New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

غرور و تعصب/ یادداشت محمدرضا مقدسیان برای فیلم "خانه پدری"

:: 23 بهمن 1392  7:00:51 PM  ::

شهاب حسینی در نمایی از فیلم «خانه پدری»

شهاب حسینی در نمایی از فیلم «خانه پدری»

 

سی نت: بدون شک «خانه پدری» یک اتفاق مهم در سینما ایران تلقی می‌شود. کیانوش عیاری که بعد از سال‌ها سراغ ساخت اثر سینمایی را گرفته با «خانه پدری» یک نقطه پر رنگ دیگر در سینمای خودش و البته سینمای ایران را ثبت کرده است. عیاری با دستمایه قرار دادن سیر تاریخی تعصب و تبعیض در مورد زنان و مناسبات فکری و فرهنگی منجر به تعصب و مفهوم غیرت در قالب تعصبات فکری و در افقی وسیع‌تر شکل و ریخت تحولات فکری و روحی جامعه ایرانی به عنوان جامعه نمونه اثرش، به بررسی مناسبات خانوادگی و نسبت زن و مرد در طول تاریخ ایران دهه سی تا دهه 70 شمسی ایران پرداخته است.

اثر تازه عیاری این قابلیت را دارد که مفاهیم کلیشه‌ای و نه چندان پیچ در پیچ داستان فیلمش را آنچنان واقع نما و بی‌پیرایه و به دور از اطوارهای تصویری روایت کند. همنشینی نماد‌ها و شمایل واقع‌نمای داستان‌گویی ویژگی منحصر به فرد سینمای کیانوش عیاری است. این خصوصیت باعث می‌شود که مخاطب به طرزی خودآگاه از گل درشت و نمادین بودن مفاهیم مورد اشاره فیلم به هیچ وجه دچار حس دافعه نشده و به عکس با تک‌تک موقعیت‌ها و رخدادهای داستان فیلم همراه شود.

سکانس افتتاحیه «خانه پدری» یکی از تاثیرگذار‌ترین سکانس‌های تاریخ سینمای ایران است که می‌تواند در میان سکانس‌های غریب و ماندنی تاریخ سینمای جهان هم جایگاه قابل معنایی داشته باشد. این سکانس چنان بدیع و بی‌محابا و جسورانه ساخته و روایت شده است که در‌‌ همان نگاه نخست چنان در ذهن مخاطب رسوخ می‌کند که مخاطب برای خلاصی از وزن و حجم و غلظت غریب آن تا ساعت‌ها بعد از اتمام فیلم هم امکان رهایی از آن را نمی‌یابد. این سکانس فکر و ذهن مخاطب را در یک لحظه فرو می‌ریزد و شوک اساسی به داشته‌های بصری‌اش وارد می‌شود

. عیاری با بهره‌گیری از توان غیر قابل انکارش در بازی گرفتن از بازیگران و با تکیه بر اصل واقع نمایی و اجرا و روایت بی‌اغراق موقعیت‌ها، این امکان را می‌یابد تا با جلب اعتماد مخاطب به حریم امن فکر و ذهن او رسوخ کند و دقیقا در مرحله‌ای که مخاطب با اطمینان و طیب خاطر منتظر ادامه پیدا کردن‌‌ همان روال آرام، کم نوسان و رئالیستی رخدادهاست، در عین بی‌خبری از اینکه در دل همین فضای واقع‌نماست که گره اصلی و نقطه عطف جدی فیلم بروز پیدا می‌کند. کارگردان و نویسنده به مدد بهره‌گیری از حضور در منطقه امن ذهن مخاطب این امتیاز را پیدا می‌‌کند تا فکر و ذهن مخاطب را هدف قرار دهد. شاهد مثال این شکل روایی دیالوگ‌ها و جنس رفتارهایی است که بین پدر و برادر ملوک دختر قربانی فیلم می‌گذرد.

سیر رسیدن به موقعیتی که منجر به قتل در فیلم می‌شود نه لزوما به خاطر فجیع بودن قتل و شمایل دفن کردن ملوک، بلکه با تکیه برنوع نگاه پدر، برادر و عموی ملوک در مورد لزوم کشته شدن تاثیرگذار می‌شود. دهشتناک‌ترین نکته موجود در این سکانس کلیدی رفتارهای بی‌استرس، طبیعی و عادی پدر و پسر قاتل است. دیگر خصوصیتی که تاثیرگذاری شگرف «خانه پدری» بر مخاطب را میسر می‌کند جنس کارگردانی کم اطوار و به دور از افه‌های بصری عیاری است.

او در عین اینکه قابلیت رسیدن به میزانسن‌های بدیع و گویا برای رسیدن به فضاسازی‌های داستانی را داراست از هر نوع خوش رقصی بصری و افتادن به ورطه دکوپاژهای فرمالیستی دوری کرده است. شمایل داستان گویی بی‌لکنت و واقع نما در کنار شیوه کارگردانی و بازیگردانی عیاری دست به دست هم داده تا «خانه پدری» به یکی از تاثیرگذار آثار سینمای ایران در سال‌های اخیر تبدیل شود.

وسوسه تماشای «خانه پدری» وسوسه‌ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. «خانه پدری» اثری چند لایه و منسجم است که بررسی رویه‌های متنوع آن چه از حیث فرم و تکنیک داستان گویی، شیوه کارگردانی و مدیریت اجرای بازیگران و چه از حیث رفتار‌شناسی آسیب‌شناسی جامعه ایرانی و واکاوی‌های روان‌شناسانه شمایل بافت فکری جامعه ایرانی مستلزم صرف زمان و دور شدن از هیجانات دوره برگزاری جشنواره فیلم است. قطعا فرصت اکران عمومی این فیلم بزنگاه مناسبی برای واکاوی‌های دقیق‌تر و موشکافانه‌تر این اثر مهم سینمای ایران خواهد بود.

 

منبع: روزنامه آرمان

9756 - محسن آزاددل

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خانه پدری - The Paternal House        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت