New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی

Cinema

بی مادر (سیدمرتضی فاطمی)

بازیگران: امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی

Cinema

مهمانی از کارائیب (بهزاد فراهانی)

بازیگران: رضا بابک، شقایق فراهانی و آذرخش فراهانی کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و نوشین تبریزی

Cinema

ملاقات خصوصی (امید شمس)

بازیگران: پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر

Cinema

احمد به تنهایی (حسین مهکام)

بازیگران: سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی، آندرانیک خچومیان، امیر شهرابی، محمد جزایری، مازیار تهرانی، نازآفرین فرجی، عبدالخالق استواری، غلامعلی رضایی، احمد نگهبان، محمد علی ارکان، حمید گرامی فر، علیرضا شریف زاده، مجید بیرقیان و باران کوثری

Cinema

کوزوو (میثم هاشمی‌طبا)

بازیگران: کورش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی و بهاره کیان‌افشار با حضور گوهر خیراندیش و بهناز جعفری

Cinema

در انتهای روز (بابک بهرام‌بیگی)

بازیگران: هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقارکاشانی، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و با حضور شبنم مقدمی

Cinema

شادروان (حسین نمازی)

بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان رضا رویگری و بهرام ابراهیمی

Cinema

لایه‌های دروغ ( رامین سهراب)

بازیگران: رامین سهراب نادر فلاح آرمان درویش روشنک گرامی آنتی رینی آنو سینی‌سالو سونیا فارلینگ

Cinema

بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بازیگران: مصطفی زمانی - صابر ابر - الهام کردا

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "سن پطرزبورگ"

دو کله پوک در مسیر سن پطرزبورگ

:: 29 مهر 1389  2:25:44 PM  ::

 

سی نت: اگرچه "سن‌پطرزبورگ" نسبت به فيلم‌هاي كمدي رايج در سينماي ايران هم از حيث مضمون و نوع قصه گويي و هم از لحاظ فرم و ساختار روايي يك سرو گردن بالاتر است اما فيلم متوسطي است كه درعين ايجاد موقعيت‌هاي مفرح و سرگرم كننده براي مخاطب از انسجام و يكدستي لازم برخوردار نيست و فراز و نشيب زيادي را در طول داستان و حتي شخصيت‌هاي قصه، تجربه مي‌كند. الصاق بخش‌‌هاي مستندگونه فيلم درباره تزار روس و مسئله مجسمه عقاب‌هاي دوسر و تاريخ روسيه و كمونيست شايد به گره گشايي از داستان و تببين موضوع كمك كند ولي حس دراماتيكي قصه را كاهش داده و به نوعي دوپاره گي در روايت دامن مي‌زند. واقعيت اين است كه اساسا ارائه اطلاعاتي به اين شيوه هم براي مخاطب جذاب نيست و هم موجب پيچيدگي موقعيت داستاني آن شده است. اصلا تماشاگر به واسطه طنازي‌هاي كلامي و رفتاري تنابنده و قاسم خاني مي‌خندد و به جاي اينكه منتظر اطلاعات تازه‌اي درباره تاريخ روسيه و حزب كمونيست باشد مدام در انتظار شيرين كاري‌هاي فرشاد و كريم است. به همين دليل بايد نقطه قوت "سن پطرز‌بورگ" را بيشتر در نوع بازي‌ها و موقعيت‌هاي كميكي بدانيم كه فرشاد و كريم ايجاد مي‌كنند.

"سن پطرز‌بورگ" هم مثل بسياري از فيلم‌هاي كمدي از بلاتكليفي و دوگانگي در ترسيم موقعيت كمدي و جدي به سر مي‌برد. بدين معني كه به ظاهر قرار است با يك كمدي موقعيت مواجه باشيم كه از همزيستي اجباري دو شخصيت متضاد خلق شده است اما روايت اين وضعيت در مرز بين فانتزي و شوخي‌هاي كلامي و كمدي داستاني و موقعيت در نوسان بوده و يكدست نيست. به‌ويژه در پايان‌بندي كار و نحوه وارد شدن كريم و به‌ويژه فرشاد و خواهر كريم به آن كليسا. در حالي كه قصه در ميانه‌هاي كار تعليق لازم را براي جذابيت داستان به وجود مي‌آورد و مخاطب گرم تعقيب ماجراهاي اين دونفر است خط اصلي قصه تغيير كرده و سر از ماجرايي مبهم و خيالي در مي‌آورد كه اگرچه قصد داشته تا تماشاگر را با يك نوع غافلگيري دراماتيك مواجه كند اما به‌دليل بي‌منطقي در روايت و بي‌تناسبي با مضمون اثر توي ذوق مخاطب زده و حالش را مي‌گيرد. نكته جالب اينكه چطور امين حيايي كه در صحنه درگيري كليسا كشته مي‌شود در پايان فيلم در هواپيماي قرار دارد كه به مقصد سن پطرزبورگ مي‌رود؟ همين دوگانگي و تعارض‌هاست كه رنج‌آور است وگرنه سن پطرز‌بورگ فيلم خوش ساختي است كه به بازي‌هاي گرم و صميمي بازيگرانش لحضات مفرحي را براي مخاطبانش ايجاد مي‌كند. كنتراست چهره جدي طنابنده و شخصيت با نمك كريم در كنار شخصيت خونسرد اما شياد فرشاد فيلم را نجات مي‌دهد. پيمان قاسم‌خاني كه سال‌هاي دورتر در عاشقانه در نقش جواني عاشق‌پيشه بازي كرده بود در اينجا شخصيت شيرين و شوخ و شنگ فرشاد را خوب بازي كرده كه البته بيشتر به بازنمايي خود نزديك تر است تا نقش‌آفريني حرفه اي.

مبناي اصلي كميك قصه نيز تضادهاي رفتاري – كلامي بين فرشاد و كريم است كه اين تعارض را حتي در اسامي اين دو نيز مي‌توان بازشناخت. آنها دو پرسوناژ كاملا متفاوتي از هم هستند كه به دليل يك هدف مشترك در كنار هم قرار گرفته اند. بار اصلي كمدي قصه نيز درتضادهاي رفتاري اين دو نفر شكل مي‌گيرد از تفاوت‌هاي اخلاقي و رفتار اجتماعي گرفته تا تفاوت‌هاي كلامي و ادبيات گفتاري كه البته بيشتر به شكل‌گيري يك شوخي كلامي دامن مي‌زند نه طنز برآمده از موقعيت پارادوكسيكال.

"سن پطرزبورگ" فيلم گرمي است و ساختار روايي شناوري دارد. شايد شاهد فراز و نشيب‌هاي در تعليق آفريني و قصه گويي آن باشيم ولي فيلم از ريتم و ضرب آهنگ خوبي برخوردار است و بهره گيري از رنگ و فضاهاي شاد نيز به آن كمك كرده تا سويه كميك آن بيشتر تعميق شود. استفاده از فلاش بك‌هايي كه به زندان مربوط شده و بخشي از خاطرات فرشاد را نشان مي‌دهد نيز بر نمك ماجرا افزوده و البته تصوير برداري سياه و سفيد آن هم به بازنمايي اين تضاد و دوگانگي كمك كرده است. اين جذابيت‌هاي بصري را در همان ابتداي فيلم و در بخش تيتراژ شاهد بوديم كه با استفاده از تكنيك‌هاي گرافيكي و بهره مندي از نشانه‌هاي معماري روسي توانسته تا حد زيادي فضاي كلي كار را ترسيم كند. ضمن اينكه جنس موسيقي كارن همايون فر را نيز نبايد در خلق اين موقعيت و فضاي شاد فراموش كرد.

واقعيت اين است كه نگارنده هنوز روز فرشته افخمي را بيش از اين فيلم دوست دارد اما در ميان اين همه كمدي سخيف و مبتذل كنوني، "سن پطرزبورگ" غنيمتي است كه بايد قدر آن را دانست.

 

منبع: تهران امروز

4852 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت