری با سیدجلال‌الدین دری به عنوان یک کارگردان جوان گفت: حضور در فیلمی برای من مهم است که کارگردانش سلامت باشد و دروغگو نباشد. شاید این موضوع باعث کم‌کاری من شده است و شاید اندازه من همین مقدار است.

مفخم افزود: «نرگس مست» جدا از برخورداری از دغدغه موسیقی، محمل موسیقی است و این برای من جذاب بود زیرا فیلم وارد لایه‌های دیگری از موسیقی شده است.

رضا شیخی مدیر فیلمبرداری سینمای ایران هم در پاسخ به مسعود بهارلو درباره انگیزه‌هایش از همکاری با فیلمسازان جوان گفت: ما نسلی هستیم که باید جایمان را به جوانان بدهیم. افتخار من این است در دهه شصت در سینما کار کرده‌ام و در حال حاضر افتخارم در مقابل کارهای نکرده‌ام، بیشتر از کارهای کرده‌ام است. من افتخار می‌کنم در «نرگس مست» حضور داشته‌ام.

احسان طهماسبی منتقد در این جلسه عنوان کرد: ما برای روایت سرگذشت موسیقی در سینما، چند رویکرد متفاوت داریم که متاسفانه باید گفت کار خاصی در این زمینه انجام نشده است و البته این موضوع نیاز به عبور از یکسری خطر قرمز دارد و حمایت‌های زیادی می‌خواهد که متاسفانه فیلمسازان ما از این حمایت‌ها برخوردار نیستند و از سویی دانش زیادی در این خصوص وجود ندارد پس زیاد به این مقوله پرداخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: «نرگس مست» ادای دین به یک اتفاق تاریخی مهم است و می‌توان گفت فیلم تاثیری که باید را گذاشته است. البته که در ۲ ساعت فیلم سینمایی نمی‌توان حرف را کامل زد اما این فیلم در قیاس با گذشته و حال یک اتفاقی را شکل داده و سرگذشت موسیقی ایرانی را به نمایش می‌گذارد. «نرگس مست» البته صرفا درباره اتفاقات موسیقی نیست بلکه خیلی هوشمندانه به مسائل اجتماعی سیاسی پرداخته است. البته این فیلم هم در حوزه بازیگری و هم در حفظ ریتم، کمی ضعف دارد که اگر نبود، این فیلم به یک نمونه مثال‌زدنی تبدیل می‌شد.

این منتقد گفت: «نرگس مست» یک پیام فرهنگی دارد که مخاطب را متحول می‌کند. البته «مخاطب خاص» خودش را، زیرا شاید خیلی‌ها شخصیت‌های به تصویر کشیده شده در این اثر را نشناسند.

نازنین مفخم در این زمینه گفت: مهم نیست که مخاطب شناخت قبلی داشته باشد یا نه، مهم این است که فضایی برای مقایسه و تصور در خصوص طرح عشق با پدیده موسیقی داشته باشد. «شام آخر» آخرین فیلم با طرح عشق بود تا رسیدیم به «نرگس مست» که عشق در آن کاملا با ظرافت قابل مشاهده است.

وی با اشاره به این که این فیلم از لحاظ روایت بسیار قوی است و به لایه‌های خوبی پرداخته است، اظهار داشت: فیلم باید صرف‌نظر از نام سازنده‌اش مخاطب را همراه خود ببرد. هر فیلم یک پیام دارد (حال چه مبتذل چه غیر از آن) و فیلم باید بتواند مخاطب را جذب کند. از نگاه من این فیلم، این توان را دارد که بیننده را جذب کند و با خود همراه کند، گرچه که در شرایط خوبی اکران نشده است.

اسفندیاری نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به محدودیت‌های سنتی و اجتماعی، موسیقی مردمی و ماندگار ما در حقیقت از ادبیات ما مایه گرفته است و ادبیات این سرزمین اهمیت دارد. ما هنوز مدیون سعدی هستیم زیرا بدون او ما نمی‌توانستیم به این راحتی صحبت کنیم. شعرهای قدیمی، مفاهیم ناب و بی‌نظیری دارد که باید آنها را دانست. به هر روی برای ساخته شدن این فیلم برای شکل‌گیری فیلمنامه زمان زیادی گذاشتیم، آن هم در شرایطی که سختی‌هایی که در فیلم در حوزه‌ موسیقی به تصویر کشیده می‌شود، کماکان به شکلی وجود دارد و ما کماکان بر سر نمایش ساز در تصویر مسأله داریم.

سیدجلال‌الدین دری در این نشست گفت: فیلم «نرگس مست» تجربه‌ای‌ست که الگو نداشته ‌است. فیلمنامه این فیلم روایت‌گر چند قصه است که معادلش در زمان حال را نیز به تصویر می‌کشد. ماحصل زمان فیلم من برای بیان قصه ٧۵ دقیقه است که بیننده می‌تواند در این زمان کل داستان را با داشتن یا نداشتن پیش‌زمینه ذهنی ببیند. ما به موضوعی پرداخته‌ایم که نزدیک هفت دقیقه‌اش را سازمان سینمایی حذف کرد و می‌خواست با یک نگاه تلویزیونی قسمت سازها را هم حذف کند و ما با یک تمهید بصری رنگ فیلم را موقع نشان دادن ساز تغییر دادیم... در واقع نسخه اولیه فیلم ١١٨ دقیقه بود که به نظرم زمان اصلی و مطلوب فیلم بود که ممیزی ما را به این تایم رساند! البته این را هم باید بگویم که خیلی‌ها هم فیلم را دوست داشتند اما شرایط پخش فیلم با این زمان بالا را نداشتند و به زمان فیلم ایراد می‌گرفتند و از ما ‌خواستند تا زمان فیلم را برای اکران کم کنیم.

طهماسبی درباره ارتباط مخاطب با فیلم گفت: معتقدم «نرگس مست» به واسطه اینکه در شرایط خاص ساخته شده، حرفی را می‌زند که باید ابتدا آن را پذیرفت. باید نگاه مخاطب با فیلم همراه شود و نگاهش را به موضوع باز بکند تا یک عایدی فرهنگی داشته باشد.

رضا شیخی هم در پایان جلسه ضمن آرزوی رشد فیلم‌سازهای دغدغه‌مندی چون دری، گفت: این نسل بادغدغه باید در سینمای ایران، اعتلا پیدا کنند و بتوانند فیلم‌های بیش‌تر و موفق‌تری درباره فرهنگ و هنر و تاریخ این مملکت، بسازند.

 

منبع: مهر

2031 - فائز حسینی

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

نرگس مست - Drunk narcissus        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت