New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  امیر آقایی اولین بازیگر «خائن کشی» فیلم جدید مسعود کیمیایی

arrow  دامینیک پرسل: فصل ششم سریال «فرار از زندان» در راه است/ نت‌فلیکس در دوران کرونا به‌شدت به دنبال محتوای جدید برای ساخت «فرار از زندان 6» است

arrow  طباطبایی نژاد:‌ جشنواره سی و نهم را با رعایت پروتکل‌ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها برگزار خواهیم کرد

arrow  پایان دوران سه ساله داروغه زاده/ طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر 39 شد

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

  امیر آقایی اولین بازیگر «خائن کشی» فیلم جدید مسعود کیمیایی

  دامینیک پرسل: فصل ششم سریال «فرار از زندان» در راه است/ نت‌فلیکس در دوران کرونا به‌شدت به دنبال محتوای جدید برای ساخت «فرار از زندان 6» است

  پایان دوران سه ساله داروغه زاده/ طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر 39 شد

  طباطبایی نژاد:‌ جشنواره سی و نهم را با رعایت پروتکل‌ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها برگزار خواهیم کرد

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در حاشیه ی "جدائی نادر از سیمین"

کجا می توانم پیدایش کنم؟

:: 15 فروردین 1390  12:29:26 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "جدائی نادر از سیمین" شروع و پایان خوبی دارد. شروعی که در آن دوربین از داخل دستگاه زیراکس، خلاقانه ترین شکل برخورد با صف منتظران پرونده به دست را در دادگاه خانواده به تصویر کشیده است و پایانی که نادر و سیمین سیاهپوش را در انتظاری تلخ در راهروی دادگاه میان آمد و رفت دیگران به حال خود وا گذاشته در حالیکه به شکل بی کلامی مخاطب را در فقدان پدر با آنها شریک کرده است.

شخصیت پردازی ظریف و حساب شده از ویژگیهای درخور توجه "جدائی ..." است و با انتخاب و هدایت مناسب بازیگرانی که به درستی از پس شخصیتهای تعریف شده در اثر برآمده اند، به اجرای خوبی نیز انجامیده است. تدوین اثر نیز از نکات قابل اعتناست. به یاد بیاوریم حلقه ی گم شده ی برخورد راضیه با اتومبیل را که به یکباره با صحنه ی برخورد بازیکنان فوتبال دستی با توپ جابجا می شود. برخوردی که در صدای ناگهانی شادی و خنده ی نادر و بچه ها گم می شود و کلید اصلی معما را در خود پنهان می کند که یکی از درخشانترین قسمتهای تدوین "جدائی ..." است.

اما "جدائی ..." در راستای کارهای پیشین فرهادی قدمی به عقب برمی دارد. "درباره ی الی ..." وضعیتی را فراهم کرده بود که منافذ زیادی را برای خوانش بینامتنی خود باز می گذاشت. وضعیت سیال و روانی که در "درباره الی ..." شاهدش بودیم و از ویژگیهای منحصر به فرد این اثر بود، در "جدائی ..." جای خود را به ساختار بسته تر و تعیین شده تری می دهد. به چیزی بسیار شبیه به "چهارشنبه سوری". توجه کنید به انتخاب نام الی که می توانست الهام، الیسا، الناز، المیرا و بسیاری نامهای دخترانه دیگر باشد که به الی شکسته شوند و با همین نام شخصیت الی که در هاله ای از رمز و راز پنهان است به شکل مناسبی پوشش داده شده و هویت او را در غربتی معصومانه مانند سرانجامش سیال، نامعلوم و بی پاسخ می گذارد آنچنان که باید باشد. اما ماجرای "جدائی ..." به همین سرراستی نام اثر است. ماجرا درباره ی جدائی نادر از سیمین است. و ساختار کار هم به همین شکل بسته شده است و عناصر در پیوندی تنگاتنگ مجبور به بیان همه چیز هستند. شاید به این دلیل که مسئله، مسئله ی برخورد با قانون است و قانون متون تاویل پذیر را چندان به رسمیت نمی شناسد.

"جدائی ..." در پله ای حتی پائین تر از "چهارشنبه سوری" ایستاده است. در "چهارشنبه سوری" ایده ی نفوذ بیگانه و ارتباطش با سایر عناصر بحران ساز، انتخاب روز چهارشنبه سوری که بعنوان یکی از ناامن ترین روزهای ایرانی است، شغل سیمین که خانه اش را نفوذ پذیر قرارداده و بسیاری جزئیات قابل توجه در اثر چنان زیرکانه به خدمت هم در آمده اند که جایی برای هیچ سوالی باز نمی گذارند. اما ساختار "جدائی ..." که تلاش می کند به ساختار "چهارشنبه سوری" وفادار بماند بسیاری ویژگیهای عناصر جزئی طرح شده در "چهارشنبه سوری" را بنا به هر دلیلی در خود ندارد و در برخی قسمتها حتی شکل دست سازتری پیدا کرده و از آن حالت روان و معمول "چهارشنبه سوری" فاصله گرفته است.

روند روایت "جدائی ..." چنان که پیش از این در دو اثر یاد شده و به ویژه "چهارشنبه سوری" شاهد آن بودیم، ماجرا را درگیر جزئیات و عناصر به شدت حساب شده نگه داشته است. تک تک اجزاء اثر در شبکه ای از ارتباطات کلامی و غیرکلامی در هم تنیده و برای ایجاد بحران اصلی به خدمت گرفته شده اند. به طور مثال از همان ابتدا، بالا آوردن پیانو از پله ها توسط کارگران که اتفاقی کاملا معمول به نظر می رسد به شدت به عناصر بعدی اثر پیوند می خورد و توضیح آشکاری از تفاوت اساسی نادر و سیمین به دست می دهد. در این سکانس هست که مخاطب با واکنش صلح آمیز سیمین برای گریز از بحث که چیزی شبیه باج دادن است، آشنا می شود و همین مصالحه است که در ادامه منجر به بروز سوء تفاهم بحران ساز اثر (گم شدن پولها) شده و در پایان به باج دادنی دیگر برای خاتمه ی بحران اصلی پیوند می خورد. این سکانس از سویی دیگر به سکانس پمپ بنزین مرتبط می شود از آن جهت که تفاوت اساسی و مشکل ساز میان نادر و سیمین را به شکل غیرمستقیمی نشان می دهد. نادر اصرار به پس گرفتن مابقی پول خود دارد و به راحتی تن به دادن باج نمی دهد. در گفتگوی آنها هم بارها به این تفاوت اشاره می شود. نادر می خواهد برای احقاق حقش بجنگد اما سیمین می خواهد بحث و بحران را به هر قیمتی خاتمه دهد. آیا همین تفاوت اساسی در دیدگاه مبارزه جویانه و صلح طلبانه آنها نیست که ماجرایشان را برای ماندن و رفتن از وطن به قهر کشانده است؟

در "جدائی ..." قانون به اشکال متفاوتی درآمده است. نادر را اغلب در حال تعلیم به ترمه می بینیم. گفتگوهای آنها غالبا به پرسش و پاسخ از تاریخ و ریاضی آلوده است. پدر نماینده ی معتبر قانون و اخلاق است و ترمه درستی و نادرستی همه چیز را از او فرا می گیرد. برخلاف آموزگارش از او می پذیرد که معادل بهتر گارانتی به جای تضمین، پشتوانه است و در بازی میان او و مادر، ماندن را به پیروی از او به رفتن با مادر ترجیح می دهد. پدر نیز برای حفظ این اعتبار در پیشگاه دختر تمام تلاش خود را برای گریز از رسوایی به کار می گیرد به موازات تلاشی که در پیشگاه قانون برای فرار از مجازات دارد. در سکانس بازسازی صحنه ی هل دادن راضیه، ترمه می گوید: چرا اینها رو به خودشون نمی گی؟ و پدر جواب می دهد: می خوام تو بدونی / اما در نهایت مجبور به اعتراف به آگاهی خود از موضوع بارداری راضیه می شود و این اتفاق در لحظه ای می افتد که آن دو در یک رابطه ی ریاضی برای به دست آوردن سود، مشغول تعلیم و تعلم هستند. در این لحظه است که پدر به شکل ضمنی مسئله ی سود را برای دختر باز می کند و او را در حضور قاضی مجبور به استفاده ی از دروغ به نفع سود شخصی می کند. کاری که تا پیش از این خود انجام داده است. در این لحظه است که پدر و قانون اعتبار خود را برای ترمه از دست می دهند و در لحظه ی بازگشت از دادگاه او را در معصومیتی از دست رفته و گریان می بینیم. از این لحظه به بعد هست که ترمه مادر را بر پدر ترجیح می دهد و بعد از مشاجره ی آن دو، پدر و خانه را ترک می کند و ناگفته پیداست که در پایان نیز بودن با مادر و ترک وطن را انتخاب خواهد کرد.

برای راضیه و حجت نیز که نماینده ی طبقه ی پائین جامعه هستند قانون یعنی خداوند. راضیه خود را در پیشگاه قضاوت و داوری دائمی قانون الهی می بیند. او را در چند جا مشغول کسب تکلیف از مراجع شرعی برای امور معمول روزانه می بینیم. و به دلیل ترس از حکم الهی است که به تردید خود اعتراف کرده، حاضر به قسم خوردن به قرآن برای منافع شخصی اش نمی شود. حجت نیز در صحنه ی برخورد با خانم قهرائی به قرآن و قسم به آن رضایت می دهد و آن را معتبر می شناسد در حالیکه چند بار در حضور دادگاه، قضاوت قاضی و اعتبار دادگاه را زیر سوال می برد.

قانون در لباسی دیگر از یک سو در رابطه ی زناشوئی نادر و سیمین و از دیگر سو در بحران ایجاد شده بین راضیه و نادر به قضاوت مشغول است. در صحنه دادگاه جدایی، مخاطب، صندلی قاضی را اشغال کرده است. گویی کلیت کار مخاطب را نیز دعوت به قضاوت و داوری می کند.

مسئله ی دیگری که در "جدائی ..." مطرح می شود موضوع پایبندی نادر به ملیت خود است. این مسئله به شکل نمادینی با حضور پدری که دچار فراموشی است، به نمایش گذاشته شده است. پدر نماینده ی تاریخی از دست رفته است. او فرو افتاده و وزنش به سختی جابجا می شود و دغدغه اش برای روزنامه های خریده شده و خوانده نشده تنها چیزی است که از گذشته ی خود به خاطر دارد. او ترک شدن را دوست ندارد. به یاد بیاوریم صحنه ای را که در لحظه ی ترک خانه توسط سیمین، دست سیمین را در درست گرفته و به شکل ناخودآگاهی از رفتن او ممانعت می کند. وضعیت او نگرانی بزرگی را برای نادر تولید کرده و مانند وزنه ی سنگینی به پای رفتن نادر بسته شده است. نادر در پاسخ به سیمین که می پرسد: پدر تو اصلا می دونه که تو پسرشی؟ می گوید: من که می دونم اون پدرمه.
آیا این جمله به ازدست رفتگی های ملی که نادر نگرانشان است و به شدت روی بازسازیشان تاکید می کند اشاره ندارد؟ به تلاشی حتی در حد جایگزینی معادلی فارسی به جای عربی؟ به تعلیم تاریخ پیشینیان به فرزندش؟ به اصرار به ماندن و ترک نکردن؟

این در حالیست که در سکانس پایانی، پدر را از دست رفته می بینیم و شاید تلاش نادر را برای بازپس گیری آنچه رفته بود، بی نتیجه می یابیم. و آنچنان که پیش از این گفته شد او را بی اعتبار، در حال از دست دادن دختر در سالن انتظار دادگاه تنها می گذاریم. و آیا نمی توان این دختر را نماینده ی نسل بعد از نادر دانست که اعتبار نسل پیشین خود را زیر سوال کشانده است و در آستانه ی ترک داشتنی های خود به مهاجرتی ناخواسته تن می دهد؟

 

منبع: سی نت

4473 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت