New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اینجا با بیرون فرق داره / یادداشت ایمان آینه دار برای "متروپل"

:: 5 مرداد 1393  11:52:15 AM  ::

پوستر فیلم

پوستر فیلم "متروپل"

 

سی نت: بیست و هفتمین فیلم مسعود کیمیایی این روزها در حالی روانه پرده نقره ای سینماهای کشور شده است، که درست چند ماه پیش و در فضای رسانه ای جشنواره فیلم فجر خیلی قدر ندید؛ چه نزد داوران و منتقدان حرفه ای سینما و چه نزد نخاله های سوت و کف زن در برج میلاد.

کارگردان شاعر و استاد کهنه کار سینمای ایران پس از ساختن فیلم تحسین شده "جرم"- اگرچه مخالفان سرسخت و نامنتقدان ناسزاگو کم نداشت - و رد شدن پروژه های تبعید سایه ها و خائن کشی از سوی شورای صدور پروانه ساخت، حالا و در سن 72 سالگی و پس از کش و قوس فراوان در انتخاب عنوان فیلم جدیدش، با مشقت به سانِ خاتونِ فیلمش - زخمی و رنج کشیده - به "متروپل" رسید؛ فیلمی که اگرچه یک داستان تک خطی دارد، اما این امکان را برای فیلمسازش فراهم کرده است که با گزینش زبان استعاری و تکیه بر دیالوگ های وزین، موسیقی نوستالژیک، طراحی صحنه فکرشده، و فضاسازی استادانه به کمک فیلمبردار زرین دستش، به تک موقعیت استثنایی قصه خود، عمق و لایه بخشد و با دکوپاژی تامل برانگیز، بر استمرار سبک و لحن خویش صحه گذارد. اگر باور داریم که سینما، زبانِ تصویر است؛ باید ایمان بیاوریم که سینمای کیمیایی، زبانِ کلام و تصویر است.

در "متروپل" هم همچون آثار پیشـــــین مؤلفش، دیالوگها نقشی تعیین کننده دارند و به نوعی شخصیت اثر تلقی می گردند. دیالوگهای رد و بدل شده بین امیر (محمدرضا فروتن) و کاوه (پولاد کیمیایی) حین بازی بیلیارد است که بدانها هویت می بخشد و مخاطب می فهد که این دو رفیقِ سینمادار و عاشق سینما، همچون سینمای متروکه محل اقامتشان، درب و داغون هستند و سینما برای آنها نه ابزاری برای کسب درآمد و امرار معاش، بلکه به سلاحی برای پناه بردن به عالم خیال و فرار از مشکلات زندگی بدل گشته است. کمااینکه آن خواهر و برادر پایین شهری هم به آنجا پناه آورده اند و خلوتشان را در آپارات خانه ای می گذرانند که هر از چندگاهی برای سالن تهی از تماشاگر و پر از موتور سیکلت، فیلم های کلاسیک را - با اعمال تغییراتی به نسخه جشنواره - بر پرده عریض نقره ای که در میزانسنی غریب و تلخ، محل نصب بند رخت لباسهای خیس شده است، نمایان می سازد و مخاطبِ نشسته در سالن سینماهای نمایش دهنده فیلم "متروپل" را به گذشته نه چندان دور می برد و فریادِ حسرت او را از فقدان قهرمان در سینمای معاصر و در جامعه امروز برمی انگیزد.

اما بیرون از این محیط- این پناهگاه- چه خبر است؟ یک مشت لمپن پول پرست، شبانه به جانِ اسبها افتاده اند! اول بهشته را لت و پار می کنند و سپس به خانه خاتون در فرشته می روند. لحظه ای باران قطع نمی شود. در راس این زد و خوردها، زنی دیگر است؛ فخرالنساء.

رقابت زن با زن؛ دو زنی که تا به حال یکدیگر را ندیده اند اما مردی مشترک این دو را بهم پیوند داده است. با مرگِ این مرد، جدال بین این دو زن فزونی می یابد. زن اول و زن دوم؛ اما نحوه تصویرسازی این جدال و ستیز در نوعِ جهان بینی فیلمساز کاملا متفاوت از فیلمهای با موضوع مشابهِ درگیری بین همسران یک مرد است. کیمیایی دنیای خودش را می سازد و می کوشد این دو زن را با هم روبرو کند و بین آنها دیالوگ برقرار نماید. در این رویارویی، دیالوگ بعنوان شخصیتی میانجی حال و هوای تصویری پیدا می کند. شیشه ی مات باران خورده کنار می رود و فخرالنساء از بیرون سینما- که خیال می کرد مردش، زنی خیابانی را به همسری برگزیده- وجنات خاتون در درون سینما را بی واسطه تماشا می کند و دیوار تصورات او از زنی خلاف و بی کس در ذهنش فرو می ریزد.

اما خاتون چرا آن لحظه در درون سینماست؟ چرا در غالب لحظات فیلم به ستونی در وسط سالن سینما تکیه داده است؟ چون اینجا- سینما- با بیرون فرق داره. خاتون هم با زنان خیابانی فرق می کند. این خانم نجیب وقتی شبانه زخمی و خونین طی تصادفی مهیب - که اجرای خیره کننده ای دارد- از دست آن اراذل می گریزد، تلوتلو خوران، افتان و خیزان زیر باران با همراهی موســــــیقی دلنشین بهزاد عبدی با آیین مختصِ کیمیایی به تنها نقطه روشن شهر می رسد. آن روشنی، سینما متروپل لاله زار است. به قولِ امیر: امشب چراغِ سینما روشن. این بده و بستان بین سینما و آدماش تا صبح ادامه دارد...

حال، خاتونِ قصه هم به جمع آن پناهندگان سینما پیوسته است و به قول معروف، جمع شان جمع شده است. اکنون ضیافتی برپاست؛ امیر به ته کفشِ خاتون می کوبد تا این زن زخمی به هوش آید. در این لحظه، نوع صدابرداری به گونه ای است که انگار کسی در می زند و اذن ورود به خانه را می خواهد. این همان حرمت نگه داشتن است. این همان تکریم جنس زن بعنوان معشوق است. لفظ "خانوم" از دهانِ کاوه – که چقدر نیک با لحن و ژست پولاد کیمیایی مزین شده- جهت خطاب به آن زن نمی افتد؛ خاتون خانوم. ترکیب شاعرانه و تامل برانگیزیست.

مگر می توان این شعر سروده شده را با ابزار سینمای صرفا رئال تحلیل و ارزیابی کرد!؟ مگر می توان تصرف دراماتیک کارگردان در لحظه لحظه فیلم را نادیده گرفت و لیستی از ایرادهای منطقی- منطبق بر منطق شخص منتقد نه منطق دنیای اثر- تهیه کرد و ابراز داشت که مسیر فیلمسازی این بزرگ در سراشیبی قرار دارد و حکم خانه نشینی او را صادر نمود!؟

سینمای کیمیایی با سینمای غیرکیمیایی فرق داره. دنیای فیلمهای او با دنیای فیلمهای دیگران - بدون قیاس ساختاری و ارزشی- زمین تا آسمان توفیر داره. منتقد پیگیر و اهل فن باید بهتر این را بداند و تشخیص دهد تا مخاطبی که چه بسا اولین یا دومین فیلمی ست که از این کارگردان مؤلــف می بیند و پس از آن سوت می زند و زبان به تمسخر خودش- و نه اثر- می گشاید! مخاطبان فهیم باید چند ساعت مثل مرد، جلوی مخاطبان نامرد بایستند و نگذارند نااهلان به حریم سینما بیایند. نوعِ دکوپاژ فیلمساز از صحنه زد وخورد پایانی فیلم در جلوی درب سینما پشت شیشه های مات تاکید بر همین نکته است که مبادا نااهلان و حریم شکنان پای خود را در سینما بگذارند؛ سینمایی که دیگر یک سینمای صرف نیست؛ بلکه یک ناموس است که اکنون ناموسی برتر مثل زن را هم در خود دارد؛ ناموس در ناموس مساوی عشق است. زخم ِ خاتون در مکانی ترمیم می یابد که اهالی اش حرمت می شناسند و تا خودِ صبح پای او می ایستند.

"متروپل" نه تنها غم نامه ای دردمندانه از یک پیر عاشق سینماست، بلکه اثری درخور توجه در ستایش زن و حفظ حرمت و قداست اوست.

فخرالنساء (شقایق فراهانی) با آن وضع پایش، خود را از لواسون به لاله زار می رســاند تا از حرمتش دفاع کند. حالا عده ای به کفش فلزی بیست سانتی او خورده می گیرند و قهقهه می زنند! فرشته (سحر دولتشاهی) به سینما نزد برادرش (ساعد سهیلی) آمده تا طلاق خود را از شــــوهر معتاد و الکلی اش بگیرد. بهشته (تینا پاکروان) کتک می خورد تا مبادا دستی به دخترش بخورد. و خاتون با بازی جانانه و ژرف مهناز افشار، زندگیشو سکندری میره تا خانوم شود و خانوم بماند؛ این خانوم برای مردش، زن است و برای نامردش، نازن.

همزبان یغما گلرویی در تیتراژ پایانی "متروپل" می شویم که صدای موثر رضا یزدانی گرما و حرارت ویژه ای بدان بخشیده است:

رو لب تیغ عاشقت بودم *** رو لب تیغ زندگی کردیم

راهمون از تو خون گذشت اما *** کاش میشد دوباره برگردیم ...

 

منبع: وب لاگ "سی نما"

11032 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

متروپل - Metropol        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت