New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

بی رویا (آرین وزیر دفتری)

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان

Cinema

مصائب شیرین ۲ (علیرضا داوودنژاد)

بازیگران: رضا داوودنژاد ترلان پروانه مونا داوودنژاد زهرا داوودنژاد همایون کاظمی سارا لوئیس کاظمی علی داوودنژاد محمدرضا داوودنژاد

Cinema

طلاخون ( ابراهیم شیبانی)

بازیگران: شهاب حسینی حسام منظور زری خوشکام ترنم کرمانیان بهار قاسمی

Cinema

آهو ( هوشنگ گلمکانی)

بازیگران: علی مصفا سپیده آرمان حامد کمیلی سهیلا رضوی رضا یزدانی رضا کیانیان

Cinema

عروسی مردم (مجید توکلی)

بازیگران: احترام برومند زهرا داوودنژاد خسرو بامداد نازنین بیاتی شکیب شجره افسانه تهرانچی سجاد تابش محمد امامی سارا محمدی ایمان صدیق

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

:: 16 مرداد 1399  7:22:02 PM  ::

«سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

«سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

سی نت: دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.

به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی به عنوان فیلم رتبه نهم بهترین های دهه نود نوشته شده است.

***

مازیار معاونی .- عنوان نامأنوس وکنجکاوی برانگیز « سرخپوست » آن هم برای یک فیلم ایرانی ، نخستین حسی است که پیش از تجربه تماشایش مخاطب را درگیر خود می‌کند، اشتیاقی که البته کارگردان چندان فرصت تداوم به آن نمی دهد و خیلی زود معلوم می شود که از لقب قهرمان غایب داستان یعنی « احمد سرخپوست» برای عنوان گذاری اثر استفاده شده است، اما آشکار شدن مفهوم مورد اشاره عنوان فیلم، نه پایان تعلیق که در واقع آغاز تعلیق جدی تر و اساسی تری است که تا دقایق پایانی کار، رهایمان نمی کند. در تنگنای چند ساعته تخلیه زندان به دستور دربار و انتقال زندانیان به ندامتگاه جدید و در حالی که یک موقعیت شغلی و ارتقای درجه غیر منتظره در انتظار سرگرد « نعمت جاهد» با بازی قابل اعتنای نوید محمد زاده است گم شدن (فرار احتمالی) یکی از زندانیان، کلیت فرصت طلایی پیش آمده را با تهدیدی جدی مواجه و جناب سرگرد را بر سر دوراهی گزارش به مقامات مافوق و یا یافتن فراری به هر قیمت ممکن و حفظ این شانسی که در خانه اش را زده در منگنه عجیبی می گذارد. در ادامه به نظر می آید قرار است با حضور دختر جوان مددکار و عشق زیرپروستی شکل گرفته میان آن، آن‌هم در میانه آن بحبوبه ، این موقعیت دشوار تلطیف شود ولی نیما جاویدی حتی از این موقعیت تازه هم برای پررنگ کردن همان تنگنا و تعلیق فیلم بهره می‌گیرد و به نوعی اجازه دمی نفس راحت کشیدن را از ما و قهرمانان ساخته اش سلب می کند.

علاوه بر بازی های درخشان نوید محمد زاده و پریناز ایزدیار به عنوان بازیگران اصلی فیلم که حس متناقض موقعیت دشوار پیش آمده را به خوبی در نقش آفرینی خود بازتاب می دهند و البته تلاش قابل تحسین محمد زاده در شکستن پوسته کلیشه شده چند ساله اخیرش، نقاط قوت دیگر اثر را می‌توان در روایت روان و کم لکنت و ضرباهنگ خوب آن دانست. فیلمساز جوان از همان فصل افتتاحیه ساخته اش، بدون زیاده گویی و مقدمه چینی های بیش از حد و کسالت آور بر بن مایه ملتهب داستان یعنی تعارض دو موقعیت خوشایند و ناخوشایند پیش آمده با هم، دست می گذارد، سکانس زنگ خوردن های مکرر تلفن که از اتفاق شومی گواهی داده و شادی نامحسوس سرگرد را تحت الشعاع خود قرار می دهد نمونه ای از همین استفاده های به جا و کاربردی از موقعیت های دراماتیک و پرهیز از اضافه گویی هاست.

اما در نقدهای نوشته شده بر فیلم، یکی از مهمترین نقاظ ضعف و نارسایی نسبت داده شده به آن، باورناپذیر بودن پنهان ماندن یک زندانی فراری در محفظه زیر چوبه دار است که بخش مهمی از روایت و تعلیق های آن هم اتفاقاً بر مبنای همین پیش فرض استوار می‌شود، انتقادی که البته تا حدودی وارد است چرا که خود کارگردان با تاکید جا به جا بر این محفظه و حتی اختصاص دادن سکانس آغازین فیلم به آن، به نوعی تماشاگر را نسبت به آن حساس و کنجکاو می کند ولی در نمایش تلاش های چند باره ماموران زندان بریافتن فراری، به شکلی سرسری و ساده گیرانه از کنار آن عبور کرده و این یقین را به مخاطب آن سوی پرده انتقال نمی دهد که گشتن ها دقیق و کامل بوده است، اما نکته ای که اغلب منتقدان جدی فیلم از آن غافل مانده اند کشف اتاقک مجاور محفظه زیر چوبه دار در نقشه زندان است که سرگرد با مشاهده و کشف آن، سرانجام به راز اختفای زندانی پی برده و منطق روایت را در مجموع پذیرفتنی می نماید، هر چند که فیلمساز با پاشنه آشیل دیگر یعنی تغییر ناگهانی و بدون مقدمه نگاه و تصمیم سرگرد نسبت به «احمد سرخپوست» فیلم خوبش را به خوبی به ایستگاه آخر نمی رساند.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

1158 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سرخپوست - Sorkhpoost        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (20 خبر):

20 - «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

19 - اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

18 - لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

17 - بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت