New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی

Cinema

بی مادر (سیدمرتضی فاطمی)

بازیگران: امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی

Cinema

مهمانی از کارائیب (بهزاد فراهانی)

بازیگران: رضا بابک، شقایق فراهانی و آذرخش فراهانی کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و نوشین تبریزی

Cinema

ملاقات خصوصی (امید شمس)

بازیگران: پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر

Cinema

احمد به تنهایی (حسین مهکام)

بازیگران: سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی، آندرانیک خچومیان، امیر شهرابی، محمد جزایری، مازیار تهرانی، نازآفرین فرجی، عبدالخالق استواری، غلامعلی رضایی، احمد نگهبان، محمد علی ارکان، حمید گرامی فر، علیرضا شریف زاده، مجید بیرقیان و باران کوثری

Cinema

کوزوو (میثم هاشمی‌طبا)

بازیگران: کورش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی و بهاره کیان‌افشار با حضور گوهر خیراندیش و بهناز جعفری

Cinema

در انتهای روز (بابک بهرام‌بیگی)

بازیگران: هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقارکاشانی، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و با حضور شبنم مقدمی

Cinema

شادروان (حسین نمازی)

بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان رضا رویگری و بهرام ابراهیمی

Cinema

لایه‌های دروغ ( رامین سهراب)

بازیگران: رامین سهراب نادر فلاح آرمان درویش روشنک گرامی آنتی رینی آنو سینی‌سالو سونیا فارلینگ

Cinema

بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بازیگران: مصطفی زمانی - صابر ابر - الهام کردا

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

"تحول ممنوع " / یادداشت محسن آزاددل برای فیلم "ضد گلوله"

:: 17 شهریور 1391  10:23:59 AM  ::

مهدی هاشمی و ژاله صامتی در نمایی از فیلم

مهدی هاشمی و ژاله صامتی در نمایی از فیلم "ضد گلوله"

 

سی نت: «ضدگلوله» با نام قبلي و جذاب‌تر «غيرمجاز» جديدترين ساخته مصطفي کيايي کارگرداني است که با ساخته اول خود «بعد از ظهر سگي سگي» هم نشان داد کمدي کلامي‌را خوب مي‌شناسد و ايده‌هاي بسيار خوبي را در ذهن خود مي‌پروراند.
در «ضد گلوله» او به سراغ موضوعي رفته که حالا ديگر در سينماي ايران غريبه نيست و پس از گذشت يک دهه اخير ساخت فيلم کمدي دفاع مقدس در سينماي ايران پيشنهاد جديدي محسوب نمي‌شود، اما کيايي با ساخته جديدش جزييات بسيار خوبي به اين ايده اضافه کرده که فيلمش را در ميان همنوعان خود منحصربه فرد مي‌کند.
بزرگترين هدف کيايي هم همين بوده که به سوژه‌اي کليشه‌اي وارد شود اما بدون شعارزدگي و بدون تحولات اجباري بيرون بيايد که در اين امر موفق مي‌شود.

«ضدگلوله» به طور اتفاقي کاملا در مسير عکس فيلم «ليلي با من است» حرکت مي‌کند و نکته‌اي که «ضدگلوله» را در نهايت بالاتر از آن فيلم قرار مي‌دهد عدم تحول شخصيت اصلي فيلم يعني سليم است، طوري که در تمام لحظه‌هاي فيلم حرکات سليم شخصيت اين فرد را کامل مي‌کند و در هيچ لحظه‌اي احساس نمي‌کنيم که شخصيت دارد بيرون مي‌زند.مزيت ديگر «ضدگلوله» اين است که در شوخي‌هاي کلامي‌هم دست به ابتکار زده و همچنين موقعيت‌هاي طنز خوبي را درسراسر فيلم رقم مي‌زند که از جمله مي‌توان به واکنشات سليم و پرويز اشاره کرد.

در قسمت‌هاي شهري فيلم دو نکته بسيار مهم ذهن را مشغول مي‌کند که اولين آن بازي بسيار روان ژاله صامتي است که متاسفانه اين نقش در جشنواره آن طور که بايد و شايد ديده نشد. به نظر مي‌آيد ژاله صامتي بدون حتي ذره‌اي ادا درآوردن فقط و فقط کارش را انجام مي‌دهد و اتفاقا خوب بلد است چطور با لحن ديالوگ گويي لحظات طنزي را به وجود بياورد که نمونه‌اش جلوي اتوبوس و هنگام بدرقه سليم است.نکته ديگر فيلم در سکانس‌هاي شهري قبل از انقلاب پوشاندن و تلاش براي به تصوير نکشيدن اشياي امروزي مثل خودرو‌هاست که در چند سکانس ديده مي‌شود که روي خودروها چادر کشيده شده يا از عرض نشان داده مي‌شود، همچنين گريم‌ها نيز تقريبا شبيه مردم همان روزهاست.

در سکانس‌هاي جنگي نيز اولين نکته‌اي که به ذهنم آمد اين است که اين فصل‌ها بدون ذره‌اي شعارزدگي و اغراق چند نمونه خوب را از جنگ به ما نشان مي‌دهد و بر جذابيت فيلم مي‌افزايد.کيايي خوش شانس بوده که از نظر انتخاب بازيگر فيلم در وضعيت بسيار مطلوبي به سر مي‌برد و همه بازيگران در جاي خودشان هستند و خوب هم هستند، نمونه بارزش محسن کيايي است که با اينکه در نگاه اول رابطه او با کارگردان به چشم مي‌آيد اما وارد فيلم که مي‌شويم واقعا محسن کيايي بازي خيلي خوبي از خود نشان داده و ري اکشن‌هاي خوبش در اوج جنگ و همچنين سکانس مرگ سليم از نکات خوب بازي اوست که شخصيت نايب را براي ما دوست داشتني مي‌کند و برعکس برخي فيلم‌هاي ديگر که بازيگران با عوامل توليد فيلم رابطه خانوادگي دارند و ضعيف هم بازي مي‌کنند اينجا محسن کيايي خيلي خوب از عهده نقش برآمده است.

در نهايت مهم‌ترين و به نظرم جذاب ترين فصل ضدگلوله شکل مي‌گيرد و پس از پايان جنگ مي‌بينيم که سليم با اينکه همرزمان خود را دوست دارد و عکس‌هاي آنها را در اتاقش نگه مي‌دارد مثل برخي شخصيت‌هاي سينماي ما به طور رياکارانه اصلاح نشده و حتي موسيقي‌اي که سليم در سکانس ماقبل پاياني پخش مي‌کند همان موسيقي است که قبل از جنگ گوش مي‌داده و و فقط ريميکس شده است.دوربين در اين سکانس بسيار خوب عمل کرده و نشان دادن ارزش‌هاي سليم و اعتقاداتش بر روي ديوار و همچنين کپي کردن علايقش با کامپيوتر امروزي صحنه جالبي را رقم مي‌زند.

کيايي پا را از اين‌ها فراتر هم مي‌گذارد تا جايي که «نظر» با بازي سعيد آقاخاني به «سليم» رزمنده دوران دفاع مقدس پيشنهاد رفتن به سمت بشقاب هم مي‌دهد که صحبت‌هايي مبني بر حذف اين پايان بندي بود ولي «ضدگلوله» با اين پايان بندي بسيار خوب «ضدگلوله» است و اگر اين پايان نبود تمام تلاش کارگردان براي زدن حرف و اعتقاداتش بي نتيجه مي‌ماند.اميدوارم از «ضدگلوله» بعدها به عنوان نمونه يک فيلم کمدي دفاع مقدس در سينماي ايران ياد شود چرا که اين توانايي را دارد.

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

12793 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

ضد گلوله - Zedde Golooleh (Bezan Berim Behesht)        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت