New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

بی رویا (آرین وزیر دفتری)

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان

Cinema

مصائب شیرین ۲ (علیرضا داوودنژاد)

بازیگران: رضا داوودنژاد ترلان پروانه مونا داوودنژاد زهرا داوودنژاد همایون کاظمی سارا لوئیس کاظمی علی داوودنژاد محمدرضا داوودنژاد

Cinema

طلاخون ( ابراهیم شیبانی)

بازیگران: شهاب حسینی حسام منظور زری خوشکام ترنم کرمانیان بهار قاسمی

Cinema

آهو ( هوشنگ گلمکانی)

بازیگران: علی مصفا سپیده آرمان حامد کمیلی سهیلا رضوی رضا یزدانی رضا کیانیان

Cinema

عروسی مردم (مجید توکلی)

بازیگران: احترام برومند زهرا داوودنژاد خسرو بامداد نازنین بیاتی شکیب شجره افسانه تهرانچی سجاد تابش محمد امامی سارا محمدی ایمان صدیق

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

:: 20 مرداد 1399  6:37:22 PM  ::

«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

سی نت: دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.

به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری به عنوان فیلم رتبه هفتم بهترین های دهه نود نوشته شده است.

***

وقتی «ماهی و گربه» روی پرده تمام می شود، تازه کارش را در ذهن تماشاگر شروع می کند. این جادوی سینماست که می شود یک فیلم را به یک گل سرخ تشبیه کرد. پیچ در پیچ ، مرموز و سرخ. فیلم پاسخی قطعی برای همه کسانی است که هنوز در گیر و دار مقایسه فرم و محتوا هستند. مکری به بهترین شکل ممکن نشان می دهد که مهم، زبان سینما است و فیلمساز موظف است برای بیان حرفش، یعنی محتوای اثر به بهترین شکل ممکن، یعنی فرم مناسب دست پیدا کند. نحوه روایت مکری در «ماهی و گربه» فرمی به جز آنچه اکنون روی پرده افتاده را نمی طلبد. حتی یک برش، کل روایت فیلم را مخدوش می کند و نخ تسبیح درک روایت فیلم، همین بدون برش و یک سره بودن تصویر صد و سی دقیقه ای فیلم است. «ماهی و گربه» شکل مدرن از یک روایت کلاسیک معمایی و درام تعلیقی است. حتی فیلمساز از برخی تکنیکهای داستان گویی کلاسیک نوآر همچون صدا روی تصویر، ایجاد انتظار وقوع خشونت و نیز روایتهای موازی نیز در بیان بهتر روایت بهره گرفته است. مکری با استفاده از موسیقی کاملا به جا و حس دهنده، همچون همه فیلمهای کلاسیک در ژانر جنایی، فضاسازی متناسب با روایت خود را تکمیل می کند. وی بهترین استفاده را از امکانات نوین فنی در ساخت فیلم می کند و همان راهی را می رود که هیچکاک در خلق دلهره انگیزترین آثار خود کرده است؛ یعنی جذب مخاطب به واسطه همه توانمندی‌ها و خلاقیتهای متناسب با نوع روایت که نتیجه اش درگیر کردن تماشاگر تا انتهای فیلم و بند آوردن نفس اوست. کارکرد دیگر کاربرد فرم به کار رفته در «ماهی و گربه» یعنی سکانس پلان بودن فیلم و تکرار اتفاقها و گفتگوها بین آدمها، دور کردن ذهن تماشاگر از یک منطق رئالیستی و کشاندن او به فضای سورئال و ماورایی است که آن هم در خدمت روایت است. ذهن تماشاگر تا یک سوم فیلم برای چیدن منطقی اتفاقها در کنار هم و جا به جایی زمانی به ظاهر اتفاق افتاده تمام تلاش خود را می کند، اما پیچهای بعدی و دایره وار مسیر روایی فیلم آنقدر هست که همچون به تماشاگر نیروی گریز از مرکزی اعمال می کند تا او را هر چه بیشتر از مرکز منطق رئالیستی دور کند.

«ماهی و گربه» همه روایت را در روی پرده تمام نمی‌کند. اشاره های موجزی در رفت و برگشتها و تکرار اتفاقها می افتد که به تماشاگر اعلام می کند که با فضایی رئال سر و کار ندارد.
«ماهی و گربه» تجربه ای دیدنی و سر زنده در سینمای ما و سینمای جهان است و خط بطلانی است بر سخن آنهایی که از پایان دوران داستان و روایت گری در سینما حرف می زنند. چرا که نشان می دهد دریچه های ناگشوده بسیاری در روایتگری خلاقانه وجود دارد و می توان فیلم‌هایی ساخت که هم سلیقه مخاطب علاقه مند به بازیهای فرمی را پوشش دهد و هم به اصولی ترین قواعد ژانر و نیز سینمای روایت گر و داستان گو پایبند باشد.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

1175 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

ماهی و گربه - Maahi o Gorbeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (20 خبر):

20 - «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

19 - اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

18 - لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

17 - بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت