New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  امیر آقایی اولین بازیگر «خائن کشی» فیلم جدید مسعود کیمیایی

arrow  دامینیک پرسل: فصل ششم سریال «فرار از زندان» در راه است/ نت‌فلیکس در دوران کرونا به‌شدت به دنبال محتوای جدید برای ساخت «فرار از زندان 6» است

arrow  طباطبایی نژاد:‌ جشنواره سی و نهم را با رعایت پروتکل‌ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها برگزار خواهیم کرد

arrow  پایان دوران سه ساله داروغه زاده/ طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر 39 شد

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

  دامینیک پرسل: فصل ششم سریال «فرار از زندان» در راه است/ نت‌فلیکس در دوران کرونا به‌شدت به دنبال محتوای جدید برای ساخت «فرار از زندان 6» است

  امیر آقایی اولین بازیگر «خائن کشی» فیلم جدید مسعود کیمیایی

  پایان دوران سه ساله داروغه زاده/ طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر 39 شد

  طباطبایی نژاد:‌ جشنواره سی و نهم را با رعایت پروتکل‌ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها برگزار خواهیم کرد

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "جدایی نادر از سیمین"

در این جا هیچ چراغی روشن نیست

:: 31 فروردین 1390  10:05:37 AM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): حالا که به پایان دهه 80 رسیده ایم بی شک مهم ترین و مطرح ترین چهره سینمایی این دهه اصغر فرهادی است، کسی که تمام 5 فیلم اش را در همین دهه ساخته و فیلم به فیلم هم پیشرفت داشته است. می شود خیلی ساده ردپای تفکرش را از همان "رقص در غبار" ( اولین فیلمش) دنبال کرد. نکته ی مهم درباره ی فرهادی این است که از همان ابتدا هم می دانسته چه چیز می خواهد بگوید. حرفی که می خواهد بزند عوض نشده فقط جهان بینی آثارش وسیع تر شده است و آدم های بیشتری از جامعه را فرا می گیرد و مسائل مهم تر و جهانی تری را هم مطرح می کند. دلیل موفقیت بین المللی او نیز همین است. فراوان درباره ی فرهادی نوشته اند پس بهتر است من نیز مقدمه را کوتاه کرده سریع تر وارد فیلم جدیدش شوم.

فیلم درباره ی زوجی است که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند که به دلیل وجود فردی در سایه (پدر بزرگ) جدایی اشان به یک رشته حوادث پیوند می خورد و در نهایت باز هم به جدایی ختم می شود. جدایی سیمین از نادر طی این حوادث به جدایی نادر از سیمین منجر می گردد. اصغر فرهادی این فرآیند و این موقعیت را به زیباترین شکل خلق می کند، فضایی که در آن همه محکوم به دروغ گفتن هستند این جا برخلاف "درباره الی" که مسئله اصلی دروغ بود، مسئله به هیچ عنوان دروغ نیست، همه ی افراد در شرایطی دروغ می گویند که مجبورند، نکته این جاست که هیچ انتخابی در کار نیست اجبار است. همه ی افراد به حق هستند هیچ کدام حرفهایشان اشتباه نیست، نادر معتقد است در کشتن بچه بی تقصیر است و می فهمیم که بله بی تقصیر است و این موضوع درباره ی همه ی افراد صادق است.

این جا مسئله دیدن محیط و دست و پا زدن و واکنش های این آدم هاست. هنرمندی کارگردان این جا نمایان می شود که سمت و سوی هیچ کس را نمی گیرد. همه ی آدم هایش را سر جای خود قرار داده و آن ها را با یک سلسله حوادث به هم متصل کرده است. هر کدام روی قشر دیگر تأثیر می گذارند، نگاه کنید به دیالوگی که در انتها ساره بیات به نادر می گوید: "حالا من چطوری تو این خونه زندگی کنم؟" سیاهی و دردناکی فیلم در همین نهفته است. "جدایی نادر از سیمین" در محدوده ی خود باقی نمی ماند و عملاً منجر به جدایی شهاب حسینی و ساره بیات هم می شود حال اگر به "چهارشنبه سوری" برگردیم می شود نتیجه گرفت جدایی هدیه تهرانی از حمید فرخ نژاد به جدایی ترانه علیدوستی و هومن سیدی ختم شده است. اصغر فرهادی با این 5 فیلمش چنان وحدتی ایجاد کرده که می شود تمام شخصیت‌هایش را به هم ارجاع داد و به همه ی فیلمهایش برگشت. دلیل این موضوع آن است که از همان ابتدا هم می دانست که قرار است چه چیزی را بیان کند و به کجا برسد و در هر فیلم جهان بینی‌اش بزرگتر شد.

اصلی ترین ویژگی فیلم (فارغ از خوب یا بد بدش) روایت است. روایتی که به هیچ عنوان کلاسیک نیست و با اصول و قواعد آن تحلیل ناپذیر است. زیرا در ابتدا جدایی سیمین از نادر مطرح می شود و این موضوع به مدت یک ساعت و سی دقیقه در سایه قرار می گیرد و در پایان به جدایی نادر از سیمین منجر می شود. این موضوع در اصول و قواعد داستان گویی کلاسیک جایگاهی ندارد. پس تحلیل کلاسیک برای فیلم به یک بن بست می رسد.

مهم است که رویکرد و دغدغه ی تماشاگر مشخص شود. این که آیا دغدغه اش این است که چه کسی دروغ گفته؟ یا این که دغدغه اش دیدن این جامعه و شرایط است؟

اگر کسی دغدغه اش مورد اول باشد روایت لنگ می زند و این جاست که نشان ندادن سکانس تصادف و حذف آن به یک مشکل بدل می شود زیرا کارگردان به طور کامل برای پیشبرد داستانش پنهان کاری می کند و اطلاعات کافی را به تماشاگرش نمی دهد. اما اگر دغدغه تماشاگر مورد دوم بود این حذف نه تنها مشکل زا نیست بلکه تعلیق هم می آفریند، چون مهم نیست که دروغ را چه کسی گفته و چه کسی حقیقت را می گوید. شیوه ی روایت مدرن انعطاف پذیر است و کارکردش را این جا نشان می دهد البته کارگردان تا حد بسیاری هم تلاش کرده است که صحنه ی تصادف در ذهن تماشاگر تا حدودی تداعی گردد.

موضوعی که کمی آزار دهنده می شود و در دفعات تماشاگر را پس می زند، تأکید بر رئالیزم محض است. اصغر فرهادی حقیقت محض را به تصویر می کشد و ذره ای اغراق نکرده است، این موضوع در دفعات دیدن باعث افت فیلم می شود. نمونه هایی در جهان هست که با دست آویز قرار دادن رئال با آن بازی می کنند و ذره ای هم از تأثیرگذاری آن کم نمی شود. مثلاً برادران داردن. مقوله ی مهاجرت به اروپا (دغدغه آن‌ها) را با بازیگوشی های روایی تعریف می کنند و این موضوع اجازه دیده شدن در دفعات را به فیلم می دهد. البته این گفته کمی سلیقه ای است و تأکید می کنم نظر من بر این است و دلیلی بر ضعف فیلم نمی شود. شخصیت ها در این فیلم نقش اساسی ایفا می کنند (هر چند شخصیت محوری ندارد) مهم ترین ویژگی فیلم بعد از روایت شخصیت پردازی است. زیرا به دلیل تعدد موقعیت ها و اعمال باید واکنش شخصیت ها مطابق منطق‌اش باشد. که این موضوع خوشبختانه خیلی هم خوب درآمده است. برای نمونه شخصیت ساره بیات که فردی معتقد است ابتدا موضوع تصادف را پنهان می کند (که کاملاً هم منطقی است به دلیل فشار همسرش و شکی که دارد.) سپس حقیقت را می گوید (به دلیل این که از مال حرام می ترسد) و در انتها قسم دروغ نمی خورد. ببینید این سیر کاملاً منطقی است.

اما در این میان 2 نقطه مبهم دیده می شود که پاسخی برایش نیست:
1- چرا راضیه (ساره بیات) موضوع تصادفش را به شوهرش نمی گوید و به سیمین می گوید که شوهرش در جریان است؟؟ (متأسفانه این دروغی که می گوید به هیچ عنوان با شخصیتی که تصویر شده جور نیست.)
2- دلیل عدم وابستگی سیمین به پدر شوهرش در چه چیز نهفته است؟ (حال آن که پدر بزرگ بسیار او را دوست دارد!)
این 2 مورد شاید خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد اما در دفعات دیدن فیلم بی پاسخ و مبهم می ماند.

نقطه ضعف بعدی در فیلم به جهان بینی فرهادی باز می گردد. به شخصیت ترمه نگاه کنید، در طول فیلم 4 مرتبه از پدرش می پرسد دروغ گفته است یا نه؟ و شروع می کند به باز کردن گره هایی که تماشاگر پیش تر متوجه شده است برای مثال ما سکانس داریم در فیلم که نادر زنگ می زند به معلم دخترش و از او شماره دکتر را می خواهد این جا همه چیز برای تماشاگر آشکار می شود چه نیازی هست که دوباره دختر تأکید کند؟ حتی این دیالوگ ها گاهی رنگ و بوی اخلاقیات به خود می گیرد.
ایده وارد کردن شخصیت ترمه به داخل این ماجرا خیلی عالی است اما همان سکانسی که پدرش به او می گوید اگر مقصر اوست به مادرش بگوید و آن نگاه های نافذ دختر برای ورود به بطن ماجرا کافی است، تأکیدهای مکرر دختر به پدرش چه الزامی دارد؟

در این فیلم بهترین نمونه ی کارگردانی را فرهادی از خودش نشان می دهد، حتی فراتر از "درباره الی" می ایستد، فرهادی استاندارد کارگردانی در جهان را به طور کامل رعایت کرده و کلاس فیلم سازی اش جهانی شده است. نگاه کنید به استفاده ی بی نظیرش از معماری پنجره ها و ستون ها که مرزهای شخصیت ها را تشکیل می دهد. با آن که احساس می کنیم فیلم بیشتر به کلوزآپ ها متکی است اما در همان حال کاربرد تصاویر پس زمینه را هم می بینیم. دوربین روی دست سیال و کنترل شده محمود کلاری در فضاهای آن دادگاه به خوبی خود را نشان می دهد. نه شلخته است و نه خیلی متحرک. گویی یکی از آدم های آن دادگاه است که به دنبال سوژه ها می گردد و حتی سمت و سویی مستند هم به خود می گیرد.

در پایان، "جدایی نادر از سیمین" در آخرین سال دهه 80 ، پایان دهنده ی مسیری است که از "رقص در غبار" در اول دهه 80 آغاز شده است و به جدایی ختم می شود. آیینه ای است کامل از حال و روز آدم های این سال.

 

منبع: سی نت

4025 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت