New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

صفحات سیاه صهیون / یادداشت سهیلا قوسی برای فیلم "شکارچی شنبه"

:: 28 مرداد 1391  3:51:40 AM  ::

 

سی نت: استواری صهیونیسم بر ارکان وهابی گری افراطی تنها یک عقیده نیست بلکه پوششی است بر تفکری غاصبانه که ماحصل آن سرزمینی به نام اسرائیل است و "شکارچی شنبه" برشی است از زوایای پنهان این غده سرطانی (به تعبیر بنیانگذار انقلاب؛ خمینی کبیر).
پرویز شیخ طادی این اثر سینمایی هنجار شکن را به گفته خود پس از سال ها مطالعه بر روی مبانی اعتقادی طالبانیسم صهیونیسم به سناریو بدل کرده است.

این فیلمساز خوش قریحه در عمده آثارش به دنبال روایت هایی ساده از جنس زندگی است در عین این که این سادگی با چاشنی درام و تعلیق نیز آغشته شده است چنان که دو اثر موفق "پشت پرده مه" و "روزهای زندگی" محصول مرکزسیمافیلم سندی محکم بر اثبات این نگاه هستند.

اما شیخ طادی در "شکارچی شنبه" که از محصولات تامل برانگیز سیمافیلم است نه تنها مرزهای سادگی را در هم می شکند بلکه قصه اش را بر مسیر محکمی از اغراق روایت می کند. اغراقی هوشمندانه و حساب شده که در تبیین آنچه که از ذهن و ذهنیت فیلمساز در بطن اثر متصاعد می شود به شدت موثر است.

اولین خصیصه مثبت و تحسین برانگیز "شکارچی شنبه" حضور علی نصیریان در قالب کاراکتر هانان است؛ در یک کلام: "یک جهود افراطی".

هانان یک خاخام صهیون است که در قلمرو فرمانروایی کوچک خود در سرزمین اشغالی حکومت می کند ژاکلین ندیمه اوست و همسرش نیز به دلیل اختلال حواس و رگه هایی از جنون آنی در خانه زندانی ست . متین جوانی عرب که پدرش توسط هانان کشته شده و خود در سیطره هانان در حال "تطهیر شدن" است. این 4 شخصیت یک آنتاگونیست و 3 پروپاگونیست تلویحی اهرم روایتی قصه اند.

هانان تنها به این دلیل که عروسش پس از مرگ پسرش با یک "مسیحی کافر" ازدواج کرده سرپرستی نوه کوچکش را بر عهده می گیرد و زن ناچار می شود به رغم میل باطنی فرزندش را از آمریکا به اورشلیم آورده و به پدر شوهر خود تحویل دهد. در حقیقت عنصر کنش گر درام بنیامین است که با ورودش زمینه را برای واکنش 4 شخصیت اهرمیک داستان و حرکت قصه فراهم می کند.

بنیامین کودکی با طراوت و شیطنت های کودکانه ناگاه پا به دنیایی می گذارد که فلزات از "پلی استیشن" به "اسلحه" تغییر کاربری می دهند. او رفته رفته در می یابد که مقدس ترین تصاحب، تصاحب زمین است و شرط این تصاحب ؛خون . و این یعنی جنبش صهیونیسم.

جنبش صهيونيسم به ديني و غير ديني تقسيم می شود صهيونيسم ديني، انديشه‏اي است كه اعتقاد به بازگشت به سرزمين موعود دارد. اين بازگشت به اعتقاد صهیون ها در زماني كه پروردگار مشخص و به شيوه‏اي كه او تعيين مي‏ كند، انجام خواهد شد!!! در مقابل، در صهيونيسم غير ديني و غير يهودي، كساني جاي دارند كه با تكيه بر استدلال‏هاي تاريخي، سياسي و علمي به اسكان يهوديان در فلسطين مشروعيت مي ‏بخشند. اين همان صهيونيسم لائيك (غير ديني) است كه تنها مفاهيم سياسي خويش را به زبان دين بيان مي ‏كند. بنابراين، صهيونيسم همواره به معناي يهوديت نيست؛ بلكه گاه به مفهوم حركتي براي غير يهودي كردن يهوديت نيز به كار مي ‏رود. و هانان نماینده صهیون های به اصطلاح دینی است.

او رابطه عاطفی عمیقی با ژاکلین پرستار خود دارد اما نظامی که پدربزرگ از آن سخن می گوید به مرور عشق را در بنیامین معلق می کند تا جائی که در پایان این سینه هانان است که هدف اسلحه بنیامین می شود.

ژاکلین به متین علاقه مند است در حالی که عرب در حال تطهیر فقط یک گوش است برای شنیدن و اطاعت از ارباب خود و هانان که پی به این علاقه می برد ژاکلین را ترغیب می کند که به نام "تولد فرزندان بی شمار و ایجاد اسرائیل بزرگ" با او ازدواج کند اما او نمی پذیرد و ...

هانان نابیناست اما تورات را آن گونه که می خواهد می نویسد. در دخمه های زیرزمینی قوانین هانان بر کتاب مقدس افزوده می شود (تلنگری بر تحریفات مجموعه کتب مقدس) که شاید بتوان گفت در اینجا این سیر تحریف قدری اغراق شده تر است و سبب شده است تا منطق روایی از سیر مستند گونه و رئال قصه فاصله گیرد زیرا حذف یا افزوده شدن بخش هایی به مکتوبی که نزد پیروانش مقدس است چندان سهل و ممتنع نیست و قطعا در طی مراحل پیچیده ای و در گذر زمان رخ می دهد اما در عین حال در کلیت آنچه که به نام تحریف در کتب مقدس اتفاق افتاده است شکی نیست چنان که در سکانسی از فیلم شاهد هستیم که یک خاخام یهودی از خداوند می خواهد که زمین را از لوث وجود روحانی نمایان دین یهود و یا هر دین دیگر پاک کند و این امر مستندی متقن است بر معجزه بودن قرآن کریم.

اما به رغم آنچه گفته شد "شکارچی شنبه" بیش از آن که بر محتوی و قصه استوار باشد اثری فرمال است . جنس قاب بندی شیخ طادی ، تدوین متفاوت و ضرباهنگ نسبتا تند کار به شدت در خدمت توصیف یک موقعیت و تعریف یک تفکر منحط است تا روایت یک قصه.
در این بین بازی علی نصیریان به شدت حیرت انگیز و زیباست چنان که به تعمد رگه هایی از اغراقی را که در ابتدای این گفتار بر روی آن تاکید شد نیز در اجرای خود آورده است.
همچنین انتخاب محمد جواد جعفر پور در نقش بنیامین نیز از دیگر ویژگی های قابل توجه "شکارچی شنبه " است ارتباط حسی او با نصیریان و پرورش فول مشترک حاکی از هدایتی درست و انجام یک کار گروهی منسجم است.

"شکارچی شنبه" اتفاق خوبی در سینمای ایران است فیلمی جهان شمول و برای همه بشریت ، اثری در ستایش آزادگی.

 

منبع: سی نت

11187 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

شکارچی شنبه - Shekarchi-e Shanbe        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت