New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

:: 3 شهریور 1399  1:30:12 PM  ::

دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

 

سی نت: کمتر از هفت ماه به پایان دهه نود شمسی باقی است. شاید خیلی زود دست به کار انتخاب بهترین های دهه نود سینمای ایران شدیم. به دلیل اینکه معیار انتخاب ما فیلم های اکران شده از فروردین سال 1390 تا اسفند 1399 بود و به دلیل اینکه بهترین فیلم های اکران سال 1399 را فیلم های منتخب جشنواره سی و هشتم فیلم فجر شکل دادند و بعید است طی این مدت آن هم با حضور قدرتمند «کرونا»، فیلم مهم و قابل توجهی چه به صورت اکران در سینماها چه به صورت اکران آنلاین به نمایش درآید و شایسته حضور در لیست بهترین های دهه نود سینمای ایران باشد، بر آن شدیم تا این موقع از سال بهترین های سینمای ایران در دهه نود را توسط گروه نویسندگان و منتقدان «برش های کوتاه» انتخاب کنیم.

55 نویسنده و منتقد دعوت ما را قبول کردند و در این راه یاری مان دادند تا نتیجه نهایی قابل استنادتر باشد.
در انتخاب های اولویت بندی شده نویسندگان، برای آثار و سینماگران منتخب به ترتیب از ده تا یک امتیاز اختصاص یافت و به انتخاب های بدون اولویت به تمامی فیلم ها و سینماگران منتخب پنج امتیاز تعلق گرفت. معیار ما برای رده بندی فیلم ها و سینماگران، مجموع تعداد آرا و سپس مجموع امتیازها بود.

***
در شماره اول «پرونده دهه نود» به «بهترین فیلم»ها پرداختیم و بخش های «بهترین کارگردان ها» و «بهترین بازیگران» دهه نود را هم گذاشتیم برای شماره های دیگر. در لیست انتخابی، برخی از دوستان پس از انتخاب ده فیلم منتخب به فیلم های دیگری اشاره داشتند که این آثار محض اطلاع آمده و هیچ امتیازی به آن‌ها تعلق نگرفته است.


خطر اسپویل

اگر هنوز ماهنامه را کامل مطالعه نکرده اید، خواندن ادامه یادداشت را توصیه نمی کنم. ممکن است جذابیت و هیجان لیست نهایی بهترین های دهه نود را از دست بدهید ...

[برای دانلود فایل پی دی اف دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» اینجا را کلیک کنید.]

قابل پیش بینی بود که «جدایی نادر از سیمین» ساخته اسکاری اصغر فرهادی با اختلافی فاحش به عنوان بهترین فیلم دهه نود انتخاب شود و همچنین قابل پیش بینی بود که دیگر ساخته او «فروشنده» هم در بین ده فیلم برتر دهه نود جای گیرد و اصغر فرهادی تنها فیلمساز دو فیلمه این لیست باشد.

«درباره الی ...» و «چهارشنبه سوری» دیگر ساخته اصغر فرهادی هم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سایت «سی نت» به ترتیب به عنوان بهترین فیلم های دهه هشتاد سینمای ایران انتخاب شدند و از این حیث فرهادی طی دو دهه فیلمسازی رکورددار است.

«خانه پدری» ساخته جنجالی کیانوش عیاری هم پس از «جدایی نادر از سیمین» رتبه دوم را به خود اختصاص داد و «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی هم سومین فیلم برتر دهه نود شد. «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی که نسبت به فیلم «فروشنده» امتیاز کمتری به دست آورد اما به دلیل اینکه نویسندگان بیشتری این فیلم را انتخاب کرده بودند بالاتر از فیلم اصغر فرهادی در رده چهارم ایستاد.

حضور عاشقانه «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، فیلم نامتعارف و ساختارشکن «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری و فیلم دغدغه مند «پرویز» ساخته مجید برزگر در لیست ده فیلم برتر دهه نود هم نشان از این دارد که فیلمِ متفاوتِ درست، راهش را طی تاریخ پیدا خواهد کرد.

«سرخپوست» نیما جاویدی که رتبه نهم را به دست آورد و زمان زیادی از اکرانش نمی گذرد هم نشان داد سرعت ماندگاری اش زیاد است و شاید دهه‌های بعد رتبه بهتری حتی نصیبش شود. حضور رخشان بنی‌اعتماد با «قصه ها»یش که نوستالژی بنی‌اعتمادبازان دهه شصت و هفتاد بود هم به عنوان آخرین فیلم لیست ده فیلم برتر دهه نود بسیار غنیمت است.

سعید روستایی که تنها دو فیلم ساخته، دومین ساخته اش «متری شیش و نیم» با اختلافی میلیمتری از حضور در لیست ده فیلم برتر دهه نود جا ماند. روستایی این شانس را داشت که پس از اصغر فرهادی با دو فیلم رکورددار شود. در دومین ویژه نامه دهه نود که به کارگردان های برتر دهه خواهیم پرداخت قطعا از او بیشتر خواهیم گفت.
حمید نعمت ا... با سه فیلمی که در دهه نود ساخت (آرایش غلیظ، رگ خواب و شعله ور) نامش در میان فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم دیده می شود.

«شنای پروانه» اولین ساخته محمد کارت که سال گذشته جشنواره موفقی را پشت سر گذاشت و از شانس بد او اکران فیلمش در دوران «کرونا» به مشکل خورد و اثرش آنطور که باید و شاید دیده نشد، موفق به حضور در لیست بیست فیلم برتر دهه نود شد. با اینکه برخی از نویسندگان حتی موفق به تماشای این فیلم نشده بودند.
در میان بازیگران، نوید محمدزاده با فیلم های «ابد و یک روز»، «مغزهای کوچک زنگ زده» و «سرخپوست»، پیمان معادی با «جدایی نادر از سیمین»، «ابد و یک روز» و «قصه ها» و شهاب حسینی با «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و «خانه پدری» رکوردداران حضور در ده فیلم برتر دهه نود هستند که در سومین ویژه نامه دهه نود سینمای ایران که به بازیگران برتر دهه اختصاص دارد، بیشتر به این سه بازیگر خواهیم پرداخت.

***

از نکته های جالب لیست ده تایی فیلم های برتر دهه نود سینمای ایران می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1390) تنها، فیلم «جدایی نادر از سیمین» که بهترین فیلم این سال شده بود به لیست ده فیلم برتر راه پیدا کرد و فیلم دوم این سال «اینجا بدون من» در نهایت رتبه سیزدهم را از آن خود کرد.

1391) هیچ یک از بهترین فیلم های اکران این سال حتی نتوانستند در جمع بیست و پنج فیلم برتر دهه قرار گیرند: «بی خود و بی جهت»، «من مادر هستم»، «پله آخر»، «بغض»، «پذیرایی ساده» و «ضد گلوله» به ترتیب شش فیلم برتر سال 1391 بودند. از این میان «پذیرایی ساده» رتبه 29 دهه را به دست آورد.

1392) با اینکه در این سال فیلم «گذشته» اصغر فرهادی عنوان بهترین فیلم را به دست آورد و «دربند» و «برف روی کاج ها» دوم و سوم شدند اما در انتخاب بهترین های دهه نود فیلم فرهادی حتی در لیست پنجاه فیلم برتر هم جایی نداشت و این در حالی بود که «دربند» رتبه 21 و «برف رو ی کاج ها» رتبه 23 را به دست آوردند و این نشان می دهد که «گذشته» در مرور زمان جذابیت هایش را از دست داده است.

1393) در این سال «خانه پدری» به مدد همان یک روز اکرانش عنوان بهترین فیلم سال را از آن خود کرد و «ماهی و گربه» دوم شد. ضمن اینکه «پرویز» هم عنوانی بهتر از پنجمی به دست نیاورد. اما جالب اینجاست که این سه فیلم موفق شدند در میان ده فیلم برتر سال قرار گیرند. «خانه پدری» دوم شد، «ماهی و گربه» ششم و «پرویز» هشتم. در این میان «خط ویژه» و «چند متر مکعب عشق» که عنوان های سوم و چهارم سال را از آن خود کرده بودند جایی در لیست 60 فیلمه پیدا نکردند.

1394) در این سال که «قصه ها» در رقابتی میلیمتری و حساس همراه با «در دنیای تو ساعت چند است»، «رخ دیوانه» و «من دیه گو مارادونا هستم» موفق شد عنوان بهترین فیلم سال را به دست آورد، در انتخاب بهترین‌های دهه نود هم در رقابتی میلیمتری با فیلم «متری شیش و نیم» توانست عنوان دهم بهترین فیلم دهه نود را کسب کند. جالب تر اینجاست که فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» در لیست بهترین های دهه نود بالاتر از «قصه ها» ایستاد و رتبه ششم را از آن خود کرد.

1395) این سال باید بهترین سال دهه نود نام گذاری شود. دو فیلم «ابد و یک روز» و «فروشنده» در رقابتی حساس و نفس گیر، عناوین اول و دوم سال را از آن خود کردند و «ایستاده در غبار» و «اژدها وارد می شود» به ترتیب سوم و چهارم شدند. حال اینکه فیلم سعید روستایی عنوان سوم بهترین فیلم دهه نود را به دست آورد و فیلم فرهادی پنجمین فیلم دهه شد. فیلم های مانی حقیقی و محمدحسین مهدویان هم به ترتیب رتبه‌های شانزدهم و هفدهم بهترین فیلم های دهه نود را کسب کردند.

1396) «رگ خواب» و «ماجرای نیمروز» که با اختلافی اندک نسبت به هم عناوین اول و دوم سال را از آن خود کرده بودند موفق به راهیابی به لیست ده فیلم برتر دهه نود نشدند. اما فیلم حمید نعمت ا... رتبه دوازدهم و فیلم محمدحسین مهدویان رتبه چهاردهم دهه نود را به دست آوردند. نکته جالب اینجاست که فیلم «هجوم» که در این سال رتبه نهم را به دست آورده بود موفق شد در انتخاب بهترین های دهه به رتبه نوزدهم برسد و جلوتر از «بدون تاریخ بدون امضا»، «برادرم خسرو» (که عنوان بیست و چهارم دهه را از آن خود کرد) و «خفه گی» بایستد.

1397) «مغزهای کوچک زنگ زده» فاتح مطلق این سال موفق شد رتبه چهارم بهترین های دهه نود را به دست آورد و فیلم های «تنگه ابوقریب» و «شعله ور» که در این سال دوم و سوم شده بودند موفق شدند به ترتیب رتبه‌های پانزدهم و بیست و پنجم دهه را از آن خود کنند. نکته جالب اینجاست که «آشغال های دوست داشتنی» که در این سال هشتم شده بود، در انتخاب دهه بالاتر از «شعله ور» و در رده بیستم دهه قرار گرفت.

1398) «سرخپوست» بهترین فیلم این سال موفق شد در لیست ده تایی دهه نود و در رتبه نهم قرار گیرد. «متری شیش و نیم» دومین فیلم برتر سال هم با اختلافی نزدیک نسبت به «قصه ها» نتوانست وارد لیست ده تایی دهه شود و رتبه یازدهم را به دست آورد.

1399) «شنای پروانه» بهترین فیلم جشنواره سال گذشته که متاسفانه موفق به اکران درست و حسابی هم نشد و ادامه نمایشش به سال 1400 کشیده شده، رتبه هجدهم بهترین های دهه نود را از آن خود کرد. و این نشان می‌دهد مرور زمان حتی می تواند جایگاه اولین ساخته محمد کارت در تاریخ سینمای ایران را هم بهبود ببخشد.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

4976 - احمد شاهوند

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

احمد شاهوند        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (20 خبر):

20 - «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

19 - اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

18 - لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

17 - بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت