New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

حاشیه پر رنگ تر از متن/ یادداشت محسن آزاددل برای فیلم "تلفن همراه رییس جمهور"

:: 20 خرداد 1392  10:42:33 PM  ::

مهدی هاشمی در نمایی از فیلم

مهدی هاشمی در نمایی از فیلم "تلفن همراه رئیس جمهور"

 

سی نت: "تلفن همراه رییس جمهور" بهترین اثر کارنامه علی عطشانی است، کما اینکه فیلمی متوسط به حساب می آید و عمده موفقیتش را مدیون سوژه ناب و بازی خوب بازیگران و برخی از دیالوگ های جنجالی اش است.فیلمی که بک گراند سیاسی دارد و طعنه های سیاسی بعضا مستقیم می زند و البته پتانسیل اجراهای مختلف با لحن های ملودرام و کمدی هم دارد ولی در هیچ یک از این زمینه ها جز طعنه های سیاسی مستقیم به موفقیت بزرگی نمی رسد و ضعف های عمده ای نیز دارد.

قصه فیلم عطشانی خوشبختانه زود شروع می شود و در همان بیست دقیقه اول تکلیف تماشاگر را روشن می کند اما پلات قصه ممکن است کمی غیر واقعی به نظر برسد، شاید خیلی بعید باشد که خط تلفن رییس جمهور انقدر راحت به دست یک شهروند عادی بیافتد و او هم به همین سادگی سیم کارت را به فروش برساند ولی از طرف دیگر با توجه به چند دیالوگ درون فیلم از کسانی که با آن خط تماس گرفته اند اطلاعاتی را به ما می دهد که یک نفر موقع نوشتن شماره موبایل توسط رییس جمهور این شماره را دیده و فردی دیگر این شماره را در چت روم پیدا کرده است.

در ابتدا تعدد تماس ها با این خط تلفن جذاب است و موقعیت های کمدی خوبی را فراهم می کند، از جمله کنایه های نیما شاهرخ شاهی و درخواست های اکبر عبدی از رییس جمهور اما در ادامه این حجمه تماس ها (منهای سکانس حرکت قربان زیر بارش برف و شنیدن صحبت های مردم) فیلم را به تکرار می اندازد و در نیمه های فیلم ریتم را می گیرد تا جاییکه ورود نیکی کریمی به قصه تا حدودی فیلم را از مسیر اصلی منحرف می کند و فیلم به یکباره از یک کمدی کلامی نسبی (که در سکانس تماس نیمه شب تلویزیون خارجی با رییس جمهور که بسیار جای حرف دارد به اوج خود می رسد!!) به یک ملودرام تبدیل می شود.

یکی از موفقیت های عطشانی انتخاب زوجی مناسب برای دو نقش اول زن و مردش بوده به طوری که مهدی هاشمی یکی از بهترین تیپ های گیلانی در سینمای ایران را نشان داد و تا حدی آن را به شخصیتی جذاب نزدیک کرد و در مقابل بهناز جعفری حتی غلیظ تر و مسلط تر جملات را بیان می کند اما گاهی مواقع اغراق هایش کار را خراب می کند و مفهوم برخی دیالوگ ها برای مخاطب روشن نمی شود.

همانطور که ذکر کرده بودم فیلمنامه جابر قاسمعلی در میانه های فیلم تقریبا چیزی برای مخاطب ندارد تا جاییکه در چند پلان پیاپی شاهد سیگار کشیدن های متوالی قربان هستیم و همینطور با توجه به اینکه در میانه های فیلم متن حرف خاصی ندارد اما اغراق و بیش از حد شلوغ کردن در اجرا باعث می شود مخاطب نقش های فرعی از جمله نیکی کریمی و علی دهکردی را باور نکند.

با همه این احوال امتیاز مثبت را به پایان بندی فیلم می دهم و با توجه به خصوصیات رفتاری و اخلاقی که از قربان دیدیم اینگونه پیگیر تماس ها بودن و پافشاری برای حفظ سیم کارت در این شخصیت طبیعی است و پایان بندی هم بهترین پایان بندی ممکناست که می تواند فیلم را نجات دهد و هرگونه پایانی جز این فیلم را نابود می کرد.

نکته دیگر در مورد "تلفن همراه..." این است که برخلاف گفته تهیه کننده و نویسنده که این فیلم فقط از مسائل زمان حال انتقاد نمی کند و در دولت های قبلی نوشته شده، ولی مسائلی که مطرح می شود کاملا مشکلات روز و صحبت های جنس روز است و طبیعتا همین اتفاقات نهایتا دو سال اخیر است و اگر فیلمنامه سالها پیش نوشته شده باشد هم قطعا تغییرات زیادی کرده است.

دو سکانس خوب در فیلم عطشانی دیدم که به مدد اجراهای استاندارد بازیگران خوب از کار درآمده است. یکی سکانس حرکت قربان زیر بارش برف و خصوصا چرخش دور میدان با فیلمبرداری خوب زرین دست و تماس های تلفنی که سکانسی جالب را ساخته و همچنین سکانس پایانی و خروج مهدی هاشمی و اجرای فوق العاده اش در دست تکانی برای مردم که پایانی خوب برای فیلم ساخت.

در مجموع اگر روی فیلمنامه و محتویات و پردازش شخصیت های آن دقت می شد، به طور مثال از حجمه تماس های تلفنی کم می شد و فیلمنامه نویس به چند نمونه محدود اما تاثیر گذار و دقیق اکتفا می کرد با فیلم خیلی بهتری طرف می شدیم اما حالا با یک فیلم ساده و متوسط روبه رو هستیم که حواشی اش بر متنش غلبه کرده و جنجال های بی جهتی به همراه داشته است گرچه خوشحال شدم خیلی از دیالوگ های فیلم سانسور نشد به دلیل اینکه یکی از نقاط قوت این فیلم در حال حاضر دیالوگ هایش است که این هم خود جزیی از حواشی شده است!

نکته پایانی اینکه قربانعلی کیسومی بیش از هرکسی من را یاد مسعود شصتچی انداخت که "اشتباهی" بود اما قربانعلی علی رغم اینکه اشتباهی بودن را دوست نداشت خیلی از رفتارهایش با توجه به پردازش شخصیت طبیعی است، از همان بهت زدگی قرار گرفتنش در محل آدرس دروغینی که فروشنده سیم کارت به او داده تا آخرین دیالوگ هایش که می گوید: "من رییس جمهور این مملکت هستم"....

 

منبع: سی نت

8292 - محسن آزاددل

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

تلفن همراه رئیس جمهور - Telephon-e Hamrahe Reiss Jomhur        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت