New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

Cinema

گشت ارشاد 3 (سعید سهیلی)

بازیگران: امیر جعفری ساعد سهیلی پولاد کیمیایی بهنام بانی ریحانه پارسا میرطاهر مظلومی

Cinema

خائن کشی (مسعود کیمیایی)

بازیگران: امیر آقایی مهران مدیری فرهاد آئیش سارا بهرامی پانته‌آ بهرام پولاد کیمیایی حمیدرضا آذرنگ الهام حمیدی اندیشه فولادوند سام درخشانی امیررضا دلاوری نرگس محمدی نسیم ادبی فریبا نادری سعید پیردوست سام نوری کیانوش گرامی رضا یزدانی شکیب شجره پردیس پورعابدینی ایوب آقاخانی امیرکاوه آهنین جان ایلیا کیوان

Cinema

مست عشق ( حسن فتحی)

بازیگران: پارسا پیروزفر شهاب حسینی حسام منظور هانده ارچل سلما ارگچ بوراک توزکوپاران بوران کوزوم بنسو سورال ابراهیم چلیک‌کول

Cinema

شب، داخلی، دیوار (وحید جلیلوند)

بازیگران: نوید محمدزاده امیر آقایی علیرضا کمالی سعید داخ دایانا حبیبی دانیال خیری خواه

Cinema

تفریق (مانی حقیقی)

بازیگران: نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، اسماعیل پوررضا، گیلدا ویشکی، سهیلا رضوی، سعید چنگیزیان، علی باقری، وحید آقاپور، فرهام عزیزی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "یه حبه قند"

این فیلم را باید دوست داشت ؟؟!

:: 20 آبان 1390  3:47:58 PM  ::

 

سی نت: فیلم "یه حبه قند" را در یکی از سینماهای یزد دیدم. صحبت کردن از فیلم کمی دشوار است چرا که پس از خروج از سینما همان اندازه که دوست دارید به فیلم فحش بدهید، ناخودآگاه عاشقش شده اید. عاشقش شده اید چرا که رنگ ها، صحنه پردازی ها و شاعرانه های فیلم یکی پس از دیگری در ذهنتان تداعی می شود. اما از آن متنفر هم هستید، از آن متنفرید هنگامیکه به انرژی هدر رفته ای که به پای نیمه اول فیلم گذاشتید فکر می کنید. به راستی چرا عوامل فیلم این همه بخل ورزیده و این همه زیبایی را از آغاز فیلم به ما هدیه نکردند؟!

در نیمه اول فیلم که حبه ی قند رویه ی شیرین خود را رو کرده است، بازیگران یکی یکی در قاب دوربین جا می گیرند و با مزه پرانی های نامفهوم خود به بیننده ثابت می کنند که خانواده شان خیلی سرخوش است. در واقع تک تک این نماها شما را برای فاجعه نیمه دوم فیلم آماده می کند. در طی تماشای تمامی این صحنه ها بزرگترین پرسشی که در ذهن نگارنده جا گرفت زمانی بود که فیلم در آن روایت می شد. بنده به شخصه تا سر و کله موبایل به میان نیامد با آن پوشش عجیب و غریب بازیگران حس کردم فیلم در برهه ای از زمان قاجار روایت می شود. گویا میرکریمی عزیز و طراح لباسش برای اینکه رنگ و بوی سنتی فیلم را غلظت بخشند به این لباس ها روی آورده اند در حالیکه اگر کمی بیشتر با بعد انسان شناسانه و مردم شناسانه به قضیه می نگریستند همچنین پوششی را برای بازیگران در نظر نمی گرفتند. آخر در کجای یزد مردم به این شکل لباس می پوشند. اصلا چرا فیلم باید در یزد روایت می شد؟ آیا مگر پیوندهای خانوادگی، قند و معماری سنتی را تنها در یزد می توان یافت؟ چرا این خانواده، نباید یک خانواده سنتی تهرانی باشد تا این همه زحمت برای آموزش لهجه یزدی که در نهایت بسیار هم بد درآمده به هدر نرود. لهجه شلم شوربایی که ملغمه ای است از لهجه تهرانی و یزدی و اصفهانی، لهجه ای که گویا برای غیر یزدی ها بیشتر قابل فهم است تا خودشان! اگر کارگردان با روایت این داستان قصد داشته نیم نگاهی هم به فرهنگ مردمان یزد داشته باید بگوییم این کار را بسیار بد انجام داده است. (در جایی خواندم میرکریمی حتی نسخه ای از فیلم را با نابازیگران یزدی پر کرده است. واقعا این همه زحمت برای چه؟ چرا داستان باید در یزد روایت شود؟) کارگردان قصد دارد با آوردن لپ تاپ و ازدواج غیابی اینترنتی، مدرنیته را درون این خانواده به اصطلاح سنتی به تصویر بکشد و اتفاقا همین تناقض هاست که به جای اینکه به بار درام فیلم بیفزاید بیننده را از احساس نزدیکی با این خانواده باز می دارد. جالب تر اینکه تمامی این ایل و قشونی که در فیلم می بینید برای همین ازدواج غیابی به یزد آمده اند!

تماشاگران گیج و بی حوصله که روی صندلی ها جا خوش کرده اند با سر خم و راست کردن ها و به خود پیچیدن ها دنبال سرنخی می گیرند تا آن را دنبال کنند و از فیلم لذت ببرند. حیف که این سر نخ بسیار دیر به آن ها داده می شود. اگر فیلم "مدرک مرگ" تارانتینو را دیده باشید می بیند نوع روایت یه حبه قند شما را ناخودآگاه به یاد آن می اندازد. همان اندازه که از نیمه اول بدگفتیم باید متضادش را برای نیمه دوم فیلم به کار ببریم. جایی که به راستی درام شکل می گیرد، همان یه حبه قندی که در نیمه اول از آن سخن راندیم جان دایی بزرگ خانواده را می گیرد، بی آن که کسی بداند این وسط چه اتفاقی رخ داده است. شخصیت پردازی خوب و ظریف دایی خانواده باعث می شود تا پس از مرگش، فیلم از فرو غلتیدن در دام احساسات گرایی باز داشته شود. پیرمرد بدعنقی که اصلا دوست داشتنی نیست اما تاثیرگذار است و بزرگ خاندان. از اینجاست که شاعرانه هایی که در نیمه اول به تنهایی زیبا بودند در دل داستان زیبا می شوند. فیلم میرکریمی را دوست ندارم به دلیل انتظار طولانی ای که برای شروع داستان از من گرفت و دوستش دارم به دلیل رهایی شیرین چهره دخترکی که زیر باد پنکه سقفی رویاهایش را در پس زمینه سیاه مرگ رنگ می زند، رادیوی قراضه پدربزرگی که نوای زیبایش را پس از مرگش زمزمه می کند و نهلیسم و بی تفاوتی زیبایی که در روایت اوج خوشی ها و نا خوشی ها حفظ می شود.

 

منبع: سی نت

5055 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یه حبه قند - Ye Habbe Ghand        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت