New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "اینجا بدون من"

وقتي روياهاي شيرين رنگ مي بازد

:: 27 تیر 1390  8:31:26 AM  ::

 

سی نت: مقوله اقتباس و پرداخت فيلمنامه بر اساس نمايشنامه، در سينماي ايران چندان رواج ندارد و اصولا درام هايي كه بن مايه اصلي قصه لايه هاي اجتماعي دارند همواره مورد توجه بيشتري قرار گرفته است. همين امر باعث شده است كه فيلم هاي اقتباسي كمتر مورد عنايت قرار گيرند. بهرام توكلي كه با دو فيلم قبلي خود "پابرهنه در بهشت" و "پرسه در مه" نشان داده بود كه نه تنها سواد كافي و آشنايي كاملي با سينماي جهان دارد بلكه اشراف خوبي به مقوله فيلم سازي دارد. او در دو فيلم قبلي اش بيشتر به سرگشتي آدمهايي خاص پرداخته بود كه درك درستي از موقعيت خود و دنيا ندارند و در بازخورد نقش خود و جامعه دچار تناقض هاي ظاهري و رفتاري مي شوند. اما رويكرد جديدي كه او در فيلم "اينجا بدون من" داشت نگاه تازه اي به انسان و نقش جامعه معاصر در روياپردازي ذهني است.

توكلي فيلمنامه را بر اساس نمايش نامه تنسي ويليامز بنا نهاده ويكي از زيباترين اقباس ها را در سينماي ايران تصوير كرده است. اصولا بيشتر نمايش هاي ويليامز بر پايه رئاليسم جامعه معاصر امريكا نوشته شده است و با استفاده از ديدگاه هاي روانشناسانه به ترس و تباهي آدمها در جوامع مدرن امروزي مي پردازد. توكلي با درك درستي كه از موقعيت آدمهاي قصه ويليامز داشته، توانسته ارزش هاي ذاتي اين نمايشنامه را برجسته تر نمايد و با شناختي كه از جامعه معاصر خود دارد كاراكترهاي داستان را به شدت ايرانيزه كند. به همين دليل است كه راوي اصلي ماجرا مادري به شدت شرقي و ايراني است كه سعي دارد با همه مشكلاتي كه در اداره زندگي دارد، پوسته ظاهري قابل قبولي براي فرزندانش بسازد.

ماجراي اصلي قصه بر پايه تنهايي ادمهاي است كه سختي ها آنها را به دنياي ذهني و روياهايشان مي برد. داستان زندگی زنی کارگر و زجر کشیده (فاطمه معتمد آریا) که سرپرستی فرزندان خود را بر عهده گرفته و همه زندگی اش را صرف خوشبختی آنها کرده است. تمام دغدغه های اصلی زندگی او مربوط به دختر معلول اش یلدا (نگار جواهریان) می شود که دختری بسیار منزوی و خجالتی است و علاقه عجیبی به جمع آوری مجسمه های حیوانات شیشه ای دارد. تمام زندگی یلدا در این مجسمه های زیبای شیشه ای خلاصه می شود. فرزند دیگرش احسان (صابر ابر) نیز جوانی است که در تنهایی خود زندگی می کند و پر از تلخی و بی حاصلی است. او كه نتوانسته است در زندگي واقعي به آرزوهايش برسد همه آرزوهايش را در نوشتن خلاصه كرده است. تنها دلخوشي او ديدن زندگي آدمها بر روي پرده سينماست. برگ برنده اين فيلم به غير از انتخاب هاي درست بازيگر ها و بازي ها خوب آنها در روايت كامل فيلمنامه است. بار اصلي قصه كه به شدت شخصيت محور است در انعكاس كاراكترها بسيار موفق عمل كرده است و همين نكته مهم باعث شده كه بازيهاي به شدت رواني از معتمد آريا و صابر ابر به عنوان دو قطب فيلم تصوير شود.

فيلمنامه جذاب و پرداخت روانشناسانه توكلي در تك تك ديالوگ ها به ويژه در پرداخت شخصيت مادر و آرزوهايش شخصيت مادر را برجسته مي نمايد. مادر قصه كه در خاستگاه فردي اش در جامعه و زندگي شخصي و كاري اش دچار تناقض هاي زيادي است تخيل را جايگزين واقعيت كرده است و نمي خواهد با مشكل دخترش در واقعيت روبرو شود واين موضوع در ناخودآگاه زندگي دخترو پسرش تاثير مي گذارد و همين امر زندگي هر سه را به مرحله بحران مي رساند.

موفقيت ديگر توكلي كه پيشرفت مهم او در اين فيلم به حساب مي آيد. شخصيت محور بودن اين فيلم است و مخاطب به راحتي بعد از گذشتن لحظات اوليه فيلم به همه جوانب زندگي كاراكترها اشراف مي يابد و همين امر فيلم را براي مخاطب عام دلچسب كرده است. تناقض هاي رفتاري اين خانواده كوچك كه با مشكلات متعدد مالي دست و پنجه نرم مي كنند به زيبايي از آب در امده است. مادر اين خانواده با همه مشكلات كاري اش باز هم بهترين ها را براي فرزندانش مي خواهد. فيلم به غير از ديالوگها و بازي هاي عالي بازيگران و ميزانس ها و دكوپاژهاي غافلگير كننده توكلي، از هنر قاب بندي حميد خضوعي ابيانه نيز بي نصيب نمانده است.

و اما مهمترين نكته، فيلم يكي بهترين پايان بندي هاي غافلگير كننده چند سال اخير را داراست. نماي پاياني به زيبايي احساسات بيننده را به بازي مي گيرد و در آن لحظه همه چيز ختم به خير مي شود و اما بعد يك نما و يك شوك كوچك در چهره بيننده و صابر ابر نقش مي بندد. غم و بهت نگاه صابر ابر كه به دور دستها خيره مانده است، همه شادي هاي آني بيننده را به غمي وصف ناپذير تبديل مي كند. تماشاگر در ناخودآگاهش خود را قانع خواهد كرد كه همه چيزي كه ديده است يك روياي شيرين بوده است كه با حقيقت زندگي فاصله ها دارد. حقيقتي تلخ كه مصداق بارزي است بر قصه زندگي خيلي از انسانهاي جوامع معاصر بشري. آدمهاي جدامانه از اجتماع كه تنهاي غم انگيز زندگي، آنها را به دنياي روياي دورني مي برد كه گاه شيريني اش به همه تلخي ها ناگزيز اين روزگار مي ارزد.

 

منبع: سی نت

4102 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

اینجا بدون من - Inja Bedoon-e Man        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت