New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "آناهیتا"

رویکردی تازه

:: 4 دی 1389  5:02:35 PM  ::

 

سی نت: درحالي كه رواج ورونق فيلم هايي با درونمايه هايي نه چندان قابل اعتناء،كه تنها با تكيه بر داستان هاي تكراري از عشق هاي چندجانبه دركنار برخي نمونه هاي "شبه طنز" و "شبه فانتزي در سينماي ما كم كم دارد به پديده يي عادي تبديل مي شود، تماشاي فيلمي از نوع "آناهيتا" فرصت مناسبي است تا يكي از اصلي ترين ماده هاي حياتي زندگي يعني "آب" را با تمامي پشتوانه ي فرهنگي واسطوره شناختي آن ، در بستر يك قصه ي باورپذير، با توجه به نقش و حضور آب به عنوان عنصري پراهميت از ديدگاه ايرانيان مسلمان با رويكردي فلسفي، در قاب تصوير فيلم ببينيم.

از عمده ترين امتيازهاي ششمين فيلم عزيزالله حميدنژاد را كه به لحاظ گونه شناسي، در گونه ي فيلم هاي "علمي - معمايي" در قالب يك "درام علمي - اجتماعي" جاي مي گيرد بايد همين تغيير رويكرد آشكار اين فيلمساز با نوعي دل به دريا زدن براي حضور در عرصه هاي تازه ي موضوعي (باهدف نوعي كليشه گريزي) دانست كه با انتخاب موضوعي علمي - معمايي، ‌كه در لايه هاي دروني آن رويكردي فلسفي را با موضوع اهميت آب و اهميت و ارزش حياتي آن از ديدگاه ايرانيان باستان و بينش هاي اسلامي با زباني غيرمستقيممي پردازد، براي مخاطباني كه به دليل رواج بي قاعده ي فيلم ها ومجموعه هاي سرگرم كننده ي تلويزيوني، دچار تغيير ذايقه شده اند، فرصت به راستي مغتنمي به شمار مي آيد.

از بعد فلسفي، در بطن فيلمنامه، به يك مفهوم آشنا كه از نگاه شاعران حكيم و انديشمندان فلسفي ايران سابقه يي ديرينه داشته است، در فيلم "آناهيتا" نيز به گونه يي باور پذير، بر اين انديشه تاكيد مي شود كه:
دل هرذره را كه بشكافي،
آفتابيش در ميان بيني!

به همين روي است كه از نگاه" سعدي": برگ درختان سبز، از نظر هوشيار، هر ورقش دفتري است از معرفت كردگار! به حساب مي آيد و آب، همچنان كه در فيلمنامه ي "آناهيتا"، به عنوان "شاهدي صادق"، به تصوير كشيده مي شود، مي تواند در بستر يك داستان پردازي مناسب، با استفاده از يك موضوع علمي، نقشي متفاوت ايفاء نمايد.

به لحاظ اسطوره شناسي نيز، از "آناهيتا"، فرشته ي نگهبان و ايزدبانوي آب كه در نگاه ايرانيان قديم، نماد فراواني، نعمت، زيبايي، باروري و عشق بوده است و خود آفريننده ي "مهر" است، در فيلم بي آن كه به گونه يي مستقيم از "آناهيتا"، سخني به ميان آيد، با نشانه هايي گويا از شهود آب، تصاويري باورپذير ارايه داده مي شود.

استفاده از نتايج تحقيقات پژوهشگر صاحب نام ژاپني، دكتر "ماسارو ايموتو" كه در بحث تاثير پذيري مولكول هاي آب در مواجهه با مفاهيم و كنش هاي انساني، صداها ها و موسيقي، مطالعات گسترده يي داشته است، در قالب يك داستان معماگونه، فرصت مناسبي فراهم ساخته است تا كارگردان فيلم بتواند در بستر يك داستان ساده، با روايتي نه چندان پيجيده از دو دانشجوي جوان و دستيابي آنان به حقايقي تازه از شهود آب را به مخاطبان فيلم ارايه دهد.

به نظر مي رسد كه به لحاظ منطق روايي براي دستيابي به انسجام دروني هر چه بيش تر در داستان پردازي چنين اثري، در فيلمنامه ي "آناهيتا"، نياز به مقدمه چيني يا آماده سازي مناسب و فضاسازي بيش تر ي بوده تا در فصل پاياني فيلم، مخاطب بر مبناي تصاوير و فضاهاي ازپيش ارايه شده، قادر به گره گشايي باشد.

از اين گذشته، به نظر مي رسد كه در فصول اوليه فيلم از آب به عنوان شاهدي صادق در صحنه يي كه بهنام (شهاب حسيني) ازخورشيد (ميترا حجار) درباره ي امكان تهيه ي نمونه ي اصلي از روي تنديس بدلي آناهيتا مي پرسد، تصويري مشكوك از شخصيت بهنام ارايه داده مي شود! به همين سبب انتقال كل فصل گره گشايي فيلم، به صحنه ي پاياني، چندان منطقي به نظر نمي رسد، چرا كه چهره ي بهنام، هم براي خورشيد و هم براي تماشاگران فيلم، به هيچ روي مبهم و ناشناخته نيست. در واقع به مدد يك چاره جويي ظريف در بخش تدوين فيلم، با جا به جايي يكي دو صحنه از فيلم مي شد از اين نقيصه فاصله گرفت.

در كنار بازي قابل قبول "ميترا حجار" بعد از چند سال فاصله گرفتن از بازي در فيلم، بار ديگر خاطره ي بازي هاي به ياد ماندني او در فيلم هايي چون: "سگ كشي"، "متولد ماه مهر" و "زمستان است!" در ذهن ما زنده مي شود. بايد از فيلمبرداري كم نقص و دشوار "فرشاد محمدي" در فضاهاي محدود و تكراري و همچنين موسيقي كم حجم و تاثيرگذار ستاراوركي نيز به عنوان امتيازهاي مثبت فيلم "آناهيتا" ياد كرد.

 

منبع: ماهنامه صنعت سینما

4088 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آناهیتا - Anahita        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت