New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  تدوین فیلم سینمایی «سرآغاز» به پایان رسید

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

arrow  در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به مظلومیت بی اندازه حجت در فیلم "جدایی نادر از سیمین" که پشت ظاهر تندخویش به فراموشی گذاشته شد

حجتی که در گیرو دار یک جدایی فنا شد....

:: 28 دی 1390  2:41:01 AM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): در این مقاله می خواهم چند سکانس از فیلم "جدایی نادر از سیمین" را که حجت (با بازی درخشان شهاب حسینی) نقش کلیدی در اتفاقات پیش آمده در فیلم داشت را بررسی کنم و به چند دلیل بر مظلومیت بی چون و چرای او در طول نماهای فیلم اشاره کنم.

دلیل اول: حجتی که در تمام روابط عادی اجتماعی خود محترمانه برخورد می کند و این در سکانس اول حضورش در بانک و آشناییش با نادر کاملا نمود دارد و حتی به نگهداری از پدر مریض احوال نادر که خود را مدام خراب می کند رضایت قلبی می دهد و می گوید او هم جای پدر ما. جالبتر که در همان صحنه به نادر برای استخدام و پر کردن فرم کارش انگار طبق عادت معمولش می گوید کارت ملی هم بیارم؟! گو اینکه در هر اداره و سازمانی که میرفته در کنار شناسنامه و سایر مدارک کارت ملی را هم می برد یا اینکه از او به اجبار میخواستند حال بماند که کارهایش به سر انجام میرسید یا نه....

دلیل دوم: در سکانسی که او در بیمارستان متوجه میشود که به علت هل دادن نادر زنش صدمه دیده و بچه اش افتاده او را از آن حالت محترم و و منعطف و آرام ابتدایی خارج شده می بینیم و جالبتر آنکه خودمان با طلبکاری می گوییم چه قدر تند خو و گستاخ است. لازم نیست که بگویم زنش را کتک زده اند و از خانه به بیرون پرتش کرده اند. حال کسی نیست بگوید کتک زدن یک مرد درد دارد؟ یا کتک زدن یک زن بی دفاع و مظلوم که نادر به راحتی آب خوردن انجامش داد؟ حجت در خوشبینانه ترین حالت تنها جواب حرکت نادر را داد و مسلما حتی به زشتی حرکت نادر هم نمی رسید. (تازه اگر حجت می فهمید نادر پول گمشده را در کیف دختر کوچولو و معصومش سمیه جستجو می کند چه عکس العملی نشان می داد؟؟) حجت دارد از ناموس و زنش دفاع می کند و هرکسی در این شرایط ملتهب همین کار را می کند. یک حرکت تدافعی، نه تهاجمی. این از مظلومیت اوست که ما حرکاتش را تهاجمی می بینیم و البته حتی زن او هم موضوع رفتن و کار کردن در خانه دیگری را از او(حالا به هر دلیل) پنهان می کند. این یکی هم از دیگر سندهای مظلومیت او...

دلیل سوم: اوج مظلومیتش را در سکانس راه پله خانه نادر دیدم که همگی مشغول چانه زنی بر سر چگونگی افتادن راضیه از پله ها بودند. حسابی دردم گرفت وقتی آن سکانس را دیدم در حالی که شاید کمتر بهش توجه کرده اند. لحظه ای که نادر به خانمی از همسایه که صحنه را نصفه و نیمه دیده با پیچاندن تمام موضوع میگوید اصلا مگه نمی گید پله ها رو شستن شاید خیس بوده ایشون لیز خوردن افتادن زمین. و حجت با داد و تند و ( البته به حق) در جوابش می گوید توی بی شرف هلش دادی که لیز خورده. ما تنها فحش حجت را می شنویم در حالی که او از خونسردی نادر رنج می برد که در آن صحنه با اعتماد به نفس اصلا هل دادن را تکذیب می کند و افتادن را تمام و کمال به خاطر خیس بودن راه پله ها می اندازد. به قولی شاید نادر از ان گفته همسایه شان به عنوان شاهد به طور تمام و کمال سو استفاده کرد و آن بحث را پیش کشید. اینجا به آن معنیست که نادر کشیده اش را پنهان بر صورت حجت می کوبد و بی صدا به صورتی که آخ هیچکس در نیاد ولی حجت متوجه شد و تاب اینهمه دورویی را نیاورد و ما حالا تنها گستاخی حجت را می بینیم که مامورین می گویند آقا فحش نده ببرینش پایین در حالی که بی ادبی پنهان نادر در لباس مشروعیت بیشترین معنای فحش و بی ادبی را از نگاه حجت داشت. و به حق هم همینگونه بود و البته اینجا هم با مظلومیت از صحنه بیرون رانده شد....

دلیل چهارم: حجتی که ما ابتدا در بانک آرامش می بینیم و از آن دست از شخصیتهایی است که دنبال یک نیمچه احترامی برای خود می گردد و دوست دارد در این اجتماع بی معرفت ظاهر بین کسی او را هم به حساب بیاورد. اما از بس مشکلات زندگی و بدبیاری ها به سراغش می آیند تاب نمی آورد و برای دفاع از خویش و جایگاه اجتماعی اش عکس العمل شدید نشان می دهد. او همواره به سوءظن طبقه بالاتر نسبت به جایگاهش رنج می برد. اینجاست که دل ادم به حالش میسوزد که چرا یک روز هم نمی تواند آرامش داشته باشد و احترام اجتماعی داشته باشد.

دلیل پنجم: حجت حتی خودش هم به ناتوانی در روابط عمومیش با طبقه بالاتر از خویش واقف است و خطاب به قاضی می گوید من فقط مثل این آقا نمی تونم حرف بزنم او همواره از اینهمه خونسردی و هوش نادر و جایگاه اجتماعی او بهت زده است و می داند که حرف ولو حقش را نمی تواند منطقی و محکمه پسند به قاضی ارائه دهد و اینجاست که به قاضی با لحن مختص خود می گوید منو از حبس می ترسونی برو از خدا بترس و در صحنه دیگری که از نادر سوالی می پرسد که تو اگر ریگی تو کفشت نیست برای چی بدو بدو پاشدی اومدی بیمارستان و نادر با لحن خاص محترمانه اش می گوید من از روی انسانیت این کار رو کردم و حجت کاملا به حق و تدافعی می گوید وقتی داشتی کتکش می زدی انسانیتت کجا بود؟ و البته نه نادر جوابی دارد و نه قاضی پی حرف درست و منطقی حجت را می گیرد....

دلیل ششم: در سکانس مدرسه که این بار شاید کم توجیه ترین حرکت و رفتار حجت بود اما باز هم به حق حرف می زند و از خانم قهرایی درباره اینکه چرا به نقاشی یک کودک گیر داده که آیا باباش مامانشو زده؟ خانم قهرایی هم مثل دیگر شخصیتهای داستان از سوال منطقی حجت هوشیارانه فرار می کند و تنها می گوید من اینجوری نگفتم و حال کسی نیست بگوید مگر فرقی هم می کند جور دیگری هم گفته باشد؟ و هیچ دلیل دیگری هم نمی اورد و اینجاست که حجت با مظلومیت می گوید بابا به خدا به همین قران ماهم ادمیم مثل شماها... و در سر اخر هنگام ترک مدرسه به او می گویند دیوونست ... درحالی که سوال منطقی اش بی جواب مانده بود....

دلیل هفتم: در تمام طول داستان شخصیتهایی که فکر می کنند حجت عصبی است و برای پول میاید و می رود و سیمین هم حتی این جمله را به طور غیر مستقیم به او گفت. اما در انتهای داستان و در سکانس اشپز خانه ما می بینیم که ته دلش از آن پول بدش نمی اید و همینطور که ما می دانیم انکسی که معاش ندارد ایمانش هم سست می شود و به همسرش می گوید قسم بخور گناهش گردن من در حالی که راضیه به هر حال زمانی که دنبال پدر نادر رفته بوده این تصادف برای او اتفاق می افتد و حالا حجت طلب کارهایی را می بیند که تا اتاق حال خانه اش امده اند. در هرحال که حجت مظلوم ترین شخصیت این قصه بوده است و زورش دراین اجتماع به مدرن گراییده شده بی معرفت ظاهربین به هیچکس نمی رسیده و سر آخر تنها زورش به خودش می رسد و با صدایی فرو خورده در گلو در اشپزخانه خودزنی می کند.

پی نوشت: تمام شخصیتهای فیلم مشکلات و معضلات خود را داشتند و مطمئنا نادر هم از دید خود و در میان ان مشکلات انبوهش حق داشته ان کارها را انجام بدهد ولی خواستم برای لحظاتی هم که شده دنیا را از دید حجت و حجتها ببینیم که حقیقتا مظلومترین قشرهای جامعه اند.

 

منبع: سی نت

3862 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

شهاب حسینی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت