New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی

Cinema

بی مادر (سیدمرتضی فاطمی)

بازیگران: امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی

Cinema

مهمانی از کارائیب (بهزاد فراهانی)

بازیگران: رضا بابک، شقایق فراهانی و آذرخش فراهانی کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و نوشین تبریزی

Cinema

ملاقات خصوصی (امید شمس)

بازیگران: پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر

Cinema

احمد به تنهایی (حسین مهکام)

بازیگران: سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی، آندرانیک خچومیان، امیر شهرابی، محمد جزایری، مازیار تهرانی، نازآفرین فرجی، عبدالخالق استواری، غلامعلی رضایی، احمد نگهبان، محمد علی ارکان، حمید گرامی فر، علیرضا شریف زاده، مجید بیرقیان و باران کوثری

Cinema

کوزوو (میثم هاشمی‌طبا)

بازیگران: کورش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی و بهاره کیان‌افشار با حضور گوهر خیراندیش و بهناز جعفری

Cinema

در انتهای روز (بابک بهرام‌بیگی)

بازیگران: هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقارکاشانی، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و با حضور شبنم مقدمی

Cinema

شادروان (حسین نمازی)

بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان رضا رویگری و بهرام ابراهیمی

Cinema

لایه‌های دروغ ( رامین سهراب)

بازیگران: رامین سهراب نادر فلاح آرمان درویش روشنک گرامی آنتی رینی آنو سینی‌سالو سونیا فارلینگ

Cinema

بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بازیگران: مصطفی زمانی - صابر ابر - الهام کردا

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "پذیرایی ساده"

کابوس چرک کف دست!

:: 20 بهمن 1390  6:41:34 PM  ::

 

سی نت: "پذیرایی ساده" اثری استعاری و نماد گراست.مانی حقیقی در"پذیرایی ساده" با تکیه بر جنس سینمای مورد علاقه اش بازگشتی داشته به زبان تصویری متعلق به "کارگران مشغول کارند" اثر تا به حال اکران نشده اش.او اینبار اما با توشه پرو پیمانتر و با نگاهی پختهتر چه از حیث تکنیک و چه از نظر شیوایی در بیان مفاهیم هدفش سینمای خاص خودش را دنبال می کند."پذیرایی ساده" روی مرز باریک و خطرناک شعارزدگی و زبان تصویری سینما قدم می زند.

حقیقی در"پذیرایی ساده" با تکیه بر روایت یک داستان به اصطلاح جاده ای و در مسیر روبرو شدن دو شخصیت اصلی داستانش کاوه و لیلا، با شخصیت های مثالی این سفر یک روزه نوع خاصی از مناسبات قدرت و نحوه ارتباط افرادی که اهرم قدرت را در دست دارند و طبقاتی که فرمانبرداری را در پیش می گیرند را تصویر می کند.حقیقی جامعه ای مثالی را به تصویر می کشد که مبنای قدرت درآن پول است. چرخش بی حساب این پول درجامعه نمونه فیلم به مرور باعث تغییر اساسی در هرم قدرت می شود و سر آخر این سیکل معیوب با بهرهگیری ازابزار خشونت با شدت بیشتری این اجتماع مثالی را به سمت زوال سوق می دهد.

مبنای کنش و واکنش های داستان فیلم بر مبنای یک اصل بنا نهاده شده، یکی پول هنگفتی که دو شخصیت اصلی فیلم میان شخصیت ها توزیع می کنند و دیگری نحوه واکنش شخصیت های مثالی فیلم در مرحله روبرویی با پیشنهاد اغواگرانه دریافت این پول ها.شخصیت های اصلی فیلم بی محابا دست به هرکاری می زنند.این پول است که حتی در مراحل میانی فیلم این قدرت را به آنها می دهد تا شخصیت های محتاج این پول را تحقیر کنند یا حتی تمام عقاید و اخلاقیات باارزش آنها را با استفاده از ابزار پول و با بهرهگیری از ضعف مالی مفرط آنها بی ارزش کنند.

نحوه مواجهه شخصیت ها با پیشنهادی که کاوه و لیلا به آنها می دهند درکنار اینکه باعث نمایش روابط و اخلاقیات و بی ثباتی اخلاقی حاکم بر جامعه هدف فیلم می گردد موجبات تغییرو تحول جهان بینی کاوه و لیلا ایجاد میکند.به بیان بهتر حقیقی با کنار هم چیدین داستانک های مربوط به هریک از شخصیت های نمادین فیلم شمایی از اجتماع فیلم را نمایش می دهد درکنار اینکه با تکیه بر جدایی تدریجی کاوه و لیلا ازیکدیگر تا سکانس نهایی و رسیدن به تیر خلاص ریتم داستان را حفظ میکند.

روند تغییر و تحول ساختار قدرت شخصیت ها هم در ادامه نمادگرایی فیلم قرار میگیرد در این مسیر ابزار اعمال قدرت آنها بر مبنای دراختیار داشتن یا نداشتن پول در حال گردش میان آنها تعریف می شود.گو اینکه جریانی که زن و مرد اصلی قصه آغاز کرده اند به نحوی مسری است و به شکلی باعث بروز و ظهور شخصیت های مثالی نوکیسه ای می شود که با ابزار خشونت و با به دست آوردن پول های میراثی به قدرت می رسند و در ادامه با خشونتی تشدید شده قدرت را به شخصیتی دیگر منتقل می کنند.سیکل انتقال قدرت در کنار زنجیر وار بودن به شکلی تصاعدی از اخلاق دور می شود و به سمت خشونتی غیر قابل کنترل سوق پیدا می کند.

ماحصل کار برای کاوه و لیلا و پس از دست دادن ابزار قدرت چیزی نیست جز زوال فکر و جدایی ذهنی و روحی.گویی کاوه که حالا با در اختیار داشتن قدرت محض دچار جنون و توهم توامان شده و حتی درد می کشد راهی جز مرگ ندارد و لیلا در عین علاقه اش به او با شلیک تیر خلاص نمادین به حیوان دست شکسته در حال مرگ جدایی قطعی خودش با کاوه را رقم می زند

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

3607 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

پذیرایی ساده - Paziraee Sadeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت