New Page 1

سی نت | سینما شبکه

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه سی و نهمین

جشنواره فیلم فجر

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت در شبکه های اجتماعی

کانال سی نت در تلگرام

 

 

 

نشریه الکترونیکی

سینما شبکه (سی نت)

شماره سوم از دوره جدید نشریه الکترونیکی سی نت

شماره پیاپی 11

ویژه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

..........................................

>> دانلود کنید

وب سایت شخصی

احمد شاهوند

وب سایت شخصی احمد شاهوند

www.AhmadShahvand.ir

 

 

جدیدترین مطالب

arrow  تازه‌ترین خبر از وضعیت سلامتی غلامرضا موسوی در بیمارستان

arrow  «قطار آن شب»، حمیدرضا قطبی را به بلژیک می‌برد

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  مهدی هاشمی: اگر بازیگر نمی‌شدم دوست داشتم راننده ترانزیت شوم

arrow  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

arrow  عفو بعد از ۲۰ سال؛ حاتمی‌کیا واسطه آزادی ۴ هواپیماربا شد/ پایان متفاوت «ارتفاع پست»

arrow  «حسین آرتیست» سینما درگذشت

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی/ کدام فیلم پرمخاطب‌ترین بود؟

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  مهدی هاشمی: اگر بازیگر نمی‌شدم دوست داشتم راننده ترانزیت شوم

  عفو بعد از ۲۰ سال؛ حاتمی‌کیا واسطه آزادی ۴ هواپیماربا شد/ پایان متفاوت «ارتفاع پست»

  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

  «قطار آن شب»، حمیدرضا قطبی را به بلژیک می‌برد

  تازه‌ترین خبر از وضعیت سلامتی غلامرضا موسوی در بیمارستان

  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

تی تی

تی تی (آیدا پناهنده)

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر، سودابه جعفر زاده، امیر حامد، مهدی فرضیه، هلیدا کردبچه

یدو

یدو (مهدی جعفری)

بازیگران: ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش

گیج گاه

گیج گاه (عادل تبریزی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آئیش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیلپور، علی باغفر

خط فرضی

خط فرضی (فرنوش صمدی)

بازیگران: سحر دولتشاهی پژمان جمشیدی حسن پورشیرازی آزیتا حاجیان صدف عسگری امیررضا رنجبران نوید بانی کتایون سالکی

منصور

منصور (سیاوش سرمدی)

بازیگران: محسن قصابیان، لیندا کیانی، مهدی کوشکی، حمیدرضا نعیمی

مامان

مامان (آرش انیسی)

بازیگران: رویا افشار ، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس و شقایق شوریان

روزی روزگاری آبادان

روزی روزگاری آبادان (حمیدرضا آذرنگ)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا محسن تنابنده الهام شفیعی هیراد آذرنگ سهیل جمالی امیرحسین ابراهیمی

روشن

روشن (روح الله حجازی)

بازیگران: رضا عطاران سارا بهرامی سیامک انصاری مسعود میرطاهری ابراهیم عزیزی محمد ولی زادگان مهدی حسینی‌نیا سرگل لواسانی

مصلحت

مصلحت (حسین دارابی)

بازیگران: فرهاد قائمیان وحید رهبانی مهدی حسینی‌نیا مجید نوروزی امیر نوروزی نازنین فراهانی سهی‌بانو ذوالقدر مهدی فریضه علی دل‌پیشه حسن تسعیری مجید جعفری وحید نفر

زالاوا

زالاوا (ارسلان امیری)

بازیگران: نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، هدی زین‌‌العابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح کریمی، زاهد زندی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

:: 28 مرداد 1399  7:11:03 PM  ::

«ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی، سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

«ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی، سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

سینما شبکه (سی نت): دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.

به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی به عنوان فیلم رتبه سوم بهترین های دهه نود نوشته شده است.

***

مجتبی اردشیری - تا پیش از نخستین ساخته «سعید روستایی»، محوریت عمده آثار اجتماعی که به مقوله اعتیاد می‌پرداختند، تاثیرپذیری مطلق ابژه از یک محیط ثابت بود.«ابد و یک روز» تا حدودی این استاندارد غیرکلامی را شکست.سوژه و ابژه را به موازات هم تعریف کرد و برای هر یک از آنها، داده‌هایی صریح از اجتماع روز ارائه نمود.

به جای آن‌که فوکوس دوربین را تنها بر روی سیاهی ذاتی اعتیاد متمرکز نماید، آن را به درون خانواده می‌آورد تا بتواند جلوی شعاری شدن را بگیرد. تلاش می‌کند تا در این اشل جدید، برای تمامی کاراکترهایش داستان داشته باشد و به ‌نوعی همه آنها را در دو محور مرتضی (پیمان معادی) و محسن (نوید محمدزاده) قرار دهد؛ یک شکل تعارضی زیبا میان منطق و احساس که مخاطب را هم درگیر می‌کند. از آن حجم افسارگسیخته متنبه‌شدن مخاطب می‌کاهد؛ قصدش نه موعظه است و نه به تصویر کشیدن سیاهی.

حس و حال فیلم، همان تعارض پایانی سمیه (پریناز ایزدیار) است که دارد شوهر می‌کند اما غمگین است.اعتیاد، رویه بنیادین داستان است هم‌چنان‌که وقتی مخاطب، شادی لحظه‌ای آدم‌های داستان را در آن سکانس رقصیدن می‌بیند، تنها برای همان لحظه مشعوف می‌شود و باز به دنیای پرتعارض آن آدم‌ها برمی‌گردد.

این، سیاست هوشمندانه‌ای بود که «سعید روستایی» در نرم سینمای اجتماعی دهه 90 ما پی‌ریزی کرد و توانست نبض اقبال مخاطب و منتقد را در دست بگیرد.شانس هم با او یار بود که بازی‌های تا آن زمان دیده نشده‌ای در سینمای ایران، به پستش خورد؛ یک «نوید محمدزاده» تازه‌نفس که تا آن زمان، از ابعاد مختلف بازی خود رونمایی نکرده بود و یک «پیمان معادی» که شاید کمتر کسی این تصور را داشت که وی بتواند با آن زبان بدن و فن بیان، به چنین بازی درخشانی برسد. فیلم حتی از «پریناز ایزدیار» هم یک سورپرایز درخور می‌سازد که قابل ستایش است.

به این ترتیب «ابد و یک روز» به فیلم کالت دهه 90 تبدیل می‌شود. فیلمی که توانست ابژه را به موازات محیط پیرامونی که چیز جدیدی به اطلاعات مخاطب اضافه می‌کند، رشد دهد. تلاش کرد تا تابع داده‌های همیشگی این شکل سینما در مقوله اعتیاد نباشد.جاهایی که سیاه‌نمایی می‌تواند مانور دهد، شاهد گذر سریع دوربین و داستان هستیم. این عدم‌توقف عامدانه، در نتیجه محوریتی است که تمام کاراکترها در داستان دارند؛ با این پشتوانه، ریتم داستان تند می‌شود و لحظه مرده‌ای وجود ندارد که بخواهیم آکسان موجود در آن را به سیاه‌نمایی نسبت دهیم.

با این فیلم، سینمای اجتماعی ایران دچار یک پوست‌اندازی نوین می‌شود. آن حرکت خزنده‌ای که در اواخر دهه 80، در ژانر اجتماعی به وجود آمد، با این فیلم ملتهب به تکامل می‌رسد.«سعید روستایی» از سبک و ساختار نوینی در اجرا و فیلم‌نامه‌نویسی رونمایی می‌کند که مشابهش در سینمای ما دیده نشده بود؛ تکرار تکامل‌یافته این نگاه در «متری شیش‌ونیم» نشان داد که این، یک «اتفاق» نبوده و بر روی آن کاملا فکر شده است. به همین دلیل، «ابد و یک روز» درست به مانند تمامی فیلم‌های جریان‌ساز سینمای ایران که تعداد آنها از انگشتان دو دست فراتر نمی‌رود، به سکوی پرتاب کارگردان و بازیگرانش تبدیل شد و مکتبی را به وجود آورد که فیلم‌های بسیاری از روی دست آن، کپی‌برداری کردند.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

1163 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

ابد و یک روز - Abado Yekrooz        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (20 خبر):

20 - «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

19 - اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

18 - لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

17 - بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت